Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №100 від 26 травня 2017 року

 

 

 

0930  година  м. Київ, вул. Грушевського,5, зала нарад

Головує: Голова Комітету Павелко А.В.

Присутні:

Члени Комітету: Амельченко В.В., Білоцерковець Д.О., Горбунов О.В., Дубіль В.О., Дубневич Б.В., Кривенко В.М., Крулько І.І., Маркевич Я.В., Матвієнко А.С., Медуниця О.В., Мельник С.І., Микитась М.В., Пинзеник В.М., Скорик М.Л., Унгурян П.Я.,

Всього присутніх – 16 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Гєллєр Є.Б., Деркач А.Л., Іщейкін К.Є., Куліченко І.І., Левченко Ю.В., Мепарішвілі Х.Н., Молоток І.Ф., Павлов К.Ю., Пресман О.С., Рудик С.Я., Шевченко О.Л., Шкварилюк В.В., Шуфрич Н.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Боброва Т.С., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В.

Запрошені:

Марченко С.М. – заступник Міністра фінансів України;

Харченко О.І.  виконуючий обовязки заступника Голови Державного агентства автомобільних доріг України.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження переліку об’єктів, щодо яких здійснюється реалізація заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування у Львівській області в рамках експерименту відповідно до пункту 33 розділу VI Бюджетного кодексу України (згідно з листом Львівської обласної державної адміністрації від 11.05.2017 р. № 5/2-3170/0/2-17-10).

2. Про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг (реєстр. № 6308 від 06.04.2017), поданий народними депутатами України Медуницею О.В., Крульком І.І., Горбуновим О.В., Амельченком В.В., Шкварилюком В.В., Павловим К.Ю., Куліченком І.І., Сугоняко О.Л. (продовження розгляду)

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію про погодження Переліку об’єктів, щодо яких здійснюється реалізація заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування у Львівській області в рамках експерименту відповідно до пункту 33 розділу VI Бюджетного кодексу України (згідно з листом Львівської обласної державної адміністрації від 11.05.2017 р. № 5/2-3170/0/2-17-10).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету 12 травня 2017 року надійшло звернення Львівської обласної державної адміністрації від 11.05.2017 р. № 5/2-3170/0/2-17-10 (копію листа роздано народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету) щодо погодження Переліку об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонтів автомобільних доріг загального користування в рамках експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування у Львівській області (далі – Перелік об’єктів).

Відповідно до абзацу другого пункту 33 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України перелік об’єктів, щодо яких здійснюється реалізація зазначених заходів згідно з експериментом, затверджується відповідною обласною, Київською міською державними адміністраціями за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, та з подальшим погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету (у 2016 році не передбачалося погодження відповідного переліку об’єктів з Комітетом з питань бюджету).

При цьому, пунктом 33 розділу VI Кодексу визначено, що:

з 1 вересня 2015 року до 1 січня 2018 року запроваджується експеримент з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування у всіх областях та місті Києві, а також реалізації заходів з розвитку дорожньої інфраструктури у місті Києві;

для реалізації таких заходів у разі перевиконання загального обсягу щомісячних показників надходжень митних платежів /мито, акцизний податок з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції), податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів (продукції)/, визначених у розписі державного бюджету за загальним фондом, 50% такого перевиконання зараховується до спеціальних фондів обласних бюджетів та бюджету міста Києва в обсязі, пропорційному до суми перевиконання на відповідній території загального обсягу щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів, що справляються під час митного оформлення товарів на територіях відповідних областей та міста Києва, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На виконання такої норми Постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 726 (із змінами згідно з постановами від 03.02.2016 № 45, від 01.03.2017 № 100 та від 29.03.2017 № 240) «Про проведення експерименту з фінансового забезпечення здійснення заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування в усіх областях та м. Києві, а також дорожньої інфраструктури у м. Києві» Уряд затвердив Порядок спрямування 50 відсотків суми перевиконання загального обсягу щомісячних показників надходжень митних платежів, визначених у розписі державного бюджету за загальним фондом, до спеціальних фондів обласних бюджетів та бюджету м. Києва (далі – Порядок) та Методику розрахунку щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів до загального фонду державного бюджету у розрізі Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя.

Відповідно до Порядку Казначейство повідомляє до 5 числа місяця, що настає за звітним періодом, обласним та Київській міській держадміністраціям про суми фактичних надходжень митних платежів за звітний місяць та індикативних показників надходжень митних платежів, встановлених Державною фіскальною службою на звітний місяць для відповідної митниці та в цілому по Україні. У разі перевиконання у звітному місяці загального обсягу показників надходжень митних платежів, визначених у розписі державного бюджету за загальним фондом, Казначейство забезпечує перерахування 50% суми перевиконання до спеціальних фондів відповідних місцевих бюджетів двома рівними частинами до 10 і 20 числа місяця, що настає за звітним, у обсягах, визначених пропорційно до суми перевиконання на відповідній території загального обсягу щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів.

Порядком також передбачено погодження переліку об’єктів, щодо яких проводиться експеримент, з Мінінфраструктури і Укравтодором (згідно з відповідною нормою Кодексу – лише з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства) та подальше погодження з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Крім того, згідно з Порядком Казначейство інформує щомісяця до 30 числа наступного періоду Кабінет Міністрів України, Верховну Раду України, Президента України та Рахункову палату про щомісячні індикативні показники, фактичні надходження та обсяги спрямування бюджетних коштів до спеціальних фондів обласних бюджетів та бюджету м. Києва, а також про використання таких коштів.

Державне агентство автомобільних доріг листом від 20.03.2017 р. № 565/1/5.2-2 повідомило Комітет з питань бюджету, що з метою своєчасної та належної реалізації у 2017 році зазначеного експерименту, в межах повноважень, передбачених статтею 10 Закону України «Про автомобільні дороги», Укравтодором на адреси обласних та Київської міської держадміністрацій надіслано форму для надання на погодження відповідних переліків об’єктів, а також звернуто увагу таких держадміністрацій на необхідність надання розрахунків прогнозної суми надходження коштів до обласних бюджетів і бюджету міста Києва в рамках експерименту помісячно з початку 2017 року, та інформації про невикористані кошти від реалізації експерименту у 2016 р. (станом на 01.01.2017 р.) і про суму коштів, яка обліковується на казначейських рахунках.

Львівською обласною державною адміністрацією затверджено Перелік об’єктів, в якому визначено 57 об’єктів з пропозиціями щодо загального обсягу фінансування 1 500 млн грн, з них:

щодо 19 об’єктів здійснено частину робіт у попередніх роках і пропонуються роботи загалом на суму 454,3 млн грн (30,3% запропонованого загального обсягу фінансування) та щодо 38 об’єктів планується розпочати роботи з поточного року загалом в обсязі 1 045,7 млн грн (69,7% відповідно);

щодо 10 об’єктів передбачається введення їх в експлуатацію у 2017 р.;

щодо капітального ремонту – 7 об’єктів (з обсягом фінансування 115 млн грн), поточного середнього ремонту – 50 об’єктів (з обсягом фінансування 1385 млн грн).

Довідково: фінансове забезпечення проведення заходів з розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування у п.р. здійснюється, насамперед, за рахунок коштів, визначених у державному бюджеті за відповідною бюджетною програмою (код 3111020), при цьому переліки об’єктів будівництва, реконструкції, капітального і поточного ремонту автомобільних доріг загального користування та обсяги бюджетних коштів для їх фінансування у 2017 р. затверджено рішеннями Уряду /розпорядження КМУ від 18.01.2017 р. № 14-р (із змінами) та постанова КМУ від 29.03.2017 р. № 303/. Поряд з тим, у державному бюджеті на 2017 р. встановлено бюджетні призначення за бюджетною програмою «Реалізація державного інвестиційного проекту "Покращення стану автомобільних доріг загального користування у Львівській області"» (код 3111800) у сумі 250 млн грн.

Перелік об’єктів погоджено Державним агентством автомобільних доріг України та Міністерством інфраструктури України (копії листів Укравтодору від 05.05.2017 р. № 2129/3/5.2-6-213/08 та Мінінфраструктури від 04.05.2017 р. № 4030/25/10-17 роздано народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету).

Слід зауважити, що матеріали, які надійшли від Львівської облдержадміністрації, не містять фінансово-економічного обґрунтування щодо формування Переліку об’єктів.

Варто відмітити, що згідно із Законом України від 03.09.2015 р.
№ 666-VIII (із змінами відповідно до Закону України від 24.12.2015 р. № 914-VIII) з 1 вересня 2015 року до 1 січня 2017 року відповідний експеримент в Львівській області уже проводився.

За даними звітності Казначейства за вказаний період дії експерименту (до 2017 р.) обсяг коштів, спрямованих до спеціального фонду обласного бюджету Львівської області, становив 1 182,68 млн грн, а використано таких коштів у сумі 1 028,96 млн грн, або 87%. Залишок відповідних коштів станом на 1 січня 2017 року становить 153,72 млн грн.

Необхідно також відмітити, що за даними Казначейства (лист від 05.05.2017 р. № 12-03/427-7328) обсяг коштів, спрямованих до спеціального фонду обласного бюджету Львівської області в рамках вказаного експерименту за підсумками січня-березня 2017 року, становив загалом 149,76 млн грн. Крім того, виходячи з даних Казначейства орієнтовний обсяг коштів, що підлягатимуть перерахуванню до спеціального фонду обласного бюджету Львівської області за підсумками квітня 2017 року, становить 56,77 млн грн.

Таким чином, станом на початок травня п.р. загальний обсяг коштів, який можливо спрямувати на фінансове забезпечення реалізації заходів відповідно до Переліку об’єктів, становить близько 360 млн грн.

Належить звернути увагу, що відповідно до вимог Бюджетного кодексу України в частині використання коштів спеціального фонду бюджету визначено таке:

– платежі за рахунок спеціального фонду бюджету здійснюються в межах коштів, що фактично надійшли до цього фонду на відповідну мету /частина восьма статті 13/;

– витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету /частина четверта статті 23/;

– розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету /частина друга статті 48/;

– на кінець бюджетного періоду Казначейство України зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення /частина друга статті 57 та частина дев’ята статті 78/.

Таким чином, використання коштів для реалізації заходів згідно з експериментом, передбачених у Переліку об’єктів, має здійснюватися виключно в межах та за рахунок відповідних фактичних надходжень в рамках експерименту.

З цього приводу Укравтодор у своєму листі до Львівської облдержадміністрації щодо погодження Переліку об’єктів звернув увагу на необхідність здійснення реєстрації договорів підряду, юридичних та фінансових зобов’язань у казначейській службі виходячи виключно з фактичного обсягу надходження коштів з метою недопущення появи та накопичення боргів за фактично виконані ремонтно-будівельні роботи.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Дубневич Б.В., Матвієнко А.С., а також в.о. заступника голови Державного агентства автомобільних доріг України Харченко О.І. та заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

Голова підкомітету державних інвестиційних проектів та аналізу ефективності управління підприємствами державного сектору економіки Комітету з питань бюджету Дубневич Б.В. вніс пропозицію, підготовлену у відповідному підкомітеті, підтримати таке рішення Комітету: погодити Перелік об’єктів з розвитку автомобільних доріг загального користування у Львівській області, що здійснюються в рамках експерименту, поданий листом Львівської облдержадміністрації від 11 травня 2017 року, з дотриманням вимог Бюджетного кодексу щодо використання коштів спеціального фонду бюджету (пропозиція щодо ухвали до даного питання роздана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету).

Голова Комітету Павелко А.В. з’ясував, що у Міністерства фінансів України немає зауважень щодо Переліку об’єктів, та поставив на голосування таку пропозицію підкомітету, яка була одноголосно підтримана присутніми на засіданні членами Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами абзацу другого пункту 33 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України:

погодити Перелік об’єктів, щодо яких здійснюється реалізація заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування у Львівській області в рамках експерименту відповідно до пункту 33 розділу VI Бюджетного кодексу України, поданий згідно із листом Львівської обласної державної адміністрації від 11.05.2017 р. № 5/2-3170/0/2-17-10 (з дотриманням вимог частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23, частини другої статті 48, частини другої статті 57 і частини дев’ятої статті 78 Бюджетного кодексу України).

Голосували: «за» - одноголосно.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію народного депутата України Медуниці О.В. про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг (реєстр. № 6308 від 06.04.2017), поданий народними депутатами України Медуницею О.В., Крульком І.І., Горбуновим О.В. та іншими (продовження розгляду).

Відмітили:

Законопроектом пропонується внести зміни до абзацу першого пункту 33 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) щодо експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування у всіх областях та місті Києві, а також реалізації заходів з розвитку дорожньої інфраструктури у місті Києві (далі – експеримент) /включеного до Кодексу законом від 03.09.2015 р. № 666-VIII (із змінами редакції згідно із законами від 24.12.2015 р. № 914-VIII та від 20.12.2016 р. № 1789-VIII)/ в частині розширення напрямів використання коштів на розвиток вулиць і доріг міст та інших населених пунктів.

У пояснювальній записці до законопроекту вказано, що його прийняття забезпечить належне фінансування вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що дозволить здійснювати ефективне управління комунальним дорожнім господарством та поліпшить їх транспортно-експлуатаційний стан.

І. Щодо правових аспектів порушеного питання та реалізації експерименту

Пунктом 33 розділу VI Кодексу загалом визначено, що:

експеримент діє з 1 вересня 2015 року до 1 січня 2018 року;

перелік об’єктів, щодо яких здійснюється реалізація зазначених заходів згідно з експериментом, затверджується відповідною обласною, Київською міською держадміністраціями за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, та з подальшим погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету;

для реалізації таких заходів у разі перевиконання загального обсягу щомісячних показників надходжень митних платежів /мито, акцизний податок з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції), податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів (продукції)/, визначених у розписі державного бюджету за загальним фондом, 50% такого перевиконання зараховується до спеціальних фондів обласних бюджетів та бюджету міста Києва в обсязі, пропорційному до суми перевиконання на відповідній території загального обсягу щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів, що справляються під час митного оформлення товарів на територіях відповідних областей та міста Києва, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Кабінет Міністрів України затверджує методику розрахунку щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів до загального фонду державного бюджету у територіальному розрізі з урахуванням відповідних надходжень за три останні бюджетні періоди та інших факторів, що впливають на обсяги таких платежів.

На виконання такої норми Постановою КМУ від 16.09.2015 № 726 (із змінами згідно з постановами від 03.02.2016 № 45 та від 01.03.2017 № 100) «Про проведення експерименту з фінансового забезпечення здійснення заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування в усіх областях та м. Києві, а також дорожньої інфраструктури у м. Києві» затверджено Порядок спрямування 50 відсотків суми перевиконання загального обсягу щомісячних показників надходжень митних платежів, визначених у розписі державного бюджету за загальним фондом, до спеціальних фондів обласних бюджетів та бюджету м. Києва та Методику розрахунку щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів до загального фонду державного бюджету у розрізі АР Крим, областей, мм. Києва та Севастополя.

Згідно із звітними даними обсяг коштів, спрямованих до спеціальних фондів обласних бюджетів та бюджету міста Києва в рамках вказаного експерименту, станом на 01.05.2017 р. становить загалом 5 952,5 млн грн (у т.ч.: за 2015 і 2016 роки – 2814,3 млн грн; у 2017 р. – 3138,2 млн грн).

З приводу розподілу видатків між державним і місцевими бюджетами у сфері дорожнього господарства Кодексом визначено, що:

до видатків, що здійснюються з державного бюджету, належать видатки на державні програми розвитку транспорту, дорожнього господарства, зв’язку, телекомунікацій та інформатики /пункт 15 частини першої статті 87/;

до видатків, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на транспорт, дорожнє господарство, зокрема, на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, а також капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах) /підпункт «в» пункту 10 частини першої статті 91/.

Законом України «Про автомобільні дороги» встановлено, зокрема, таке:

автомобільні дороги загального користування перебувають у державній власності та поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення /статті 7 і 8/; державне управління такими дорогами здійснює Державна служба автомобільних доріг, що є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМУ через керівника центрального органу виконавчої влади у галузі транспорту і який має свої органи управління на місцях /стаття 10/;

вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю (стаття 16); управління функціонуванням та розвитком таких вулиць і доріг здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться /стаття 17/;

фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється за рахунок бюджетів міст та інших населених пунктів, а також інших джерел фінансування, визначених законодавством, при цьому розподіл коштів на такі цілі здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться /стаття 41/.

ІІ. Щодо окремих застережень стосовно законопроекту

Джерелом коштів для реалізації заходів згідно з експериментом є частина понадпланових надходжень митних платежів, які згідно із статтею 29 Кодексу належать до доходів державного бюджету та є загальнодержавними податками. При цьому зазначені кошти перераховуються з державного бюджету до відповідних місцевих бюджетів з цільовим спрямуванням на розвиток доріг загального користування (у 2015 і 2016 роках – доріг державного значення в окремих регіонах, у 2017 р. – доріг державного і місцевого значення у всіх областях та м. Києві), а такі дороги перебувають у державній власності. Таким чином, по суті даною нормою державою делеговано повноваження місцевим органам влади на фінансове забезпечення розвитку зазначених доріг з наданням відповідного фінансового ресурсу. Зазначене певним чином кореспондується з нормами частини третьої статті 143 Конституції України та частини першої статті 85 Кодексу, згідно з якими держава може передавати органам місцевого самоврядування право на здійснення видатків за умови відповідної передачі фінансових ресурсів у вигляді закріплених за відповідними бюджетами загальнодержавних податків і зборів або їх частки, а також трансфертів з державного бюджету.

Натомість вулиці і дороги міст та інших населених пунктів є комунальною власністю, управління їх функціонуванням і розвитком здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, а отже належить до власних (самоврядних) повноважень сільських, селищних та міських рад та відповідно має забезпечуватися за рахунок коштів сільських, селищних та міських бюджетів.

Таким чином, запропоноване законопроектом спрямування частини доходів державного бюджету на виконання власних (самоврядних) повноважень органів місцевого самоврядування не у повній мірі узгоджуються з правовими засадами функціонування бюджетної системи України (зокрема, в частині дотримання її принципів самостійності та субсидіарності) та розподілу видаткових повноважень між державним і місцевими бюджетами.

Поряд з тим, в рамках експерименту відповідні видатки проводяться з обласних бюджетів, а переліки об’єктів щодо розвитку доріг затверджуються облдержадміністраціями. Отже, у разі прийняття законопроекту формування і затвердження переліку об’єктів з розвитку вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюватиметься облдержадміністраціями, хоча це належить до компетенції безпосередньо сільських, селищних та міських рад, а проведення видатків на відповідні заходи з обласних бюджетів не відповідає розмежуванню видів видатків між місцевими бюджетами на основі принципу субсидіарності з урахуванням критеріїв повноти надання гарантованих послуг та наближення їх до безпосереднього споживача.

Крім того, в процесі застосування даної законодавчої ініціативи при визначенні переліку об’єктів може виникнути питання про пропорції розподілу коштів між об’єктами щодо доріг загального користування та щодо вулиць і доріг населених пунктів, критерії відбору об’єктів комунальної власності (зважаючи на велику їх кількість) та трактування обов’язковості включення таких об’єктів до відповідного переліку.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що у супровідних документах до законопроекту доцільно було б надати докладну інформацію щодо результатів дії чинного експерименту та про наявність коштів на його розширення, а також можливі прогнозні зміни показників бюджету, яких можна очікувати в результаті підтримки такої пропозиції.

Однак до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.

У свою чергу Мінінфраструктури та Укравтодор звертають увагу, що поширення експерименту на мережу вулиць і доріг комунальної власності (орієнтовна протяжність якої становить 260 тис. км) спричинить:

недонадходження запланованих в рамках експерименту обсягів коштів на виконання робіт на автомобільних дорогах загального користування (при тому що понад 90% таких доріг перебувають в незадовільному транспортно-експлуатаційному стані та потребують проведення відповідних ремонтних робіт) через необхідність їх спрямування на об’єкти комунальної власності, що в свою чергу призведе до появи великої кількості об’єктів незавершеного будівництва, для завершення робіт на яких необхідно буде додатково вишукати кошти з державного бюджету;

розпорошування коштів на велику кількість об’єктів. Через велику кількість населених пунктів та необхідність проведення робіт в кожному з них процес формування переліків таких об’єктів значно сповільниться і може зайняти до кількох місяців, після чого необхідно буде розробити проектну документацію (середній термін розробки, проходження державної експертизи та затвердження – 1-2 місяці) та провести тендерні процедури (середня тривалість – 1-2 місяці), що неприпустимо в умовах обмеженого часу будівельного сезону. Разом з тим, існує ризик низької якості виконання робіт через велику кількість об’єктів, що може призвести до неконтрольованості з боку органів місцевої влади. Таким чином, запропоновані зміни призведуть до неможливості реалізації експерименту по таких об’єктах щодо вчасності виконання ремонтних робіт до настання несприятливих погодних умов та повноти освоєння коштів, які надійдуть в рамках експерименту.

Належить також зазначити, що завдяки запровадженій з 2015 року реформі міжбюджетних відносин значно поліпшилися фінансові можливості місцевого самоврядування. Зокрема, збільшилися доходи місцевих бюджетів (без урахування міжбюджетних трансфертів): за 2015 рік – на 20,6 млрд грн (на 20,6%), за 2016 рік – на 50,3 млрд грн (на 41,7%). Поряд з тим, в економічній структурі видатків місцевих бюджетів поступово зросла частка капітальних видатків, яка становила: у 2014 р. – 6,3%, у 2015 р. – 11,5%, у 2016 р. – 15,1%. У 2016 р. на депозитах було розміщено 15,9 млрд грн коштів місцевих бюджетів (що в 6,7 раза більше ніж у 2015 р.). Залишки коштів місцевих бюджетів (без урахування бюджетів АР Крим та м. Севастополя) зросли за 2016 р. на 12,5 млрд грн (на 35,4%) і становили на кінець звітного періоду 47,7 млрд грн.

Окремо варто звернути увагу, що відповідно до пункту 43 розділу VI Кодексу у 2017 р. 13,44% акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування. Згідно із звітними даними за 4 місяці п.р. до міських, селищних та сільських бюджетів перераховано загалом 1,9 млрд грн такого податку, а також 2,3 млрд грн акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі, що є стабільними джерелами наповнення зазначених місцевих бюджетів і можуть спрямовуватися на фінансове забезпечення місцевих програм (включаючи розвиток вулиць і доріг міст та інших населених пунктів).

ІІІ. Щодо додаткових пропозицій до законопроекту

Під час опрацювання законопроекту народними депутатами України – членами Комітету з питань бюджету запропоновано доповнити законопроект новим положенням про внесення змін до частини третьої статті 24-1 Кодексу щодо встановлення єдиного критерію розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку між регіонами - чисельність населення, яке проживає у відповідному регіоні (з відповідним уточненням назви законопроекту) /лист від 23.05.2017 р. з відповідною пропозицією роздано народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету/.

ІV. Щодо висновків до законопроекту

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку /лист від 22.05.2017 р. № 16/3-387/6308 (119650)/ зазначає, що законопроект може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень та відповідного висновку Кабінету Міністрів України.

Міністерство фінансів України у своєму висновку /лист від 26.04.2017 р. № 35140-02-2/11395/ зазначає, що положення законопроекту не мають вартісного впливу на показники бюджетів, а також відмічає, що не має зауважень до законопроекту.

Міністерство інфраструктури України та Державне агентство автомобільних доріг України у своїх висновках /листи від 17.05.2017 р. № 4485/26/10-17 та від 28.04.2017 р. № 2026/3/6.1-2-47/02 відповідно/ повідомляють, що не підтримують прийняття законопроекту.

Асоціація міст України у своєму листі /від 06.04.2017 р. № 5-120/ висловлюється за підтримку законопроекту та його якнайшвидше прийняття Парламентом.

На час розгляду у Комітеті з питань бюджету експертні висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до законопроекту не надійшли.

За підсумками розгляду законопроекту на засіданні Комітету з питань бюджету 24 травня 2017 року, зважаючи на різні бачення з приводу врегулювання порушеного питання та необхідність забезпечення позитивного рішення у Комітеті з питань бюджету та Верховній Раді, народні депутати України – члени Комітету вирішили не приймати рішення щодо законопроекту за реєстр. № 6308 та рекомендувати розробникам його оперативно доопрацювати та узгодити із залученням членів Комітету, які висловили зауваження, і представників Укравтодору.

Під час продовження розгляду законопроекту на засіданні Комітету з питань бюджету 26 травня 2017 року народні депутати України - члени Комітету звернули увагу на необхідність першочергового фінансового забезпечення розвитку саме тих доріг комунальної власності, що суміщаються з автомобільними дорогами державного значення.

З цього приводу слід зазначити, що згідно з частиною другою статті 16 Закону України «Про автомобільні дороги» ділянки вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами державного значення, належать до Єдиної транспортної системи України і не підлягають приватизації, а питання виробничої діяльності комунальних служб на них, пов'язані із закриттям або обмеженням руху, погоджуються з органом державного управління автомобільними дорогами загального користування та відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху.

В обговоренні питання брали участь народні депутати – члени Комітету Павелко А.В., Медуниця О.В., Матвієнко А.С., Горбунов О.В., Кривенко В.М., Дубіль В.О., Унгурян П.Я., а також в.о. заступника голови Державного агентства автомобільних доріг України Харченко О.І. та заступник Міністра фінансів України Марченко С.М.

Насамперед, автор законопроекту, народний депутат України Медуниця О.В. запропонував уточнити положення законопроекту в частині поширення експерименту лише на ділянки вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами державного значення. З такою пропозицією погодився народний депутат України Матвієнко А.С. та інші члени Комітету.

Крім того, народний депутат України Горбунов О.В. запропонував не включати до законопроекту подану ним та іншими членами Комітету пропозицію щодо змін до частини третьої статті 24-1 Кодексу у зв’язку з необхідністю її доопрацювання та відповідного узгодження.

Враховуючи наведене, за підсумками розгляду законопроекту Голова Комітету Павелко А.В. запропонував підтримати таке рішення Комітету: рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 6308 прийняти за основу та в цілому як закон з пропозицією щодо уточнення редакції, запропонованою народним депутатом України Медуницею О.В. Така пропозиція була одноголосно підтримана присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг (реєстр. № 6308 від 06.04.2017), поданий народними депутатами України Медуницею О.В., Крульком І.І., Горбуновим О.В. та іншими, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій:

в абзаці другому розділу І законопроекту слова «вулиць і доріг міст та інших населених пунктів» замінити словами «ділянок вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами державного значення,» з внесенням необхідних редакційних та техніко-юридичних правок.

Відповідно Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 6308 при оформленні відповідного закону належить внести необхідні редакційні та техніко-юридичні правки, включаючи ті, що пов’язані із зазначеним рішенням Комітету.

Голосували: «за» - одноголосно.

Голова Комітету                                                                  А.В. Павелко

Секретар Комітету                                                              В.В. Шкварилюк

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку