Повідомлення

Перейти до розділу
18 квітня 16:34
Розклад засідань Комітету Верховної Ради України з питань бюджету на травень-липень 2018 року посилання...
02 квітня 09:35
Звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" посилання...
17 липня 15:14
Комітет з питань бюджету на Херсонщині докладніше
17 липня 11:45
Про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період восьмої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (лютий – липень 2018 року) докладніше
13 липня 10:27
Комітет з питань бюджету рекомендує Верховній Раді України затвердити граничну чисельність апарату Рахункової палати докладніше
11 липня 16:30
Результати розгляду законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини докладніше
05 липня 15:46
Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (реєстр. № 8496) докладніше
05 липня 14:52
Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» щодо належного фінансового забезпечення державного сектору вугільної галузі (реєстр. №8362) докладніше
21 червня 10:55
Про Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році докладніше
20 червня 17:55
Результати розгляду законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини докладніше
25 червня 2018, 11:08

ПРОТОКОЛ ЗАСІДАННЯ КОМІТЕТУ №144 від 20.06.2018

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №144 від 8 червня, 20 червня 2018 року

 

 

 

8 червня 2018 року 14-00 година, м. Луцьк, Київський майдан, 9 (приміщення облдержадміністрації, ІІ поверх, Овальна зала)

20 червня 2018 року, 15-00 година, м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

Головує: Голова Комітету Павелко А.В.

Присутні:

Члени Комітету: Амельченко В.В., Білоцерковець Д.О., Гєллєр Є.Б., Горбунов О.В., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Куліченко І.І., Левченко Ю.В., Маркевич Я.В., Медуниця О.В., Мельник С.І., Мепарішвілі Х.Н., Пинзеник В.М., Рудик С.Я., Унгурян П.Я., Шкварилюк В.В.

Всього присутніх – 19 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Деркач А.Л., Дубіль В.О., Матвієнко А.С., Микитась М.В., Молоток І.Ф., Павлов К.Ю., Пресман О.С., Скорик М.Л., Шевченко О.Л., Шуфрич Н.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Боброва Т.С., Больбат О.О., Войтенко Є.А., Качан Т.В., Кочергіна Н.В., Криволап М.К., Луценко Н.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Сторожук О.В.

Список запрошених та осіб, які взяли участь в обговоренні питань відповідно до компетенції:

Народні депутати України від Волинської області

Івахів С.П., Констанкевич І.М., Лапін І.О.

Посадові особи центральних органів виконавчої влади

Макацарія С.М.

заступник директора Департаменту місцевих бюджетів Міністерства фінансів України

Педосенко І.М.

заступник директора Департаменту адміністрування митних платежів Державної фіскальної служби України

Назаренко С.О.

заступник директора Департаменту податків і зборів з фізичних осіб Державної фіскальної служби України

Керівники та інші посадові особи місцевих органів виконавчої влади

та органів місцевого самоврядування Волинської області

Савченко О.І.

голова Волинської обласної державної адміністрації

Палиця І.П.

голова Волинської обласної ради

Кошарук С.Д.

заступник голови Волинської обласної державної адміністрації

Мишковець С.Є.

заступник голови Волинської обласної державної адміністрації

Шава А.А.

радник голови Волинської обласної державної адміністрації

Гончарук Б.О.

радник голови Волинської обласної державної адміністрації

Товстенюк О.В.

радник голови Волинської обласної ради

Дубняк Д.О.

радник голови Волинської обласної ради

Вахович І.М.

голова постійної комісії Волинської обласної ради з  питань бюджету, фінансів та цінової політики 

Никитюк І.М.

директор Департаменту фінансів обласної державної адміністрації

Довгополюк В.В.

заступник директора Департаменту інфраструктури та туризму обласної державної адміністрації

Кривенюк В.В.

заступник керівника апарату – начальник організаційного управління апарату обласної державної адміністрації

Козюпа О.А.

начальник відділу забезпечення діяльності керівництва апарату обласної державної адміністрації

Чуй В.В.

перший заступник начальника Головного управління Державної фіскальної служби України у Волинській області

Посполітак А.Г.

начальник Служби автомобільних доріг у Волинській області

Кривіцький В.Б.

начальник Волинської митниці Державної фіскальної служби України

Янчук М.П.

директор дочірнього підприємства «Волинський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України»

Леміщак М-М.В.

начальник головного управління Державної казначейської служби у Волинській області

Пархом’юк А.І.

директор Волинського центру розвитку місцевого самоврядування

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

1. Місцеві бюджети Волинської області в умовах бюджетної децентралізації. Проблемні питання та шляхи їх вирішення.

2. Результати експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг у Волинській області у 2017 році та перспективи на 2018 рік.

До початку розгляду питань порядку денного із вступним словом виступили:

Павелко Андрій Васильович – Голова Комітету з питань бюджету,

Савченко Олександр Ілліч – голова Волинської обласної державної адміністрації,

Палиця Ігор Петрович – голова Волинської обласної ради.

Після завершення виступів у вступному слові Голова Комітету Павелко А.В. запропонував заслухати доповіді з усіх питань порядку денного, затим провести загальне обговорення порушених питань, що підтримали всі присутні члени Комітету.

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію директора Департаменту фінансів Волинської обласної державної адміністрації Никитюка І.М. та першого заступника начальника Головного управління Державної фіскальної служби України у Волинській області Чуя В.В. про місцеві бюджети Волинської області в умовах бюджетної децентралізації, проблемні питання та шляхи їх вирішення.

Відмітили:

Реалізація реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади, реформи міжбюджетних відносин, в рамках яких серед іншого здійснюються заходи щодо децентралізації видаткових повноважень та ресурсів для їх забезпечення, функціонування нової моделі фінансового забезпечення делегованих державою повноважень докорінно змінює систему місцевих бюджетів Волинської області та фінансову спроможність місцевого самоврядування. На даний час бюджетна система області включає обласний бюджет, 4 бюджети міст обласного значення, 16 районних бюджетів, 41 бюджет об’єднаних територіальних громад та 238 бюджетів сіл, селищ та міст районного значення (кількість місцевих бюджетів за час проведення реформи місцевого самоврядування скоротилась з 429 у 2015 році до 299 у 2018 році).

Протягом двох останніх років область демонструє позитивну динаміку зростання ресурсного потенціалу місцевих бюджетів. За результатами виконання місцевих бюджетів області у 2017 році їх доходи (без урахування міжбюджетних трансфертів) порівняно з 2015 роком зросли більше ніж на 2,5 млрд грн, або в 2,1 рази.

Зростання доходів відбувається практично по усіх платежах, що зараховуються до місцевих бюджетів. Однак, питома вага податку на доходи фізичних осіб зростає швидше, ніж решти платежів місцевих бюджетів, якщо у 2015 році питома вага у загальному обсязі власних доходів становила менше 55 відсотків, то у поточному році вона складає 65 відсотків. За темпами росту надходжень податку на доходи фізичних осіб (основного джерела доходів місцевих бюджетів) серед усіх регіонів України область знаходиться на
2-6 місцях.

Тенденція до зростання доходів місцевих бюджетів прогнозується і на 2018 рік, зокрема, у січні – квітні 2018 року до загального і спеціального фондів місцевих бюджетів регіону надійшло на 162,2 млн грн або на 12,5% більше, ніж у відповідному періоді 2017 року.

Відповідно до темпів росту доходів збільшився обсяг видатків, що проводяться з місцевих бюджетів, зокрема, обсяг капітальних видатків зріс з 653,9 млн грн у 2015 році до 1076 млн грн у 2017 році, або у 1,6 рази. У 2018 році заплановано спрямувати на капітальні видатки понад 1,1 млрд гривень (у січні – квітні 2018 року порівняно з таким періодом 2017 року видатки розвитку місцевих бюджетів області зросли на 35,2%). Загалом на 2018 рік видатки місцевих бюджетів області передбачено у обсязі понад 15,4 млрд грн, що на понад 2 млрд грн більше, ніж за минулий рік.

На даний час область визнано одним з лідерів у створенні об’єднаних територіальних громад, на її території діє 41 об’єднана територіальна громада (40 з них мають взаємовідносини з державним бюджетом), де мешкає близько третини населення області, а відтак поряд із здійсненням заходів щодо зростання ресурсної бази відповідних місцевих бюджетів актуальним є питання забезпечення надання якісних послуг закладами освіти, охорони здоров’я, адміністративних і соціальних послуг, що потребує належної організації управління в усіх переданих таким громадам сферах діяльності.

Тому, на думку фахівців області, в найкоротший строк належить врегулювати питання обов’язкової передачі закладів бюджетної сфери, розташованих на території об’єднаних територіальних громад, на утримання з сільських, селищних, міських бюджетів таких громад з урахуванням розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом.

Надзвичайно важливим для фінансового забезпечення громад визнається питання унормування статистики сільського населення, яка використовується у розрахунках міжбюджетних відносин з державного бюджету, оскільки при визначенні трансфертів з державного бюджету населення громад обраховується розрахунково, виходячи з даних перепису 2001 року, що у значній частині випадків, особливо щодо приміських громад, не відповідає реальному стану справ.

Слід відмітити, що у 2016-2017 роках об’єднані територіальні громади області отримали 76,3 млн грн субвенції з державного бюджету на соціально-економічний розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад. За ці кошти проведені роботи з реалізації майже 160 важливих для відповідних територій інвестиційних проектів. На 2018 рік заплановано отримання ще 106,4 млн грн відповідних коштів.

Впродовж останніх років область отримує з державного бюджету субвенцію на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій. У минулому році з державного бюджету отримано таких коштів на суму 193,9 млн грн (у 2,3 рази більше, ніж у 2016 році). Результати використання цього державного ресурсу відчула переважна частина територіальних громад області. За рахунок таких коштів (у поєднанні з власними ресурсами місцевих бюджетів) лише у 2017 році вдалося реалізувати понад 452 проекти, або на 200 більше, ніж у 2016 році.

Серед актуальних питань соціально-економічного розвитку регіону виокремлено питання зміцнення матеріально-технічної бази лікувально-профілактичних закладів області, зокрема, реконструкція основного відділення обласного дитячого медичного територіального об’єднання – неонатального центру (вартість – 11 млн грн), будівництво та обладнання спеціалізованого реабілітаційного корпусу при обласному госпіталі для інвалідів війни (вартість проекту – 45 млн грн), придбання обласному онкологічному диспансеру апарату для дистанційної променевої терапії. Крім того, було названо ряд інших важливих для області проектів будівництва та модернізації закладів соціальної інфраструктури, на реалізацію яких у 2018 році планується залучити кошти державного бюджету.

Водночас, серед проблемних питань виконання місцевих бюджетів області у поточному році, названо питання:

– незабезпеченості закладів освіти та охорони здоров’я коштами на виплату працівникам заробітної плати з нарахуваннями, що здійснюється за рахунок освітньої та медичної субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, у сумі 88,6 млн грн та 43,4 млн грн відповідно;

– необхідності збільшення обсягу цільових видатків у складі медичної субвенції на лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет на 17,7 млн грн, на лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу – на 18,2 млн грн;

– недостатнього обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам області для здійснення видатків на проведення розрахунків за надані пільги та житлові субсидії населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот для забезпечення у повному обсязі відповідних видатків у сумі 600 млн грн;

доцільності зарахування податку на доходи фізичних осіб за місцем здійснення діяльності відокремленими підрозділами юридичних осіб, або перехід на сплату податку до бюджету за місцем проживання платника податку;

– необхідності використання достовірної статистичної інформації щодо кількості сільського населення під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів.

Крім того, зазначалося про необхідність вирішення у 2018 році питання достатнього забезпечення коштами державного бюджету функціонування місцевих державних адміністрацій (з урахуванням погашення кредиторської заборгованості минулих років).

Поряд з тим, було висвітлено питання про взаємодію з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування органів Державної фіскальної служби України у Волинській області, як адміністратора податків і зборів, одним з елементів якої є формування паспорту сільської, селищної, міської громади, що відображає баланс всіх джерел доходів, об’єктів та суб’єктів оподаткування на відповідній території, з метою оцінки податкового потенціалу кожної територіальної громади.

Органи ДФС області у процесі наповнення бюджету, розширення бази оподаткування, недопущення порушень податкового законодавства активно співпрацюють з органами місцевого самоврядування у напрямку легалізації заробітної плати, дотримання мінімальних державних гарантій у сфері оплати праці, легалізації неоформлених найманих працівників. З року в рік законодавство розширює повноваження місцевого самоврядування у цій сфері – на сьогодні це вже права міських рад та ОТГ здійснювати перевірки дотримання трудового законодавства. Зокрема, на комісіях при органах місцевої влади за участю представників ДФС та в податкових органах заслухано майже 2,8 тис. суб’єктів господарювання, з яких 2,4 тис. роботодавців підвищили рівень виплати заробітної плати, а до бюджету додатково сплачено 3,9 млн грн податку на доходи фізичних осіб; за результатами контрольно-перевірочних заходів з початку 2018 року органами ДФС у області донараховано до бюджету 5,9 млн грн податку на доходи фізичних осіб разом із штрафними санкціями внаслідок виявлених порушень податкового законодавства суб’єктами господарювання при виплаті заробітної плати.

Також важливим напрямом співпраці фіскальних органів та місцевого самоврядування стало забезпечення сплати податків на майно, що нараховуються фізичним особам, адміністрування земельного податку, орендної плати за землю, єдиного податку з сільськогосподарських виробників. Зважаючи на відсутність єдиної бази даних щодо обліку користувачів земельних ділянок, пропонується унормувати питання делегування органам місцевого самоврядування повноважень з обліку землекористувачів та земельних ділянок, надання відповідної інформації органам ДФС.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію начальника Волинської митниці Кривіцького В.Б. та начальника Служби автомобільних доріг у Волинській області Посполітака А.Г. про результати експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг у Волинській області у 2017 році та перспективи на 2018 рік.

Відмітили:

Одним з вагомих механізмів збільшення економічного потенціалу регіону названо будівництво доріг, що забезпечується за рахунок різних джерел, зокрема, коштів, які надходять в ході експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування. Волинська область, де у 2015 році започатковувався такий експеримент, за час його дії отримала на відповідну мету понад 1 млрд грн (2015 рік – 104,2 млн грн, 2016 рік – 115,7 млн грн, 2017 рік – 766,2 млн грн, за січень – травень 2018 року надійшло 77,5 млн грн), за рахунок яких проведено поточний ремонт окремих ділянок автомобільних доріг загального користування державного значення Н-17 Львів – Радехів – Луцьк і Н-22 Устилуг – Луцьк – Рівне (напрямок Луцьк – Володимир-Волинський) на загальну суму 800 млн гривень. Загалом за рахунок митного експерименту заплановано провести поточний ремонт на 149 км доріг.

Належить звернути увагу, що за підсумками 2017 року Волинська митниця за обсягами перерахувань на ремонт та реконструкцію автомобільних доріг загального користування стала шостою із 25 митниць України, випередивши, зокрема, Харківську, Запорізьку, Дніпропетровську митниці. Максимального результату вдалося досягти завдяки: мобілізації наявних резервів, контролю бази оподаткування товарів, оптимізації графіків роботи підрозділів митного оформлення, запровадженню електронних сервісів, у тому числі роботи суміжних служб за принципом «єдиного вікна» та узгодженого режиму роботи митних постів з іншими контролюючими службами. Фактично в кожному місці митного оформлення функціонують представники ветеринарної, фітосанітарної, екологічної, радіологічної та санепідемічної служб. Високих результатів роботи Волинської митниці досягнуто і завдяки створенню в межах діючого законодавства сприятливих умов для митного оформлення товарів учасниками зовнішньоекономічних операцій.

У 2018 році зберігається тенденція до збільшення надходжень податків до бюджету. Незважаючи на те, що доведені митниці індикативні показники у цьому році значно зросли, їх виконання за січень-травень 2018 року досягнуто в повному обсязі. Показник в сумі 3,49 млрд грн виконано на 107,8 відсотка, перевиконання – 273 млн гривень. Проте, сума коштів, спрямованих на реконструкцію автомобільних доріг за 5 місяців поточного року, склала лише 74,3 млн гривень. Зменшення надходжень зумовлено особливостями діючої Методики розрахунку сум, визначеної Кабінетом Міністрів України, та пов’язане зі станом виконання індикативних показників по митній системі в цілому.

Тому вбачається доцільним перегляд порядку поквартальної компенсації у 2018 році за рахунок державного дорожнього фонду недоотриманих обласними бюджетами обсягів коштів від зазначеного експерименту. Загалом пропонувалося продовжити дію експерименту на 2019 рік.

У свою чергу, за 2017 рік з місцевих бюджетів області на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення і комунальних доріг використано 315,2 млн грн, що на 55,2 млн грн більше ніж у 2016 році.

Слід зазначити, що у 2018 році вперше передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам області на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах в обсязі 393,9 млн гривень. Відповідно до вимог статті 103-1 Бюджетного кодексу України затверджено перелік об’єктів будівництва, реконструкції, ремонту відповідних автомобільних доріг та у січні-травні 2018 року з державного бюджету перераховано 141,3 млн грн зазначеної субвенції.

При цьому наголошувалося на важливості здійснення заходів з утримання в належному стані мережі автомобільних доріг області, насамперед, на необхідності проведення у 2018 році робіт з поточного середнього ремонту на окремих ділянках автомобільних доріг:

М-19 «Доманове (на м. Брест) – Ковель – Чернівці – Тереблече (на м. Бухарест)» (загальна вартість робіт – 1,3 млрд грн);

Т-03-02 «Піща-Шацьк-Любомль-Володимир-Волинський – Павлівка-Горохів-Берестечко-Козин - /М-06/» (загальна вартість робіт – 500,5 млн грн);

Т-03-07 «Контрольно-пропускний пункт «Пулемець» – контрольно-пропускний пункт «Піща» (загальна вартість робіт – 200 млн грн).

Загалом підготовлені Волинською облдержадміністрацією матеріали з питань, що розглядалися, та відповідні пропозиції щодо вирішення проблемних питань роздано народним депутатам – членам Комітету.

За наслідками заслуханих доповідей щодо питань порядку денного відбулося загальне їх обговорення. В обговоренні взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Амельченко В.В., Кривенко В.М., Дубневич Б.В., Горбунов О.В., народні депутати України від Волинської області Івахів С.П., Констанкевич І.М., Лапін І.О., голова Волинської обласної державної адміністрації Савченко О.І., голова Волинської обласної ради Палиця І. П., заступник голови Волинської обласної державної адміністрації Кошарук С.Д., заступник директора Департаменту місцевих бюджетів Міністерства фінансів України Макацарія С.М., заступник директора Департаменту адміністрування митних платежів Державної фіскальної служби України Педосенко І.М. та заступник директора Департаменту податків і зборів з фізичних осіб Державної фіскальної служби України Назаренко С.О.

При цьому, народними депутатами України Івахівим С.І. та Констанкевич І.М. були порушені питання щодо державної підтримки соціально-економічного розвитку окремих регіонів області.

За наслідками обговорення Голова Комітету Павелко А.В. запропонував направити до Кабінету Міністрів України порушені Волинською обласною державною адміністрацією, Волинською обласною радою та народними депутатами України проблемні питання щодо бюджетного забезпечення повноважень місцевих органів влади та розвитку регіону і рекомендувати розглянути можливості їх врегулювання.

Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду рекомендувати Кабінету Міністрів України розглянути можливості:

– врегулювання порушених Волинською обласною державною адміністрацією та Волинською обласною радою питань щодо бюджетного забезпечення повноважень місцевих органів влади та розвитку регіону і вдосконалення бюджетного законодавства за наданими пропозиціями;

– надання у 2018 році з державного бюджету коштів на:

завершення будівельних робіт та закупку медичного обладнання для обласного перинатального центру у обсязі 33 344,3 тис. грн;

будівництво школи і дитячого садка в 55-му мікрорайоні м. Луцька у обсязі 12 649,7 тис. грн;

завершення робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації на території Волинської області у обсязі 20 301,2 ти.с грн, з них на:

нове будівництво водопровідної мережі  від НС-ІІ по вул. Кияна до мікрорайону Ковель -2 в м. Ковель у обсязі 9 048,6 тис. грн;

реконструкцію двох локальних водозаборів по вул. Кияна в м. Ковель у обсязі 351,7 тис. грн;

нове будівництво мереж водопостачання в районі санітарно-захисної зони (1000 м) Ковельської філії ДП «Укрветсанзавод» у обсязі 4100,2 тис. грн;

нове будівництво мереж господарсько-фекальної каналізації в районі санітарно-захисної зони (1000 м) Ковельської філії ДП «Укрветсанзавод» у обсязі 6 800,7 тис. грн;

будівництво закладу загальної середньої освіти у с. Башлики Ківерцівського району у обсязі 8 млн грн;

будівництво закладу загальної середньої освіти у с. Стобихівка Камінь-Каширського району у обсязі 2 млн грн;

підготовку до відзначення на державному рівні 150-річчя з дня народження Лесі Українки у обсязі 5 млн грн;

здійснення проектно-вишукувальних робіт щодо капітального ремонту автомобільної дороги Р-14 Луцьк-Ківерці-Маневичі-Любешів-Дольськ.

/Копія листа до Кабінету Міністрів України з відповідними додатками додається/.

Голосували: «за» - 18, «проти» - 0, «утримався» - 1.

Голова Комітету                                                                  А.В. Павелко
Секретар Комітету                                                               В.В. Шкварилюк