Щодо проекту закону за № 4970

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 07  вересня 2016 року (протокол № 67) розглянув проект Закону України про проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. № 4970 від 13.07.2016 р.), поданий Кабінетом Міністрів України.

Законопроектом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), а саме:

1) до видатків, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, включити:

- видатки на сім’ї патронатних вихователів у складі видатків на навчальні заклади для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації, і на такі видатки не спрямовувати освітню субвенцію з державного бюджету /зміни до підпункту «в» пункту 2 частини першої статті 89, підпункту «а» пункту 2 частини першої статті 90 та пункту 5 частини першої статті 103-2 Кодексу/;

- на період до 1 січня 2019 року видатки на оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя до складу видатків на державні програми соціального захисту, які проводяться за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету /зміни до підпункту «б» пункту 4 частини першої статті 89 Кодексу та пункт 1 розділу ІІ законопроекту/;

2) з 1 січня 2019 року до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, включити видатки на оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя у складі видатків на соціальний захист та соціальне забезпечення /доповнення пункту 3 частини першої статті 91 Кодексу новим підпунктом «є» та пункт 1 розділу ІІ законопроекту/.

Законопроект, як зазначається у пояснювальній записці до нього, має на меті визначити механізм оплати послуг патронатних вихователів та виплати соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя.

Насамперед, належить відмітити, що законопроект розроблено на виконання Закону України від 26.01.2016 р. № 936-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення соціального захисту дітей та підтримки сімей з дітьми», яким серед іншого уточнено норми щодо патронату над дитиною. Зокрема, цим Законом встановлено, що:

патронат над дитиною - це тимчасовий догляд, виховання та реабілітація дитини в сім’ї патронатного вихователя на період подолання дитиною, її батьками або іншими законними представниками складних життєвих обставин;

сім’я патронатного вихователя - це сім’я, в якій за згоди всіх її членів повнолітня особа, яка пройшла спеціальний курс підготовки, виконує обов’язки патронатного вихователя на професійній основі;

патронатний вихователь - це особа, яка за участю членів сім’ї надає послуги з догляду, виховання та реабілітації дитини у своїй сім’ї;

порядок створення та діяльності сім’ї патронатного вихователя, влаштування, перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя затверджується Кабінетом Міністрів України /довідково: наразі Урядом це питання ще не унормовано/;

оплата послуг патронатного вихователя та виплата соціальної допомоги на утримання дитини в його сім’ї здійснюються за рахунок коштів місцевих бюджетів у розмірі та порядку, визначених Кабінетом Міністрів України /довідково: наразі Урядом це питання ще не унормовано/;

місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції забезпечують здійснення заходів щодо влаштування відповідних дітей у сім’ї патронатних вихователів;

з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року запроваджується експеримент із здійснення патронату над дитиною.

Крім того, вказаним Законом доручено:

Кабінету Міністрів України у двомісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:

- подати до Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до Кодексу у зв’язку із здійсненням в рамках експерименту видатків на оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя;

- забезпечити проведення детального аналізу відповідності закладів соціального захисту дітей, шкіл-інтернатів найкращим інтересам дитини з метою подальшого впорядкування мережі;

Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування:

- здійснити заходи щодо запровадження протягом 2016-2018 років патронату над дитиною в рамках експерименту та скорочення у зв’язку з цим мережі притулків для дітей, центрів соціально-психологічної реабілітації дітей, шкіл-інтернатів;

- передбачати у відповідних бюджетах кошти на оплату послуг зі здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя.

Водночас, слід звернути увагу, що законопроект є системно пов’язаним з двома іншими урядовими законопроектами:

про внесення змін до додатків №3 та №7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр. № 4969 від 13.07.2016 р.),  яким пропонується у державному бюджеті на 2016 рік назву субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом «гроші ходять за дитиною» (код 2511110) доповнити словами «оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя», що дасть можливість у поточному році здійснювати видатки на вказану мету в межах та за рахунок зазначеної субвенції;

про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку із запровадженням патронату над дитиною (реєстр. № 4997 від 14.07.2016 р.), яким пропонується, зокрема, патронатних вихователів включити до переліку осіб, що підлягають державному пенсійному страхуванню, та встановити платниками єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування роботодавців патронатних вихователів.

З огляду на наведене, зазначені законопроекти необхідно розглядати взаємоузгоджено, оскільки неприйняття одного з них не дозволить комплексно вирішити порушені в них питання.

Міністерство фінансів України зазначає, що реалізація законопроекту у 2016-2018 роках буде здійснюватися за рахунок та у межах коштів, які передбачаються Міністерству соціальної політики України за бюджетною програмою 2511110 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом «гроші ходять за дитиною»», а починаючи з 2019 року – за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Однак, до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України. Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) також зауважує про зазначене та звертає увагу, що додані до проекту супровідні документи не містять інформації щодо здатності місцевих бюджетів здійснювати фінансування видатків, зокрема, на утримання сімей патронатних вихователів, у поточному році, а також  чи достатнім є обсяг коштів відповідної субвенції.

У державному бюджеті на 2016 рік вказана субвенція затверджена (із змінами) в обсязі 769543,4 тис грн. Згідно із звітними даними за 7 місяців п.р. надано таку субвенцію у сумі 342263,1 тис грн, що становить 44,5% бюджетних призначень та 86,3% бюджетних асигнувань на звітний період (або менше на 54451,9 тис грн). При цьому за 2015 рік таку субвенцію надано у сумі 539013 тис грн, що на 10,2% або на 61105,3 тис грн менше бюджетних призначень (600118,3 тис грн). За інформацією Казначейства України неперерахування частини субвенції пов’язано з відсутністю зобов’язань місцевих бюджетів по зазначених видатках.

Разом з тим, у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. № 4997 відмічено, що орієнтовно за період проведення експерименту буде створено 700 сімей патронатних вихователів, обсяг видатків на їх грошове забезпечення становитиме 61726,7 тис грн, із них нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування - 13579,8 тис гривень.

Відтак, реалізація положень законопроекту за реєстр. № 4790 може потребувати збільшення видатків державного і місцевих бюджетів у наступних бюджетних періодах залежно від стану вжиття заходів щодо скорочення мережі притулків для дітей, центрів соціально-психологічної реабілітації дітей, шкіл-інтернатів у зв’язку із запровадженням експерименту із здійснення патронату над дитиною.

Крім того, окремі положення законопроекту потребують приведення у відповідність до вимог нормопроектувальної техніки. Зокрема, запропонований у законопроекті виклад абзацу шостого підпункту «б» пункту 4 частини першої статті 90 Кодексу у новій редакції, яка буде діяти до 1 січня 2019 року, може спричинити правову невизначеність відповідної норми після настання вказаного терміну. З цього приводу ГНЕУ також висловлює зауваження. Тому доцільно підпункт 2 пункту 1 розділу І законопроекту викласти в такій редакції:

«2) підпункт “б” пункту 4 доповнити абзацом восьмим такого змісту:

«оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя»».

Загалом ГНЕУ у своєму висновку, підтримуючи в цілому пропозиції законопроекту, надає окремі зауваження.

Міністерство фінансів України у своєму висновку до законопроекту  зазначає, що підтримує законопроект.

На час розгляду Комітетом з питань бюджету щодо законопроекту не надійшли висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) та з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції).

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення:

рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. № 4970 від 13.07.2016 р), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням такої пропозиції:

підпункт 2 пункту 1 розділу І викласти в такій редакції:

«2) підпункт “б” пункту 4 доповнити абзацом восьмим такого змісту:

«оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя»».

Відповідно Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 4970 при оформленні відповідного закону належить внести необхідні редакційні та техніко-юридичні правки, пов’язані із зазначеним рішенням Комітету.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29