Стенограма підготовлена

Відділом стенографування

Управління технічної роботи з документами

Апарату Верховної Ради України

 

 

 

СТЕНОГРАМА

засідання Комітету Верховної Ради України  з питань бюджету

 

18 вересня 2015 року

 

ПАВЕЛКО А.В. Доброго дня, шановні народні депутати та запрошені! Зареєструвалось 16 народних депутатів, на засіданні присутні більшість від складу членів комітету. Кворум є, засідання оголошую відкритим.

Прошу Кривенка Віктора Миколайовича здійснити підрахунок результатів голосування щодо рішень комітету.

Шановні колеги, щодо порядку денного сьогоднішнього засідання. Проект порядку денного у вас є. Є якісь зауваження? Немає.

Тоді по першому питанню доповідає представник Міністерства фінансів Галина Богданівна Маркович.

 

МАРКОВИЧ Г.Б. Доброго дня, шановні колеги! Кабінетом Міністрів прийнята постанова про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів від 3 серпня 2015 року № 543 в частині уточнення переліку об'єктів, які будуть фінансуватись за рахунок капітальних видатків, а також розподіл за об'єктами в сумі 75,2 мільйона гривень, які були надані листом комітету за результатами погодження першої постанови Кабінету Міністрів по розподілу капітальних видатків.

 

ПАВЕЛКО А.В. Це друге питання.

Немає проблем, давайте з другого питання почнемо.

 

МАРКОВИЧ Г.Б. Я перепрошую.

Розпорядження прийнято (№ 543), передбачено МОНУ 26,1 мільйона гривень, Державному космічному агентству – 3 мільйона гривень, Міністерству фінансів – 46,1 мільйона гривень для надання субвенцій Київській, Львівській, Полтавській, Сумській, Черкаській областям.

Крім того, в даному розпорядженні уточнено назви по об'єктах Івано‑Франківської, Одеської і Черкаської областей.

Просимо погодити.

 

ПАВЕЛКО А.В. По даному другому питанню слово надається  Олександру Горбунову.

Будь ласка, Олександре Володимировичу.

 

ГОРБУНОВ О.В. Шановні колеги, я думаю, що ми всі вже спілкувались з цього приводу, і я все-таки пропоную від підкомітету: за результатами розгляду пропонується рекомендувати комітету підтримати передачу державних капітальних видатків та розподіл між місцевими бюджетами обсягу субвенцій на соціально-економічний розвиток окремих територій, відповідно від постанови уряду від 19 серпня за номером 702. Прошу підтримати.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую.

Є пропозиції?

Будь ласка, Іване Івановичу.

 

КРУЛЬКО І.І. Прохання. А можна побачити постанову не 702, а вже зі змінами ту 543-ю всю, щоб зрозуміти… На сайті? Ну, немає її на сайті!

 

(Загальна дискусія).

 

МАРКОВИЧ Г.Б. Постановою 702 були нерозподілений обсяг коштів, які відповідно до вашого листа від попереднього засідання, зараз розподілені 543-ю.

 

ПАВЕЛКО А.В. Ще питання?

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Немає.

 

ПАВЕЛКО А.В. Голосуємо?

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Так.

 

ПАВЕЛКО А.В. Хто за дану пропозицію, прошу голосувати. Хто за? Хто проти? Утримався?

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Одноголосно.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую.

 

УНГУРЯН П.Я. Можна з мотивів?

 

ПАВЕЛКО А.В. Будь ласка. Павло Унгурян.

 

УНГУРЯН П.Я. Шановний Андрію Васильовичу! Колеги! Я хотів би висловити дві позиції важливі. Перше.

 

ПАВЕЛКО А.В. Вот на этих словах зашел Игорь Иванович. И это хорошо.

 

УНГУРЯН П.Я. Хлопці! Я прошу уважно послухати. Це важливо. Перше. Ігорю Івановичу і Галино Богданівно!  Ми наскільки розуміємо, це  ще не останні зміни. Можливо, там будуть технічні зміни, які не потребуватимуть додаткового засідання комітету, а можливо, є ще якісь суттєві зміни, які будуть потребувати змін. З урахуванням того, що у нас зараз два тижні не пленарних, велике прохання, якщо це буде, то пришвидшити винесення на Кабмін, щоб ми на виїзному засіданні це проголосували. Це прохання.

 І друге важливе. Оскільки ми пішли з вами шляхом соцекономрозвитку, "капи" через соцекономрозвиток, і не вносили ці зміни в Закон про Держбюджет, то є випадки, коли гроші адресовані місцевому бюджету, але приходять на обласний бюджет, бо розписано обласному бюджету такої-то області.

Велике прохання від комітету, щоб ви дали листи на області, на фіндепартаменти, щоб вони негайно спускали це на місцеві бюджети. Бо там починаються місцеві "трения". І ми як депутати пообіцяли мешканцям населеного пункту, а тут область починає розповідати "хто кому Рабінович". Тому прохання, щоб ви  спустили лист якомога швидше, бо у нас надходять дзвінки. І прохання, щоб це доходило до населеного пункту, про який ішлося. Дуже вдячний.

 

ПАВЕЛКО А.В. Прокомментируете?

 

УМАНСЬКИЙ І.І. Дякую. Доброго дня всім! Я перепрошую за запізнення. Мав зустріч з першими особами страхової групи "УНІКА", з Австрії якраз прилетіли. І дійсно, важливо було зустрітись, переговорити, бо замало зараз інвесторів, які приїжджають в Україну і хочуть на цьому етапі з нами співпрацювати.

Щодо змін. Ми сподіваємося, що в понеділок, поки що планується на понеділок засідання уряду, можливо, на вівторок, якщо ми не встигнемо з підготовкою проекту постанови, яка буде затверджувати остаточні умови по реструктуризації державного боргу. Після рішення вчорашнього Верховної Ради  ми плануємо на понеділок їх затвердити на уряді і розпочати юридичні процедури відповідні.

І ми плануємо внести ці зміни по капітальних вкладеннях.

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Зміни остаточні?

 

УМАНСЬКИЙ І.І. Ми дуже сподіваємося, що остаточні. Але дійсно є від декількох областей пропозиції не редакційного характеру, які будуть мати сутнісні зміни. Тому ми дуже частомали розмови з керівництвом областей, які зверталися до нас щодо певних уточнень, просили, як би це коректніше сказати, відкорегувати, відредагувати свої пропозщиції з народними депутатами, з фракціями, які ініціювали відповідні об'єкти, щоб ми потім не наразилися на певну неузгодженість позицій. 

Якщо ми через уряд це  в понеділок проведемо, я сподіваюся, що тоді навіть на виїзному комітеті, безумовно, ми зможемо. Якщо це буде потрібно, бо якщо там технічні лише будуть правки, наприклад, в "дитячий садочок" і добавляється слово "Зірочка", зрозуміло, що це технічна правка, або уточнення вулиці – це не є сутнісні зміни, які потребують змін. Але є і сутнісні зміни, в тому числі там, скажімо, по Львівській області, точно знаємо по двох об'єктах там, здається.

 

(Загальна дискусія)

 

УМАНСЬКИЙ І.І.  "Автодор".  Лист обов'язково зробимо, бо дійсно ми знаємо, що є ця проблема. Листа підготуємо, зробимо роз'яснення і вимагатимемо, щоб максимально швидко вони спускали на розпорядника нижчого рівня.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую.

Будь ласка, Андрію Анатолійовичу.

 

ГОРДЄЄВ А.А. Ігорю Івановичу, в цьому ж контексті, на Херсонську область на Нова Маячка виділялися кошти на усунення там наслідків надзвичайної ситуації і по дренажу, і так далі. Це не мій округ, я нічого не знаю по це. Але облдержадміністрація зверталася до вас щодо передачі функції головного  розпорядника не на облдержадміністрацію, тому що це не їх об'єкти, вони за них не відповідають, а це об'єкти Держводагенства України, щоб на них перекинути це. Там технічне питання, 900 тисяч, чи щось таке. Щоб якраз в це і пішло воно.

 

(Загальна дискусія)

 

ПАВЕЛКО А.В. Віктор Кривенко.

 

КРИВЕНКО В.М. Дуже вибачаюсь, я там записаний задавати питання, а я ж сьогодні "важная шишка" і рахую голоси. Є пропозиція перейти до першого питання порядку денного, щоб ми закрили потім уже.

 

ПАВЕЛКО А.В. Приймається? Приймається.

Ігорю Івановичу, вам слово по першому питанню.

 

УМАНСЬКИЙ І.І. Дякую. У нас на сьогоднішній день в Законі "Про Державний бюджет" передбачено 2 мільярда гривень на виділення стабілізаційної дотації місцевим бюджетам. Ці 2 мільярда, згідно з ідеологією, підходами, спрямовуються на ті бюджети, які після проведення реформи міжбюджетних відносин, мають серйозні проблеми з дохідною частиною, і з різних причин не мають можливості наповнити свої бюджети аби забезпечити видаткову частину по власним повноваженням. Це мова іде не про делеговані, а про власні повноваження.

Ви знаєте, який підхід у нас був при визначені цієї дотації наших міжбюджетних відносин. Ми ввели таке поняття, як індекс податкоспроможності. Брали середню величину по Україні і при застосуванні до кожного вже бюджету, який має прямі відносини з центральним бюджетом, йшла дуже проста формула. Якщо цей коефіцієнт доходів як наслідок вищі ніж 1,1 – визначається реверсна дотація, тобто вилучення до Державного бюджету. Якщо менше ніж 0,9 – надається так звана базова дотація, але надається не в повному обсязі, а лише на 80 відсотків. Тобто має бути створений мотив для того, щоб збільшувати свої доходи.

При підготовці порядку по стабілізаційній дотації, в який спосіб ми підійшли. На сьогоднішній день середній коефіцієнт податкоспроможності по цих бюджетах складає приблизно 0,63. 

Як наслідок, ми підійшли до дуже простої логіки. Ми цей ресурс, який ми зараз розподіляємо, пропорційно розподіляємо по тим бюджетам, у яких цей коефіцієнт менший, ніж середній по країні. Після цього до визначеної суми застосовуємо коефіцієнт 0,8, тобто добавляємо не в повному обсязі, тобто мотивація на те, щоб працювати над власними доходами, вона має лишитись.

Наступний крок. Коли це розподілили, далі дивимось на дуже просту річ: скільки у них вже на сьогоднішній день є надходжень, скільки у них базової дотації Державного бюджету – і дивимось, яка сума виходить. Якщо розмір цієї стабілізаційної дотації по конкретному бюджету буде вище або більше, ніж 20 відсотків… Це загальний принцип, ми  писали до 25 максимум, коли рахували 1 мільярд, тут ми підходили не більше, ніж 10 відсотків із загальних своїх доходів. Якщо не більше, то по розрахунку ця сума має піти на цей бюджет. Якщо більше, ніж 10 відсотків, все, що більше, ми урізаємо, тобто (повторюся) і в цьому моменті ми намагались застосовувати підхід максимально залишити мотивацію краще працювати, тим більше, що якщо бюджет і громада не мають таких доходів, то як наслідок вони тоді мають бути більш стриманими в плануванні видатків.

Але, розуміючи, що в повній мірі виключно через формульний підхід вирішити реальні проблеми на місцях не вдасться, бо життя завжди складніше, ніж будь-яка формула, приблизно 25 відсотків пропорційно чисельності населення ми пропонуємо розподілити і дати можливість обласним  бюджетам точково, тобто ми даємо ресурс обласним бюджетам, а вони вже точково будуть далі цю стабілізаційну дотацію передавати на ті місцеві бюджети, які після планування отримання власних доходів, базисної дотації та стабілізаційних дотацій, які ми дали з Державного бюджету, все одно будуть мати серйозні проблеми з забезпеченням виплат, в першу чергу, заробітних плат, тощо.

Більше того, даючи цей ресурс, ми наполегливо їх просимо використовувати з цією метою на ці ж цілі також власні додаткові ресурси, які вони отримали для того, щоб забезпечувати вирівнювання можливостей по найбільш проблемним регіонам.

Зараз уряд прийняв рішення, і ми просимо підтримати, за цим підходом розподіляється 1 мільярд. 1 мільярд залишається у нас ще. Хочемо подивитись, як після цього вирівнювання по результатам 9-и, можливо навіть 10-и місяців спрацюють бюджети, яка буде в них ситуація, де і як будуть вирішені і закриті ті проблеми. Можливо, як наслідок цього аналізу, нам доведеться внести зміни до цього підходу і відкоригувати його. Тут уже будемо приходити і радитись, бо ви також спілкуєтесь і з виборцями, і з керівниками як районних рад, так і мерами, які отримають цей ресурс, і ми на практиці побачимо чи потрібні зміни і уточнення.

Доповідь закінчив. Дякую.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую.

По цьому ж питанню. Будь ласка, Горбунов.

 

ГОРБУНОВ О.В. Шановні колеги, зважаючи на нагальну необхідність забезпечення місцевих бюджетів додатковим ресурсом, пропонується підтримати таке рішення комітету.

Фрг__05274*001*005<12:33:04><ШпитальЛ.Ф.>

Погодити Порядок та умови надання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам та розподіл стабілізаційної дотації між місцевими бюджетами в сумі 1 мільярд гривень (згідно з Постановою Уряду від 16.09.2015 року).

Прошу підтримати.

Гордєєв Андрій. Будь ласка.

 

ГОРДЄЄВ А.А. Ігорю Івановичу! Конкретне питання, приклад. Ми розмовляли з вами про те, що Білозерський район конкретно потребує сьогодні до змін до бюджету, які ми вчора голосували, близько 12,5 мільйона гривень. Ми дали змінами до бюджету 4 мільйони плюс. Це за рахунок медичної та освітньої субвенцій. Це я просто кажу про заробітну плату.

Сьогодні цією дотацією пропонується 3,4 мільйона. Як ви кажете, "вирівнюють" області. Дивіться, от в області 8, ви даєте на всю область 8. Тобто немає цієї можливості. І виходить так, що у нас потреба залишається при цьому всьому ще 8. Розумієте? Тому оце питання щодо другого мільярда, щоб ви якось так адекватніше сприймали. Це ж, я вам кажу, зарплата, яка має виплатитися в жовтні, в листопаді, грудні.

 

УМАНСЬКИЙ І.І. Дивіться. Ця дотація стабілізаційна, вона іде на власні повноваження. Той обсяг необхідних коштів, про які ви говорите, це з урахуванням делегованих повноважень. На виконання власних повноважень цієї дотації вистачить. Ви ж пам'ятаєте, на комітеті у нас були і міністр освіти, міністр охорони здоров'я. Вони запевнили, що зараз вони вивчать ситуацію, і ми провели декілька селекторів, останній був у понеділок, здається. І зараз обласні і районні фінансові управління мають зібрати цю пропозицію і, як наслідок, будемо вносити зміни до постанови і робити перерозподіл по медичній і по освітній субвенціях. Так, по тих субвенціях.

 

ГОРДЄЄВ А.А. А обсяг?

 

УМАНСЬКИЙ І.І. Поки що ми не зібрали з відповідних районів пропозиції по розподілу і по нестачі ресурсів. Як тільки збираємо – виносимо на уряд.

 

ГОРДЄЄВ А.А. Я так розумію, можна казати: "Друзі, не хвилюйтеся, все виплатиться, живіть спокійно, голосуйте за "Блок Петра Порошенка". Так?

 

УМАНСЬКИЙ І.І. Абсолютно. Раптом що, адреси, де знаходяться Міністерство освіти і Міністерство охорони здоров'я ми можемо підказати.

 

(Сміх у залі)

 

ПАВЕЛКО А.В. Ще запитання? Немає. Пропонується підтримати пропозицію: погодити Порядок та умови надання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам, а також її розподіл між місцевими бюджетами на 2015 рік у сумі 1 мільярд гривень.

Голосуємо. Хто за? Хто проти? Утримався? Приймається.

Дякую. Всі питання порядку денного ми прийняли. Дякую за роботу. Тоді до виїзного засідання в Одесі. В четвер-п'ятницю всі запрошуються до Одеси.

 

УМАНСЬКИЙ І.І. Колеги! Я перепрошую, чи включили зараз у порядок денний ці п'ять питань термінових? Податковий кодекс, зміни до законодавства по ринку газу і той закон, який ми дивилися, про Донецьк, Луганськ?

 

ПАВЕЛКО А.В. В зале нет.

 

УМАНСЬКИЙ І.І. Це катастрофа.

 

ПАВЕЛКО А.В. В зале ничего нет.

Всім дякую за роботу. До побачення.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку