Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №51 від 21 липня 2020 року

 

 

 

11  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510

Головує: заступник Голови Комітету Трухін О.М.*

Присутні:

Члени Комітету: Гевко В.Л., Лопушанський А.Я., Герман Д.В., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Северин С.С., Урбанський А.І.

Всього присутніх – 21 народний депутат.

Відсутні:

Члени Комітету: Арістов Ю.Ю., Крулько І.І., Копанчук О.Є., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Борт В.П., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Забуранна Л.В., Лунченко В.В., Пушкаренко А.М., Тістик Р.Я., Шпак Л.О.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Расчислова Л.В., Сєрік Н.П., Симончук К.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Клочкова Т.В., Новацька О.В., Сторожук О.В.

 

 

 

 

____________________________

*У зв’язку з відсутністю Голови Комітету Арістова Ю.Ю. головував на засіданні Комітету з питань бюджету за його дорученням заступник Голови Комітету Трухін О.М.

 

Список запрошених та інших присутніх на засіданні осіб:

Народний депутат України Бунін С.В.

від Міністерства фінансів України

Єрмоличев Р.В. – заступник Міністра;

від Міністерства охорони здоров’я України

Степанов М.В. – Міністр;

від Рахункової палати

Пацкан В.В. – Голова;

Невідомий В.І. – член Рахункової палати;

Мазярчук В.М. – радник Голови;

Профатило Н.В. – головний спеціаліст відділу з питань макроекономіки департаменту з питань бюджетної політики.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження виділення Міністерству охорони здоров’я коштів державного бюджету із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах (постанова Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 613).

2. Про проект Постанови Верховної Ради України «Про звільнення члена Рахункової палати Яременка О.С.» (реєстр. № 3814 від 08.07.2020 р.), внесений народним депутатом України Буніним С.В.

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію Міністра охорони здоров’я України Степанова М.В. про погодження виділення коштів державного бюджету із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах (згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 613).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло доопрацьоване (з урахуванням обговорення питання на засіданні Комітету 17.07.2020 р.) звернення Міністерства охорони здоров’я України (далі – МОЗ) від 20.07.2020 № 10-02/20545/2-20 (копія якого роздана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів державного бюджету відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 613 «Про виділення коштів для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах» (далі – постанова КМУ № 613).

Згідно із статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /із змінами згідно із Законом від 13.04.2020 № 553-IX та від 18.06.2020 № 726-IX/ (далі – Закон) у складі державного бюджету створено фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Фонд COVID-19) на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину, для реалізації завдань якого передбачені видатки за загальним фондом Міністерству фінансів України /далі – Мінфін/ (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою /код 3511380/ «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» у обсязі, що з урахуванням внесених до державного бюджету на 2020 рік змін становить 63 350 317,6 тис. гривень.

Кошти Фонду COVID-19, як визначено у частині третій статті 28 Закону, використовуються серед іншого на заходи, спрямовані на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, зокрема на придбання обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я в госпітальних округах, для відділень екстреної (невідкладної) медичної допомоги, що входять до багатопрофільних лікарень, для медичних амбулаторій, фельдшерсько-акушерських і фельдшерських пунктів у сільській місцевості та проведення капітального ремонту, реконструкції цих приміщень.

Відповідно до частини другої статті 28 Закону рішення про виділення коштів із Фонду COVID-19 (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом. Водночас, згідно з пунктом 6 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» у разі неможливості проведення засідання Комітету протягом двох днів з дня отримання звернення про погодження рішення Кабінету Міністрів України, таке погодження здійснюється Погоджувальною радою депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України на її засіданні.

На виконання пункту 16 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 302 (із змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 392 та від 01.07.2020 № 539) затверджено Порядок використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом
SARS-CoV-2, та її наслідками
(далі – порядок № 302). У порядку № 302 дещо деталізовано перелік визначених Законом напрямів спрямування коштів Фонду COVID-19 та встановлено, що при зверненні з приводу виділення коштів серед іншого належить зазначити про заходи, які передбачається здійснити за рахунок коштів Фонду COVID-19, внести пропозиції щодо умов і гарантій повернення виділених коштів на поворотній основі, надати інформацію про можливість (неможливість) фінансового забезпечення відповідних заходів за рахунок інших джерел та можливі наслідки в разі, коли кошти не будуть виділені, додати фінансово-економічні розрахунки та обґрунтування щодо необхідного обсягу коштів Фонду COVID-19.

Довідково: Відповідно до прийнятих Урядом рішень на час прийняття постанови КМУ № 613 із Фонду COVID-19 виділено 53 203 958,23 тис. грн (нерозподіленими залишилось 7 146 359,37 тис. грн).

Постановою КМУ № 613 (згідно з пунктом 1) встановлено виділити МОЗ на безповоротній основі 5 300 000 тис. грн із Фонду COVID-19 для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах (видатки розвитку).

Довідково: Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.01.2020 р. № 23-р «Про затвердження переліку опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах на період до 2023 року» затверджено 212 опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах на території кожної області.

Прийняття та виконання постанови КМУ № 613 пов’язане з реалізацією постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 р. № 612 «Деякі питання створення приймальних відділень в опорних закладах охорони здоров’я у госпітальних округах», згідно з якою Міністерству розвитку громад та територій виділено із Фонду COVID-19 на безповоротній основі 1 680 000 тис. грн для реалізації проектів з реконструкції, капітального ремонту приймальних відділень в опорних закладах охорони здоров’я у госпітальних округах /у вигляді субвенції місцевим бюджетам/.

Порядок використання коштів, виділених МОЗ для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах (далі – порядок № 613), затверджено згідно з пунктом 2 постанови КМУ № 613 (копію роздано народним депутатам України – членам Комітету). Відповідно до положень постанови КМУ № 613 та затвердженого нею порядку № 613 серед іншого передбачається таке:

кошти використовуються за новою бюджетною програмою «Придбання обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах зав рахунок коштів, виділених з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» /Мінфіну доручено після погодження МОЗ зазначеного виділення коштів державного бюджету з Комітетом забезпечити відкриття нової бюджетної програми та внесення відповідних змін до розпису державного бюджету/;

головним розпорядником коштів державного бюджету і відповідальним виконавцем за новою бюджетною програмою є МОЗ, одержувачем бюджетних коштів – державне підприємство «Медичні закупівлі України», що належить до сфери управління МОЗ /при цьому, визначивши, що вимоги пункту 9 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 р. № 228, щодо критеріїв визначення одержувача бюджетних коштів не застосовуються під час визначення одержувача бюджетних коштів за зазначеною бюджетною програмою, хоча згідно з частиною другою статті 25 Господарського кодексу органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб’єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб’єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції/;

кошти виділяються для закупівлі обладнання, необхідного для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах, за переліком згідно з додатком, а саме: устаткування для операційних блоків /НК 024:2019:35616- Система ендоскопічної візуалізації/ стаціонарна ангіографічна система для використання в інтервенційній кардіології та загальній ангіографії /НК 04:2019:37623 Система рентгенівська агіографічна стаціонарна, цифрова/, томограф комп’ютерний;

МОЗ встановлює медико-технічні вимоги до обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах, здійснює розподіл обладнання між структурними підрозділами з питань охорони здоров’я облдержадміністрацій для забезпечення приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах відносно до заявок, складених структурними підрозділами, та визначає опорні заклади охорони здоров’я у госпітальних округах, які забезпечуються обладнанням, погоджує проект договору, що має бути укладений одержувачем бюджетних коштів за результатами закупівлі;

попередня оплата проводиться з урахуванням положень бюджетного законодавства /слід відмітити, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 р. № 1070 розмір та строк попередньої оплати, кількість платежів з попередньої оплати, а також положення щодо здійснення в поточному бюджетному періоді попередньої оплати тих товарів, робіт і послуг, що згідно з договорами про закупівлю передбачається поставити, виконати і надати протягом поточного чи наступного бюджетного періоду, визначаються головним розпорядником бюджетних коштів виходячи із необхідності, що обґрунтовується, зокрема, реальним станом поставки товару, виконання робіт, надання послуг, помісячним розподілом бюджетних асигнувань, сезонністю робіт, циклом виробництва. При цьому попередня оплата може передбачатися в разі закупівлі: товарів, робіт і послуг за поточними видатками – на строк не більше 3 місяців; товарів, робіт і послуг за капітальними видатками та державними контрактами (договорами); періодичних видань – на строк не більше 12 місяців; товарів, робіт і послуг, що закуповуються за зовнішньоекономічними контрактами (договорами), укладеними на виконання міжнародних зобов’язань; товарів, робіт і послуг, що закуповуються для забезпечення національної безпеки та оборони держави; товарів, робіт і послуг, що закуповуються для забезпечення участі України у міжнародних, національних та всесвітніх виставкових заходах, – на строк не більше 24 місяців/.

МОЗ у наданих до Комітету обґрунтуваннях зазначається про таке:

з метою виконання завдання щодо поступового формування спроможної мережі надавачів медичних послуг для гарантованого своєчасного доступу населення до послуг вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги та госпітального етапу екстреної медичної допомоги належної якості в цьому році було прийнято рішення щодо необхідності реконструкції та дооснащення відповідно до мінімальних вимог, затверджених наказом МОЗ від 19.05.2020 р. № 1167 «Про затвердження Примірного табеля матеріально-технічного оснащення відділень екстреної (невідкладної) медичної допомоги», приймальних відділень цих опорних лікарень;

МОЗ для реалізації Програми Президента України «Велике будівництво» разом із обласними державними адміністраціями було проведено аналіз дефіциту необхідного обладнання та кадрового забезпечення і сплановано проведення відповідних заходів задля можливості відкриття вже у жовтні 2020 року оновлених приймальних відділень 210 опорних лікарень всіх 24 регіонів;

для забезпечення зазначеного МОЗ зібрано та опрацьовано потребу в обладнанні опорних лікарень областей України /загальна орієнтовна потреба у забезпеченні необхідним обладнанням складається з 17 найменувань/;

МОЗ визначено черговість закупівлі медичного обладнання та включення їх до постанови у першу чергу, а саме аніограф, комп’ютерний томограф, медичні вироби та допоміжні засоби для ендоскопічних досліджень у загальній орієнтовній кількості 344 одиниці;

оснащення та реконструкція приймальних відділень опорних лікарень необхідним обладнанням дозволить суттєво покращити ситуацію в боротьбі з епідемією та підвищити рівень надання медичних послуг в подальшому.

У матеріалах МОЗ надано інформацію щодо потреби опорних лікарень в устаткуванні по кожній області та наведено розрахунок щодо забезпечення таких лікарень за трьома першочерговими позиціями, виходячи з узагальненої кількості та орієнтовної ціни такого обладнання.

Однак, такі матеріали не містять належних пояснень та обґрунтувань, зокрема, щодо:

наявності підготовлених приміщень для встановлення закупленого обладнання, термінів завершення робіт з реконструкції приміщень (у співпраці з Мінрегіоном) та можливості відкриття у жовтні 2020 року оновлених приймальних відділень 210 опорних лікарень всіх 24 регіонів;

інформації щодо нормативів забезпечення приймального відділення відповідним обладнанням (мінімально необхідної кількості), наявності такого обладнання в розрізі кожного закладу. Зокрема, слід відмітити, що визначивши для закупівлі 48 ангіографів, МОЗ не надав інформації про використання ангіографічного обладнання, що було придбане починаючи з 2017 року за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. За інформацією МОЗ (при формуванні проекту бюджету на 2020 рік) у 2020 році за рахунок зазначеної субвенції планується досягти 100% покриття території країни мережею реперфузійних центрів для надання медичної допомоги хворим на серцево-судинні захворювання – за рахунок субвенції у 2017-2019 роках придбано 38 ангіографів та у поточному році передбачені видатки ще на 7 ангіографів);

вибору орієнтовної ціни для закупівлі обладнання з метою обґрунтованості обсягу видатків на його закупівлю;

запланованих заходів щодо здійснення контролю за цільовим використанням коштів державного бюджету.

За наслідками обговорення питання щодо погодження виділення коштів МОЗ відповідно постанови КМУ № 613 на засідання Комітету 17.07.2020 р. у надісланому повторному зверненні до Комітету міністерство надало такі пояснення:

щодо встановлення конкретного терміну для здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг за такими коштами:

враховуючи, що згідно з порядком використання коштів
Фонду COVID-19 головні розпорядники забезпечують використання виділених з Фонду COVID-19 коштів, не допускаючи наявності кредиторської заборгованості на 30 день з дня відміни дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, за новими бюджетними програмами, відкритими відповідно до прийнятих рішень про виділення коштів, попередня оплата, яка має проводитися з урахуванням положень бюджетного законодавства (що передбачено затвердженим постановою КМУ № 613 порядком використання коштів, виділених для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах), фактично буде проведена на строк не більше двох місяців;

щодо переліку опорних закладів охорони здоров’я:

відповідно до абзацу другого пункту 2 Порядку створення госпітальних округів (далі – Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 . № 1074 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2020 р. № 589), опорні заклади охорони здоров’я — це багатопрофільні заклади охорони здоров’я державної та комунальної форми власності, які відповідають або можуть бути підвищені до рівня багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування першого або другого рівня. Перелік опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 січня 2020 року № 23 «Про затвердження переліку опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах на період до 2023 року». Ініціювання внесення змін до переліку опорних закладів охорони здоров’я згідно з новою редакцією Порядку є виключним повноваженням госпітальної ради.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Трухін О.М., Герман Д.В., Гевко В.Л., Люшняк М.В., Саламаха О.І., а також заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В., Голова Рахункової палати Пацкан В.В. та Міністр охорони здоров’я Степанов М.В.

Заступник Міністра фінансів Єрмоличев Р.В. та Голова Рахункової палати Пацкан В.В. не висловили заперечень щодо виділення МОЗ коштів із Фонду COVID-19 для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Комітету Саламаха О.І. вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету: погодити виділення із Фонду COVID-19 МОЗ коштів у сумі 5 300 000 тис. гривень (видатки розвитку) на безповоротній основі для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах згідно з пунктом 1 постанови КМУ № 613 (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).

Головуючий на засіданні Комітету заступник Голови Комітету Трухін О.М. поставив на голосування внесену головою підкомітету Саламахою О.І. пропозицію, яка була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», погодити виділення із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками Міністерству охорони здоров’я України коштів у сумі 5 300 000 тис. гривень (видатки розвитку) на безповоротній основі для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 р. № 613.

Голосували: «за» 18, «проти» 0, «утрималися» 3.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію народного депутата України Буніна С.В. про внесений ним проект Постанови Верховної Ради України «Про звільнення члена Рахункової палати Яременка О.С.» (реєстр. № 3814 від 08.07.2020 р.).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшов на розгляд проект Постанови Верховної Ради України «Про звільнення члена Рахункової палати Яременка О.С.» за реєстр. № 3814 /далі – проект постанови/.

Проектом постанови пропонується відповідно до пункту 16 частини першої статті 85 Конституції України та пункту 3-1 частини сьомої статті 20 Закону України «Про Рахункову палату» /далі – Закон/ звільнити з посади члена Рахункової палати Яременка Олександра Степановича до закінчення строку його повноважень у зв’язку з досягненням шістдесяти п’яти років.

У пояснювальній записці до проекту постанови зазначено, що Постановою Верховної Ради України від 15.03.2018 р. № 2345-VІІІ Яременка О.С. призначено членом Рахункової палати, разом з тим 31 жовтня 2019 року Яременко О.С. досяг 65-річного віку, що унеможливлює його подальше перебування на посаді та є підставою для його звільнення Верховною Радою України (відповідно до пункту 3-1 частини сьомої статті 20 Закону) в порядку, передбаченому чинним законодавством.

Щодо проекту постанови до Комітету надійшов лист Секретаря Рахункової палати – керівника апарату Ходаковського В.В. від 15.07.2020 р. № 001/10-40, в якому підтверджено, що 31.10.2019 р. член Рахункової палати Яременко О.С. досягнув шістдесяти п’яти років (копія листа роздана народним депутатам України – членам Комітету).

З приводу даного питання належить звернути увагу на таке.

Законом України від 14.11.2019 р. № 293-IX «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» внесені зміни до Закону (які набрали чинності з 13 грудня 2019 року), зокрема, частину сьому статті 20 Закону доповнено новим пунктом 3-1, згідно з яким член Рахункової палати до закінчення строку його повноважень звільняється з посади Верховною Радою України у разі досягнення шістдесяти п’яти років.

Відповідно до пункту 16 статті 85 Конституції України звільнення з посад членів Рахункової палати належить до повноважень Верховної Ради України. Згідно з частинами шостою і восьмою статті 208-2 Регламенту Верховної Ради України /далі – Регламент/ звільнення з посад членів Рахункової палати здійснюється Верховною Радою України відкритим голосуванням більшістю голосів народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України за наявності рішення Комітету. При цьому рішення щодо звільнення з посади члена Рахункової палати оформлюється відповідною постановою Верховної Ради України.

Слід відмітити, що зважаючи на вищезазначені законодавчі норми, на виконання рішення Рахункової палати від 17.12.2019 р. № 37-12 «Про інформування Верховної Ради України та Комітету Верховної Ради України з питань бюджету» до Комітету надійшов лист Секретаря Рахункової палати – керівника апарату Ходаковського В.В. від 17.12.2019 р. № 10-3401 з інформацією про вік членів Рахункової палати станом на 17 грудня 2019 року (копія листа з рішенням Рахункової палати роздані народним депутатам України – членам Комітету). Зокрема, виходячи з цієї інформації, серед дев’яти членів Рахункової палати (призначених Верховною Радою України 15.03.2018 р.) лише один досягнув шістдесяти п’яти років, а саме Яременко Олександр Степанович (дата народження: 31 жовтня 1954 року).

Разом з тим, згідно з пунктом 13 частини другої статті 25 Закону Рахункова палата на своїх засіданнях розглядає та вирішує питання внесення на розгляд Верховної Ради України подання про дострокове припинення повноважень члена Рахункової палати.

Враховуючи наведене та зважаючи на необхідність прийняття Комітетом і у подальшому Верховною Радою України рішення, визначеного частиною шостою статті 208-2 Регламенту, з дотриманням законодавчих вимог, від Комітету направлено звернення до Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України /лист від 19.12.2019 р. № 04-13/10-939 (255077), копія якого роздана народним депутатам України – членам Комітету/ з проханням надати правову допомогу, роз’яснивши таке питання: чи вищезазначена інформація від Рахункової палати є підставою для прийняття Комітетом рішення рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 16 частини першої статті 85 Конституції України та пункту 3-1 частини сьомої статті 20 Закону звільнити Яременка О.С. з посади члена Рахункової палати шляхом прийняття відповідного проекту постанови Верховної Ради України.

У відповідь Головне юридичне управління Апарату Верховної Ради України /лист від 10.02.2020 р. № 07/06-72 (32132), копія якого роздана народним депутатам України – членам Комітету/ повідомило про таке:

згідно з положеннями Закону (стаття 20) голова, інший член Рахункової палати до закінчення строку його повноважень звільняється з посади Верховною Радою України у разі досягнення шістдесяти п’яти років;

як вбачається з вимог Регламенту (стаття 208-2), звільнення з посад членів Рахункової палати здійснюється відкритим голосуванням більшістю голосів народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України за наявності рішення Комітету;

при цьому відповідно до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» (стаття 18) підготовка і попередній розгляд питання про звільнення з посади членів Рахункової палати здійснюється у профільному комітеті у порядку, встановленому законом і Регламентом, зокрема на основі необхідних для забезпечення діяльності комітету матеріалів і документів, отриманих в установленому законом порядку від державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, їх посадових осіб (стаття 17 цього Закону);

водночас зауважено, що Законом передбачено також інститут припинення повноважень члена Рахункової палати у разі набрання законної сили рішенням суду про визнання його недієздатним або обмеження його цивільної дієздатності, визнання безвісно відсутніх чи оголошення померлим, а також у разі його смерті. Питання про внесення відповідного подання на розгляд Верховної Ради України у цих випадках вирішується на засіданні Рахункової палати (стаття 25 Закону).

Крім того, до Комітету надійшло звернення заступника Голови Рахункової палати Майснера А.В., членів Рахункової палати Дідика А.М. і Яременка О.С. /відповідне звернення зареєстроване в Апараті Верховної Ради України від 13.02.2020 р. за № 36476, копія якого роздана народним депутатам України – членам Комітету/, в якому звернуто увагу, зокрема, на таке:

зміст положення статті 58 Конституції України про незворотність дії законів та інших нормативно-правових актів у часі полягає в тому, що дія законів та інших нормативно-правових актів поширюється на ті відносини, які виникли після набуття ними чинності (рішення Конституційного Суду України від 13.05.1997 р. № 1-зп), і не поширюються на правові відносини, які виникли і закінчилися до набуття такої чинності (рішення Конституційного Суду України від 05.04.2001 р. № 3-рп);

відповідно до правової позиції Конституційного Суду України (зазначеної у рішенні КСУ від 09.02.1999 р. № 1-рп/99) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце;

саме подія та відповідний факт досягнення шістдесяти п’яти років настали в одного з членів Рахункової палати 31.10.2019 р., тобто до моменту набрання чинності Законом України від 14.11.2019 р. № 293-IX «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» в частині внесення змін до Закону (з 13.12.2019 р.), і відповідно його дія в частині звільнення до закінчення строку повноваження не застосовується відносно члена Рахункової палати за цією підставою.

Загалом у розгляді та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Трухін О.М., Герман Д.В., Молоток І.Ф., народний депутат України Бунін С.В. та Голова Рахункової палати Пацкан В.В.

При цьому голова підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Комітету Молоток І.Ф. поінформував про розгляд даного питання у підкомітеті та запропонував Комітету ухвалити рішення згідно з підготовленим у підкомітеті проектом ухвали (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету), зокрема: рекомендувати Верховній Раді, враховуючи відповідні положення статті 85 Конституції України, статті 20 Закону і статті 208-2 Регламенту, проект постанови за результатами розгляду прийняти в цілому.

Підсумовуючи розгляд даного питання, головуючий на засіданні Комітету заступник Голови Комітету Трухін О.М. поставив на голосування внесену головою підкомітету Молотком І.Ф. таку пропозицію, що була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України, враховуючи положення пункту 16 частини першої статті 85 Конституції України, пункту 3-1 частини сьомої статті 20 Закону України «Про Рахункову палату» і частини шостої статті 208-2 Регламенту Верховної Ради України, проект Постанови Верховної Ради України «Про звільнення члена Рахункової палати Яременка О.С.» (реєстр. № 3814 від 08.07.2020 р.), внесений народним депутатом України Буніним С.В., за результатами розгляду прийняти в цілому.

Голосували: «за» – 19, «проти» – 0, «утрималися» – 2.

Заступник Голови Комітету                                              О.М. Трухін

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку