27 грудня 2017, 11:44

ПРОТОКОЛ ЗАСІДАННЯ КОМІТЕТУ №128 від 21.12.2017

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №128 від 21 грудня 2017 року

 

 

 

1400  година  м. Київ, вул. Грушевського, 5,зала № 1

 

Головує: Голова Комітету Павелко А.В.

Присутні:

Члени Комітету: Амельченко В.В., Білоцерковець Д.О., Гєллєр Є.Б., Горбунов О.В., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Куліченко І.І., Левченко Ю.В., Маркевич Я.В., Медуниця О.В., Мельник С.І., Мепарішвілі Х.Н., Молоток І.Ф., Павлов К.Ю., Пинзеник В.М., Рудик С.Я., Унгурян П.Я., Шкварилюк В.В.

Всього присутніх – 21 народний депутат.

Відсутні:

Члени Комітету: Деркач А.Л., Дубіль В.О., Матвієнко А.С., Микитась М.В., Пресман О.С., Скорик М.Л., Шевченко О.Л., Шуфрич Н.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Войтенко Є.А., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Климчук Д.І., Клочкова Т.В.

Список запрошених та осіб, які взяли участь в обговоренні питань

відповідно до компетенції:

від Міністерства фінансів України

Капінус Є.В. – державний секретар;

Кузькін Є.Ю. – директор Департаменту місцевих бюджетів;

Ярова П.О. – начальник відділу обліку та моніторингу державного боргу Департаменту боргової політики;

Тепла О.М. – заступник начальника відділу обліку та моніторингу державного боргу Департаменту боргової політики;

від Міністерства енергетики та вугільної промисловості України

Корзун А.В. – заступник Міністра;

від Головного управління Національної гвардії України

Кулик О.Є. – заступник командувача Національної гвардії України з тилу - начальник логістики;

Стрілецька М.Є. – заступник начальника фінансового управління;

Красовський В.М. – начальник служби експлуатаційного обладнання управління;

від Державної служби з надзвичайних ситуацій України

Білошицький Р.М. – заступник голови;

Олійник О.І. – директор Департаменту економіки та фінансів;

від Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України

Малашкін М.А. – державний секретар;

Бондарчук Н.Л. – начальник Управління впровадження та моніторингу пріоритетних проектів будівництва;

 

від Рахункової палати

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

1. Про погодження змін до розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.12.2017 № 932-р).

2. Про погодження зміни обсягів джерел фінансування державного бюджету у 2017 році (розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 р. № 921-р). /Розглянуто після пункту 5 порядку денного./

3. Про погодження надання у 2017 році державної гарантії за забов’язаннями державного підприємства Конотопський авіаремонтний завод «Авіакон» (постанова Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 № 978). /Розглянуто після пункту 1 порядку денного./

4. Про погодження надання у 2017 році державних гарантій за зобов’язаннями державних підприємств з метою реалізації інвестиційних проектів у вугільній галузі (постанови Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 № 999, № 1000, № 1001 і № 1002 та від 20.12.2017 № 995, № 996).

5. Про погодження змін до розподілу коштів відповідно до переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2017 році за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку (розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.12.2017 № 934-р).

6. Про погодження надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями публічного акціонерного товариства «Мотор Січ» (постанова Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 № 945).

7. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів на 2017 рік, та розподілу стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам (розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.12.2017 № 935-р). /Включено до порядку денного додатково за пропозицією голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунова О.В./

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію державного секретаря Міністерства фінансів України Капінуса Є.В. про погодження змін до розподілу між місцевими бюджетами у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.12.2017 р. № 932-р.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства фінансів України від 21.12.2017 р. № 05220-02-2/36026 про погодження розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.12.2017 р. № 932-р «Про внесення змін у додатки 1 і 2 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 р № 861-р».

Питання погодження Комітетом розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України, згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Відповідний порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 р. № 18 (зі змінами), у абзаці четвертому пункту 7 якого, зокрема, передбачається, що головний розпорядник бюджетних коштів звертається до Комітету з питань бюджету щодо погодження відповідного рішення Кабінету Міністрів, копія якого додається до звернення разом з розрахунками та обґрунтуваннями щодо обсягу відповідного перерозподілу.

Водночас, у статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» передбачено, що розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами (далі - субвенція) здійснюється Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Порядок та умови надання субвенції затверджено постановою Уряду від 06.02.2012 р. № 106 (із змінами) «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій», згідно з якими визначено, що:

– субвенція спрямовується серед іншого на будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів інфраструктури комунальної власності, а однією з основних умов її надання є спрямування субвенції на створення, приріст або оновлення основних фондів комунальної власності;

– переліки об’єктів та заходів за рішенням Кабінету Міністрів України затверджуються Кабінетом Міністрів України або місцевими держадміністраціями, виконавчими органами місцевого самоврядування.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (із змінами, внесеними законами України від 13.07.2017 р. № 2137-VIII та від 09.11.2017 р. № 2191-VIII) (далі - Закон), у складі загальнодержавних витрат Мінфіну України затверджено видатки за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» (код 3511210) у сумі 6 149 000 тис. грн, у т. ч. за загальним фондом – 3 649 000 тис. грн, за спеціальним фондом – 2 500 000 тис. грн. Крім того, згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.09.2017 р. № 689-р обсяг субвенції збільшено на 85 000 тис. грн (за загальним фондом).

Згідно з прийнятими Урядом розпорядженнями від 08.02.2017 р. № 70-р, від 11.05.2017 р. № 310-р, від 04.07.2017 р. № 457-р, від 12.07.2017 р. № 463-р, від 19.07.2017 р. № 484-р, від 30.08.2017 р. № 640-р, від 27.09.2017 р. № 689-р, від 18.10.2017 р. № 781-р, від 01.12.2017 р. № 860-р та від 06.12.2017 р. № 861-р здійснено розподіл 6 233 984,153 тис. грн субвенції, у тому числі за загальним фондом державного бюджету – 3 733 991,457 тис. грн, за спеціальним фондом – 2 499 992,696 тис. гривень.

Розпорядженням Уряду від 20.12.2017 р. № 932-р внесені зміни до розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 р. № 861-р, згідно з якими в межах загального обсягу субвенції проведено перерозподіл між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами обсягу субвенції за загальним фондом державного бюджету, а також уточнено назви окремих об’єктів. Загалом зменшено обсяг субвенції у додатку 2 на 3000 тис. грн та відповідно збільшено її обсяг у додатку 1 до розпорядження.

При цьому належить звернути увагу, що матеріали, надані Мінфіном України, не містять обґрунтувань та пояснень щодо змін до розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами, надання яких вимагається згідно з пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 р. № 18 (зі змінами).

За інформацією Казначейства у січні-листопаді поточного року місцевим бюджетам надано 5 064 512,8 тис. грн субвенції (81,2% уточненого плану на рік), у тому числі за загальним фондом – 2 565 943,575 тис. грн (68,7% уточненого плану на рік), за спеціальним фондом державного бюджету – 2 498 569,196 тис. грн (99,96% уточненого плану на рік). Касові видатки місцевих бюджетів за субвенцією становили 2 274 879,3 тис. грн (44,9% перерахованих коштів з державного бюджету).

При цьому слід відмітити, що у пункті 24 Прикінцевих положень Закону визначено, що залишки коштів за субвенцією зберігаються на рахунках загального та спеціального фондів відповідних місцевих бюджетів для здійснення відповідних витрат у 2018 році з урахуванням їх цільового призначення.

В обговоренні взяли участь Голова Комітету Павелко А.В., голова підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченко І.І. та державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченко І.І. вніс пропозицію погодити зміни до розподілу між місцевими бюджетами субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій відповідно до розпорядження Уряду № 932-р.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Куліченком І.І. пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України і частини першої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», погодити зміни до розподілу між місцевими бюджетами у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.12.2017 р. № 932-р «Про внесення змін у додатки 1 і 2 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 р № 861-р».

Голосували: «за» - 20, «проти» - 0, «утримався» - 1.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію державного секретаря Міністерства фінансів України Капінуса Є.В. про погодження зміни обсягів джерел фінансування державного бюджету у 2017 році згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2017 року № 921-р.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства фінансів України від 19.12.2017 р. № 06220-08-2/35820 (копія листа роздана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження зміни обсягів джерел фінансування державного бюджету у 2017 році, що визначено пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 р. № 921-р «Про збільшення у 2017 році обсягу джерел фінансування державного бюджету у зв’язку із зменшенням його за іншими джерелами фінансування».

Згідно з частиною четвертою статті 15 Бюджетного кодексу України у разі зменшення обсягу джерел фінансування державного бюджету певного типу порівняно з обсягом, визначеним законом про Державний бюджет України, допускається за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим із Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, збільшення обсягу джерел фінансування державного бюджету іншого типу з дотриманням граничного обсягу річного дефіциту державного бюджету.

Пунктом 1 зазначеного розпорядження КМУ встановлено збільшити обсяг джерел фінансування загального фонду державного бюджету, встановлений Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон) за кодом 401000 «Запозичення», на 13.725.000 тис. грн у зв’язку із зменшенням обсягу джерел фінансування державного бюджету за кодом 500000 «Надходження від приватизації державного майна» з дотриманням граничного обсягу річного дефіциту державного бюджету.

Пунктом 2 зазначеного розпорядження Кабінету Міністрів України  доручено Міністерству фінансів забезпечити погодження зазначеної зміни обсягу джерел фінансування з Комітетом ВРУ з питань бюджету та внесення після такого погодження відповідних змін до розпису державного бюджету.

Внаслідок реалізації зазначеного розпорядження Кабінету Міністрів України у зв’язку із збільшенням плану фінансування за борговими зобов’язаннями на відповідну суму збільшиться державний борг. 
Зазначене допускається окремими нормами Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс): відповідно до частини першої статті 16 Кодексу державні запозичення здійснюються в межах, визначених законом про державний бюджет (крім випадків, передбачених частиною четвертою статті 15 Кодексу та абзацом першим частини сьомої цієї статті), з дотриманням граничного обсягу державного боргу на кінець бюджетного періоду (крім випадку, передбаченого частиною четвертою статті 15 Кодексу).
Належить зауважити, що згідно з частиною другою статті 18 Кодексу загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу на кінець бюджетного періоду не може перевищувати 60% річного номінального обсягу ВВП України, хоча згідно з пунктом 23-1 розділу VI Кодексу така вимога не застосовуються, серед іншого, у випадках проведення на території України антитерористичної операції. 
На кінець 2016 р. загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу становив 1929,76 млрд грн, або 81% ВВП, з них обсяг державного боргу – 1650,8 млрд грн, або 69,3%. За інформацією Мінфіну загальна сума державного та гарантованого державою боргу на 31 жовтня 2017 р. становила 2046,78 млрд грн та збільшилася з початку року у гривневому еквіваленті на 117,02 млрд грн (або на 6,1%). При цьому, обсяг державного боргу становив 1738,73 млрд грн (затверджений із змінами граничний обсяг на 31.12.2017 р. – 1823,7 млрд грн) і збільшився з початку року на 87,9 млрд грн, або на 5,3%, що пов’язано з перевищенням надходжень від державних запозичень (включаючи випуск ОВДП для докапіталізації державних банків) над витратами на погашення державного боргу за 10 місяців п.р.
Варто також звернути увагу, що Середньостроковою стратегією управління державним боргом на 2017-2019роки (затвердженою постановою КМУ від 01.12.2017 р. № 905) граничні показники на кінець 2017, 2018 і 2019 років відношення обсягу державного боргу до ВВП зафіксовані на рівні не більш як 66%, 62% і 58% відповідно.
Таким чином, у разі реалізації зазначеного розпорядження КМУ виникає сумнів щодо можливості досягнення визначених Середньостроковою стратегією управління державним боргом граничних показників відношення обсягу державного боргу до ВВП на 2017-2019 роки, продовжує збільшуватися боргове навантаження на державний бюджет, що посилює ризики боргової безпеки.
У зверненні Мінфіну не надано жодних пояснень і фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо передбаченої зміни обсягів джерел фінансування державного бюджету у 2017 році. 

Згідно із звітними даними державні запозичення за 11 місяців п.р. здійснені в обсязі 434,4 млрд грн (227,6% затвердженого річного плану або 85,9% уточненого річного плану). При цьому державні запозичення за загальним фондом надійшли в сумі 428,2 млрд грн, що в 2,4 рази більше затвердженого річного плану або становить 87,5% уточненого річного плану (88,9% плану на січень-листопад п.р., або менше на 53,3 млрд грн), з яких відповідно до норм Закону понадпланові державні запозичення із цільовим спрямуванням відповідних бюджетних коштів становили 312,6 млрд грн, а саме:

219,56 млрд грн – здійснення правочину з державним боргом шляхом обміну облігацій внутрішньої державної позики (далі  ОВДП), що є у власності Національного банку, на нові ОВДП відповідно до пункту 10 Прикінцевих положень Закону та постанови КМУ від 04.10.2017 р. № 748;

48,89 млрд грн – здійснення випуску ОВДП відповідно до статті 16 Закону для додаткової капіталізації ПАТ КБ «Приватбанк» на суму 32,3 млрд грн /постанови КМУ від 22.02.2017 р. № 89 та від 23.06.2017 р. № 443/, збільшення статутного капіталу ПАТ «Ощадбанк» на суму майже 8,9 млрд грн /постанови КМУ від 01.02.2017 р. № 55 та від 06.03.2017 р. № 122/ та ПАТ «Укрексімбанк» на суму 7,7 млрд грн /постанови КМУ від 01.02.2017 р. № 54 та від 06.03.2017 р. № 123/;

44,17 млрд грн (або 1,682 млрд дол. США) – здійснення випуску облігацій зовнішньої державної позики (далі  ОЗДП) 2017 року для здійснення обміну та/або викупу ОЗДП 2015 року першої та другої серій відповідно до Постанови КМУ від 18.09.2017 № 696.

Таким чином, без урахування таких понадпланових державних запозичень державні запозичення на фінансування дефіциту загального фонду державного бюджету залучено в обсязі 115,6 млрд грн (що становить лише 66,1% затвердженого річного плану або менше на 59,2 млрд грн), у т.ч.: внутрішні запозичення – 63,8 млрд грн; зовнішні запозичення – 51,8 млрд грн (з них: 16,7 млрд грн /600 млн євро/ – другий транш в рамках третього пакету Макрофінансової допомоги ЄС; 34,7 млрд грн /1,318 млрд дол. США/ – випуск ОЗДП; 0,4 млрд грн – позика МБРР).

Від приватизації державного майна за 11 місяців п.р. до загального фонду державного бюджету надійшло лише 3,36 млрд грн, що становить 19,7% затвердженого річного плану (17,1 млрд грн) та 25,4% плану на січень-листопад п.р., або менше на 9,85 млрд грн.

Інформація щодо виконання показників фінансування загального фонду державного бюджету у 2017 році, зміна яких передбачена цим розпорядженням Уряду, роздана народним депутатам України – членам Комітету.

Зважаючи, що за 11 місяців п.р. державні запозичення на фінансування дефіциту загального фонду державного бюджету становили менше річного затвердженого плану на 59,2 млрд грн, а також те, що до завершення поточного року залишилася декада, вбачається малоймовірним здійснення додаткових державних запозичень в сумі 13,7 млрд грн.

Довідково: аналогічні рішення щодо зміни обсягів джерел фінансування державного бюджету (збільшення фінансування за борговими зобов’язаннями за рахунок зменшення надходжень від приватизації державного майна) приймалися Урядом і погоджувалися Комітетом з питань бюджету у 2012-2014 роках: 
у 2012 р. – у сумі 3000 млн грн згідно з розпорядженням КМУ від 17.12.2012 р. № 1050-р, при цьому надходження від приватизації державного майна за рік становили 6763,5 млн грн, або 67,6% річного затвердженого плану (10000 млн грн);
у 2013 р. – у сумі 9445 млн грн згідно з розпорядженням КМУ від 04.12.2013 р. № 976-р, при цьому надходження від приватизації державного майна за рік становили 1480 млн грн, або 13,6% річного затвердженого плану (10900 млн грн);
у 2014 р. – у сумі 16637 млн грн згідно з розпорядженням КМУ від 07.11.2014 р. № 1067-р, при цьому надходження від приватизації державного майна за рік становили 466,9 млн грн, або 2,7% річного затвердженого плану (17000 млн грн).

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Рудик С.Я., Мельник С.І., Крулько І.І., а також державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В.

При цьому, голова підкомітету з питань державного боргу та фінансування державного бюджету Комітету з питань бюджету Рудик С.Я. повідомив, що підкомітет не отримав завчасно матеріали щодо даного питання і відповідно не встиг його розглянути, а тому запропонував безпосередньо на засіданні Комітету визначитися щодо даного питання.

За підсумками обговорення Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію державного секретаря Міністерства фінансів України Капінуса Є.В. погодити зміну обсягів джерел фінансування державного бюджету у 2017 році згідно з розпорядженням Уряду від 18 грудня 2017 року № 921-р. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні народних депутатів Україничленів Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини четвертої статті 15 Бюджетного кодексу України, погодити збільшення обсягу джерел фінансування загального фонду державного бюджету, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», за кодом класифікації фінансування бюджету 401000 «Запозичення» на 13.725.000 тис. гривень у зв’язку із зменшенням обсягу джерел фінансування державного бюджету за кодом класифікації фінансування бюджету 500000 «Надходження від приватизації державного майна» з дотриманням граничного обсягу річного дефіциту державного бюджету, що визначено пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 р. № 921-р.

Голосували: «за» - 12, «проти» - 0, «утримались» - 2, «не голосували» - 7.

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника голови Державної служби України з надзвичайних ситуацій Білошицького Р.М. про погодження надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями державного підприємства “Конотопський авіаремонтний завод “Авіакон” згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року № 978.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства внутрішніх справ України від 20.12.2017 р. № 18660/05/15-2017 (копія звернення роздана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження надання у 2017 році державної гарантії для забезпечення виконання боргових зобов’язань державного підприємства “Конотопський авіаремонтний завод “Авіакон” за запозиченням у сумі, що не перевищує 100.000 тис. грн, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року № 978 «Про надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями державного підприємства “Конотопський авіаремонтний завод “Авіакон”».

У цій постанові КМУ зазначено, зокрема, що:

відповідне запозичення залучається з метою виконання Програми підвищення обороноздатності і безпеки держави в частині оснащення Державної служби з надзвичайних ситуацій сучасною авіаційною технікою, затвердженої постановою КМУ від 18.10.2017 р. № 791, шляхом закупівлі послуг з виконання капітального ремонту, модернізації та дообладнання вертольота Мі-8МТ;

ДП “Конотопський авіаремонтний завод “Авіакон” звільняється від зобов’язань надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язань за державною гарантією;

державна гарантія надається для забезпечення виконання боргових зобов’язань за запозиченням, ураховуючи зобов’язання щодо погашення основної суми, відсотків, комісій та інших зобов’язань за запозиченням.

Однак, у зверненні Міністерства внутрішніх справ не наведено фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо надання зазначеної державної гарантії.

Основоположні питання щодо надання державних гарантій унормовані статтею 17 Бюджетного кодексу України, якою, зокрема, встановлено, що:

державні гарантії для забезпечення повного або часткового виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання - резидентів України можуть надаватися за рішенням Кабінету Міністрів України або на підставі міжнародних договорів України виключно у межах і за напрямами, що визначені законом про державний бюджет;

державні гарантії надаються на умовах платності, строковості, а також забезпечення виконання зобов’язань у спосіб, передбачений законом. При цьому обов’язковою умовою надання державної гарантії є укладення договору між Міністерством фінансів України та суб’єктом господарювання про погашення заборгованості суб’єкта господарювання перед державою за виконання гарантійних зобов’язань.

Статтею 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон) встановлено, що у 2017 році державні гарантії можуть надаватися в обсязі до 31678,6 млн грн, а також в обсязі до 700 млн доларів США з метою доформування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду. Водночас, цією статтею Закону визначено, що у 2017 році рішення Кабінету Міністрів України щодо надання державних гарантій погоджуються з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

При цьому, у підпункті «а» пункту 1 цієї статті Закону зазначено, що у 2017 р. державні гарантії можуть надаватися серед іншого в обсязі до 7000 млн грн для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання - резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави. Такі програми затверджуються Кабінетом Міністрів України до надання державних гарантій, а відповідні суб’єкти господарювання за рішенням Кабінету Міністрів України можуть звільнятися від зобов’язання надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язань та сплачувати до державного бюджету плату за їх отримання.

Крім того, пунктом 11 Прикінцевих положень Закону доручено Кабінету Міністрів України передбачати у державному бюджеті необхідні видатки Міністерству оборони, Головному управлінню розвідки Міністерства оборони, Національній поліції, Національній гвардії, Державній прикордонній службі, Службі зовнішньої розвідки, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Державному космічному агентству, які здійснюють оплату закупівлі товарів, робіт і послуг для виконання вказаних програм протягом строку дії відповідних господарських договорів, включаючи щомісячну сплату відсотків за користування кредитами (позиками), залученими під державні гарантії суб’єктами господарювання - резидентами України. Зазначені державні органи беруть бюджетні зобов’язання за вказаними програмами та Державна казначейська служба реєструє такі бюджетні зобов’язання у межах відповідних господарських договорів та наданих на цю мету державних гарантій.

Постановою КМУ від 26.10.2016 р. № 779 «Деякі питання виконання програм, пов’язаних з підвищенням обороноздатності і безпеки держави» (із змінами згідно з постановою КМУ від 18.08.2017 р. № 656) встановлено, зокрема, що:

залучення суб’єктами господарювання кредитів (позик) під державні гарантії для виконання зазначених програм здійснюється з додержанням таких умов: відсоткова ставка за кредитами (позиками) не перевищує 19% річних в національній валюті; строк користування кредитами (позиками) становить не менше ніж 36 місяців;

витрати із сплати відсотків за користування такими кредитами (позиками) включаються суб’єктами господарювання до ціни товарів, робіт і послуг за господарськими договорами.

За оперативною інформацією Мінфіну за 11 місяців п.р. державні гарантії не надавалися.

Разом з тим, варто звернути увагу, що відповідно до пункту 1 статті 6 Закону Комітет з питань бюджету погодив надання у 2017 р. державних гарантій:

15 листопада п.р. за зверненням Міноборони /відповідно до постанов КМУ від 04.10.2017 р. №№ 745, 746, 747 і 758/ за кредитами, що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, загалом у сумі 4649,75 млн грн;

20 грудня п.р. за зверненням Міненерговугілля /відповідно до постанови КМУ від 06.12.2017 р. № 936/ за кредитом в сумі 250 млн дол. США, що залучається ДП «НАЕК «Енергоатом», а також за зверненням ГУР Міноборони /відповідно до постанов КМУ від 06.12.2017 р. №№ 941, 942, 943, 944, 960, 963, 964, і 965/ за кредитами, що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, загалом у сумі 369,196 млн грн.

Крім того, до Комітету з питань бюджету продовжують надходити звернення щодо погодження надання державних гарантій у 2017 році відповідно до прийнятих у грудні п.р. рішень Уряду.

Станом на 31.10.2017 р. гарантований державою борг порівняно з початком року збільшився майже на 29,12 млрд грн, або на 10,4%, і становив 308,05 млрд грн (факт на 31.12.2016 р. – 278,9 млрд грн, затверджений граничний обсяг на 31.12.2017 р. – 579,4 млрд грн). Приріст гарантованого державою боргу є наслідком зарахування у квітні п.р. до міжнародних резервів НБУ четвертого траншу МВФ в рамках програми «Механізм розширеного фінансування» у сумі 1 млрд дол. США.

Довідково: за 2016 рік надано державних гарантій загалом у сумі 21851 млн грн, у т.ч.: 18923,3 млн грн – за зовнішніми зобов’язаннями (з них 13595,4 млн грн або 500 млн дол. США – державна гарантія МБРР за зобов’язаннями НАК "Нафтогаз України"); 2927,7 млн грн – за внутрішніми зобов’язаннями для фінансування програм, пов’язаних з підвищенням обороноздатності і безпеки держави (при цьому, у 2016 р. прийнято відповідних рішень Уряду, погоджених Комітетом з питань бюджету, загалом на суму 5143,051 млн грн).

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Рудик С.Я., Молоток І.Ф., Амельченко В.В., Кривенко В.М., Шкварилюк В.В., а також державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В. та заступник голови Державної служби України з надзвичайних ситуацій Білошицький Р.М.

Зокрема, державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В. зазначив, що до проекту відповідної постанови Уряду у Міністерства фінансів були застереження, а останній варіант цього проекту на погодження до Мінфіну не надходив.

Голова підкомітету з питань державного боргу та фінансування державного бюджету Комітету з питань бюджету Рудик С.Я. повідомив, що підкомітет не отримав завчасно матеріали щодо даного питання і відповідно не встиг його розглянути, а тому запропонував безпосередньо на засіданні Комітету визначитися щодо даного питання.

При цьому, народні депутати України Амельченко В.В. і Молоток І.Ф. запропонували Комітету підтримати відповідне рішення Уряду щодо надання державної гарантії за зобов’язаннями ДП “Конотопський авіаремонтний завод “Авіакон”.

За підсумками обговорення Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію погодити надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями державного підприємства “Конотопський авіаремонтний завод “Авіакон” згідно з постановою Уряду від 13 грудня 2017 року № 978. Така пропозиція була одноголосно підтримана присутніми на засіданні народними депутатами України – членами Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

За підсумками розгляду та керуючись підпунктом «а» пункту 1 статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», погодити надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями державного підприємства “Конотопський авіаремонтний завод “Авіакон” згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року № 978.

Голосували: «за» - одноголосно.

4. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра енергетики та вугільної промисловості України Корзуна А.В. про погодження надання у 2017 році державних гарантій за зобов’язаннями державних підприємств з метою реалізації інвестиційних проектів у вугільній галузі згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2017 року № 999, № 1000, № 1001 і № 1002 та від 20 грудня 2017 року № 995 і № 996.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 20.12.2017 р. № ВР/2-15-3379 (копія звернення роздана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження надання у 2017 році державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань державних підприємств «Первомайськвугілля», «Селидіввугілля», «Торецьквугілля», «Шахта ім. М.С. Сургая» і «Львіввугілля» за запозиченнями для реалізації інвестиційних проектів у вугільній галузі відповідно до постанов Кабінету Міністрів України:

від 18 грудня 2017 року № 999 «Про надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями державного підприємства «Первомайськвугілля» /у сумі 276.210,52 тис. грн (для реалізації інвестиційного проекту “Інвестиційний проект з підготовки та введення до експлуатації 4-ї північної лави пл. К8 гор. 1000 м ВП “Шахта “Гірська” ДП “Первомайськвугілля”)/;

від 18 грудня 2017 року № 1000 «Про надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями державного підприємства «Селидіввугілля» /у сумі 278.120 тис. грн (для реалізації інвестиційного проекту “Технічне переоснащення 11 південної лави пл. k8 похилу № 2 ВП “Шахта 1/3 “Новогродівська” ДП “Селидіввугілля”)/;

від 18 грудня 2017 року № 1001 «Про надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями державного підприємства «Торецьквугілля» /у сумі 21.146 тис. грн (для реалізації “Інвестиційний проект технічного переоснащення лави № 42-1146 м пласта m3 ВП “Шахта “Центральна” ДП “Торецьквугілля”)/.

від 18 грудня 2017 року № 1002 «Про надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями державного підприємства «Шахта ім. М.С. Сургая» /у сумі 138.841,3 тис. грн (для реалізації інвестиційного проекту “Технічне переоснащення ДП “Шахта ім. М.С. Сургая”)/;

від 20 грудня 2017 року № 995 «Про надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями державного підприємства «Львіввугілля» з метою реалізації інвестиційного проекту «Технічне переоснащення ВП «Шахта «Відродження» ДП «Львіввугілля» /у сумі 112.199 тис. грн/;

від 20 грудня 2017 року № 996 «Про надання у 2017 році державної гарантії за зобов'язаннями державного підприємства «Львіввугілля» з метою реалізації інвестиційного проекту «Оснащення нових лав ВП «Шахта «Степова» ДП «Львіввугілля» /у сумі 228.108 тис. грн/.

Зазначені постанови КМУ передбачають надання державних гарантій за запозиченнями відповідних державних підприємств загалом у сумі 1.054.624,82 тис. грн. В Умовах надання таких державних гарантій, затверджених зазначеними постановами КМУ, визначено, зокрема, що:

державна гарантія надається для забезпечення виконання боргових зобов’язань відповідного позичальника, включаючи зобов’язання щодо погашення основної суми, сплати відсотків, комісій та інших зобов’язань, що випливають із запозичення;

забезпеченням виконання зобов’язань за надання державної гарантії є майнові права на отримання грошових коштів від реалізації вугільної продукції, що становить не менш як 100% обсягу наданої державної гарантії.

У листі Міненерговугілля вказано, що дія зазначених постанов КМУ спрямована на надання державних гарантій у 2017 році для реалізації інвестиційних проектів вугільної галузі, що дозволить досягти зростання техніко-економічного рівня, ефективного використання трудових ресурсів та збільшення продуктивності і видобутку вугільної продукції, що в результаті дозволить вийти на беззбитковий рівень роботи. Разом з тим, не наведено фінансово-економічне обґрунтування щодо можливості досягнення беззбиткового рівня роботи відповідних державних підприємств та щодо спроможності виконання ними боргових зобов’язань за запозиченнями.

У доданих до звернення Міненерговугілля копіях експертних висновків (які є позитивними) за результатами проведеної Мінекономрозвитку оцінки економічної ефективності і проведеної державної експертизи Міненерговугілля щодо інвестиційних проектів у вугільній галузі, для реалізації яких залучаються запозичення під державні гарантії, наведено застереження, зокрема, що:

реалізація інвестиційних проектів та можливість виконання позичальниками своїх боргових зобов’язань залежить від вчасного виготовлення і поставлення (проведення капітального ремонту) обладнання, реальних можливостей прогнозованого обсягу видобутку вугілля, у забезпеченні постійного та безперебійного збуту продукції та за умови використання кредитних коштів виключно на заходи, передбачені інвестиційними проектами;

існують ризики щодо спроможності позичальників реалізувати інвестиційні проекти, враховуючи їх фінансовий стан і завершення до 01.01.2019 р. дії тимчасового зупинення виконавчих проваджень та заходів примусового виконання рішень щодо державних вугледобувних підприємств, які підлягають виконанню у порядку, встановленому Законом України «Про виконавче впровадження», запровадженого Законом України «Про відновлення платоспроможності державних вугледобувних підприємств».

Варто також зауважити, що у постанові КМУ від 18.12.2017 р. № 1002 «Про надання у 2017 році державної гарантії за зобов'язаннями державного підприємства «Шахта ім. М.С. Сургая» допущено помилку: у пункті 1 цієї постанови запозичення зазначено у сумі 138.843,3 тис. грн, хоча у пункті 1 умов надання відповідної державної гарантії, затверджених цією постановою, та у доданих до звернення Міненерговугілля копіях відповідних експертних висновків запозичення визначено у сумі 138.841,3 тис. грн.

Основоположні питання щодо надання державних гарантій унормовані статтею 17 Бюджетного кодексу України, якою, зокрема, встановлено, що:

державні гарантії для забезпечення повного або часткового виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання - резидентів України можуть надаватися за рішенням Кабінету Міністрів України або на підставі міжнародних договорів України виключно у межах і за напрямами, що визначені законом про державний бюджет;

державні гарантії надаються на умовах платності, строковості, а також забезпечення виконання зобов’язань у спосіб, передбачений законом. При цьому обов’язковою умовою надання державної гарантії є укладення договору між Міністерством фінансів України та суб’єктом господарювання про погашення заборгованості суб’єкта господарювання перед державою за виконання гарантійних зобов’язань.

Пунктом 1 статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон) встановлено, що у 2017 році державні гарантії можуть надаватися в обсязі до 31678,62 млн грн, з них за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, для забезпечення виконання боргових зобов’язань:

суб’єктів господарювання - резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування інвестиційних проектів, у тому числі у вугільній галузі з метою модернізації та технічного переоснащення шахт;

суб’єктів господарювання - резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави (в обсязі до 7.000.000 тис. гривень);

Державної іпотечної установи за зовнішніми запозиченнями для будівництва доступного житла та з метою розвитку ринку іпотеки.

За оперативною інформацією Мінфіну за 11 місяців п.р. державні гарантії не надавалися.

Разом з тим, варто звернути увагу, що відповідно до пункту 1 статті 6 Закону Комітет з питань бюджету погодив надання у 2017 р. державних гарантій:

15 листопада п.р. за зверненням Міноборони /відповідно до постанов КМУ від 04.10.2017 р. №№ 745, 746, 747 і 758/ за кредитами, що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, загалом у сумі 4649,75 млн грн;

20 грудня п.р. за зверненням Міненерговугілля /відповідно до постанови КМУ від 06.12.2017 р. № 936/ за кредитом в сумі 250 млн дол. США, що залучається ДП «НАЕК «Енергоатом», а також за зверненням ГУР Міноборони /відповідно до постанов КМУ від 06.12.2017 р. №№ 941, 942, 943, 944, 960, 963, 964, і 965/ за кредитами, що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, загалом у сумі 369,196 млн грн.

Крім того, до Комітету з питань бюджету продовжують надходити звернення щодо погодження надання державних гарантій у 2017 році відповідно до прийнятих у грудні п.р. рішень Уряду.

Станом на 31.10.2017 р. гарантований державою борг порівняно з початком року збільшився майже на 29,12 млрд грн, або на 10,4%, і становив 308,05 млрд грн (факт на 31.12.2016 р. – 278,9 млрд грн, затверджений граничний обсяг на 31.12.2017 р. – 579,4 млрд грн). Приріст гарантованого державою боргу є наслідком зарахування у квітні п.р. до міжнародних резервів НБУ четвертого траншу МВФ в рамках програми «Механізм розширеного фінансування» у сумі 1 млрд дол. США.

Довідково: за 2016 рік надано державних гарантій загалом у сумі 21851 млн грн, у т.ч.: 18923,3 млн грн – за зовнішніми зобов’язаннями (з них 13595,4 млн грн або 500 млн дол. США – державна гарантія МБРР за зобов’язаннями НАК "Нафтогаз України"); 2927,7 млн грн – за внутрішніми зобов’язаннями для фінансування програм, пов’язаних з підвищенням обороноздатності і безпеки держави (при цьому, у 2016 р. прийнято відповідних рішень Уряду, погоджених Комітетом з питань бюджету, загалом на суму 5143,051 млн грн).

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Рудик С.Я., Маркевич Я.В., Кривенко В.М., Мепарішвілі Х.Н., Павлов К.Ю., Крулько І.І., Амельченко В.В., а також державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В. та заступник Міністра енергетики та вугільної промисловості України Корзун А.В.

Зокрема, державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В. зазначив, що Міністерство фінансів підтримує надання державних гарантій згідно з відповідними постановами Уряду.

Голова підкомітету з питань державного боргу та фінансування державного бюджету Комітету з питань бюджету Рудик С.Я. повідомив, що підкомітет не отримав завчасно матеріали щодо даного питання і відповідно не встиг його розглянути, а тому запропонував безпосередньо на засіданні Комітету визначитися щодо даного питання.

При цьому, народний депутат України Амельченко В.В. запропонував Комітету підтримати відповідні рішення Уряду щодо надання державних гарантій за зобов’язаннями державних підприємств вугільної галузі.

За підсумками обговорення Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію погодити надання у 2017 році державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань відповідних державних підприємств за запозиченнями, що залучаються з метою реалізації інвестиційних проектів у вугільній галузі, згідно з постановами Кабінету Міністрів від 18 грудня за №№ 999, 1000, 1001 і 1002 та від 20 грудня за №№ 995 і 996. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

За підсумками розгляду та керуючись підпунктом «а» пункту 1 статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», погодити надання у 2017 році державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань відповідних державних підприємств за запозиченнями, що залучаються з метою реалізації інвестиційних проектів у вугільній галузі, згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2017 року № 999, № 1000, № 1001 і № 1002 та від 20 грудня 2017 року № 995 і № 996

Голосували: «за» - 16, «проти» - 2, «утримались» - 3.

5. СЛУХАЛИ:

Інформацію державного секретаря Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Малашкіна М.А. про погодження змін до розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.12.2017 р. № 934-р.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшли звернення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 20.12.2017 р. № 7/19-13958 та від 20.12.2017 р. № 7/19-13994 щодо погодження змін до розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку на 2017 рік (далі – Фонд) за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.12.2017 р. № 734-р «Про внесення змін до переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2017 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, у тому числі тих, що фінансуються з метою погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Державної казначейської служби станом на 1 січня 2017 року».

Відповідно до частини п’ятої статті 24-1 Бюджетного кодексу України розподіл коштів Фонду за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку затверджується Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету у тримісячний строк із дня набрання чинності законом про державний бюджет.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» у складі витрат Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (далі  Мінрегіон) затверджено видатки за бюджетною програмою «Державний фонд регіонального розвитку» у обсязі 3 500 млн грн, з них за загальним фондом державного бюджету – 1 000 млн грн та за спеціальним фондом – 2 500 млн грн.

Виходячи з вимог частини третьої статті 24-1 Бюджетного кодексу України Мінрегіон здійснив розподіл коштів Фонду на 2017 рік між областями та містом Києвом за загальним та спеціальним фондами державного бюджету з дотриманням таких критеріїв (на підставі офіційних джерел Державної статистичної служби України):

80 відсотків коштів – відповідно до чисельності населення, яке проживає у відповідному регіоні;

20 відсотків коштів – з урахуванням рівня соціально-економічного розвитку регіонів відповідно до показника валового регіонального продукту в розрахунку на одну особу (для регіонів, у яких цей показник менше 75 відсотків середнього показника по Україні).

Розподіл коштів Фонду за інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку здійснюється за наслідками оцінки та відбору таких програм і проектів, що проводиться утвореною Мінрегіоном міжвідомчою комісією (наказ від 23.03.2017 р. № 49), згідно із затвердженим на виконання положень статті 24-1 Бюджетного кодексу України постановою Уряду від 18.03.2015 р. 196 Порядком підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку (далі – Порядок).

Довідково: у зазначеному Порядку серед іншого передбачається, що:

– у відборі беруть участь подані в установленому законодавством порядку місцевими і центральними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування інвестиційні програми і проекти;

– на реалізацію інвестиційних програм і проектів, що мають на меті розвиток спортивної інфраструктури та енергоефективності державних і комунальних навчальних та медичних закладів, передбачається не менше 10% коштів державного фонду регіонального розвитку, розподіленого для регіону, за кожним з таких напрямів;

– інвестиційні програми і проекти, що передбачають здійснення заходів з енергозбереження будинків і споруд, повинні бути розроблені відповідно до державних будівельних норм та стандартів та забезпечувати комплексний підхід та максимальну енергоефективність від їх реалізації;

– програми і проекти щодо розвитку спортивної інфраструктури мають бути погоджені з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури і спорту).

– основними умовами відбору регіональною комісією інвестиційних програм і проектів є їх відповідність таким критеріям (для проектів будівництва - наявність затвердженої проектної документації; календарний план реалізації становить від одного до трьох років; співфінансування з місцевих бюджетів на рівні 10 відсотків; спроможність забезпечувати утримання об’єктів за рахунок місцевих бюджетів надалі);

– за результатами оцінки відповідності поданих з регіонів інвестиційних програм і проектів вимогам законодавства Мінрегіон подає Кабінетові Міністрів України для затвердження пропозиції щодо розподілу коштів Фонду з переліком інвестиційних програм і проектів.

Зважаючи на вимоги статті 24-1 Бюджетного кодексу України, розподіл коштів Фонду за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку на 2017 рік у сумі 3 498 271,37 тис. грн (з них, за загальним фондом – 999 586,38 тис. грн, за спеціальним фондом – 2 498 684,99 тис. грн) здійснено Кабінетом Міністрів України згідно з розпорядженнями від 07.06.2017 р. № 439-р, від 12.07.2017 р. № 461-р, від 25.10.2017 р. № 760-р та від 13.12.2017 р. № 900-р, що відповідно було погоджено Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Розпорядженням Уряду від 20.12.2017 р. № 934-р:

здійснено розподіл частини коштів Фонду за інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку Житомирської (955,992 тис. грн) та Луганської (772,638 тис. грн) областей на суму 1728,63 тис. грн, у тому числі за загальним фондом – 413,62 тис. грн, за спеціальним фондом – 1315 тис. гривень;

перерозподіл коштів, які вивільнилися за результатами тендерних торгів та за результатами проведених робіт за затвердженими проектами, уточнено назви та обсяги видатків за окремими інвестиційними програмами (проектами) Волинської, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Луганської, Львівської, Одеської, Полтавської, Сумської, Тернопільської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької та Чернігівської областей.

Щодо проведеного розподілу у листі Мінрегіону, зокрема, зазначається, що до відповідного переліку включено:

інвестиційні програми і проекти, які були розглянуті 30.11.2017 на засіданні Комісії, утвореної при Мінрегіоні для оцінки та відбору відповідних інвестиційних програм і проектів, за пропозиціями відповідних обласних державних адміністрацій;

6 нових інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку з дотриманням вимог статті 24-1 Бюджетного кодексу України щодо спрямування 10% коштів, передбачених регіонам, на фінансування проектів розвитку спортивної інфраструктури та енергоефективності державних і комунальних медичних і навчальних закладів.

Таким чином, затверджений у Законі обсяг Фонду розподілено у повному обсязі.

Виходячи з вимог статті 13 Бюджетного кодексу України, згідно з пунктом 17 статті 14 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» джерелом здійснення видатків Фонду із спеціального фонду державного бюджету визначено конфісковані кошти та кошти, отримані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення (за винятком конфіскованих облігацій внутрішньої державної позики), порядок розподілу яких відповідно до вимог пункту 10 статті 11 цього Закону затверджено постановою Уряду від 19 квітня 2017 р. № 272 «Про затвердження Порядку розподілу у 2017 році конфіскованих коштів та коштів, отриманих від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення».

Довідково: За даними звіту Казначейства про виконання державного бюджету за січень-листопад 2017 року видатки за бюджетною програмою «Державний фонд регіонального розвитку» здійснено у обсязі 1 692,1 млн грн або 48,3% плану на рік, у тому числі за загальним фондом – 456,6 млн грн (45,7% плану на рік), за спеціальним фондом – 1 235,5 млн грн (49,4% плану на рік).

При цьому, слід зазначити, що відповідно до вимог Бюджетного кодексу України в частині використання коштів спеціального фонду бюджету визначено таке:

– платежі за рахунок спеціального фонду бюджету здійснюються в межах коштів, що фактично надійшли до цього фонду на відповідну мету /частина восьма статті 13/;

– витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету /частина четверта статті 23/;

– розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету /частина друга статті 48/;

– на кінець бюджетного періоду Казначейство України зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення /частина друга статті 57/.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Павлов К.Ю., а також державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В. та державний секретар Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Малашкін М.А.

Під час обговорення державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В. зазначив про те, що міністерство не має заперечень щодо змін до розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку, що розглядається.

Голова підкомітету з питань бюджетної підтримки регіонального розвитку Павлов К.Ю. вніс пропозицію погодити зміни щодо розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку відповідно до розпорядження Уряду від 20.12.2017 р. №934-р з урахуванням дотримання вимог бюджетного законодавства.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Павловим К.Ю. пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини п’ятої статті 24-1 Бюджетного кодексу України, погодити зміни щодо розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку у 2017 році відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.12.2017 р. № 934-р (з дотриманням вимог частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23, частини другої статті 48, частини другої статті 57 Бюджетного кодексу України в частині використання коштів спеціального фонду Державного бюджету України).

Голосували: «за» - 20, «проти» - 0, «утримався» - 1.

6. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника командувача Національної гвардії України з тилу - начальника логістики Кулика О.Є. про погодження надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями публічного акціонерного товариства «Мотор Січ» згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2017 року № 945.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Головного управління Національної гвардії України МВС України від 20.12.2017 р. № 27/32/2-1602дск (копія листа без додатків є відкритою інформацією і роздана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження надання у 2017 році державної гарантії для забезпечення виконання боргових зобов’язань за кредитом, що залучається публічним акціонерним товариством «Мотор Січ», відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2017 року № 945 «Про надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями публічного акціонерного товариства «Мотор Січ».

Зазначена постанова КМУ є інформацією з обмеженим доступом (містять гриф «для службового користування»), а відтак її положення не можуть бути оприлюднені.

Така постанова КМУ прийнята з метою виконання Програми, затвердженої постановою КМУ від 18.08.2017 р. № 610-16, та передбачає надання державної гарантії для забезпечення виконання боргових зобов’язань ПАТ «Мотор Січ» за кредитом у сумі, що не перевищує 250.000 тис. грн.

Однак, у зверненні ГУ Нацгвардії МВС не наведено фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо надання зазначеної державної гарантії.

Основоположні питання щодо надання державних гарантій унормовані статтею 17 Бюджетного кодексу України, якою, зокрема, встановлено, що:

державні гарантії для забезпечення повного або часткового виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання - резидентів України можуть надаватися за рішенням Кабінету Міністрів України або на підставі міжнародних договорів України виключно у межах і за напрямами, що визначені законом про державний бюджет;

державні гарантії надаються на умовах платності, строковості, а також забезпечення виконання зобов’язань у спосіб, передбачений законом. При цьому обов’язковою умовою надання державної гарантії є укладення договору між Міністерством фінансів України та суб’єктом господарювання про погашення заборгованості суб’єкта господарювання перед державою за виконання гарантійних зобов’язань.

Статтею 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон) встановлено, що у 2017 році державні гарантії можуть надаватися в обсязі до 31678,6 млн грн, а також в обсязі до 700 млн доларів США з метою доформування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду. Водночас, цією статтею Закону визначено, що у 2017 році рішення Кабінету Міністрів України щодо надання державних гарантій погоджуються з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

При цьому, у підпункті «а» пункту 1 цієї статті Закону зазначено, що у 2017 р. державні гарантії можуть надаватися серед іншого в обсязі до 7000 млн грн для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання - резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави. Такі програми затверджуються Кабінетом Міністрів України до надання державних гарантій, а відповідні суб’єкти господарювання за рішенням Кабінету Міністрів України можуть звільнятися від зобов’язання надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язань та сплачувати до державного бюджету плату за їх отримання.

Крім того, пунктом 11 Прикінцевих положень Закону доручено Кабінету Міністрів України передбачати у державному бюджеті необхідні видатки Міністерству оборони, Головному управлінню розвідки Міністерства оборони, Національній поліції, Національній гвардії, Державній прикордонній службі, Службі зовнішньої розвідки, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Державному космічному агентству, які здійснюють оплату закупівлі товарів, робіт і послуг для виконання вказаних програм протягом строку дії відповідних господарських договорів, включаючи щомісячну сплату відсотків за користування кредитами (позиками), залученими під державні гарантії суб’єктами господарювання - резидентами України. Зазначені державні органи беруть бюджетні зобов’язання за вказаними програмами та Державна казначейська служба реєструє такі бюджетні зобов’язання у межах відповідних господарських договорів та наданих на цю мету державних гарантій.

Постановою КМУ від 26.10.2016 р. № 779 «Деякі питання виконання програм, пов’язаних з підвищенням обороноздатності і безпеки держави» (із змінами згідно з постановою КМУ від 18.08.2017 р. № 656) встановлено, зокрема, що:

залучення суб’єктами господарювання кредитів (позик) під державні гарантії для виконання зазначених програм здійснюється з додержанням таких умов: відсоткова ставка за кредитами (позиками) не перевищує 19% річних в національній валюті; строк користування кредитами (позиками) становить не менше ніж 36 місяців;

витрати із сплати відсотків за користування такими кредитами (позиками) включаються суб’єктами господарювання до ціни товарів, робіт і послуг за господарськими договорами.

За оперативною інформацією Мінфіну за 11 місяців п.р. державні гарантії не надавалися.

Разом з тим, варто звернути увагу, що відповідно до пункту 1 статті 6 Закону Комітет з питань бюджету погодив надання у 2017 р. державних гарантій:

15 листопада п.р. за зверненням Міноборони /відповідно до постанов КМУ від 04.10.2017 р. №№ 745, 746, 747 і 758/ за кредитами, що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, загалом у сумі 4649,75 млн грн;

20 грудня п.р. за зверненням Міненерговугілля /відповідно до постанови КМУ від 06.12.2017 р. № 936/ за кредитом в сумі 250 млн дол. США, що залучається ДП «НАЕК «Енергоатом», а також за зверненням ГУР Міноборони /відповідно до постанов КМУ від 06.12.2017 р. №№ 941, 942, 943, 944, 960, 963, 964, і 965/ за кредитами, що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, загалом у сумі 369,196 млн грн.

Крім того, до Комітету з питань бюджету продовжують надходити звернення щодо погодження надання державних гарантій у 2017 році відповідно до прийнятих у грудні п.р. рішень Уряду.

Станом на 31.10.2017 р. гарантований державою борг порівняно з початком року збільшився майже на 29,12 млрд грн, або на 10,4%, і становив 308,05 млрд грн (факт на 31.12.2016 р. – 278,9 млрд грн, затверджений граничний обсяг на 31.12.2017 р. – 579,4 млрд грн). Приріст гарантованого державою боргу є наслідком зарахування у квітні п.р. до міжнародних резервів НБУ четвертого траншу МВФ в рамках програми «Механізм розширеного фінансування» у сумі 1 млрд дол. США.

Довідково: за 2016 рік надано державних гарантій загалом у сумі 21851 млн грн, у т.ч.: 18923,3 млн грн – за зовнішніми зобов’язаннями (з них 13595,4 млн грн або 500 млн дол. США – державна гарантія МБРР за зобов’язаннями НАК "Нафтогаз України"); 2927,7 млн грн – за внутрішніми зобов’язаннями для фінансування програм, пов’язаних з підвищенням обороноздатності і безпеки держави (при цьому, у 2016 р. прийнято відповідних рішень Уряду, погоджених Комітетом з питань бюджету, загалом на суму 5143,051 млн грн).

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Рудик С.Я., а також державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В. та заступник командувача Національної гвардії України з тилу - начальник логістики Кулик О.Є.

Державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В. зазначив про те, що Міністерство фінансів не має заперечень щодо надання відповідної державної гарантії.

Голова підкомітету з питань державного боргу та фінансування державного бюджету Комітету з питань бюджету Рудик С.Я. повідомив, що підкомітет не розглядав дане питання, водночас запропонував Комітету погодити надання відповідної державної гарантії.

За підсумками обговорення Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування пропозицію погодити надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями публічного акціонерного товариства «Мотор Січ» згідно з постановою Уряду від 06 грудня 2017 року № 945. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні народними депутатами України – членами Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

За підсумками розгляду та керуючись підпунктом «а» пункту 1 статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», погодити надання у 2017 році державної гарантії за зобов’язаннями публічного акціонерного товариства «Мотор Січ» згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2017 року № 945.

Голосували: «за» - одноголосно.

 

7. СЛУХАЛИ:

Інформацію державного секретаря Міністерства фінансів України Капінуса Є.В. про погодження перерозподілу деяких видатків державного бюджету та розподілу обсягу стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2017 році між обласними бюджетами згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.12.2017 р. № 935-р. /Включено до порядку денного додатково./

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства фінансів України від 21.12.2017 р. № 07050-01-2/36083 щодо погодження перерозподілу деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів України на 2017 рік, та розподілу обсягу стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2017 році між обласними бюджетами згідно з розпорядженням Уряду від 21.12.2017 р. № 935-р.

Відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) Комітетом здійснюється погодження перерозподілу видатків державного бюджету (включаючи резервний фонд бюджету додаткових дотацій та субвенцій з урахуванням частини шостої статті 102 та частини шостої статті 108 Кодексу) за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету. Згідно із зазначеними вимогами Кодексу перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

Поряд з тим, згідно з вимогами частини шостої статті 108 Кодексу Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету може здійснювати розподіл обсягів додаткових дотацій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних додаткових дотацій.

Відтак, у пункті 2 розпорядження Уряду № 935-р належало зазначити посилання на вимоги частини шостої статті 108 Кодексу.

У розпорядженні Кабінету Міністрів України від 21.12.2017 р. № 935-р встановлено:

1) згідно з пунктом 1 – здійснити перерозподіл видатків державного бюджету в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству фінансів України у загальному фонді державного бюджету на 2017 рік, шляхом:

– зменшення обсягу видатків споживання за бюджетною програмою 3511350 «Обслуговування державного боргу» на 147 819 тис. гривень;

– зменшення обсягу видатків за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд» на 90 000 тис. гривень;

– збільшення обсягу видатків споживання за програмою 3511110 «Стабілізаційна дотація» на 237 819 тис. гривень;

2) згідно з пунктом 2 – здійснити розподіл визначеного у пункті 1 цього розпорядження обсягу стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам між обласними бюджетами згідно з додатком до розпорядження (у сумі 237 819 тис гривень, з них обласним бюджетам Закарпатської області – 21 067,4 тис. грн; Івано-Франківської області – 64 900 тис. грн; Львівської області – 46 000 тис. грн; Тернопільської області – 65 351,6 тис. грн; Чернігівської області – 40 500 тис. грн);

3) згідно з пунктами 4 та 5:

– обласним державним адміністраціям здійснити розподіл обсягу стабілізаційної дотації, передбаченої у додатку до цього розпорядження, між обласним бюджетом, бюджетами міст обласного значення, районними бюджетами та бюджетами об’єднаних територіальних громад для спрямування на оплату праці з нарахуваннями працівників закладів охорони здоров’я та освіти;

– Національному агентству України з питань державної служби, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Державній аудиторській службі, міністерству охорони здоров’я України, Міністерству освіти і науки України, Міністерству фінансів України провести перевірку причин виникнення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам закладів охорони здоров’я та освіти.

З приводу такого перерозподілу слід зазначити наступне.

1. Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (із змінами) (далі – Закон) у складі загальнодержавних витрат Міністерства фінансів України затверджено видатки споживання за бюджетною програмою 3511350 «Обслуговування державного боргу» у сумі 110 795,4 млн грн. Згідно з пунктом 1 розпорядження Уряду від 27.09.2017 р. № 689-р «Деякі питання розподілу у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» зменшено обсяг видатків споживання за цією програмою на 85,0 млн гривень. При цьому касові видатки за січень-листопад 2017 року становили 106 367,0 млн грн.

2. Законом у складі загальнодержавних витрат Міністерства фінансів України затверджено видатки за бюджетною програмою (код 3511030) «Резервний фонд» у сумі 1 500,0 млн грн. За 11 місяців п.р. прийнято ряд рішень Уряду про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на загальну суму 1 174,5 млн грн або 78,3% бюджетних призначень, використано – 608,2 млн грн, або 40,6% бюджетних призначень.

3. Відповідно до абзацу першого пункту 19 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу протягом трьох років після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформування міжбюджетних відносин» (прийнятий 28 грудня 2014 року № 79) у законі про Державний бюджет України має передбачатися стабілізаційна дотація (як додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам) в обсязі не менше 1 відсотка обсягу надходжень податків та зборів до місцевих бюджетів для покриття можливих фактичних диспропорцій при запровадженні нової моделі взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами. При цьому порядок та умови її надання визначаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Законом у складі загальнодержавних витрат Міністерства фінансів України затверджено видатки за бюджетною програмою (код 3511110) «Стабілізаційна дотація» у сумі – 900 000 тис. гривень без розподілу між місцевими бюджетами.

Порядок та умови надання стабілізаційної дотації затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 р. № 727 «Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам» (із змінами), що було погоджено Комітетом з питань бюджету.

Згідно із постановою Уряду від 15.11.2017 р. № 873 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 727» затверджено розподіл стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2017 році між обласними бюджетами усіх областей у сумі 900 000 тис. грн, що було погоджено Комітетом з питань бюджету 6 грудня 2017 року.

З урахуванням здійсненого згідно з розпорядженням Уряду № 935-р перерозподілу видатків державного бюджету обсяг стабілізаційної дотації у 2017 році, що розподілений між місцевими бюджетами, становить 1 137 819 тис. гривень.

Необхідно зауважити, що звернення Міністерства фінансів України до Комітету з питань бюджету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету та розподілу стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2017 році між обласними бюджетами 5 областей не містить відповідних розрахунків та обґрунтувань, зокрема, щодо обсягів перерозподілу видатків державного бюджету за запропонованими бюджетними програмами (включаючи пояснення щодо наслідків запропонованого зменшення обсягу видатків державного бюджету) та відповідного розподілу між обласними бюджетами стабілізаційної дотації, хоча надання таких розрахунків і обґрунтувань передбачено пунктом 7 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., Мельник С.І., а також державний секретар Міністерства фінансів України Капінус Є.В.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію погодити відповідно до пунктів 1 та 2 розпорядження Уряду від 21.12.2017 № 935-р перерозподіл видатків державного бюджету та розподіл стабілізаційної дотації між місцевими бюджетами згідно з додатком до цього розпорядження Уряду.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Горбуновим О.В. пропозицію. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23 і частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити здійснення згідно з пунктами 1 та 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.12.2017 р. № 935-р:

1) перерозподілу видатків державного бюджету в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству фінансів України на 2017 рік у загальному  фонді державного бюджету, шляхом:

– зменшення обсягу видатків споживання за бюджетною програмою 3511350 «Обслуговування державного боргу» на 147 819 тис. гривень;

– зменшення обсягу видатків за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд» на 90 000 тис. гривень;

– збільшення обсягу видатків споживання за програмою 3511110 «Стабілізаційна дотація» на 237 819 тис. гривень;

2) розподілу стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам у 2017 році між обласними бюджетами в обсязі 237 819 тис. гривень згідно додатком до цього розпорядження.

Голосували: «за» - одноголосно.

Голова Комітету                                                                            А.В. Павелко

Секретар Комітету                                                                    В.В. Шкварилюк