Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №3 від 17 грудня 2014 року

 

 

1200 година  м. Київ, вул. Банкова, 6-8

 

Головує: Голова Комітету А.В. Павелко

Присутні:

Члени Комітету: Амельченко В.В., Ванат П.М., Гєллєр Є.Б., Горбунов О.В., Гордєєв А.А., Деркач А.Л., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Левченко Ю.В., Маркевич Я.В., Мельник С.І., Молоток І.Ф., Павлов К.Ю., Рудик С.Я., Унгурян П.Я., Шкварилюк В.В.

Всього присутніх – 18 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Куліченко І.І., Матвієнко А.С., Медуниця О.В., Пинзеник В.М., Пресман О.С., Савченко О.Ю., Скорик М.Л., Шевченко О.Л., Шуфрич Н.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Боброва Т.С., Больбат О.О., Кодацька С.І., Корольковська М.М., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Переста Я.І., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Зайченко А.С., Товстенко В.М., Щербаченко С.В., Яковенко С.П.

Список запрошених додається.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо виконання зобов’язань за державним боргом) (реєстр. № 1125 від 01.12.2014), поданий Кабінетом Міністрів України.

2. Про стан підготовки проекту державного бюджету на 2015 рік і основні підходи до формування його показників.

3. Про реалізацію грошово-кредитної і монетарної політики у 2015 році, узгодження відповідних показників з бюджетними показниками.

 

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра фінансів України Лісовенка В.В. щодо проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (реєстр. № 1125 від 01.12.2014), поданого Кабінетом Міністрів України.

Відмітили:

Згідно з пояснювальною запискою законопроект підготовлено з метою забезпечення виконання зобов’язань за державним та гарантованим державою боргом в умовах ситуації соціально-економічної та фінансової нестабільності, підсиленої анексією АР Крим та воєнною агресією на сході України, що спричиняє в тому числі значну девальвацію національної валюти.

Законопроектом пропонується шляхом внесення змін до статті 5 та додатків № 2 і № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік»:

збільшити граничний обсяг державного боргу на кінець п.р. на 161392,4 млн грн;

збільшити державні запозичення загалом на 13842,99 млн грн (у т.ч. внутрішні запозичення на 5587,5 млн грн і зовнішні запозичення на 8255,5 млн грн) та на таку ж суму витрати на погашення основної суми державного боргу (у т.ч. за внутрішніми зобов’язаннями на 616,3 млн грн і зовнішніми зобов’язаннями на 13226,6 млн грн) без зміни граничного обсягу дефіциту держаного бюджету;

перерозподілити видатки загального фонду державного бюджету загалом у сумі 3044,4 млн грн без зміни їх загального обсягу, а саме:

- збільшити видатки на обслуговування державного боргу на 1986,3 млн грн та на виконання боргових зобов’язань за кредитами, залученими під державні гарантії, загалом на 1058,1 млн грн;

- зменшити видатки Міністерству енергетики та вугільної промисловості на підтримку вугільної і торфодобувної промисловості загалом на 2586,6 млн грн, Міністерству фінансів (загальнодержавні витрати) на часткове відшкодування процентних витрат за запозиченнями суб’єктів господарювання, здійсненими на внутрішньому ринку, на 432,4 млн грн, а також Державній службі гірничого нагляду та промислової безпеки на 25,4 млн гривень.

Інформація щодо виконання у січні-листопаді 2014 року показників державного бюджету, зміни за якими передбачаються законопроектом, роздано народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.

Насамперед, належить відмітити, що згідно з частиною шостою статті 16 Бюджетного кодексу України витрати на обслуговування та погашення державного боргу здійснюються Мінфіном відповідно до кредитних договорів, а також нормативно-правових актів, за якими виникають державні боргові зобов’язання, незалежно від обсягу коштів, визначеного на таку мету законом про державний бюджет. Якщо очікуваний обсяг зазначених витрат перевищить визначений законом про державний бюджет обсяг коштів на таку мету, Мінфін невідкладно інформує про це Кабінет Міністрів України, який невідкладно інформує про очікуване перевищення таких витрат Верховну Раду України та подає у двотижневий строк пропозиції про внесення змін до закону про державний бюджет. Згідно з частиною сьомою статті 17 Бюджетного кодексу України платежі, пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань держави, здійснюються згідно з відповідними договорами незалежно від обсягу коштів, визначених на цю мету в законі про Державний бюджет України, у такому ж порядку, як визначено частиною шостою статті 16 цього Кодексу.

Слід зазначити, що з урахуванням положень законопроекту граничний обсяг державного боргу протягом року збільшиться /з первинно затверджених 585,5 млрд грн до 968,4 млрд грн/ на 382,9 млрд грн або на 65,4 % (з них законом від 27.03.2014 № 1165-VII – на 78,5 млрд грн, законом від 31.07.2014 № 1622-VII – на 142,95 млрд грн). Згідно з даними, розміщеними на офіційному сайті Мінфіну, станом на 31.10.2014 р. державний борг становив 809,7 млрд грн та вже перевищив затверджений із змінами його граничний обсяг на кінець п.р. (806,96 млрд грн) на 2,75 млрд гривень.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, значна девальвація національної валюти у п.р. з 8 грн/дол. США до близько 16 грн/дол. США, а також її постійні коливання унеможливлюють дотримання граничного обсягу державного боргу на встановленому законом рівні, зважаючи що в структурі державного боргу зобов’язання, номіновані в іноземній валюті, становлять близько 60 %.

Варто також звернути увагу, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1067-р «Про збільшення у 2014 році обсягу джерел фінансування державного бюджету у зв’язку із зменшенням його за іншими джерелами фінансування», прийнятим відповідно до частини четвертої статті 15 Бюджетного кодексу України, передбачається заміщення надходжень від приватизації державного майна понадплановим здійсненням державних запозичень у сумі 16,6 млрд грн, внаслідок чого відбудеться подальше зростання державного боргу.

Через зростання державного боргу посиляться ризики боргової безпеки та збільшиться боргове навантаження на бюджети наступних періодів в умовах нестабільності фінансово-економічного стану країни.

Водночас, згідно з вимогами частини другої статті 18 Бюджетного кодексу України загальний обсяг державного боргу та гарантованого державою боргу на кінець бюджетного періоду не може перевищувати 60 % річного номінального обсягу ВВП України.

У цьому зв’язку Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку (лист від 15.12.2014 № 16/3-1016/1125) зауважує, що пояснювальна записка до законопроекту не містить докладних пояснень щодо виконання зазначених вимог Бюджетного кодексу у разі прийняття пропозицій проекту.

ГНЕУ також звертає увагу, що пояснювальна записка до законопроекту не містить належних розрахунків щодо необхідності збільшення видатків за зазначеними бюджетними програмами саме у визначених у законопроекті обсягах, що не відповідає вимогам ч. 3 ст. 91 Регламенту Верховної Ради України та ч. 1 ст. 27 Бюджетного кодексу України, згідно з якими до проекту слід надати належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).

Необхідно зауважити, у законопроекті виключаються видатки за бюджетною програмою «Часткове відшкодування процентних витрат за запозиченнями суб’єктів господарювання, здійсненими на внутрішньому ринку» (код 3511130), затверджені у сумі 432,4 млн грн згідно із Законом України від 31.07.2014 № 1622-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», однак не запропоновано виключити доповнену цим Законом статтю 26 щодо реалізації цієї бюджетної програми.

Крім того, до законопроекту потрібно внести техніко-юридичні та редакційні правки відповідно до вимог оформлення законопроектів про внесення змін до законів про державний бюджет, а саме:

уточнити нумерацію і виклад положень тексту законопроекту згідно з вимогами законодавчої техніки у процесі законотворення;

у додатку № 1 до законопроекту виключити рядок «Загальне фінансування», оскільки відповідні показники (граничний обсяг дефіциту державного бюджету) законопроектом не змінюються;

у додатку № 2 до законопроекту:

- назву додатку доповнити словами «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2014 рік»;

- назву граф «КПКВК» і «КФКВ» викласти відповідно в такій редакції: «Код програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету» та «Код функціональної класифікації видатків і кредитування бюджету».

Поряд з тим, належить звернути увагу, що поточного пленарного тижня може бути розгляд ряду інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники. Таким чином, з метою забезпечення узгодженості правових норм і збалансованості бюджету потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у законопроекті відповідно до чинної редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

На час розгляду законопроекту висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання та протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Мельник С.І., Кривенко В.М., Левченко Ю.В., Гордєєв А.А. а також заступник Міністра фінансів України Лісовенко В.В.

Голова підкомітету з питань державного боргу та фінансування державного бюджету Гордєєв А.А. за підсумками розгляду у відповідному підкомітеті вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету: рекомендувати Верховній Раді законопроект № 1125 за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій, викладених у проекті рішення, щодо внесення техніко-юридичних та редакційних правок.

Голова Комітету поставив на голосування таку пропозицію, яка була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (реєстр. № 1125), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій:

доповнити пункт 1 словами і цифрами «та статтю 26 цього Закону виключити»;

уточнити нумерацію і виклад положень тексту законопроекту згідно з вимогами законодавчої техніки у процесі законотворення;

у додатку № 1 до законопроекту виключити рядок «Загальне фінансування»;

у додатку № 2 до законопроекту:

– назву додатку доповнити словами «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2014 рік»;

– назву граф «КПКВК» і «КФКВ» викласти відповідно в такій редакції: «Код програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету» та «Код функціональної класифікації видатків і кредитування бюджету»;

а також потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у законопроекті відповідно до чинної редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту, з метою забезпечення узгодженості правових норм і збалансованості бюджету.

У разі прийняття законопроекту Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні закону належить внести до тексту і додатку до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.

Голосували: «за» - 16, «проти» - 0, «утримались» - 2.

 

2.;3. СЛУХАЛИ:

Про стан підготовки проекту державного бюджету на 2015 рік і основні підходи до формування його показників та про реалізацію грошово-кредитної і монетарної політики у 2015 році, узгодження відповідних показників з бюджетними показниками.

Як відомо, Кабінет Міністрів України 12 грудня п.р. подав до Верховної Ради проект державного бюджету на 2015 рік та одночасно його відкликав. Кроки Уряду щодо технічного подання законопроекту та відкликання були пов’язані з необхідністю врахування проведення податкової реформи та реформи міжбюджетних відносин. Водночас, у ЗМІ озвучена інформація, що Уряд обіцяє подати проект державного бюджету до 20 грудня.

Зважаючи на це, на засідання Комітету з питань бюджету було запрошено Міністра фінансів України та Голову Національного банку України для інформування про:

– плани Міністерства фінансів і Уряду щодо конкретних строків подання законопроектів про внесення змін до Бюджетного і Податкового кодексів та проекту державного бюджету на 2015 рік;

– взаємоузгодженість прогнозних макропоказників, врахованих Мінфіном у проекті бюджету на 2015 рік, з показниками грошово-кредитної і монетарної політики Нацбанку;

– перспективи курсу валют до кінця поточного року та про розрахунковий середньорічний прогноз курсу валюти, який буде враховуватися у проекті бюджету на наступний рік;

– обсяг перерахування до державного бюджету коштів Нацбанку у 2015 році.

У цьому зв’язку заслухано інформацію Першого заступника Міністра фінансів України Уманського І.І. про стан підготовки проекту державного бюджету на 2015 рік і основні підходи до формування його показників.

Перший заступник Міністра фінансів України Уманський І.І. також відповів на запитання народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету Павелка А.В., Кривенка В.М., Унгуряна П.Я., Ваната П.М., Амельченка В.В., Павлова К.Ю., Гєллєра Є.Б., Гордєєва А.А., Рудика С.Я., Мельника С.І., Деркача А.Л.

Водночас, за відсутності Голови Національного банку України Гонтаревої В.О., народними депутатами України – членами Комітету з питань бюджету вирішено не заслуховувати інформацію в.о. заступника Голови Національного банку України Рашкована В.Л. про реалізацію грошово-кредитної і монетарної політики у 2015 році, узгодження відповідних показників з бюджетними показниками.

 

Голова Комітету                                                       А.В. Павелко

 

Секретар Комітету                                          В.В. Шкварилюк

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку