Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо державних гарантій, що можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави (реєстр. № 4972).

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 14 липня 2016 року розглянув проект Закону України «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо державних гарантій, що можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави» (реєстр. № 4972 від 13.07.2016 р.), внесений народним депутатом України Вінником І.Ю.

Законопроектом пропонується внести зміни до абзацу третього підпункту «а» пункту 1 статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон) щодо збільшення граничного обсягу державних гарантій, що можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, з 6 млрд грн до 10 млрд гривень.

У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що метою його прийняття є необхідність покращення обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу, а державні гарантії є одним з найбільш дієвих способів державної підтримки і стимулювання суб’єктів господарювання, які виробляють зброю, військову техніку, тощо.

Загалом статтею 6 Закону встановлено, що у 2016 році державні гарантії можуть надаватися в обсязі до 28,2 млрд грн, а також в обсязі до 700 млн доларів США з метою доформування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду.

Поряд з тим, згідно з цією статтею в межах 28,2 млрд грн за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, державні гарантії можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави (в обсязі до 6 млрд грн.), а такі програми затверджуються Кабінетом Міністрів України до надання державних гарантій. При цьому, вказані суб’єкти господарювання за рішенням Уряду можуть звільнятися від зобов’язання надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язань та сплачувати до державного бюджету плату за їх отримання.

Крім того, пунктом 16 Прикінцевих положень Закону доручено Кабінету Міністрів України передбачати у державному бюджеті необхідні видатки Міністерству внутрішніх справ, Національній гвардії, Державній прикордонній службі, Державній службі з надзвичайних ситуацій, які здійснюють оплату закупівлі товарів, робіт і послуг для виконання таких програм протягом строку дії відповідних господарських договорів, включаючи щомісячну сплату відсотків за користування кредитами (позиками), залученими під державні гарантії суб’єктами господарювання, а відповідні розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання за такими програмами, що реалізуються із залученням кредитів (позик) під державні гарантії, та Державна казначейська служба реєструє такі бюджетні зобов’язання у межах відповідних господарських договорів та наданих на цю мету державних гарантій.

Таким чином, реалізація законопроекту не передбачає зміни загального граничного обсягу державних гарантій, однак призведе до зменшення можливого обсягу надання державних гарантій за іншими напрямами (визначеними у підпункті «а» пункту 1 статті 6 Закону, а саме для фінансування інвестиційних проектів, для будівництва доступного житла та з метою розвитку ринку іпотеки) з 22,2 млрд грн до 18,2 млрд грн, а також може потребувати збільшення видатків державного бюджету для виконання гарантійних зобовязань щодо фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, у поточному та наступних бюджетних періодах.

Однак всупереч вимогам частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), а також пояснень щодо запропонованого збільшення надання державних гарантій саме на 4 млрд грн та оцінки соціально-економічних наслідків впровадження відповідної законодавчої ініціативи. На зазначене також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.

Варто відмітити, що у 2016 році згідно з пунктом 6 статті 11 та пунктами 12-15 статті 14 Закону і додатками №1 та №3 до нього встановлено зарахування до спеціального фонду державного бюджету конфіскованих коштів та коштів, отримані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення (за винятком конфіскованих ОВДП), із цільовим спрямуванням таких коштів /7,7 млрд грн/ на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави /5,5 млрд грн/, виконання державних цільових програм реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення, а також на підприємствах космічної галузі /1,7 млрд грн/, забезпечення функціонування системи спеціальної інформації /0,5 млрд грн/. За оперативними даними Казначейства України станом на 01.07.2016 р. відповідні надходження становили лише 78,4 тис грн. Отже, проведення вищезазначених заходів за рахунок такого джерела доходів (яке викликає сумніви щодо реалістичності його надходження) має ризики щодо їх реалізації у запланованих обсягах, зважаючи на вимоги частини четвертої статті 23 Бюджетного кодексу України, згідно з якою витрати спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету.

Протягом 2015 року при затвердженому граничному обсязі державних гарантій у сумі 25 млрд грн та додатково визначеному у сумі 1 млрд дол. США для створення у 2015 році стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду загалом надано державних гарантій у сумі 7, 4 млрд грн (у 2014 р. надано державних гарантій в обсязі майже 17,4 млрд грн при граничному обсязі 25 млрд грн), з них за внутрішніми зобов’язаннями:

державній акціонерній холдинговій компанії «Артем» (110,1 млн грн) відповідно до постанови КМУ від 25.12.2015 р. № 1082 «Деякі питання підвищення обороноздатності і безпеки держави та задоволення невідкладних потреб Збройних Сил у частині виготовлення комбінованого пристрою викиду хибних цілей «Адрос» КУВ 26-50 і його модифікацій, а також 125-мілімітрового пострілу з керованою ракетою (вибір 621)»;

дочірньому підприємству Державної компанії «Укрспецекспорт» – державному госпрозрахунковому зовнішньоторгівельному підприємству «Спецтехноекспорт» (загалом 6,7 млн дол. США або 161,7 млн грн) відповідно до постанови КМУ від 11.11.2015 № 926 «Деякі питання виконання Програми підвищення обороноздатності і безпеки держави в частині створення сучасної системи висвітлення надводної обстановки».

Водночас, у 2015 році для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, Урядом було прийнято ряд рішень щодо надання державних гарантій, які не були реалізовані, а саме постанови КМУ:

від 18.12.2015 р. № 1047 «Деякі питання підвищення обороноздатності і безпеки держави в частині забезпечення озброєнням, військовою і спеціальною технікою Національної гвардії» (на суму 1000 млн грн);

від 25.12.2015 р. № 1083 «Деякі питання підвищення обороноздатності і безпеки держави та задоволення невідкладних потреб Збройних Сил у частині виготовлення танків БМ “Оплот”» (на суму 1083,59 млн грн);

від 25.12.2015 р. № 1084 «Деякі питання підвищення обороноздатності і безпеки держави та задоволення невідкладних потреб Збройних Сил у частині виготовлення літаків Ан-148-ЕА» (на суму 1148,16 млн грн).

Згідно із звітними даними за 5 місяців п.р. надано державну гарантію лише ПАТ "Укргідроенерго" за зовнішніми зобов’язаннями (за кредитом Європейського банку реконструкції та розвитку) на суму 180 млн євро або 5,3 млрд грн відповідно до постанови КМУ від 25.12.2015 р. № 1125 «Деякі питання продовження реалізації Проекту "Реабілітація гідроелектростанцій"». Відповідно у 2016 році ще не надавалися державні гарантії для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави.

При цьому, станом на 01.05.2016 р. гарантований державою борг порівняно з початком року зменшився на 2,9 млрд грн або на 1,2% і становив 235 млрд грн (статтею 5 Закону граничний обсяг гарантованого державою боргу на 31.12.2016 р. визначено у сумі 444,8 млрд грн).

Слід звернути увагу, що згідно з частинами третьою та четвертою статті 52 Бюджетного кодексу України законопроект про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України (крім урядових законопроектів, розробником яких є Мінфін), а якщо такий законопроект передбачає серед іншого зміну граничного обсягу надання державних гарантій, для його розгляду Верховною Радою України необхідне також рішення Комітету Верховної Ради України з питань бюджету щодо підтримки такого законопроекту.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку вважає, що було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо можливості та наслідків запровадження пропозиції законопроекту, враховуючи вимоги відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України  та статті 42 Бюджетного кодексу України, згідно з якими розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України державного бюджету віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає, що підтримує законопроект. При цьому, Мінфін відмічає, що законопроект відповідає рішенню РНБО від 20.05.2016 р. «Про стан виконання рішення Ради національної безпеки і оборони на 2016 рік», введеного в дію Указом Президента України від 05.02.2016 р. № 40, а запропоноване збільшення державних гарантій знаходиться у межах загального обсягу державних гарантій, передбачених на 2016 рік.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

В процесі обговорення законопроекту на засіданні Комітету з питань бюджету народний депутат України Вінник І.Ю. вніс пропозицію підтримати законопроект з доповненням його положенням щодо доповнення абзацу першого пункту 16 Прикінцевих положень Закону після слів "необхідні видатки" словами "Міністерству оборони України" та відповідно виключенням із назви законопроекту слова і цифри "статті 6".

За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо державних гарантій, що можуть надаватися для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави» (реєстр. № 4972 від 13.07.2016 р.), внесений народним депутатом України Вінником І.Ю., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з такими пропозиціями:

у назві законопроекту виключити слово і цифру "статті 6";

доповнити пунктом такого змісту: "абзац перший пункту 16 Прикінцевих положень після слів "необхідні видатки" доповнити словами "Міністерству оборони України".

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29