Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №86 від 23 грудня 2016 року

 

 

 

1300  година  м. Київ, вул. Хрещатик, 36, кімн. 514

Головує: Голова Комітету Павелко А.В.

Присутні:

Члени Комітету: Амельченко В.В., Гєллєр Є.Б., Горбунов О.В., Деркач А.Л., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Левченко Ю.В., Маркевич Я.В., Матвієнко А.С., Медуниця О.В., Молоток І.Ф., Пинзеник В.М., Рудик С.Я., Шкварилюк В.В.

Всього присутніх – 17 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Ванат П.М., Куліченко І.І., Мельник С.І., Павлов К.Ю., Пресман О.С., Савченко О.Ю., Скорик М.Л., Унгурян П.Я., Шевченко О.Л., Шуфрич Н.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Боброва Т.С., Больбат О.О., Кочубей О.П., Криволап М.К., Переста Я.І., Расчислова Л.В., Щербаченко С.В., Шпак В.П., Климчук Д.І.

Список запрошених та осіб, які взяли участь в обговоренні питань відповідно до компетенції:

Андрієвський Д.Ф. – народний депутат України;

Білоцерковець Д.О. – народний депутат України;

Супруненко О.І. – народний депутат України;

Третьяков О.Ю. – народний депутат України;

Від центральних органів виконавчої влади

Зубко Г.Г. – Віце-прем’єр-міністр України – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України;

Марченко С.М. – заступник Міністра фінансів України;

Хобзей П.К. – заступник Міністра освіти і науки України;

Корзун А.В. – заступник Міністра енергетики та вугільної промисловості України;

Ахіджанов Б.Р. – директор Департаменту фінансово-кредитної політики Міністерства аграрної політики та продовольства України;

Від Київської міської державної адміністрації (КМДА),

Київської міської ради

Кличко В.В. – голова Київської міської державної адміністрації, Київський міський голова;

Пліс Г.В. – перший заступник голови КМДА;

Поворозник М.Ю. – заступник Голови КМДА;

Сагайдак І.В. – заступник Голови КМДА;

Пантелеєв О.О. – заступник Голови КМДА;

Прокопів В.В. – заступник міського голови – секретар Київради;

Меліхова Т.І. – заступник голови депутатської фракції Київради «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»;

Омельченко О.О. – голова депутатської фракції Київради «Єдність»;

Репік В.М. – директор Департаменту фінансів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА);

Принада С.І. – директор Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА);

Майзель С.П. – директор Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА);

Від районних державних адміністрацій у місті Києві

Бондар Н.В. – голова Голосіївської райдержадміністрації;

Лозовий В.Б. – виконуючий обов’язки Голови Дарницької райдержадміністрації;

Короткіх Г.А. – заступник керівника апарату Дніпровської райдержадміністрації;

Цибульщак О.Л. – Голова Оболонської райдержадміністрації;

Мартинчук С.О. – Голова Печерської райдержадміністрації;

Мондриївський В.М. – Голова Подільської райдержадміністрації;

Каретко В.О. Голова Святошинської райдержадміністрації;

Гаряга О.О. – Голова Шевченківської райдержадміністрації;

Від органів місцевого самоврядування

Сухомлин С.І. – Житомирський міський голова;

 

Полікровський Р.С. – Збаразький міський голова.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Бюджет міста Києва в умовах реформи міжбюджетних відносин: стан, проблеми та перспективи.

2. Соціально-економічний розвиток міста Києва в умовах децентралізації.

3. Перспективи розвитку транспортної інфраструктури міста Києва.

4. Про погодження розподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам та перерозподілу видатків, передбачених головним розпорядникам коштів державного бюджету:

1) розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (постанова Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 970);

2) розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 980-р);

3) перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості (розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 995-р);

4) перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству аграрної політики та продовольства (розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 987-р).

/Пункт 4 включено до порядку денного додатково і розглянуто на початку засідання Комітету/

До початку розгляду питань порядку денного із вступним словом до присутніх звернулися:

Павелко Андрій Васильович – голова Комітету з питань бюджету, який, серед іншого, поінформував, що починаючи з 2015 року Комітет провів 16 таких зустрічей в регіонах, де результати реформи загалом визнаються позитивними, і констатував, що бюджетна децентралізація дозволила місцевим бюджетам у 2015 році отримати до загального фонду доходи із приростом у 42 відсотки, приріст за 11 місяців поточного року склав майже 50 відсотків. Водночас впровадження та реалізація заходів у рамках бюджетної децентралізації відбувається не завжди легко, що обумовлене, насамперед, необхідністю одночасного реформування в інших сферах суспільного життя.

За наслідками вивчених проблем і здійснених заходів у поточному році та при затвердженні державного бюджету на 2017 рік члени Комітету виступили з рядом законодавчих ініціатив, зокрема, щодо сприяння соціально-економічному розвитку регіонів, формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад, покращення фінансового забезпечення дорожнього господарства, реалізації державних інвестиційних проектів.

Сьогодні за спільною ініціативою Київського міського голови Віталія Володимировича Кличка та Комітету з питань бюджету засідання вперше відбувається у місті Києві, що є політичним, адміністративним, духовним, культурним, історичним центром держави, а також абсолютним лідером щодо основних економічних індикаторів, тобто має потужний економічний потенціал і перспективи для розвитку.

Загалом Голова Комітету висловив сподівання на конструктивну та продуктивну роботу Комітету з метою спільного пошуку можливостей вирішення нагальних проблемних питань міста для його випередженого розвитку.

Кличко Віталій Володимирович – Київський міський голова, голова Київської міської державної адміністрації, який також відмітив, що таке засідання у місті відбувається вперше і є сподівання на подальшу плідну співпрацю з членами Комітету, подякував за розуміння та увагу до проблем Києва, оскільки місто має бути зразком впровадження та розвитку реформ.

Водночас міський голова наголосив, що місто Київ, як одне з великих міст України та Східної Європи, має велике навантаження на інфраструктуру і потребує значних вкладень у її розвиток. Тому одним із завдань адміністрації є вжиття всіх заходів щодо збільшення надходжень до міського бюджету. Поряд з тим здійснюються кроки на шляху постійного контролю за надходженнями та видатками бюджету міста, що може бути доступним кожному згідно з спеціально розробленою для міста програмою відкритий бюджет (презентують далі). У місті вперше прийнято положення про бюджет громадської участі, де передбачено майже півмільйона проектів, розвивається Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту із залученням іноземних консультантів.

Розуміючи дуже складну фінансову ситуацію, що є на сьогоднішній день, Кличко В.В. підкреслив, що місто забезпечить прозорість, відкритість і зрозумілість усіх процесів для наповнення бюджету та вирішення актуальних питань його інфраструктурного розвитку.

Зубко Геннадій ГригоровичВіце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, який зробив наголос на необхідності створення законодавчої бази, яка сприятиме зміцненню можливостей місцевого самоврядування, надання нового значення співробітництву між територіальними громадами. Він також звернув увагу на використання можливостей міжнародних фінансових організацій та залучення інвестиційних коштів для реалізації інфраструктурних проектів, закликав продовжувати співробітництво з японською стороною, яка розглядає питання інфраструктурних проектів по поводженню з побутовими відходами, Європейським інвестиційним банком, що здійснює інвестування у розвиток муніципальної інфраструктури.

Висловивши свої міркування щодо інших питань порядку денного, Зубко Г.Г. відмітив актуальність на сьогодні активної співпраці Уряду, Верховної Ради, Комітету з питань бюджету і безпосередньо місцевого самоврядування.

Пліс Геннадій Володимирович – перший заступник Голови Київської міської державної адміністрації, який презентував інструмент «Відкритий бюджет Києва», що дозволяє на веб-сайті КМДА подивитися щомісячні надходження та щомісячні видатки бюджету міста з деталізацією – у розрізі районів міста, за видами надходжень, платниками податків, розпорядниками коштів та мету, обсяги і напрями витрачання ними коштів, постачальниками товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти з усіма договорами та прив’язкою до системи електронних закупівель. Така програма доступна для громадян, фахівців, аналітиків, що є свідченням відкритих, прозорих процесів міської влади.

Переходячи до розгляду питань порядку денного, Голова Комітету Павелко А.В. вніс пропозицію заслухати доповіді з усіх питань порядку денного і затим провести загальне обговорення порушених питань, яку підтримали всі присутні на засіданні члени Комітету.

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію директора Департаменту фінансів виконавчого органу Київської міської державної адміністрації Репіка В.М. про стан, проблеми та перспективи бюджету міста Києва в умовах реформи міжбюджетних відносин.

Відмітили:

Проведене реформування міжбюджетних відносин для бюджету міста мало позитивні наслідки. Починаючи з 2015 року дохідна частина бюджету міста Києва має тенденції до постійного зростання: у 2015 році доходи збільшились на 33%, у 2016 році – на 11,7% у 2017 році – заплановано також збільшення дохідної частини. При цьому варто відмітити, що власна ресурсна база загального фонду бюджету міста Києва у 2016 році збільшилась майже у 3,5 рази у порівнянні з 2014 роком.

Здійснені заходи з бюджетної децентралізації дозволили наростити інвестиційну складову в бюджеті міста, свідченням чого є спрямування додаткових коштів на розвиток інфраструктури і зростання капітальних видатків у структурі бюджету міста Києва: у 2014 році – 14,3%, 2015 рік – 26,2%, у 2016 році – 29,4%.

Крім того, в результаті вивчення проблематики реструктуризації місцевого зовнішнього боргу були напрацьовані компромісні та дієві механізми, які були враховані у Законі України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», а саме передбачено списання частини зобов’язань Київської міської ради з погашення заборгованості перед державою на суму видатків бюджету міста Києва, проведених у 2017 році на будівництво Подільсько-Воскресенського мостового переходу через річку Дніпро у місті Києві. Зазначене дозволить місту зменшити свої боргові зобов’язання майбутніх періодів та одночасно спрямувати ресурси на розвиток транспортної інфраструктури.

Звертаючи увагу на фінансове забезпечення лише двох галузей освіти і охорони здоров’я, що розглядаються як делеговані місцевому самоврядуванню повноваження і мають утримуватися за рахунок державного бюджету, зазначено, що для належного функціонування відповідних закладів з бюджету міста додатково належить спрямовувати немалі кошти (лише на освіту понад 4 млрд грн.). Тому актуальним залишається питання затвердження Урядом державних соціальних стандартів і нормативів, що дозволить, насамперед, об’єктивно визначити вартість медичних і освітніх послуг та сприятиме стратегічному плануванню бюджетних галузей.

Поряд з тим, було наголошено на доцільності внесення змін до податкового та бюджетного законодавства в частині місцевих податків і зборів, зокрема, плати за землю, туристичного збору, збору за місця для паркування транспортних засобів, а також перегляду нормативів розподілу між державним бюджетом та бюджетом міста Києва податку на доходи фізичних осіб, що сплачується (перераховується) на території міста Києва, прийняття яких сприятиме наповнюванню місцевих бюджетів.

Загалом інформація щодо показників бюджету міста наведена у матеріалах (які роздані народним депутатам – членам Комітету).

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію директора Департаменту економіки та інвестицій Київської міської державної адміністрації С.І. Принади про соціально-економічний розвиток міста Києва в умовах децентралізації.

Відмітили:

За три роки суттєво збільшилися асигнування на капітальні видатки: з 920 млн грн у 2014 році до 7,5 млрд грн у 2016 році, з них 6,5 млрд грн – власні ресурси міського бюджету.

В основному кошти витрачаються на транспорт, житлово-комунальне господарство та освіту. Кошти державного бюджету, отримані як субвенція, спрямовані за цільовим призначенням на здійснення заходів соціально-економічного розвитку окремих територій, на будівництво та придбання житла для сімей загиблих військовослужбовців, на придбання нових трамвайних вагонів вітчизняного виробництва. Кошти, які надійшли з Державного фонду навколишнього природного середовища, були витрачені на реконструкцію споруд Бортницької станції аерації, а з Державного фонду регіонального розвитку – на будівництво другої нитки міського каналізаційного колектора.

Поряд з тим, було представлено окремі ініціативи із стратегії розвитку міста до 2025 року, поставлені проблемні питання, вирішення яких має відбуватися першочергово, зокрема, будівництво сміттєпереробних та сміттєспалювальних заводів; довгобудів за об’єктами державної власності – вокзальний комплекс ст. Дарниця (Мінінфраструктури – 1 619 млн грн), корпус КНУ театру, кіно і телебачення ім. Карпенка-Карого на Львівській площі (Мінкультури), житловий комплекс «Дніпровські вежі» на просп. Ватутіна (Нацгвардія України – 300 млн грн у цінах 2014 року), адмінкорпус на вул. митрополита А. Шептицького (Луначарського) (НАК «Нафтогаз України»), дитяча нефрологічна клініка на вул. Обсерваторній 3/1 (Академія медичних наук України); розвязання екологічної проблеми та демеркуризація території ВАТ «Радикал».

Крім того, обговорено можливості фінансового забезпечення пріоритетних проектів розвитку транспортної інфраструктури міста, серед яких, зокрема, будівництво Подільського мостового переходу через р. Дніпро, будівництво та реконструкція стратегічних розв’язок, доріг, магістралей, розвиток метрополітену, трамвайної мережі та наземного громадського транспорту.

(Відповідна інформація роздана народним депутатам – членам Комітету).

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника голови Київської міської державної адміністрації І.В. Сагайдака про перспективи розвитку транспортної інфраструктури міста Києва.

Відмітили:

Загальна площа вулично-дорожньої мережі міста Києва складає 26,7 млн кв. м., 1667 кілометрів доріг та вулиць, 171 мостів та шляхопроводів.

Транспортна інфраструктура міста: 3 лінії (52 станції) метрополітену (рухомий склад 824 вагони), 72 автобусних маршрутів (рухомий склад 535 автобусів), 41 тролейбусних маршрутів (рухомий склад 513 тролейбусів), 21 трамвайних маршрутів (рухомий склад 408 трамваїв), міська електричка (рухомий склад 55 вагонів).

Перед містом стоїть комплекс невирішених питань, які десятиліттями не вирішувались та не можуть бути швидко виправленими, серед яких і загальнонаціональні і місцеві проблеми:

-  місто обмежене у фінансових ресурсах, багато проектів починали впроваджувати без гарантій стовідсоткового фінансування;

-  застарілий та зношений рухомий склад та інфраструктура;

-  перевантаженість транспортних вузлів;

-  велика кількість незавершених транспортних об’єктів та проектів;

-  неможливість реалізації деяких проектів через відсутність або недосконалість законодавчої бази (єдиний електронний квиток, впорядкування паркувального простору тощо);

-  незбалансований розподіл ділових та громадських об’єктів між центром та околицями

-  дисбаланс в системі розселення міста;

-  вичерпаність пропускної спроможності мостових переходів через Дніпро та затримка будівництва Подільського мостового переходу;

-  розрив трамвайного сполучення між лівобережною та правобережною частинами міста;

-  відсутність систем швидкісних автобусних перевезень та систем легкого рейкового транспорту.

При цьому, відмічено, що основна кількість робочих місць сконцентрована в центрі міста, 36 відсотків населення проживає у лівобережних районах, щодення трудова маятникова міграція між правобережною та лівобережною частинами міста наднормовано перевантажує мостові переходи.

За рік проведення експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користуванням у місті Києві до бюджету міста отримано 393 млн грн. Муніципальні органи здійснили наймасштабніші за останні 20 років капітальні ремонти доріг та шляхопроводів столиці: реконструкція просп. Перемоги, капітальні ремонти просп. Глушкова, Кільцевої дороги, автопроїздів мосту Метро, Гаванського шляхопроводу. Загалом за 2016 рік відремонтовано майже 200 км доріг.

Однак існує ряд пріоритетних проектів з розвитку вулично-дорожньої мережі міста, реалізація яких дозволить суттєво покращити транспортну інфраструктуру:

- будівництво Подільського мостового переходу через річку Дніпро (термін реалізації 2017-2022 рр., очікувані капіталовкладення 7,5 млрд грн.);

- покращене трасування правобережних та лівобережних підходів до Подільського мостового переходу (очікувані капіталовкладення 10,8 млрд грн.);

- південна широтна хордова магістраль «Нивки-Бровари» (очікувані капіталовкладення 3,2 млрд грн.);

- продовження будівництва Великої кільцевої дороги навколо Києва (очікувані капіталовкладення 15,9 млрд грн.);

- реконструкція транспортної розв’язки на перетині проспекту Перемоги та вулиць Гетьмана і Довженка (очікувані капіталовкладення 0,5 млрд грн.);

- реконструкція критичних вузлів вулично-дорожньої мережі (продовження вул. Кіквідзе від Саперно-Слобідської до Столичного шосе, з будівництвом транспортної розв’язки).

Водночас, було зазначено, що метрополітен є надзвичайно важливим і стратегічним для міста транспортом. Пріоритетним проектом розвитку метрополітену залишається будівництво Подільсько-Вигурівської лінії метрополітену, що суттєво покращить транспортне сполучення між правобережною  та лівобережною частиною міста (житлового масива Троєщина з центральною частиною міста). Для цього потрібні значні кошти, приблизно 50 млрд грн. Також важливим є будівництво Сирецько-Печерської лінії від станції «Сирець» на житловий масив Виноградар, Святошино-Броварської лінії метрополітену від станції «Святошин» до станції «Новобіличі», Будівництво станції «Львівська брама» та другого виходу на станції «Вокзальна», другого пересадочного вузла «Золоті ворота» – «Театральна». Загалом на період 2017-2023 року на розвиток метрополітену необхідні кошти у обсязі 70,8 млрд грн.

Крім того, звернуто увагу, що за рекомендаціями Світового банку розроблена нова транспортна політика міста Києва, реалізація якої запланована на період 2017-2020 рр. та потребуватиме 12,5 млрд грн.

Надзвичайно важливим для міста є рейковий транспорт. На реалізацію проектів розвитку трамвайної мережі у 2017-2020 роках необідні кошти у обсязі 6,7 млрд грн.

Однією з форм допомоги має стати прийняття окремих законів або внесення змін до чинного законодавства, що дозволять більш ефективно розвивати транспортну галузь, зокрема, законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо тарифоутворення у сфері міського електричного та автомобільного транспорту України (реєстр. № 4669 від 16.05.2016), законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті (реєстр. № 4121 від 22.02.2016).

(Інформація із зазначеного питання роздана народним депутатам –членам Комітету).

За наслідками заслуханих доповідей щодо питань порядку денного відбулося загальне їх обговорення.

У обговоренні взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Амельченко В.В., Кривенко В.М., Матвієнко А.С., Деркач А.Л., Маркевич Я.В., а також народний депутат України Андрієвський Д.Й., віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Зубко Г.Г., заступник Міністра фінансів України Марченко С.М., заступник Міністра освіти і науки Хобзей П.К., Київський міський голова Кличко В.В., перший заступник голови Київської міської державної адміністрації Пліс Г.В., заступник голови Київської міської державної адміністрації Сагайдак І.В., директор Департаменту фінансів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) Репік В.М., директор Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) Принада С.І., які у своїх виступах звернули увагу, зокрема, на позитивні тенденції, що відбуваються у місті завдяки бюджетній реформі, підтримали наміри щодо будівництва якісних доріг та розвитку транспортної інфраструктури міста, а також схвалили всі здійснювані заходи із збільшення надходжень до бюджету міста та запроваджені прозорі процедури щодо використання бюджетних коштів.

Перший заступник голови Київської міської державної адміністрації Пліс Г.В., підсумовуючи дискусію щодо питань розвитку міста Києва, серед іншого зазначив про основні позитивні досягнення поточного року: розпочато будівництво Подільського мостового переходу, змінами до Бюджетного кодексу України продовжено експеримент з фінансового забезпечення розвитку автомобільних доріг та розвитку дорожньої інфраструктури міста, передбачена можливість отримати додаткові кошти від акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального. Поряд з тим, Пліс Г.В. зробив наголос на проблемах, які з точки зору Київської міської державної адміністрації потребують додаткового врегулювання за участі Уряду та Парламенту, зокрема:

– забезпечення фінансової підтримки щодо виконання містом функцій столиці (зважаючи на значне навантаження на інфраструктуру міста);

– напрацювання механізмів поступового погашення боргових зобов’язань міста (орієнтовно 14 млрд грн.);

– перегляд нормативів розподілу між державним бюджетом та бюджетом міста Києва податку на доходи фізичних осіб, що сплачується (перераховується) на території міста Києва;

– сприяння у закінченні будівництва Подільського мостового переходу;

– вирішення екологічної проблеми та демеркуризація ВАТ «Радикал»;

– будівництво сміттєпереробних та сміттєспалювальних заводів;

– подальший розвиток метро.

За наслідками обговорення Комітет визначився підтримати пропозиції, надані Київською міською державною адміністрацією з питань подальшого розвитку міста Києва, та направити рекомендації до Кабінету Міністрів України щодо розгляду можливостей з врегулювання та реалізації порушених питань.

Така пропозиція була підтримана всіма присутніми на засіданні членами Комітету.

(Копія листа до Кабінету Міністрів України додається).

4. Про погодження розподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам та перерозподілу видатків, передбачених головним розпорядникам коштів державного бюджету.

4.1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра фінансів України Марченка С.М. про погодження змін щодо розподілу між місцевими бюджетами у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 р. № 970).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства фінансів України (лист від 23.12.2016 № 31-05220-02-2/36669) про погодження змін щодо розподілу між місцевими бюджетами у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (далі – субвенція), відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 970 «Про внесення змін у додатки 1 – 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 р. № 395».

Питання погодження Комітетом з питань бюджету розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами в межах їх загального обсягу унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України та статті 30 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», згідно з якими Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» у складі загальнодержавних витрат Міністерства фінансів України затверджено видатки за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» у сумі 1 940 000 тис. грн.

Законами України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» від 06.10.2016 № 1660-VIII і від 20.12.2016 № 1786-VIII збільшено обсяг субвенції відповідно на 965000 тис. грн (з них 950 000 тис. грн – без розподілу між місцевими бюджетами) та на 350 000 тис. грн (без розподілу між місцевими бюджетами) і визначено бюджетні призначення у сумі 3 255 000 тис. грн.

Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету на своїх засіданнях 14 квітня, 7, 13 і 14 липня, 7 вересня, 6 і 20 жовтня, 2 і 16 листопада, 7 і 21 грудня 2016 року (протоколи № 54, № 63, № 64, № 65, № 67, № 71, № 74, № 77, № 78, № 81 та № 85) погоджено розподіл між місцевими бюджетами обсягу субвенції відповідно до розпорядження Уряду від 23.03.2016 року
№ 240-р «Деякі питання розподілу у 2016 року субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» та постанови Уряду від 24.06.2016 № 395 «Деякі питання надання у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» (із змінами) на загальну суму 2 889 254,2 тис. грн.

Постановою Уряду від 21.12.2016 р. № 970 «Про внесення змін у додатки 1 – 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 р. № 395» уточнюється розподіл субвенції між місцевими бюджетами Кіровоградської, Івано-Франківської, Сумської, Рівненської  та Хмельницької областей на суму 1968,5 тис. гривень.

Необхідно зауважити, що матеріали, подані Мінфіном, не містять обґрунтувань та пояснень щодо уточнення розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами.

Таким чином, з урахуванням прийнятих Урядом рішень (розпорядження від 23.03.2016 р. № 240-р та постанови від 24.06.2016 р. № 395 (із змінами, внесеними згідно з постановами Уряду від 27.07.2016 № 518, від 31.08.2016 № 605, від 03.10.2016 № 678, від 19.10.2016 № 717, від 26.10.2016 № 755, від 09.11.2016 № 807, від 23.11.2016 № 859, від 14.12.2016 № 935 і від 21.12.2016 р. № 970) нерозподілений залишок субвенції порівняно із затвердженим (із змінами) на 2016 рік обсягом становить 350 745,8 тис. грн.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Шкварилюк В.В., Матвієнко А.С., а також заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

Секретар Комітету з питань бюджету Шкварилюк В.В. вніс пропозицію погодити зміни щодо розподілу між місцевими бюджетами у 2016 році субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій відповідно до постанови Уряду від 21.12.2016 № 970.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену секретарем Комітету Шкварилюком В.В. пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України та статті 30 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»:

погодити зміни щодо розподілу між місцевими бюджетами у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 970 «Про внесення змін у додатки 1 – 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 р. № 395».

Голосували: «за» - 16, «проти» - 0, «утримались» - 0, «не голосували» - 1.

4.2. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра фінансів України Марченка С.М. про погодження змін щодо розподілу між місцевими бюджетами у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 р. № 980-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства фінансів України (лист від 23.12.2016 № 31-05220-02-2/36669) про погодження змін щодо розподілу між місцевими бюджетами у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (далі – субвенція), відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 980-р «Деякі питання розподілу у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій».

Питання погодження Комітетом з питань бюджету розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами в межах їх загального обсягу унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України та статті 30 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», згідно з якими Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» у складі загальнодержавних витрат Міністерства фінансів України затверджено видатки за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» у сумі 1 940 000 тис. грн.

Законами України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» від 06.10.2016 № 1660-VIII і від 20.12.2016 № 1786-VIII збільшено обсяг субвенції відповідно на 965000 тис. грн (з них 950 000 тис. грн – без розподілу між місцевими бюджетами) та на 350 000 тис. грн (без розподілу між місцевими бюджетами) і визначено бюджетні призначення у сумі 3 255 000 тис. грн.

Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету на своїх засіданнях 14 квітня, 7, 13 і 14 липня, 7 вересня, 6 і 20 жовтня, 2 і 16 листопада, 7 і 21 грудня 2016 року (протоколи № 54, № 63, № 64, № 65, № 67, № 71, № 74, № 77, № 78, № 81 та № 85) погоджено розподіл між місцевими бюджетами обсягу субвенції відповідно до розпорядження Уряду від 23.03.2016 року
 240-р «Деякі питання розподілу у 2016 року субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» та постанови Уряду від 24.06.2016 № 395 «Деякі питання надання у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» (із змінами) на загальну суму 2 889 254,2 тис. грн.

Розпорядженням Уряду від 21.12.2016 р. № 980-р «Деякі питання розподілу у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» здійснюється розподіл субвенції у обсязі 350 590,478 тис. грн між місцевими бюджетами усіх областей.

Необхідно зауважити, що матеріали, подані Мінфіном, не містять обґрунтувань та пояснень щодо розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами.

Таким чином, з урахуванням прийнятих Урядом рішень (розпоряджень від 23.03.2016 р. № 240-р та від 21.12.2016 р. № 980-р, а також постанови від 24.06.2016 р. № 395 (із змінами, внесеними згідно з постановами Уряду від 27.07.2016 р. № 518, від 31.08.2016 р. № 605, від 03.10.2016 р. № 678, від 19.10.2016 р. № 717, від 26.10.2016 р. № 755, від 09.11.2016 р. № 807, від 23.11.2016 р. № 859, від 14.12.2016 р. № 935 і від 21.12.2016 р. № 970) нерозподілений залишок субвенції порівняно із затвердженим (із змінами) на 2016 рік обсягом становить 155,322 тис. гривень.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Шкварилюк В.В., Матвієнко А.С., а також заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

Секретар Комітету з питань бюджету Шкварилюк В.В. вніс пропозицію погодити зміни щодо розподілу між місцевими бюджетами у 2016 році субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій відповідно до розпорядження Уряду від 21.12.2016 № 980-р.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену секретарем Комітету Шкварилюком В.В. пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, статті 30 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» та Закону України від 20.12.2016 р. № 1786-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»:

погодити зміни щодо розподілу між місцевими бюджетами у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 р. № 980-р «Деякі питання розподілу у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій».

Голосували: «за» - 16, «проти» - 0, «утримались» - 0, «не голосували» - 1.

4.3. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра енергетики та вугільної промисловості України Корзуна А.В. про погодження перерозподілу деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 995-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 23.12.2016 № 05/10-13302 щодо погодження перерозподілу деяких видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 995-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості на 2016 рік».

Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України. Згідно із зазначеною вимогою Бюджетного кодексу України перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 р. № 217).

Розпорядженням Уряду від 21.12.2016 № 995-р пропонується здійснити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості на 2016 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків споживання шляхом:

зменшення їх обсягу за бюджетною програмою 1101630 «Впровадження Програми реформування та розвитку енергетичного сектора» на 350,1 тис. гривень;

збільшення їх обсягу за бюджетною програмою 1101440 «Внесок України до Енергетичного Співтовариства» на 350,1 тис. гривень.

Обґрунтування щодо запропонованого перерозподілу видатків державного бюджету наведено у матеріалах Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, в яких зазначається, що Міненерговугілля 14 квітня 2016 року в межах бюджетних призначень, передбачених законом про державний бюджет на 2016 рік за бюджетною програмою 1101440, перерахувало внесок у сумі 165 603,39 євро по курсу на міжбанківському валютному ринку України 28,97 грн/євро, що становить 92,4% від обсягу внеску на 2016 рік – 179 320,00 євро, затвердженого Процедурним актом Ради Міністрів Енергетичного Співтовариства від 16 жовтня 2015 року про прийняття бюджету Енергетичного Співтовариства на 2016-2017 роки та щодо внесків Сторін до цього бюджету. Відповідно, обсяг боргу, який необхідно перерахувати у поточному році за членство у Енергетичному Співтоваристві складає 12 285,48 євро, в той час, як залишок невикористаних коштів за бюджетною програмою 1101440 становить 25,6 тис. грн. Враховуючи зазначене, пропонується здійснити перерозподіл видатків згідно із розпорядженням Уряду від 21.12.2016 № 995-р для виконання у повному обсязі фінансових зобов’язань, що випливають з членства України в Енергетичному Співтоваристві.

Довідково: за підсумками січня-жовтня поточного року за даними звітності Казначейства за загальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 1101440 видатки проведено у сумі 4 844,3 тис. грн, що становить 99,5% від плану на рік із урахуванням внесених змін, а за бюджетною програмою 1101630 – видатки не проводились (план з урахуванням змін становить 625 тис. гривень).

Слід зазначити, що звернення Міністерства енергетики та вугільної промисловості до Комітету з питань бюджету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету не містить відповідних розрахунків та обґрунтувань щодо обсягів такого перерозподілу, хоча це передбачено пунктом 7 Порядку передачі бюджетних призначень, перерозподілу видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 № 217).

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., а також заступник Міністра енергетики та вугільної промисловості України Корзун А.В.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію погодити встановлений пунктом 1 розпорядження Уряду від 21.12.2016 № 995-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України:

погодити здійснення у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості України на 2016 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподілу видатків споживання у сумі 350,1 тис. гривень шляхом зменшення обсягу таких видатків за бюджетною програмою 1101630 «Впровадження Програми реформування та розвитку енергетичного сектора» та збільшення обсягу цих видатків за бюджетною програмою 1101440 «Внесок України до Енергетичного Співтовариства», що визначено пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 995-р.

Голосували: «за» - 16, «проти» - 0, «утримались» - 0, «не голосували» - 1.

4.4. СЛУХАЛИ:

Інформацію директора Департаменту фінансово-кредитної політики Міністерства аграрної політики та продовольства України Ахіджанова Б.Р. про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству аграрної політики та продовольства (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 р. № 987-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства аграрної політики та продовольства від 22.12.2016 р. № 37-21-2-4/21501 щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 987-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству аграрної політики та продовольства на 2016 рік».

Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України. Згідно із зазначеними вимогами Бюджетного кодексу України перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 р. № 217).

Частиною одинадцятою статті 23 Бюджетного кодексу України визначені випадки, зміни щодо яких належить врегульовувати шляхом внесення змін до закону про Державний бюджет України і стосується збільшення бюджетних призначень за загальним та спеціальним фондами державного бюджету: на оплату праці працівників бюджетних установ за рахунок зменшення інших видатків; на видатки за бюджетними програмами, пов’язаними з функціонуванням органів державної влади, за рахунок зменшення видатків за іншими бюджетними програмами.

Пунктом 1 зазначеного вище розпорядження Уряду встановлено здійснити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству аграрної політики та продовольства на 2016 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків споживання шляхом:

- зменшення їх обсягу за бюджетною програмою 2809010 «Керівництво та управління у сфері безпечності харчових продуктів та захисту споживачів» /відповідальний виконавець бюджетної програми – Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів/ на 1 400 тис. гривень (у тому числі оплата праці – 1 147,5 тис. гривень);

- збільшення їх обсягу за бюджетною програмою 2801010 «Загальне керівництво та управління у сфері агропромислового комплексу» /відповідальний виконавець бюджетної програми – Апарат Міністерства аграрної політики та продовольства/ на суму 1 400 тис. гривень (у тому числі оплата праці – 1 147,5 тис. гривень).

Міністерству фінансів доручено після погодження зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету з Комітетом з питань бюджету забезпечити внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.

За поясненнями Міністерства аграрної політики та продовольства України здійснення зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету зумовлено необхідністю забезпечення виконання положень законодавства в частині оплати праці та недопущення утворення кредиторської заборгованості центрального апарату Мінагрополітики у 2016 році.

Покриття витрат на вищевказані цілі запропоновано здійснити за рахунок економії бюджетних коштів за бюджетною програмою 2809010 «Керівництво та управління у сфері безпечності харчових продуктів та захисту споживачів».

Слід зазначити, що звернення Міністерства аграрної політики та продовольства до Комітету з питань бюджету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету не містить відповідних розрахунків та обґрунтувань щодо обсягів такого перерозподілу, хоча це передбачено пунктом 7 Порядку передачі бюджетних призначень, перерозподілу видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 № 217).

Інформація щодо виконання бюджетних програм, перерозподіл видатків державного бюджету за якими запропоновано, приведена в таблиці, що надана народним депутатам – членам Комітету.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., а також директор Департаменту фінансово-кредитної політики Міністерства аграрної політики та продовольства України Ахіджанов Б.Р.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію погодити встановлений пунктом 1 розпорядження Уряду від 14.12.2016 № 987-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України:

погодити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству аграрної політики та продовольства на 2016 рік у загальному фонді державного бюджету, здійснення перерозподілу видатків споживання шляхом зменшення обсягу цих видатків за бюджетною програмою 2809010 «Керівництво та управління у сфері безпечності харчових продуктів та захисту споживачів» на 1 400 тис. гривень (у тому числі оплата праці – 1 147,5 тис. гривень) та збільшення обсягу таких видатків за бюджетною програмою 2801010 «Загальне керівництво та управління у сфері агропромислового комплексу» на суму 1 400 тис. гривень (у тому числі оплата праці – 1 147,5 тис. гривень), що визначено пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 987-р.

Голосували: «за» - 16, «проти» - 0, «утримались» - 0, «не голосували» - 1.

Голова Комітету                                                                  А.В. Павелко

Секретар Комітету                                                              В.В. Шкварилюк

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку