12 грудня 2017, 15:27

ПРОТОКОЛ ЗАСІДАННЯ КОМІТЕТУ №124 від 07.12.2017

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №124 від 7 грудня 2017 року

 

 

 

0130  година  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

 

Головує: Голова Комітету Павелко А.В.

Присутні:

Члени Комітету: Амельченко В.В., Білоцерковець Д.О., Горбунов О.В., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Куліченко І.І., Маркевич Я.В., Медуниця О.В., Мельник С.І., Мепарішвілі Х.Н., Молоток І.Ф., Павлов К.Ю., Пресман О.С. Рудик С.Я., Унгурян П.Я., Шкварилюк В.В.

Всього присутніх – 19 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Гєллєр Є.Б., Деркач А.Л., Дубіль В.О., Левченко Ю.В., Матвієнко А.С., Микитась М.В., Пинзеник В.М., Скорик М.Л., Шевченко О.Л., Шуфрич Н.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Боброва Т.С., Больбат О.О., Войтенко Є.А., Качан Т.В., Корольковська М.М., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Діденко Л.С.

Список запрошених та осіб, які взяли участь в обговоренні питань

відповідно до компетенції:

від Міністерства фінансів України

Марченко С.М. – заступник Міністра;

від Міністерства культури України

Якубівський В.Л. – начальник Управління економічного розвитку та фінансів;

 

від Рахункової палати

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

1. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, розподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам:

1) перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству культури (розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 № 862-р);

2) зміни до розподілу між місцевими бюджетами субвенції державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.12.2017 № 860-р);

3) зміни до розподілу між місцевими бюджетами субвенції державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 № 861-р).

2. Про проект Закону України про внесення зміни до пункту 16 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України (реєстр. № 7345 від 29.11.2017), поданий народними депутатами України Герасимовим А.В., Чубаровим Р.А.

1. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, розподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам.

1.1. СЛУХАЛИ:

Інформацію начальника Управління економічного розвитку та фінансів Міністерства культури України Якубівського В.Л. про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству культури України (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 № 862-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства культури України від 06.12.2017 № 15-1-2431 щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 № 862-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету,  передбачених Міністерству культури на 2017 рік».

Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України. Згідно із зазначеною вимогою Бюджетного кодексу України перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18.

Пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 № 862-р встановлено здійснити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству культури на 2017 рік, перерозподіл видатків загального фонду державного бюджету шляхом:

зменшення обсягу видатків за бюджетними програмами:

1801210 «Організація та проведення архітектурного конкурсу, проектування та будівництво Національного меморіального комплексу Героїв Небесної Сотні – Музею Революції гідності» на 16 420,0 тис. гривень (видатки розвитку) /відповідальний виконавець бюджетної програми – Апарат Міністерства культури України/;

1801230 «Здійснення проектних робіт та будівництво Меморіалу українських героїв для увічнення пам’яті загиблих воїнів під час антитерористичної операції» на 23 000,0 тис. гривень (видатки розвитку) /відповідальний виконавець бюджетної програми – Апарат Міністерства культури України/;

1801560 «Забезпечення діяльності Українського інституту книги, випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга» на 7 500,0 тис. гривень, у тому числі за напрямом використання бюджетних коштів – створення цифрової бібліотеки (у тому числі: видатки споживання – на 6 000 тис. гривень, видатки розвитку – на 1 500 тис. гривень) /відповідальний виконавець бюджетної програми – Апарат Міністерства культури України/;

збільшення обсягу видатків за бюджетними програмами:

1801060 «Підготовка кадрів для сфери культури і мистецтва вищими навчальними закладами ІІІ і ІV рівнів акредитації» на 20 000,0 тис. гривень (видатки розвитку) /відповідальний виконавець бюджетної програми – Апарат Міністерства культури України/;

1801120 «Фінансова підтримка національних художніх колективів, концертних організацій та їх дирекції, національних і державних циркових організацій» на 1 700,0 тис. гривень (видатки споживання) /відповідальний виконавець бюджетної програми – Апарат Міністерства культури України/;

1801170 «Здійснення концертно-мистецьких та культурологічних загальнодержавних заходів, заходів з виявлення та підтримки творчо обдарованих дітей та молоді, заходів, пов’язаних із забезпеченням свободи совісті та релігії, державна підтримка регіональних культурних ініціатив та аматорського мистецтва, поповнення експозиції музеїв та репертуарів театрів, концертних та циркових організацій, забезпечення розвитку та застосування української мови» на 15 935,2 тис. гривень (видатки розвитку)  /відповідальний виконавець бюджетної програми – Апарат Міністерства культури України/;

1806030 «Створення та розповсюдження національних фільмів, фінансова підтримка державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» на 9 284,8 тис. гривень (у тому числі: видатки споживання – на 4 300 тис. гривень, видатки розвитку – на 4 984,8 тис. гривень) /відповідальний виконавець бюджетної програми – Державне агентство України з питань кіно/.

Міністерству фінансів України доручено забезпечити внесення відповідних змін до розпису державного бюджету після погодження зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Загалом перерозподілено видатки за бюджетними програмами, закріпленими за Міністерством, на суму 46 920 тис. гривень.

Слід зазначити, що згідно зі звітом Казначейства про виконання державного бюджету за підсумками січня-жовтня поточного року видатки за загальним фондом державного бюджету проведено за бюджетними програмами:

- 1801060 – в обсязі 561 468,1 тис. грн, що становить 94,4% плану на звітний період та 79,7% плану на рік (704 629,9 тис. грн);

- 1801120 – в обсязі 437 140,5 тис. грн, що становить 98,1% плану на звітний період та 81,3% плану на рік (537 387,9 тис. грн);

- 1801170 – в обсязі 28 375,7 тис. грн, що становить 20,5% плану на звітний період та 20% плану на рік (142 084,3 тис. грн);

- 1801560 – в обсязі 228 тис. грн, що становить 0,8% плану на звітний період та 0,7% плану на рік (31 263,8 тис. грн);

- 1806030 – в обсязі 285 243,1 тис. грн, що становить 64% плану на звітний період та 57,7% плану на рік (494 000 тис. грн.).

При цьому, за даними вказаного звіту Казначейства за підсумками січня-жовтня поточного року взагалі не проведено видатки за загальним фондом державного бюджету за бюджетними програмами 1801210 та 1801230 (затверджено 23 000 тис. грн по кожній бюджетній програмі).

За поясненнями, наведеними у листі Міністерства культури України, запропоновані перерозподілом видатки планується використати на придбання предметів довготривалого використання, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт та технічне переоснащення закладів культури і мистецтв.

Водночас, з огляду на дані звітності Казначейства щодо виконання державного бюджету за підсумками січня-жовтня 2017 року та встановлений розпорядженням Уряду від 06.12.2017 № 862-р перерозподіл видатків державного бюджету постає питання щодо обґрунтованості пропозицій Уряду в урядовому законопроекті за реєстр. № 6600 (Закон України від 12.07.2017 № 2137-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік»), яким було запропоновано визначити бюджетні призначення для Міністерства культури України за бюджетними програмами 1801210, 1801230, за якими вказаним вище рішенням Уряду обсяг видатків навпаки зменшується.

Слід зауважити, що звернення Міністерства культури України до Комітету з питань бюджету щодо перерозподілу видатків державного бюджету не містить відповідних розрахунків та обґрунтувань щодо запропонованих обсягів змін бюджетних призначень, хоча це передбачено пунктом 7 Порядку передачі бюджетних призначень, перерозподілу видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 № 217).

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., а також заступник Міністра фінансів України Марченко С.М. та начальник Управління економічного розвитку та фінансів Міністерства культури України Якубовський В.Л.

Під час обговорення заступник Міністра фінансів України Марченко С.М. зазначив про те, що міністерство не має заперечень щодо перерозподілу видатків державного бюджету, що розглядається.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію погодити встановлений пунктом 1 розпорядження Уряду від 06.12.2017 р. № 862-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Горбуновим О.В. пропозицію. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23   Бюджетного кодексу України:

погодити відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 № 862-р здійснення у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству культури України на 2017 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподілу видатків державного бюджету шляхом:

зменшення обсягу видатків за бюджетними програмами:

1801210 «Організація та проведення архітектурного конкурсу, проектування та будівництво Національного меморіального комплексу Героїв Небесної Сотні – Музею Революції гідності» на 16 420,0 тис. гривень (видатки розвитку);

1801230 «Здійснення проектних робіт та будівництво Меморіалу українських героїв для увічнення пам’яті загиблих воїнів під час антитерористичної операції» на 23 000,0 тис. гривень (видатки розвитку);

1801560 «Забезпечення діяльності Українського інституту книги, випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга» на 7 500,0 тис. гривень, у тому числі за напрямом використання бюджетних коштів – створення цифрової бібліотеки (у тому числі: видатки споживання – на 6 000 тис. гривень, видатки розвитку – на 1 500 тис. гривень);

збільшення обсягу видатків за бюджетними програмами:

1801060 «Підготовка кадрів для сфери культури і мистецтва вищими навчальними закладами ІІІ і ІV рівнів акредитації» на 20 000,0 тис. гривень (видатки розвитку);

1801120 «Фінансова підтримка національних художніх колективів, концертних організацій та їх дирекції, національних і державних циркових організацій» на 1 700,0 тис. гривень (видатки споживання);

1801170 «Здійснення концертно-мистецьких та культурологічних загальнодержавних заходів, заходів з виявлення та підтримки творчо обдарованих дітей та молоді, заходів, пов’язаних із забезпеченням свободи совісті та релігії, державна підтримка регіональних культурних ініціатив та аматорського мистецтва, поповнення експозиції музеїв та репертуарів театрів, концертних та циркових організацій, забезпечення розвитку та застосування української мови» на 15 935,2 тис. гривень (видатки розвитку);

1806030 «Створення та розповсюдження національних фільмів, фінансова підтримка державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» на 9 284,8 тис. гривень (у тому числі: видатки споживання – на 4 300 тис. гривень, видатки розвитку – на 4 984,8 тис. гривень).

Голосували: «за» - одноголосно.

1.2. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра фінансів України С.М. Марченка про погодження змін до розподілу між місцевими бюджетами у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01.12.2017 р. № 860-р.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства фінансів України від 06.12.2017 р. № 05220-02-2/33902 про погодження розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.12.2017 р. № 860-р «Про внесення змін до деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України».

Питання погодження Комітетом розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України, згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Відповідний порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 р. № 18 (зі змінами), у абзаці четвертому пункту 7 якого, зокрема, передбачається, що головний розпорядник бюджетних коштів звертається до Комітету з питань бюджету щодо погодження відповідного рішення Кабінету Міністрів, копія якого додається до звернення разом з розрахунками та обґрунтуваннями щодо обсягу відповідного перерозподілу.

Водночас, у статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон) передбачено, що розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами (далі - субвенція) здійснюється Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Порядок та умови надання субвенції затверджено постановою Уряду від 06.02.2012 № 106 (із змінами) «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій», згідно з якими визначено, що:

– субвенція спрямовується серед іншого на будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів інфраструктури комунальної власності, а однією з основних умов її надання є спрямування субвенції на створення, приріст або оновлення основних фондів комунальної власності;

– переліки об’єктів та заходів за рішенням Кабінету Міністрів України затверджуються Кабінетом Міністрів України або за його рішенням місцевими держадміністраціями, виконавчими органами місцевого самоврядування.

Законом (із змінами, внесеними законами України від 13.07.2017 року № 2137-VIII та від 09.11.2017 року № 2191-VIII) у складі загальнодержавних витрат Мінфіну України затверджено видатки за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» (код 3511210) у сумі 6 149 000 тис. грн, у т. ч. за загальним фондом – 3 649 000 тис. грн, за спеціальним фондом – 2 500 000 тис. грн. Крім того, згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.09.2017 р. № 689-р. обсяг субвенції за загальним фондом збільшено на 85 000 тис. грн.

Згідно з прийнятими Урядом розпорядженнями від 08.02.2017 р. №70- р, від 11.05.2017 р. № 310-р, від 04.07.2017 р. № 457-р, від 12.07.2017 р. № 463-р, від 19.07.2017 р. № 484-р, від 30.08.2017 р. № 640-р, від 27.09.2017 р. № 689-р та від 18.10.2017 р. № 781-р здійснено розподіл субвенції (у додатках 1 та 2 до зазначених розпоряджень) на суму 5066512,771 тис. грн, у тому числі за загальним фондом державного бюджету – 2567943,575 тис. грн, за спеціальним фондом – 2 498 569,196 тис. гривень.

Розпорядженням Уряду № 860-р внесені зміни до розпоряджень Кабінету Міністрів України:

від 11.05.2017 р. № 310-р (із змінами), згідно з якими в межах загального обсягу субвенції внесено зміни до розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами, а також уточнено назви окремих об’єктів. Як наслідок, зменшено обсяг субвенції за загальним фондом державного бюджету у додатку 2 до розпорядження (на 404 тис. грн) та збільшено обсяг субвенції у додатку 1 (на 369,6 тис. грн);

від 12.07.2017 № 463-р (із змінами), згідно з якими в межах загального обсягу субвенції внесено зміни до розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами, а також уточнено назви окремих об’єктів. Як наслідок, зменшено обсяг субвенції за спеціальним фондом державного бюджету у додатку 1 до розпорядження (на 5005,2 тис. грн);

від 19.07.2017 № 484-р (із змінами), згідно з якими в межах загального обсягу субвенції внесено зміни до розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами, а також уточнено назви окремих об’єктів. Як наслідок, зменшено обсяг субвенції за загальним фондом державного бюджету на 1440,2 тис. грн, у тому числі у додатку 1 до розпорядження (на 3630,21 тис. грн) із одночасним збільшенням обсягу субвенції у додатку 2 (на 2190 тис. грн), збільшено обсяг субвенції за спеціальним фондом державного бюджету на 6428,7 тис. грн, у тому числі у додатку 1 – на 3076,5 тис. грн та у додатку 2 – на 3352,2 тис. грн.

При цьому належить звернути увагу, що матеріали, надані Мінфіном України, не містять обґрунтувань та пояснень щодо змін до розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами, надання яких вимагається згідно з пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 р. № 18 (зі змінами). Крім того, на час розгляду питання на засіданні Комітету розпорядження Уряду від 01.12.2017 № 860-р офіційно не оприлюднено.

За інформацією Казначейства у січні-листопаді поточного року місцевим бюджетам перераховано 5 064 512,8 тис. грн субвенції (81,2% уточненого плану на рік), у тому числі за загальним фондом – 2 565 943,575 тис. грн (68,7% уточненого плану на рік), за спеціальним фондом державного бюджету – 2 498 569,196 тис. грн (99,96% уточненого плану на рік). Касові видатки місцевих бюджетів за субвенцією становили 2 274 879,3 тис. грн (44,9% перерахованих коштів з державного бюджету).

Водночас, слід відмітити, що у пункті 24 Прикінцевих положень Закону визначено, що залишки коштів за субвенцією зберігаються на рахунках загального та спеціального фондів відповідних місцевих бюджетів для здійснення відповідних витрат у 2018 році з урахуванням їх цільового призначення.

Водночас належить наголосити, що відповідно до вимог Бюджетного кодексу України в частині використання коштів спеціального фонду бюджету визначено таке:

– платежі за рахунок спеціального фонду бюджету здійснюються в межах коштів, що фактично надійшли до цього фонду на відповідну мету /частина восьма статті 13/;

– витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету /частина четверта статті 23/;

– розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету /частина друга статті 48/;

– на кінець бюджетного періоду Казначейство України зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету та щодо субвенцій із спеціального фонду державного бюджету на рахунках спеціального фонду місцевих бюджетів для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення /частина друга статті 57/;

В обговоренні взяли участь голова Комітету Павелко А.В., голова підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченко І.І. та заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченко І.І. вніс пропозицію погодити зміни до розподілу між місцевими бюджетами субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій відповідно до розпорядження Уряду № 860-р з урахуванням дотримання вимог Бюджетного кодексу в частині використання коштів спеціального фонду державного бюджету та за умови належного унормування і оформлення Урядом відповідного рішення.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Куліченком І.І. пропозицію. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України і частини першої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», погодити зміни до розподілу між місцевими бюджетами у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01.12.2017р. № 860-р «Про внесення змін до деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України» (з дотриманням вимог частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23, частини другої статті 48, частини другої статті 57 Бюджетного кодексу України в частині використання коштів спеціального фонду Державного бюджету України) за умови належного унормування та оформлення Кабінетом Міністрів України відповідного рішення.

Голосували: «за» - одноголосно.

1.3. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра фінансів України С.М. Марченка про погодження змін до розподілу між місцевими бюджетами у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 р. № 861-р.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства фінансів України від 06.12.2017 р. № 05220-02-2/33901 про погодження розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 р. № 861-р «Деякі питання розподілу у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій».

Питання погодження Комітетом розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України, згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Відповідний порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 р. № 18 (зі змінами), у абзаці четвертому пункту 7 якого, зокрема, передбачається, що головний розпорядник бюджетних коштів звертається до Комітету з питань бюджету щодо погодження відповідного рішення Кабінету Міністрів, копія якого додається до звернення разом з розрахунками та обґрунтуваннями щодо обсягу відповідного перерозподілу.

Водночас, у статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі - Закон) передбачено, що розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами
(далі - субвенція) здійснюється Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Порядок та умови надання субвенції затверджено постановою Уряду від 06.02.2012 № 106 (із змінами) «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій», згідно з якими визначено, що:

– субвенція спрямовується серед іншого на будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів інфраструктури комунальної власності, а однією з основних умов її надання є спрямування субвенції на створення, приріст або оновлення основних фондів комунальної власності;

– переліки об’єктів та заходів за рішенням Кабінету Міністрів України затверджуються Кабінетом Міністрів України або місцевими держадміністраціями, виконавчими органами місцевого самоврядування.

Законом (із змінами, внесеними законами України від 13.07.2017 року № 2137-VIII та від 09.11.2017 № 2191-VIII), у складі загальнодержавних витрат Мінфіну України затверджено видатки за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» (код 3511210) у сумі 6 149 000 тис. грн, у т. ч. за загальним фондом – 3 649 000 тис. грн, за спеціальним фондом – 2 500 000 тис. грн. Крім того, згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.09.2017 р. № 689-р обсяг субвенції збільшено на 85 000 тис. грн. (за загальним фондом).

Згідно з прийнятими Урядом розпорядженнями від 08.02.2017 р. №70-р, від 11.05.2017 р. № 310-р, від 04.07.2017 р. № 457-р, від 12.07.2017 р. № 463-р, від 19.07.2017 р. № 484-р, від 30.08.2017 р. № 640-р, від 27.09.2017 р. № 689-р, від 18.10.2017 р. № 781-р та від 01.12.2017 р. № 860-р здійснено розподіл субвенції (у додатках 1 та 2 до зазначених розпоряджень) на суму 5066461,661 тис. грн, у тому числі за загальним фондом державного бюджету – 2566468,965 тис. грн, за спеціальним фондом – 2 499 992,696 тис. гривень.

Відповідно до пункту 1 та додатків 1 і 2 до розпорядження Уряду № 861-р затверджено розподіл субвенції за загальним фондом у обсязі 1167522,492 тис. грн, а саме:

– між місцевими бюджетами всіх областей та міста Києва за об’єктами (заходами) згідно з додатком 1 (у обсязі 986385,631 тис. грн);

– між місцевими бюджетами Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Iвано-Франкiвської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької та Чернігівської областей згідно з додатком 2 (у обсязі 181136,861 тис. грн).

Крім того, встановлено, що переліки об’єктів і заходів, які фінансуються у 2017 році за рахунок субвенції (загальний фонд) згідно з додатком 2, формуються та затверджуються відповідними місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами місцевого самоврядування.

При цьому належить звернути увагу, що матеріали, надані Мінфіном України, не містять обґрунтувань та пояснень щодо змін до розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами, надання яких вимагається згідно з пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 р. № 18 (зі змінами). Крім того, на час розгляду питання на засіданні Комітету розпорядження Уряду від 06.12.2017 № 861-р офіційно не оприлюднено.

За інформацією Казначейства у січні-листопаді поточного року місцевим бюджетам надано 5 064 512,8 тис. грн субвенції (81,2% уточненого плану на рік), у тому числі за загальним фондом – 2 565 943,575 тис. грн (68,7% уточненого плану на рік), за спеціальним фондом державного бюджету – 2 498 569,196 тис. грн (99,96% уточненого плану на рік). Касові видатки місцевих бюджетів за субвенцією становили 2 274 879,3 тис. грн (44,9% перерахованих коштів з державного бюджету).

При цьому слід відмітити, що у пункті 24 Прикінцевих положень Закону визначено, що залишки коштів за субвенцією зберігаються на рахунках загального та спеціального фондів відповідних місцевих бюджетів для здійснення відповідних витрат у 2018 році з урахуванням їх цільового призначення.

В обговоренні взяли участь голова Комітету Павелко А.В., голова підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченко І.І. та заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченко І.І. вніс пропозицію погодити зміни до розподілу між місцевими бюджетами субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій відповідно до розпорядження Уряду № 861- р за умови належного унормування і оформлення Урядом відповідного рішення

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Куліченком І.І. пропозицію. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України і частини першої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», погодити зміни до розподілу між місцевими бюджетами у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій за загальним фондом державного бюджету згідно з пунктом 1 і додатками 1 та 2 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 р. № 861-р «Деякі питання розподілу у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» за умови належного унормування та оформлення Кабінетом Міністрів України відповідного рішення.

Голосували: «за» - одноголосно.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра фінансів України Марченка С.М. про проект закону про внесення зміни до пункту 16 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (реєстр. № 7345 від 29.11.2017), поданий народними депутатами України Герасимовим А.В. та Чубаровим Р.А.

Відмітили:

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, метою проекту закону є продовження практики надання фінансової підтримки телерадіокомпаніям, що функціонували на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя і надають інформаційні послуги.

Для реалізації зазначеного законопроектом пропонується виключити у абзаці другому пункту 16 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі - Кодекс) слова і цифри «у 2016 році», що дозволить, як виняток з положень пункту 11 частини першої статті 87 Кодексу, здійснювати Кабінету Міністрів України у наступних бюджетних періодах визначення напрямку використання бюджетних коштів на програми підтримки телерадіокомпаній, які функціонували на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Тобто, законопроектом скасовується обмеження в термінах дії положення щодо надання з державного бюджету фінансової підтримки вказаним телерадіокомпаніям, отже пропонується надати таку можливість на постійній основі.

Згідно з проектом закону відповідний Закон набиратиме чинність з дня, наступного за днем його опублікування.

Слід відмітити, що згідно із абзацом першим пункту 16 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу установлено, що на період дії Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» норми цього Кодексу, що поширюються на Автономну Республіку Крим та місто Севастополь, застосовуються в особливому порядку.

Зокрема, нормами статті 5 вказаного Закону задекларовано, що Україна зобов’язується підтримувати і забезпечувати економічні, фінансові, політичні, соціальні, інформаційні, культурні та інші зв’язки з громадянами України, які проживають на тимчасово окупованій території.

Водночас необхідно зазначити, що відповідно до пункту 11 частини першої статті 87 Кодексу до видатків, що здійснюються з державного бюджету, належать видатки на програми підтримки національних і державних телерадіокомпаній, суспільного телебачення і радіомовлення, преси, книговидання, державних інформаційних агентств.

Відповідно до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» державні телерадіоорганізації – це телерадіоорганізації, які є державними підприємствами і засновані органами державної влади. При цьому встановлено, що фінансування державних телерадіоорганізацій за рахунок коштів державного бюджету здійснюється тільки через державне замовлення у порядку та формах, визначених законодавством.

В той же час, виходячи з вимог статті 19 зазначеного Закону, джерелами фінансування телерадіоорганізацій є бюджетні асигнування на виконання державного замовлення, абонентна плата, кошти, отримані від виробництва і трансляції реклами, створення телерадіопрограм на замовлення, іншої передбаченої законодавством і статутними документами комерційної діяльності, кредити, інвестиції, внески засновників, спонсорів, благодійних організацій. При цьому, забороняється будь-яке пряме бюджетне утримання телерадіоорганізацій органами державної влади. Допускається оплата за рахунок бюджетних коштів інформаційних послуг, наданих телерадіоорганізаціями органам влади та управління згідно із законодавством України.

Поряд з цим, відповідно до статей 16, 18, 25, 26 Господарського кодексу України державна підтримка суб’єктів господарювання може здійснюватися за умов недопущення проявів дискримінації одних суб’єктів іншими, при цьому органам державної влади, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб’єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб’єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції.

За інформацією, викладеною у пояснювальній записці до законопроекту, реалізація проекту закону не потребуватиме додаткових коштів з державного бюджету, оскільки надалі надання фінансової підтримки телерадіокомпаніям, які функціонували на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя і надають інформаційні послуги, за інформацією Міністерства фінансів України здійснюватиметься за рахунок і у межах коштів, передбачених за бюджетною програмою 2501120 «Розселення та облаштування депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України». Про вказане Міністерство фінансів України також зазначило у своєму експертному висновку до даного законопроекту. Так, згідно із даними звіту про виконання паспорта цієї бюджетної програми за 2016 рік, розміщеного на офіційному веб-сайті Міністерства соціальної політики України, на фінансову підтримку ТОВ «Телевізійна компанія «Атлант-СВ» для телеканалу з логотипом «АТR T», для забезпечення надання інформаційних послуг депортованим за національною ознакою осіб було спрямовано 38,9 млн грн, а за показниками паспорта цієї бюджетної програми на 2017 рік на вказану мету заплановано виділити близько 35 млн гривень. Використання коштів за вказаною бюджетною програмою здійснюється згідно із Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розселення та облаштування депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2011 № 647.

Поряд з цим слід зазначити, що на розгляд до Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України подано проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо пільг окремим категоріям громадян за реєстр. № 6668 від 05.07.2017, у якому також передбачено положення, аналогічне запропонованій ініціативі законопроекту за реєстр. № 7345. За наслідками розгляду цього законопроекту Комітет з питань бюджету 15 листопада 2017 року прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроект за реєстр. № 6668 за основу та в цілому як закон.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі - ГНЕУ) у своєму експертному висновку (лист від 07.12.2017
№ 16/3-909/7345(280828)) зазначає, що надання бюджетних коштів на програми підтримки телерадіокомпаній, які функціонували на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя і надавали інформаційні послуги, виглядає сумнівним. Такий виняток, у разі необхідності, може бути встановлений лише на період анексії відповідної території. За загальним же правилом, встановленим статтею 95 Конституції України, «виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків». При цьому, зауважено на необхідності надання належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), в якому доцільно було б, серед іншого, висвітлити питання щодо дієвості застосування відповідної норми у попередні роки відповідно до мети її запровадження, потреби в коштах на майбутні періоди, виходячи з результатів фінансової діяльності відповідних суб’єктів, тощо. За узагальнюючим висновком ГНЕУ, враховуючи зазначене, а також вимоги пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу, за якими розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, вважається логічним для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту отримати відповідний експертний висновок Уряду.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку (лист від 01.12.2017 № 09020-09-2/33460) зазначає, що не заперечує щодо розгляду даного законопроекту, реалізація його положень не впливатиме на видаткову частину державного бюджету.

На час розгляду законопроекту висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до Комітету з питань бюджету не надійшли.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Іщейкін К.Є., а також заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

Голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Іщейкін К.Є. вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету: рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 7345 за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Іщейкіним К.Є. пропозицію. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення зміни до пункту 16 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (реєстр. № 7345 від 29.11.2017), поданий народними депутатами України Герасимовим А.В. та Чубаровим Р.А., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому.

Голосували: «за» - одноголосно.

Голова Комітету                                                                            А.В. Павелко

Секретар Комітету                                                                    В.В. Шкварилюк