СТЕНОГРАМА

засідання Комітету Верховної Ради України з питань бюджету

 

20 лютого 2017 року

 

ПАВЕЛКО А.В.  Шановні колеги, почати обговорення, а потім, як буде кворум, перейти до прийняття рішень. Немає заперечень?

 

ІЗ ЗАЛУ. Немає заперечень.

 

ПАВЕЛКО А.В.  Шановні колеги, до порядку денного сьогоднішнього засідання є питання? Немає.

Є пропозиція. На порядку денному сьогоднішнього засідання в Дні вшанування пам'яті героїв, постраждалих під час розстрілів на Майдані, одне питання - щодо інформації  про результати роботи правоохоронних органів щодо відшкодування державі збитків, завданих внаслідок вчинення корупційних та інших правопорушень, і надходження відповідних коштів до державного бюджету .

Переходимо до розгляду. Немає заперечень?

 

ІЗ ЗАЛУ. Немає.

 

ПАВЕЛКО А.В. Доповідає з цього питання заступник Генерального прокурора України – Головний військовий прокурор Анатолій Васильович Матіос.

Будь ласка, Анатолію Васильовичу.

 

МАТІОС А.В. Дякую, Андрію Васильовичу.

Шановні народні депутати члени бюджетного комітету! За дорученням Генерального прокурора України Юрія Віталійовича Луценка я надам коротку інформацію про вжиті всіма правоохоронними органами заходів по відшкодуванню нанесених збитків злочинами, які вчинялися на території держави, і зокрема щодо злочинів і результатів роботи органів прокуратури щодо злочинів, які вчинила злочинна організація і члени злочинної організації Януковича.

Хочу повідомити, це вже озвучував Генеральний прокурор, що Головною військовою прокуратурою до цього часу ще продовжує здійснюватися досудове розслідування про скоєння особливо тяжких злочинів в складі створеної колишнім Президентом України Януковичем злочинної організації, до складу якої входили колишній Міністр доходів і зборів Клименко.

 

(Шум у залі)

 

МАТІОС А.В. До складу злочинної організації, як визначило і підозрює слідство Генеральної прокуратури і Головної військової прокуратури, входить більше 37-ми на даний момент ідентифікованих з підозрами осіб, деякі з яких були арештовані, їм оголошені підозри і проведено розслідування.

За результатами розслідування Головної військової прокуратури  восени 2016 року з деякими співучасниками вчинених злочинів були укладені угоди про визнання винуватості стосовно них і спрямовано до суду без розголошення на широкий загал обвинувальні акти.

За цими угодами члени злочинної організації Януковича, зокрема з дозволу прокурора у провадженні повідомляю, що за цими угодами на стадії досудового розслідування та розгляду в суді колишнім першим заступником Міністра доходів і зборів генералом Головачем відшкодовано і внесено до Державного бюджету України в грудні місяці за вироком українського суду 130,7 мільйона  гривень.

Крім того, колишній заступник Міністра економіки, член і голова аукціонного комітету по скрапленому газу, це в системі, під злочинною організацією, яку очолював Курченко, колишній заступник міністра Сухомлин відшкодував на стадії досудового розслідування з внесенням до Державного бюджету і з отриманням вироку 20,9 мільйона гривень. На підтвердження цього я демонструю листи Державної казначейської служби, а також платіжні доручення про перерахування зазначених коштів. Це по Головачу – 130,7 мільйона гривень. А ось платіжка по колишньому заступнику міністра Сухомлину і лист казначейства.

Ці кошти сплачені до Державного бюджету і надійшли в грудні 2016 року. І Головач, і Сухомлин повністю визнали свою вину і участь у складі злочинної організації Януковича. Окрім того, вони надали визнавальні повні покази про структуру, ієрархію, вчинені відомі їм злочини у складі злочинної організації як по горизонталі, так і по вертикалі з вказуванням на конкретних осіб вищого керівництва держави тодішнього часу. І в силу власної матеріальної спроможності, що було установлено слідством, відшкодували на стадії досудового розслідування зазначені кошти.

Таким чином, органами прокуратури, військовою прокуратурою за результатами піврічного розслідування отримані фактичні дані і фактичні докази існування і функціонування злочинної організації, притягнуті високопосадовці (я їх перерахував). І третє, вперше за всю історію 2,5 – 3 років з початку Революції Гідності надійшли кошти до Державного бюджету, які не потребують ні спецконфіскацій, ні інших форм. Ці гроші за вироком українського суду перебувають у бюджеті.

За ініціативою Генерального прокурора і клопотанням фракції БПП сьогодні відбувається ваш комітет, на якому я уповноважений просити членів комітету розглянути можливість прийняття рішення і клопотання до уряду про розподіл цих коштів (152 мільйони гривень) з одноразовою виплатою членам родин "Небесної Сотні" – це 106 осіб, а також для всіх загиблих військовослужбовців Збройних Сил України з початку антитерористичної операції – це 3 тисячі 150 військовослужбовців.

Таким чином я клопочу за погодженням з Генеральним прокурором перед членами комітету, який є сьогодні, ініціювати рішення, прийняти рішення і звернутися до уряду про внесення відповідних нормативних документів і рішень чи постанов про одноразову виплату цих 152 мільйонів для членів [родин] "Небесної Сотні", а також родичам загиблих військовослужбовців.

Чому я це прошу, і чому це погоджено з Генеральним прокурором, і як ми дійшли до такого рішення? Причинно-наслідковий зв'язок - розкрадання Державного бюджету, грабунок держави - призвів до Революції Гідності, де з грудня по лютий загинуло 106 українських громадян. Після цього почалась війна, яка не закінчується до сьогоднішнього дня, де вже загинуло 3 тисячі 150 військовослужбовців, це за офіційними уточненими даними Міністерства оборони України.

Таким чином, вважаю абсолютно прийнятним просити членів комітету, народних депутатів розглянути це питання, тому що 152 мільйони реально повернутих і внесених в бюджет вкрадених грошей з українського народу повинні бути, я прошу і вважаю це, повинні бути одноразово перераховані тим, хто втратив годувальника сім’ї. І це, напевно, стане найбільшим бюджетним і правильним рішенням, як в переддень третіх роковин Майдану, так і для совісті кожного українця, якими ми є. Дякую за увагу, готовий відповісти на запитання.

Ще раз наголошую, всі підтверджуючі документи Держказначейства, платіжок банківських установ як по Сухомлину, так і по Головачу знаходяться у кожного з вас в папці. Крім того, зазначена статистика загиблих, які є станом на наше засідання, і окрема довідка про результати розслідування Головної військової прокуратури. Дуже прошу, якщо є запитання….. (вимкнено мікрофон)….. та інших процесуальних дій.

Крім того, це не є крайньою сумою чи крайніми коштами, які, я сподіваюсь, вдасться ще закумулювати і стягнути до державного бюджету на стадії досудового розслідування. Не маю права розголошувати дані досудового розслідування, але військова прокуратура, Генеральна прокуратура, відповідні працівники якої включені до групи слідчих військової прокуратури, досить "кропітливо" працюють над тим, щоб, по-перше, встановити, по-друге, арештувати, по-третє, не до невідомого часу винесення, Бог знає коли, вироків, а вже зараз стягнути це до бюджету.

Наголошую, до сьогоднішнього дня цю сумарну інформацію Генеральний прокурор озвучував на своїй прес-конференції, уповноважив мене її зараз деталізувати і вона фактично перший раз продемонструє ці процесуальні документи про сплату цих коштів. Вироки суду займають по два томи, сенсу їх нести сюди не було, але я відповідально заявляю, що це все офіційні документи. Дякую.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую, Анатолію Васильовичу. Будь ласка, колеги, обговорення. Анатолій Сергійович Матвієнко.

 

МАТВІЄНКО А.С. Чи можна запитання? Я думаю, що треба вітати повернення, хоча зрозуміло, що на фоні мільярдних  збитків і розкрадань, корупції, яка була, це крапля в морі, але хотів би, щоб ви уточнили не по кому там ведеться справа, а скільки ми ще можемо чекати найближчим часом, сума, якщо вона є можлива, бо 151 мільйон це, як би, перший крок. Я розумію, що питання слідства, ми не питаємо прізвища, чи ще ми можемо щось чекати в казну чи ні, оскільки ми 240 мільйонів гривень тратимо кожен день на війну? Це перше. Якщо можна, то я всі чотири задам.

 

МАТІОС А.В. Ні, я по черзі, бо я переплутаю. Анатолію Сергійовичу, як військовий, як заступник Генерального прокурора, військовий прокурор доповідаю, що основним блоком розслідування кримінальних проваджень займається департамент спеціальних розслідувань вже три роки. Я не володію повною ситуацією, за неї відповідає пан Горбатюк. Та частина кримінальних проваджень, що складається з економічного блоку відносно Курченка, Клименка і всієї економічної складової, де найбільше було вкрадено грошей, воно було на початку, точніше, в травні 2016 року спрямовано для розслідування в Головну військову прокуратуру. За півроку ми розслідували, затримали, арештували людей, зібрали докази і отримали рішення українських судів. Робота в цьому напрямку триває. Як швидко чи вдасться, чи не вдасться інших членів злочинної організації притягнути, я зараз наразі не маю можливості вам розповісти не від незнання, а від процесуальних особливостей.

 

МАТВІЄНКО А.С. Зрозуміло. Тоді ще два запитання, я на одне скорочу. Ви пропонуєте на 3 тисячі плюс 106, це ви рівноцінно пропонуєте їх якось розподілити чи буде якась диференціація, який порядок? І чи не варто, це я звертаюсь до своїх колег, нам просто дати право Кабміну, а Кабмін має прийняти рішення щодо їх розподілу, бо ми, очевидно, на Верховній Раді не маємо можливості це робити, але в будь-якому випадку який принцип ви пропонуєте цих дві категорії одноразової допомоги з врахуванням поступлення цих грошей в бюджет?

 

МАТІОС А.В. Анатолію Сергійовичу, зрозумів питання, дякую. Які би ми не були, як кажуть, "дотошні" до закону і до бюрократичної норми, яку прописував український законодавець, смерть рівняє всіх. Всі 3 тисячі 256 осіб поклали життя за Волю, Незалежність та Цілісність України. Диференціювати, хто більше, хто менше, вже для них "вшистко єдно", як кажуть наші колеги і союзники поляки.

Але за попереднім підрахунком Кабмін має можливість прийняти до відому рішення бюджетного комітету, якщо таке буде ухвалене, і в одноразовому порядку за установленою процедурою внести відповідні пропозиції, рішення чи ухвали, чи постанови про рівноправний розподіл цих коштів на всю загальну кількість людей.

Попередньо ми підрахували, що якщо буде прийнято таке  позитивне рішення, кожна сім’я загиблого як на Майдані, 106 українців, так само всі військовослужбовці, які загинули, і не тільки військовослужбовці, які обліковані як ті, які загинули в АТО, а це 3 тисячі 150 осіб, отримають суму рівнозначну 46, майже 47 тисячам гривень. Держава може собі дозволити один раз на кожну роковину дякувати  людям, які віддали найдорожче.

Процедурно, я думаю, що після прийняття вашого рішення,  як кажуть, наступний крок буде за урядом. Сподіваюся, що в найближче засідання уряду уряд не зможе відмовити позиції бюджетного комітету, якщо ви її сьогодні приймете. Тим більше, це буде справедливо від причинно-наслідкового зв'язку: не було би пограбовано, не було би Революції, не прийшлося би гинути до сьогоднішнього дня.

 

МАТВІЄНКО А.С. Я прошу вибачення у колег і у вас за зловживання, але я вітаю ініціативу Генерального прокуратура. Він не має права законодавчої ініціативи. Ви сказали, що від БПП ця ініціатива, то треба це все якось документально оформити.

 

ПАВЕЛКО А.В. Воно оформлено. Так.

 

МАТВІЄНКО А.С. Оформлено. Бо інакше  цей документ не має тоді як би юридичної сили, якщо він адекватно не оформлений. Якщо можна, прізвища тих ініціаторів є, так?

 

ПАВЕЛКО А.В. Є, так. В секретаріаті можна ознайомитись.

 

МАТВІЄНКО А.С. Дякую. Тоді це не треба коментувати. Я просто до процедури.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую.

Наступний Шевченко Олександр Леонідович, будь ласка.

 

ШЕВЧЕНКО О.Л. Добрий день шановні колеги. Я безумовно підтримую таку ініціативу, чия би вона не була, тому що значення немає, головне, щоб був результат.

Але хотів би у Анатолія Васильовича перепитати. Тобто те, що я зрозумів з цієї процедури, те, що відбулось, не потрібно жодної спецконфіскації, просто потрібно пришвидшити слідство і судовими рішеннями?

 

МАТІОС А.В. Не так. Я ще раз наголошую.

 

ШЕВЧЕНКО О.Л. Я хочу до кінця.

 

МАТІОС А.В. Вибачте.

 

ШЕВЧЕНКО О.Л. Дивіться, зараз фактично рішеннями судів було стягнуто відповідні суми до державного бюджету, так? То відповідно наступні рішення судів можуть бути, щоб нам голову не морочили про спецконфіскацію?

Тому що для мене Закон про спецконфіскацію – це розширення значно спецконфіскацій чи можливості конфіскацій грошей. Не тільки грошей Януковича чи його оточення, а скоріше всього кому, як кажуть, забажає керівництво країни.

Я просто для себе хочу зрозуміти, для чого нам Закон про спецконфіскацію, якщо без проблем ви спокійно як Генеральна прокуратура чи військова прокуратура, чи просто прокуратура можете це все довести до судів – суди приймуть рішення, конфіскують гроші. І ніякого, як кажуть, не буде менінгіту того, що створений в державі цим Законом про спецконфіскацію. Дякую.

 

МАТІОС А.В. Наголошую, що внесення цих коштів і стягнення їх до бюджету відбулося в межах вироку українського суду, який вступив в законну силу. Ми озвучуємо зараз уже вирок суду, який вступив в законну силу і немає процедури вже оскарження в подальшому. Це перше.

За тими процесуальними і слідчими напрацюваннями, які є у Головної військової прокуратури, не можу відповідати за пана Горбатюка, який має тільки один вирок суду і більше нічого. Ми просимо Бога і сподіваємося на те, що всі люди, які залишились на Україні, вони так само будуть вимушено приречені внаслідок беззаперечних доказів, які ми вже збираємо зараз більше ніж 7 місяців, я про це наголошую, піти тим самим шляхом, який був пройдений в цьому випадку.

Що це за шлях? Це укладення угоди з підозрюваними про визнання винуватості, які визнали повністю свою вину – це перша теза, дали покази по горизонталі співучасників і по вертикалі – це друга теза. І всі, хто є тут, і хто арештований чи тільки ще очікує до обрання запобіжного заходу, їм буде запропонована ця процедура.

Що стосується коштів для спецконфіскацій 1,5 мільярда. Ці гроші арештовані як належні, афілійовані безпосередньо до чотирьох осіб: Арбузов, Клименко, Янукович і там ще якась певна кількість осіб, детально я не можу зараз перераховувати.

Ці особи ніколи не повернуться в Україну. Це перше. Ми це розуміємо.

Друге. Вони ніколи не визнають свою вину.

І третє. Їх потрібно судити через процедуру спеціального судового заочного розгляду.

З огляду на це, 1,5 мільярда гривень без вироку суду наразі і без визнання вини і укладання угоди з боку, наприклад, того самого екс-президента Януковича чи колишніх членів Кабінету Міністрів Арбузова і так далі не можливий.

Що стосується тонкощів прийняття чи неприйняття законодавцем Закону про спецконфіскацію, я детально його не знаю в силу  того, що дуже завантажений своєю роботою. І дискутувати про правильність, неправильність, обґрунтованість, необґрунтованість, на жаль, не можу. Я дуже добре знаю фахівців експертно-правового управління Верховної Ради і для мене це є корифеї юридичної думки так само. Якщо вони погоджують після розгляду відповідними комітетами, я думаю, що тоді законодавець може приймати і визначатися особисто кожен сам, окремо. Я не законодавець, моє покликання і завдання: виконувати закон. Ми його виконали в тій частині, яка є.

Наразі є вирок, наразі є стягнуті кошти і найголовніше – причинно-наслідковий зв'язок: які б ми не були бюрократи, люди хочуть розуміти, що держава їх не покинула. І коли держава вернула вкрадені кошти, не податки, не збори, не платежі, а в крадені кошти, то ці кошти, за які заплатили життям, повинні бути повернуті тим, хто поклав життя за Україну.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую.

 

ШЕВЧЕНКО О.Л. Абсолютно підтримую. Ще одну ремарочку. Враховуючи, що я задав питання і мені відповіли, тобто я вважаю, що потрібно сьогодні доопрацювати законодавство, що стосується сьогодні заочного оцього засудження осіб. І відповідно, якщо ми його доопрацюємо, то не треба буде Закону про спецконфіскацію. Буде конкретизація осіб, по яких було вироки судів.

Дякую.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую, Олександре Леонідовичу.

Будь ласка, Кривенко Віктор Миколайович.

 

КРИВЕНКО В.М. Мені загалом подобається логіка Генеральної прокуратури стосовно того, що кошти вкрадені, як причина – корупція попередньої влади, як наслідок – загибель на Майдані і загиблі на війні.

Я хочу підтримати Анатолія Сергійовича Матвієнка і його ініціативу все-таки про нерівномірність, і щоб ми  звернулися до уряду з тим, щоб він визначив. Тому що в тих цифрах, наскільки я проінформований, є не бойові втрати з різних причин. І одна історія, коли розривається старий боєприпас на складі, і це не вина солдата, а інша справа, коли є, ми знаємо ті випадки на пунктах постійної дислокації чи алкогольне, чи яке, а є герої, які загинули на передовій, врятували багато. Тому все-таки уряду треба дати право визначитися. Якщо він прийме рішення нарівно, то це його право, просто щоб ми зараз не брали на себе…

 

МАТІОС А.В. Я відразу прокоментую.

 

КРИВЕНКО В.М. Можна я закінчу?

 

МАТІОС А.В. Просто щоб ми зрозуміли.

 

КРИВЕНКО В.М. Це ж у нас звернення просто. Ну, давайте, добре.

 

МАТІОС А.В. Вибачте, Вікторе Миколайовичу, сутність бойових зазначених мною 3 тисячі 150 осіб – це всі військовослужбовці, і ті, хто захищали Україну в Нацгвардії і так далі, які загинули в АТО при бойових діях. До цієї категорії не віднесені небойові втрати, як самокаліцтво, нещасний випадок, порушення правил безпеки і так далі. Це люди, які за всіма критеріями перевірені відповідними структурними утвореннями, в яких вони служили і віднесені до бойових втрат. Міни, розтяжки, бойові зіткнення.

 

КРИВЕНКО В.М. Товариство, я все-таки рекомендував би, давайте порадимося звернутися, тому що є мама хлопця, який загинув внаслідок, у нас двоє загинуло від того, що просто старий боєприпас був на базі, пам’ятаєте, на випробуванні нового міномета, вони не винні, що загинули не в АТО, але батьки їх відправили. Щоб була якась градація. Хай уряд визначиться. Тобто ми як рекомендацію від себе, ми цю ініціативу підтримуємо, пропускаємо, а уряд хай в цілому визначиться в цій дискусії. Це як рекомендація, а яка буде логіка, така буде логіка.

Друга частина, щоб ми рекомендували уряду тоді встановити до кожної річниці. У нас з вами є нормативно передбачені кошти за втрату годувальника, і тепер ми трішки, дасть Бог, що війна завтра закінчиться, у нас більше не буде жодної втрати, але ми розуміємо реальність, щоб уряд своїм рішенням загалом унормував і четверту річницю, якщо вона буде, і п’яту річницю, якщо будуть втрати, щоб ми ці кошти, які отримують перші 3 256, щоб наступні не були дискриміновані якимось чином.

 

МАТІОС А.В. Я зразу прокоментую, Вікторе Миколайовичу. Дай Бог, щоб ця цифра зупинилась, але ця цифра буде рости. Станом на сьогоднішній день я ще не встиг прочитати зведення, я думаю, що вона збільшилась.

 

КРИВЕНКО В.М. Я теж так думаю, щоб просто ми зафіксували, щоб наступні, хто буде в березні, в квітні, реальність така, яка є, щоб ми потім підрівнялись і в наступному лютому.

 

МАТІОС А.В. Вікторе Миколайовичу, ви мислите абсолютно як державник і як член бюджетного комітету. Ідея Генерального прокурора і голови комітету, який ініціював це питання, полягає в тому, що вперше стягнуті гроші, вкрадені у держави, що привели до Революції і до смерті на війні, оці гроші не повинні розмитись у бюджеті України, для держави це мізер. Вони повинні бути віддані вже тим, хто загинув. Це не гроші податків, зборів, платежів, це відшкодовані і вкрадені гроші, і підозрювані, обвинувачені, які мають вирок українського суду, сплатили їх, з покаянням сплатили державі.

 

КРИВЕНКО В.М. Ця логіка підтримується. І наостанок дві позиції для обговорення і для осмислення. Все-таки в нас 11 тисяч 164 є поранених. У нас сума коштів буде збільшуватись, можливо, закласти якийсь алгоритм 30х70, особливо тим, хто отримав інвалідність і далі не може жити нормальним життям, по розподілу. Це як пропозиція.

Для прикладу я хочу навести, що мною було ініційовано програму, я хочу до вас звернутись принагідно, і колеги підтримали, комітет, і ми тут не міряємось, хто ініціював, я представляю "Народний рух" в парламенті, але тут представники всіх фракцій. І в бюджетному комітеті у нас немає політики, ми працюємо всі як одна команда. Ініціювали програму "Забезпечення житлом сімей загиблих і інвалідів 1-ї, 2-ї категорій".

І ми маємо з вами факти, і ми звертались до прокуратури: чому придбали окремі обласні адміністрації в півтора в два рази дорожче? У нас величезне прохання: перевірте цю інформацію. Так само як понадавали квартири! От вдові Героя України Зубкова надали квартиру в жахливому стані. Зараз ця ситуація змінюється.

І там ми все ж таки розширили цю категорію і на інвалідів 1-ї, 2-ї категорії. І третій рік по 300 мільйонів. Уже сумарно 300 мільйонів гривень з цим роком виділено на цю програму. Велике прохання її супроводжувати, щоб ми там не бачили зловживань.

Ось такі три пропозиції. Підтримати, щоб уряд про нерівномірність сам розглянув, кому скільки. Друга пропозиція, щоб ми в листі відзначили, щоб наступного разу, умовно кажучи, 18-те, 22-ге – четверта й п'ята річниця, щоб ми вирівнювали тих, хто з'явиться у нас, і щоб були кошти однакові. І третя пропозиція, прохання проконтролювати ту програму і ті зловживання, про які ми інформували Генпрокуратуру, про закупівлю квартир по завищених цінах, та, яка ініціювалась в нашому комітеті. Дякую.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую. Це буде окремо друге і третє питання, буде окремо. Ми її підтримуємо. Але за даними пропозиціями, будь ласка, колеги, щоб не відходили від загального.

Будь ласка, дуже наполягаю, щоби коротко, бо зараз Погоджувальна рада починається. Крулько Іван Іванович, потім Левченко.

 

КРУЛЬКО І.І. У мене запитання в продовження, коментар короткий і запитання.

По-перше, я дійсно вам дякую за роз'яснення, яке ви дали по спецконфіскації. Я так само думаю, що нам не потрібно перевантажувати нашу нормативну базу.

 

МАТІОС А.В. Я повинен виконувати ваш закон. Який ви приймете, такий і буде. Я не дискутую як політик.

 

КРУЛЬКО І.І. Абсолютно точно. Просто я коментую.

 

МАТІОС А.В. Не беріть мене у союзники до своїх фракцій, прошу.

 

(Шум у залі)

 

КРУЛЬКО І.І. Всі, хто підтримують українську державу, союзники нашої фракції.

Так от, я хотів би сказати таку річ, що діючого законодавства достатньо, щоб це робити. Але питання в мене: робити спецконфіскацію в рамках заочного судочинства і в рамках спеціальної статті Кримінального кодексу, яка так і називається "спецконфіскація"? У мене запитання до вас такого характеру: скажіть, будь ласка,  в цьому році, на жаль, в бюджеті заклали кілька надзвичайно важливих речей, які повинні фінансуватися з державного бюджету, і прив'язали їх до спецконфіскацій, в тому числі питання оборони і оборонного замовлення.

У мене до вас запитання: наскільки реалістично, що в цьому році будуть у нас ще рішення судів і будуть кримінальні справи, які в порядку заочного судочинства повертатимуть награбовані кошти в державний бюджет України? І скільки може бути таких коштів? Скільки приблизно є, можливо, проваджень, які веде Генеральна прокуратура і які, власне, можуть призвести до того, що державний бюджет поповниться додатково коштами? Дякую.

 

МАТІОС А.В.  Дякую за запитання абсолютно зрозуміле. В чому ноу-хау і, як кажуть, перший прецедент присутності заступника Генпрокурора на бюджетному комітеті, тим більше ще військового прокурора на бюджетному комітеті? Я відповідальний за розслідування того блоку справ злочинної організації економічної, де є результат і стягнуті гроші, які призвели до Революції і війни.

Що стосується інших питань, ми абсолютно маємо конструктивну дискусію з вашим колегою по фракції – з паном Кожем'якіним. І я думаю, що предмет оцього обговорення абсолютно є питанням обговорення іншого Комітету по правоохоронній діяльності, де багато є, звичайно, всяких нюансів, але всі правоохоронні органи, яку б концепцію вони суб’єктивно не сповідували, вони повинні виконувати прийнятий, узгоджений за Регламентом і проголосований та підписаний закон. Які закони будуть, такі ми і виконуємо. Якщо будуть прийняті відповідні звернення і закон, значить, ми будемо їх виконувати.

Наразі ми змогли, наголошую, за досить короткий час, за півроку, а не три роки, як це робить мій колега Горбатюк, притягнути людей, отримати вироки, вернути гроші і зараз, за совістю будь-якого християнина-українця, схилитись і віддати те, за що вони поклали життя. Вони не віддавали життя за гроші, але зараз сім’ям треба допомогти. Державні програми, бюджет, державне оборонне замовлення – це все процедури органів виконавчої влади, до яких Генеральна прокуратура, військова прокуратура не віднесена. Є закон, ми його виконуємо. Дякую.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую. Будь ласка, Левченко Юрій Володимирович. 

 

ЛЕВЧЕНКО Ю.В. У мене три конкретних коротких питання. Перше питання. Я хотів би уточнити конкретно по Головачу і по Сухомлину. В чому полягала їхня угода зі слідством? Тобто я цікавлюсь конкретно: вони отримали якісь тюремні строки безпосередньо у в’язниці чи ні, чи вони відпущені після рішення суду?

 

МАТІОС А.В. Пане Левченко, дякую за запитання, дякую, що ви, Юрію Володимировичу, змогли прибути. Я особисто вас просив, для мене важливим було, щоб представник "Свободи", які були одним з головних чинників початку Майдану, був присутнім на цьому комітеті. Призначені вироки суду вступили в силу з покаранням п’ять років і позбавленням волі з відтермінуванням терміну відбування покарання, тому що так прописано законодавцем. Якщо підозрюваний, якому оголошена підозра, іде на угоду зі слідством, відшкодовує кошти, проходить процедура скороченого судового розгляду, виноситься вирок, і якщо [виконані] всі умови угоди, яка прописана в законі і яка була прописана в законі виключно як новела під Національне антикорупційне бюро, вона вступає в силу.

Чого компетенція Національного антикорупційного бюро була використана Головною військовою прокуратурою і Генеральною прокуратурою? Всі економічні справи відносно злочинної влади НАБУ, і ви вносили ці зміни до законодавства, поки не закінчить прокуратура, не приймає. Ті новели, які дали можливість укладення угод, дали можливість на єдиний, наголошую, на єдиний механізм отримання прямих показів на членів злочинної організації як по горизонталі: сусід-підлеглий і вниз, так і по вертикалі: вверх. Сутність того, що визнали особи, зафіксовано з відповідними вимогами кримінально-процесуального законодавства, зафіксовано у вироку суду.

Я би не хотів тут деталізувати, тому що це досить багато, ви як народний депутат, я даю повну згоду як старший групи прокурорів, приходьте до мене, я вам покажу вирок, будете мати час, прочитайте все. Єдине, що хочу, ну, не похвалитись, але сказати, що такого в державі Україна не зробив ще ніхто. Якщо нам Бог допоможе і ви нас підтримаєте, у нас буде ще більше натхнення працювати в цьому напрямку, тому що 5 чоловік чи 30 чоловік, які втекли за межі держави, вони її не ограбували, вони придумали і "наклали сітку" грабунку держави. А виконували люди, які до сих пір, наголошую, до сих пір в Україні і значна їх частина працює в органах виконавчої влади, правоохоронних і так далі, і тому подібне.

Не хочу забігати вперед, але скрупульозно вивчаючи цих осіб і збираючи по крихтах докази, уже пройшло 4 роки, я хочу сказати, що я глибоко переконаний, що це мізер, який нам вдалося зробити. А ті величезні статки – вони будуть "звернуті", тому що ніхто не хоче сидіти в Лук'янівському або в іншому СІЗО.

Ми витримали завдяки українським суддям міста Києва, це все в Києві прийняті, тлумлять суддів, але ці судді встояли! Ми отримали тільки по захисниках Януковича і Клименка за місяць 2 500 звернень адвокатів! По 5 адвокатів, кожен з яких може писати. Нас працює всього в справі 37 чоловік на всю цю злочинну організацію!

Я не буду розповідати, як нам важко! Я прошу вашої підтримки в тому, щоб ті, хто втратили, їм уже нічого неважливо, дайте їм гроші. Просіть уряд. А уряд хай вносить відповідні документи. Далі ми знаємо, що робити.

 

ЛЕВЧЕНКО Ю.В.  Пане Анатолію, я безперечно підтримую, щоб ці гроші розподілилися сім'ям наших героїв, тут немає про що абсолютно говорити. Я просто говорю про те, що і, можливо, це не зовсім, це не в контексті полеміки просто, а на мою думку особисту. Якщо обирати між грошима і тим, щоб ці люди конкретно сиділи у в'язниці, у в'язниці сиділи, то краще, напевно, було б все ж таки обрати, щоб вони у в'язниці сиділи.

Тому що, коли давати можливість, по суті, відкуповуватись цим злочинцям, то насправді у нас така сама історія буде продовжуватись постійно в Україні, коли будуть приходити нові і потім будуть відкуповуватись. Але це так, це ремарка.

 

МАТІОС А.В. Я мушу відповісти, я є гуцул з Буковини, де не було, немає, не треба радянської влади. Я б нікому не дав відкупитися, і "на зубах" разом з підлеглими це зробили. Якщо це повторять всі, кому ви дали 700 мільйонів чи там кому всякі нові органи, я вклонюся, встану і піду. Не підміняйте поняття!

 

ЛЕВЧЕНКО Ю.В. Ні, пане Анатолію, це ж не до вас.

 

МАТІОС А.В.  Не підміняйте поняття, що хтось когось продав. Якби ви знали, що нам прийшлося зробити, щоб це зробити?! Та від кількості тих, що сидять і їх потім випустять у зв'язку з тим, що свідок не прийде і так далі. Ми бачимо, сидить один тільки з "тітушок"! А чого? Сотнями! Немає засідань! Розвалений суд. Не підміняйте понять, бо для мене це є принциповим!

 

ЛЕВЧЕНКО Ю.В. Ні. Я тут поняття не підміняю. Дивіться, перепрошую, я хотів би все-таки уточнити ще два питання коротких. Це питання, напевно, і до пана Анатолія, і, може, пане Андрію, до вас.

Я не зовсім розумію, а чому звернення, якщо рішення все одно приймає уряд, чому звернення до бюджетного комітету? Чому не напряму до уряду звернутися з цього питання, власне кажучи?

 

(Загальна дискусія)

 

ЛЕВЧЕНКО Ю.В. Ні, ну уряд. Насправді, де?юре наше сьогодні звернення ніякого юридичного навантаження не має, абсолютно ніякого. Це просто лист, який не має юридичного навантаження.

Тому чому до нас звертаються з цього приводу все ж таки?

 

МАТІОС А.В. Я думаю, що після того, як телебачення покаже, що рішення бюджетний комітет прийняв, я думаю, що і уряд, і ви швидше зможете знайти інструмент виконання. Вибачте, що так кажу.

Чому до вас? Тому що уряд – є урядовий комітет, бюрократія, третє, десяте. Бюджетний комітет розподіляє ті видатки і рекомендує в тому числі секвестр бюджету.

 

ЛЕВЧЕНКО Ю.В. Це рекомендація. Добре. Я зрозумів, це більше політичне питання.

 

МАТІОС А.В. Я не звітую уряду як заступник Генпрокурора, я можу прийти до вас на Верховну Раду.

 

ЛЕВЧЕНКО Ю.В. Це політичне. Ви нам теж не звітуєте. Я зрозумів.

 

МАТІОС А.В. Я інформую Верховну Раду, приймайте рішення.

 

ЛЕВЧЕНКО Ю.В. Дивіться, і останнє питання. Колеги, дивіться, останнє питання.

Колеги, я все ж таки звертаюся до бюджетного комітету, це те, що говорив частково пан Віктор Кривенко. Із його трьох пунктів є одне дуже важливе, на якому я наполягаю, щоб ми вставили все ж таки в наш лист зараз. А саме: мова йде про те, що ми маємо обов'язково прописати, що схожі видатки мають плануватися для всіх майбутніх загиблих. Оце буде дуже дивна позиція. Якщо ми зараз… Послухайте, це питання справедливості. Ми зараз розподіляємо існуючі фінанси на це, а потім буквально через… Ну, війна продовжується, через місяць ще будуть хлопці вбиті, потім через 2 місяці ще вбиті, а їхнім родинам не плануються такі видатки?

 

МАТІОС А.В. Юрію Володимировичу, слідство, відшкодування і статки не плануються. Плануються надходження від податків, зборів і платежів. Якщо нам Бог допоможе, будуть, тоді будемо кожен раз визначатися. Визначати як дохід бюджету…

 

ЛЕВЧЕНКО Ю.В. Пане Анатолію, це не до вас питання.

 

ПАВЕЛКО А.В. Юрію Володимировичу, давайте ми це окремо, тому що запізнюємося на Погоджувальну раду.

 

ЛЕВЧЕНКО Ю.В. Ну, як окремо? Одним абзацом. Ви мене не чуєте, вибачте, будь ласка, бо, знаєте, звичка: вже готовий лист, давайте проголосуємо і підемо відпочивати. Ні. Мова йде не про це. Мова йде, щоб був один абзац в цьому листі, що, так, зараз ми виділяємо, це все правильно, і звертаємося до уряду з проханням запланувати…

 

ІЗ ЗАЛУ.  Ну як запланувати загиблих?!

 

(Загальна дискусія)

 

КРИВЕНКО В.М. Товариство, давайте так: запланувати вирівнювання, та й усе. Без загиблих.

 

ПАВЕЛКО А.В. Будь ласка, Несторе Івановичу, коротко.

 

(Шум у залі)

 

ШУФРИЧ Н.І. Шановні колеги, Юрію, я думаю, що абсолютно правильно колега Анатолій Сергійович підказав, що на момент розподілу коштів що буде, так треба і поділити. Для мене принциповим було сьогодні бути присутнім на цьому комітеті. Безумовно, у мене трішки, мабуть, інше бачення всього того, що відбулося в 2013-2014 роках, і наслідки, причини цих наслідків, але однозначно: наші громадяни України загинули, і держава має їх підтримати. І я абсолютно погоджуюся в даному випадку з позицією Генеральної прокуратури, що кошти, які були виявлені корупціонерами з попередньої влади, мають бути як компенсація надані родинам загиблих.

З цього приводу хочу підтримати своїх колег щодо Закону про спецконфіскацію, а точніше його нівелювання. Ви довели, що суд може встановлювати вину і може конфісковувати кошти. Ви маєте можливість арештовувати кошти, які ви виявляєте. У вас є механізм, а я пам'ятаю, як ми приймали цей закон у минулому скликанні: 11 голосувань було. Я з перев'язаною головою після Одеси виступив на трибуні і закликав усіх проголосувати за заочне засудження, щоб більше жоден керівник не втікав з країни. Янукович зрадив Україну, а мене зрадив двічі: і як його однопартійця в минулому, тому що Партію регіонів, як я дізнався, розпустили, і як Президент України. 10 мільйонів людей вірило йому, він зробив так, як він зробив.

Я хочу вам дещо підказати. Кажуть, біля 200 мільярдів гривень було виведено з країни. І я не виключаю, що це правда. Одним з перших законів, який був прийнятий новою після відсторонення старої влади в той спосіб, в який відсторонили, Закон про податковий компроміс. Вивчіть, будь ласка, його. Безумовно, всі, хто через нього пройшов, звільнилися від відповідальності. Що це таке?

 

МАТІОС А.В. Несторе Івановичу, я вас переб'ю.

 

ШУФРИЧ Н.І.  Я закінчую вже.

 

МАТІОС А.В. Дві секунди. Про 200 мільярдів і про податкові компроміси. Я думаю, що наступна наша зустріч у бюджетному комітеті буде стосуватися площадок і всього іншого, тому що це був єдиний інструмент акумуляції та виведення коштів.

 

ШУФРИЧ Н.І. Там ви чітко побачите, скільки Арбузову сплатили і хто. Я вам хочу сказати, більшість тих, хто приймав гроші і платив Арбузову, зараз знаходяться в Україні і біля влади в тому числі.

 

МАТІОС А.В. Ви готові дати свідчення?

 

ШУФРИЧ Н.І. Мені принципово було, що до приїзду колеги Пинзеника на мені замкнувся кворум, який дав можливість розглянути це питання. Пане Юрію, я правий? На мені кворум зійшовся. Я був тринадцятим.

 

ПАВЕЛКО А.В. Дякую.

Будь ласка.

 

ШКВАРИЛЮК В.В.  Маленьке питання, воно важливе. Я хотів би просто одне питання. Був прикрий випадок, коли біля Верховної Ради з Національної гвардії четверо хлопців загинуло, коли представники "Свободи" кинули гранату. Чи вони також є в цьому списку чи їх немає тут?

 

МАТІОС А.В. Я зразу відповідаю. Якщо за вашою логікою йти, то у нас біля Верховної Ради було АТО?

 

ШКВАРИЛЮК В.В.. Ні, я маю на увазі, що хлопці…

 

МАТІОС А.В. У нас тут не було АТО. Ми говоримо про загиблих в АТО, [плюс] 106. Можна розширювати все, що хочете. Люди добрі, ми говоримо про загиблих внаслідок дій влади, причинно-наслідковий зв'язок станом на цей день, які на Революції і на війні. Все інше - це питання інших соціальних виплат, соціальних служб.

 

ШКВАРИЛЮК В.В. Я зрозумів. Дякую.

 

ПАВЕЛКО А.В. Будь ласка, секретаріат, запросіть усіх.

Шановні колеги, я думаю, що ми всі змогли висловити свої думки. Зараз я пропоную все ж таки перейти до голосування, до прийняття рішень. Зараз зайде Анатолій Сергійович Матвієнко, кворум є.

Зареєструвалося 14 народних депутатів, на засіданні присутні більше половини від складу членів комітету. Кворум є, засідання оголошую відкритим.

Прошу секретаря комітету Шкварилюка Володимира Васильовича здійснити підрахунок результатів голосування щодо рішень комітету.

Шановні колеги, щодо рішення комітету. Пропонується рекомендувати уряду терміново врегулювати питання щодо надання одноразової грошової допомоги родинам загиблих героїв "Небесної Сотні" та учасників антитерористичної операції за рахунок зазначених відшкодованих коштів. Хто за, прошу голосувати. Хто проти? Хто утримався? Дякую, рішення прийнято.

Щодо всіх питань порядку денного рішення комітету прийнято. Дякую всім за участь. До побачення.
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку