Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо сприяння детінізації валютообмінних операцій (реєстр. № 4741)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 05 жовтня 2016 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо сприяння детінізації валютообмінних операцій (реєстр. № 4741 від 01.06.2016 р.), поданий народними депутатами України Ляшком О.В., Галасюком В.В., Рибалкою С.В. та іншими.

Законопроектом пропонується внести зміни до пункту 51 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) щодо виключення збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, що відповідно до закону сплачуться з операцій з купівлі іноземної валюти в готівковій формі, із складу доходів загального фонду державного бюджету.

Крім того, у Прикінцевих положеннях законопроекту передбачається внести зміни до законів України:

«Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» щодо скасування збору з купівлі іноземної валюти в готівковій формі /зміни до статей 1, 2, 3 і 4/;

«Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо законодавчого закріплення можливості здійснення операцій з купівлі-продажу іноземної валюти без пред’явлення документу, що посвідчує особу /зміни до пункту 2 статті 4/.

У пояснювальній записці до законопроекту звернуто увагу, що збір з валютних операцій вперше в Україні було запроваджено ще в 1998 році як тимчасовий захід. До 2006 року ставка цього збору складала 1,5%, потім скоротилася до 1,3%, у 2007 р. – до 1%, у 2008 р. – до 0,5%, а в 2009 р. – до 0,2%. У січні 2011 року Верховна Рада України скасувала такий збір. Водночас вже 2014 року для юридичних та фізичних осіб запроваджено обов’язковий пенсійний збір при операціях з купівлі валюти в готівковій і безготівковій формі зі ставкою 0,5%. З 2015 року пенсійний збір при купівлі іноземної валюти сплачують тільки фізичні особи, які здійснюють придбання валюти виключно в готівковій формі (крім фізичних осіб, які купують іноземну валюту для погашення кредитів), за ставкою 2%.

На думку авторів законопроекту, метою прийняття законопроекту є детінізація валютообмінних операцій, оптимізація валютного регулювання і валютно-курсової політики для забезпечення валютної стабільності шляхом скасування пенсійного збору з купівлі валюти та відміни паспортизації таких операцій.

За експертною оцінкою Міністерства фінансів України скасування збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з операцій з купівлі іноземної валюти в готівковій формі призведе до втрат загального фонду державного бюджету у сумі 190,7 млн.грн. в умовах 2016 року.

Довідково: згідно із звітними даними надходження відповідного збору (код 24140100) до загального фонду державного бюджету за 2015 рік становили 284 млн.грн. або 97,3% річного плану (291,7 млн. грн.), за січень-серпень 2016 року - 199,6 млн.грн., що на 8,9 млн.грн. або на 4,7% більше планового річного показника (190,7 млн.грн.).

У поданому Урядом законопроекті про Державний бюджет України на 2017 рік (реєстр. № 5000 від 15.09.2016 р.) передбачено планові надходження цього збору на наступний рік у сумі 260,6 млн грн.

Таким чином, реалізація законопроекту призведе до зменшення доходів загального фонду державного бюджету у 2017 році у сумі близько 260 млн грн.

Однак, авторами законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.

Передбачена законопроектом дата набрання чинності відповідним законом (з дня, наступного за днем його опублікування) суперечить частині третій статті 27 Кодексу щодо терміну введення в дію законів, які мають вплив на показники бюджету.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України також звертає увагу на необхідність надання до законопроекту більш докладної інформації (фінансово-економічних розрахунків) щодо джерел покриття можливих втрат бюджету у разі прийняття проекту та на неузгодженість з бюджетним законодавством запропонованого терміну набрання чинності відповідним законом.

Поряд з тим, Національний банк України зауважує, що встановлення вимог до проведення операцій в іноземній валюті не є предметом правового регулювання Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а здійснення валютного регулювання, зокрема, визначення порядку проведення операцій в іноземній валюті законодавчо віднесено до повноважень НБУ (пункт 14 статті 7 Закону України «Про Національний банк України», стаття 6 Декрету Кабінету Міністрів України «Про систему валютного регулювання і валютного контролю»).

Так, постановою Національного банку України від 12.12.2002 р. № 502 (із змінами) затверджено Інструкцію про порядок організації та здійснення валютно-обмінних операцій на території України. Зокрема, згідно із постановою НБУ від 11.08.2011 р. № 278 /щодо змін до цієї Інструкції/ з вересня 2011 року було встановлено вимогу щодо дозволу фізичним особам здійснювати готівкові валютно-обмінні операції за умови пред'явлення документа, що посвідчує особу. Разом з тим, відповідно до постанови НБУ від 02.08.2016 р. № 364 /щодо змін до цієї Інструкції/ з серпня 2016 року фізичні особи можуть проводити готівкові валютно-обмінні операції на суму, яка менша в еквіваленті, ніж 150 тис грн, без пред'явлення документів. При цьому, НБУ звертає увагу, що обов’язковість пред’явлення документів, що посвідчують особу, для операцій, обсяг яких дорівнює або перевищує в еквіваленті 150 тис грн, кореспондує з вимогами національного законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Таким чином, виникає питання щодо доцільності і правомірності закріплення можливості здійснення операцій з купівлі-продажу іноземної валюти без пред’явлення документу, що посвідчує особу, у запропонований в законопроекті спосіб.

Крім того, до законопроекту належить внести необхідні техніко-юридичні та редакційні правки для приведення у відповідність до вимог нормопроектувальної техніки щодо викладу окремих положень.

Загалом Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту, погоджуючись в цілому з пропозиціями законопроекту й аргументами на користь їх прийняття, водночас вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо законопроекту було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду, оскільки за змістом відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу розробку і забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України державного бюджету віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що підтримує законопроект в частині скасування збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з операцій з купівлі іноземної валюти в готівковій формі за умови набрання чинності відповідним законом з 1 січня 2017 року. При цьому, відмічено, що рішення з приводу виключення норми в частині пред’явлення документу, що посвідчує особу, при купівлі-продажу іноземної валюти потребує погодження з Національним банком України.

На звернення Комітету з питань бюджету отримано експертний висновок Національного банку України, в якому НБУ зазначає, що скасування збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час здійснення операцій з купівлі іноземної валюти в готівковій формі фізичними особами позитивно вплине на функціонування готівкового сегменту валютного ринку, відповідатиме намірам Національного банку та стане важливим кроком на шляху розвитку фінансового сектору і підвищення довіри населення до банків України. У той же час НБУ не погоджується із запропонованим нововведенням щодо проведення операцій купівлі-продажу іноземної валюти без пред’явлення документу, що посвідчує особу /зміни до пункту 2 статті 4 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»/.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму рішенні від 14.07.2016 (протокол № 79) щодо законопроекту зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів і він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.

За підсумками розгляду Комітет Верховної Ради України з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо сприяння детінізації валютообмінних операцій (реєстр. № 4741 від 01.06.2016 р.), поданий народними депутатами України Ляшком О.В., Галасюком В.В., Рибалкою С.В. та іншими, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій:

пункт 1 розділу ІІ викласти в такій редакції: «1. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2017 року»;

підпункт 2 пункту 2 розділу ІІ виключити;

а також з внесенням необхідних редакційних та техніко-юридичних правок щодо викладу окремих положень.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29