Щодо проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 14 липня 2016 року розглянув проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік, поданий Кабінетом Міністрів України до проекту постанови Верховної Ради України за реєстр. № 4971 від 13.07.2016 р.

Відповідно до вимог частини третьої статті 33 Бюджетного кодексу України і частини першої статті 152 Регламенту Верховної Ради України Кабінет Міністрів України має не пізніше 1 квітня року, що передує плановому, схвалити проект Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період і у триденний строк подати його до Верховної Ради.

З офіційних джерел відомо, що попередній Кабінет Міністрів України на засіданні 30 березня п.р. розглядав підготовлений Міністерством фінансів України проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік, проте повернув такий документ на доопрацювання. Однак, новопризначений 14 квітня п.р. Кабінет Міністрів України розглянув зазначене питання і схвалив відповідний проект лише 24 червня п.р. (розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 р. № 478-р), а подав його до Верховної Ради України аж 13 липня п.р. (до реєстр. № 4971).

Відповідно до вимог частини четвертої статті 33 Бюджетного кодексу України поданий урядовий проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік (далі – проект Основних напрямів) містить положення на 2017 рік, зокрема, щодо:

– основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку (номінальний ВВП – 2584,9 млрд грн, реальний темп зростання ВВП – 103%; індекс споживчих цін /грудень до грудня попереднього року/ – 108,1%, індекс цін виробників /грудень до грудня попереднього року/ – 108,5%; обмінний курс гривні до долара США /в середньому за рік/ – 27,2 грн; рівень безробіття – 8,7%);

– встановлення граничного обсягу дефіциту державного бюджету на рівні 3% ВВП;

– збереження з урахуванням податкового законодавства частки перерозподілу ВВП через зведений бюджет на рівні не вищому, ніж враховано у державному бюджеті на 2016 рік (33,1%);

– встановлення граничного обсягу державного боргу на рівні не більш як 66% ВВП;

– встановлення граничного обсягу надання державних гарантій не більш як 5% доходів загального фонду державного бюджету;

– підвищення прожиткового мінімуму та рівня його забезпечення темпами, що не менш як на 2 відсоткових пункти перевищують показник прогнозного індексу споживчих цін;

– встановлення мінімальної заробітної плати у розмірі, не нижчому від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

– забезпечення підвищення посадового окладу працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки вищими темпами, ніж прогнозний індекс споживчих цін;

– розроблення та реалізація державних інвестиційних проектів у соціально-культурній, транспортній сферах, у сферах охорони навколишнього природного середовища та охорони здоров’я, на які передбачатиметься не менш як 1 млрд грн.

У проекті Основних напрямів прогнозні макропоказники є ідентичними з відповідними показниками за сценарієм 1 (більш оптимістичним), схваленим постановою Кабінету Міністрів України від 01.07.2016 р. № 399 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2017 рік та основних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2018 і 2019 роки».

Національний банк України у строки, визначені частиною другою статті 33 Бюджетного кодексу України, надав Верховній Раді України прогнозні монетарні показники на 2017-2019 роки, які включають показники валютно-курсової політики (що узгоджуються із зазначеними Урядом в проекті Основних напрямів прогнозами обмінного курсу на відповідні роки), а також інформацію про частину прогнозованого прибутку до розподілу за 2016 рік, яка підлягатиме перерахуванню до державного бюджету у 2017 році (20.639 млн грн).

У цьому році вперше у проекті Основних напрямів зазначені індикативні прогнозні показники та завдання на наступні за плановим два бюджетні періоди, які мають стати базою для формування прогнозу державного бюджету на 2018 і 2019 роки, зокрема: основні прогнозні макропоказники (за сценарієм 1, схваленим постановою Кабінету Міністрів України від 01.07.2016 р. № 399), граничний обсяг дефіциту державного бюджету становитиме 2,5% ВВП на 2018 рік і 2,3% ВВП на 2019 рік; граничний обсяг державного боргу у 2018 та 2019 роках становитиме на рівні не більш як 63,9% та 61,8% ВВП відповідно; підвищення розміру прожиткового мінімуму, рівня його забезпечення, посадового окладу працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки вищими темпами, ніж прогнозний індекс споживчих цін.

Разом з тим, слід зауважити, що відповідно до частини першої статті 21 Бюджетного кодексу України у місячний строк з дня опублікування Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» Кабінет Міністрів України мав схвалити прогноз Державного бюджету України на 2017 і 2018 роки. Однак до цього часу, продовжуючи негативну практику останніх років, Урядом не схвалено такого документу.

Щодо процедури розгляду у Верховній Раді України проекту Основних напрямів належить зауважити таке.

Насамперед, урядовий проект Основних напрямів подано на розгляд Верховної Ради України більш ніж із тримісячним запізненням проти встановлених Регламентом строків, хоча Комітет з питань бюджету неодноразово звертав увагу Уряду на необхідність термінового подання такого документу. У зв’язку з цим, керуючись частиною сьомою статті 152 Регламенту Верховної Ради України, строки розгляду Верховною Радою України проекту Основних напрямів обчислюються з дня його фактичного подання Урядом.

Процедурою підготовки до розгляду Верховною Радою України проекту Основних напрямів, визначеною частинами третьою-п’ятою статті 152 Регламенту Верховної Ради України, передбачено, що:

народні депутати, комітети розробляють свої пропозиції до проекту Основних напрямів та подають їх до Комітету з питань бюджету в 10-денний строк з дня надходження проекту до Верховної Ради України;

Комітет з питань бюджету розглядає пропозиції, готує на основі поданого Урядом проекту Основних напрямів і пропозицій до нього та подає на розгляд Верховної Ради України проект постанови Верховної Ради України щодо Основних напрямів, який надається народним депутатам не пізніш як за два дні до розгляду зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України;

Верховна Рада України розглядає питання щодо Основних напрямів не пізніше 30 квітня року, що передує плановому, або протягом тижня, відведеного для пленарних засідань Верховної Ради України, який є найближчим після реалізації відповідних процедур.

Отже, народні депутати України і комітети Верховної Ради України можуть до 23 липня п.р. (включно) подавати свої пропозиції до проекту Основних напрямів, а Комітет з питань бюджету без розгляду таких пропозицій не уповноважений приймати остаточне рішення з даного питання.

Водночас належить відмітити, що календарним планом проведення четвертої сесії Верховної Ради України VIII скликання /затвердженим постановою Верховної Ради України від 28.01.2016 р. № 951-VIII/ передбачено завершення запланованих пленарних засідань поточної сесії 15 липня п.р., а наступні пленарні засідання заплановано розпочати з 6 вересня п.р. згідно з календарним планом проведення п’ятої сесії Верховної Ради України VIII скликання /затвердженим постановою Верховної Ради України від 07.07.2016 р. № 1447-VIII/.

Поряд з тим, на даний час вже триває процес формування показників проекту державного бюджету на 2017 рік і у серпні п.р. Міністерство фінансів України має перейти до завершального етапу підготовки відповідного законопроекту і подальшого його схвалення Кабінетом Міністрів України для виконання конституційної вимоги щодо подання до Верховної Ради України законопроекту про державний бюджет на наступний рік не пізніше 15 вересня 2016 року.

Враховуючи наведене, у зв’язку із значним порушенням Урядом строків подання проекту Основних напрямів (незважаючи на численні звернення Комітету), а також зважаючи на вже триваючий бюджетний процес 2017 року, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення:

1. Рекомендувати Верховній Раді України взяти до відома проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік, поданий Кабінетом Міністрів України (у вигляді додатку до проекту постанови Верховної Ради України за реєстр. № 4971 від 13.07.2016 р.).

2. Комітету з питань бюджету направити Кабінету Міністрів України пропозиції народних депутатів України та комітетів Верховної Ради України, що будуть подані до Комітету з питань бюджету щодо урядового проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік, для опрацювання та врахування таких пропозицій при підготовці законопроекту про Державний бюджет України на 2017 рік.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29