Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 07.07.2016 року (протокол № 63) розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) (реєстр. № 4773 від 03.06.2015 р.), поданий народними депутатами України Федоруком М.Т., В. Пташник та іншими народними депутатами України.

У законопроекті шляхом внесення змін до статей  Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) пропонується поширити вимоги щодо формування бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, включаючи питання взаємовідносин з державним бюджетом, на бюджети тих об’єднаних територіальних громад, що визнані Кабінетом Міністрів України відповідно до закону спроможними.

При цьому передбачається внесення змін до статей 2, 5, 6. 64, 67, 69-1, 75, 86, 89, 99, 103-2, 103-4, 105, 115, 122, пунктів 38 та 39 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу.

Слід зазначити, що ознаки спроможної територіальної громади, за досягнення яких об’єднана територіальна громада може вважатись Кабінетом Міністрів України спроможною, визначаються цими ж авторами у законопроекті про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) за реєстр. № 4772 шляхом внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Зокрема, пропонується встановити, що Уряд може визнати об’єднану територіальну громаду як таку, що є спроможною, у разі її утворення навколо населеного пункту, визначеного Перспективним планом формування територій громад Автономної Республіки Крим, області як адміністративного центру об’єднаної територіальної громади за умови, що кількість населення об’єднаної територіальної громади становить не менше половини кількості населення територіальних громад, які мали увійти до такої об’єднаної територіальної громади відповідно до Перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.

Відтак, законопроект за реєстр. №4773 є похідним від законопроекту реєстр. № 4772, тому рішення щодо цього законопроекту має прийматися за результатами розгляду та прийняття в цілому законопроекту за реєстр. № 4772, в іншому випадку зміни до Кодексу втрачають сенс.

На системний зв’язок цих законопроектів у своїх висновках до законопроекту також звертають увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ), Міністерство фінансів України та Асоціація міст України.

Поряд з тим, слід зазначити, що за змістом законопроект не відповідає його назві (в частині уточнення «щодо добровільного приєднання територіальних громад», яке належить виключити).

Належить також відмітити, що окремі положення законопроекту не узгоджуються з чинними положеннями Кодексу. Так, пропозиція щодо включення до зведених бюджетів Автономної Республіки Крим та областей показників бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно з законом та перспективним планом формування територій громад, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що визнані Кабінетом Міністрів України відповідно до закону спроможними (пункт 3 розділу І законопроекту), не відповідає вимогам частин третьої - шостої статті 6 Кодексу.

Враховуючи, що адміністративним центром об’єднаної територіальної громади є місто, селище, село (стаття 3 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»), показники бюджетів відповідних об’єднаних територіальних громад мають включатися до відповідних зведених бюджетів, як це передбачено чинною нормою частини сьомої статті 6 Кодексу, про що також зазначає ГНЕУ.

Крім того, ГНЕУ вважає, що у тексті проекту замість формулювання «бюджети об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, бюджети об’єднаних територіальних громад, що визнані Кабінетом Міністрів України відповідно до закону спроможними» слід вживати формулювання «бюджети об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно з законом та перспективним планом формування території громад, в тому числі бюджети об’єднаних територіальних громад, що визнані Кабінетом Міністрів України відповідно до закону спроможними».

Загалом, законопроект потребує редакційного та техніко-юридичного коригування, зокрема, щодо викладу та нумерації статей і частин законопроекту.

Реалізація положень законопроекту з огляду на розширення кількості місцевих бюджетів, для яких встановлюються міжбюджетні відносини з державним бюджетом, та їх повноважень зумовить вплив на показники державного бюджету у наступному бюджетному періоді, призводячи до збільшення видатків на надання міжбюджетних трансфертів таким бюджетам.

Однак, всупереч вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування та пропозиції для досягнення збалансованості бюджетів.

Крім того, термін набрання чинності законом, визначений у законопроекті («з дня наступного за днем його опублікування»),  не відповідає частині третій статті 27 Кодексу щодо введення в дію законів, які мають вплив на показники бюджету.

ГНЕУ вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду, виходячи із змісту відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу, згідно з якими розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України.

Міністерство фінансів України не підтримує запропоновані у законопроекті зміни з огляду на наступне:

– визнання спроможними територіальних громад, які не відповідають перспективному плану, не змінить ситуацію щодо існування великої кількості малочислених громад з недостатнім фінансовим ресурсом для виконання своїх повноважень, і, як наслідок, не забезпечуватиме реалізацію ідеології реформи децентралізації;

– ефективне використання бюджетних коштів, отриманих з державного бюджету на створення інфраструктури, забезпечуватиметься у разі формування оптимальної інфраструктури, яка враховує потреби населення усієї об’єднаної громади, утвореної відповідно до перспективного плану, а не його частини, як це пропонується законопроектом за реєстр. №4772.

За висновком Асоціації міст України законопроект потребує доопрацювання з таких причин:

– фактично втратить свій зміст перспективний план і обласні державні адміністрації не будуть зацікавлені в удосконаленні вже існуючих перспективних планів та внесенні змін до них;

– зникне мотивація виконання перспективних планів. Громади, які отримають прямі міжбюджетні відносини та відповідні дохідні та видаткові повноваження, не будуть зацікавлені в приєднанні додаткових територій, відповідальність обласних державних адміністрацій частково буде покладено на Уряд і в результаті процес об’єднання сповільниться;

– відбудеться вибування фінансово слабких громад з процесу децентралізації, які в підсумку залишаться без фінансової підтримки;

– відбудеться дезорганізація процесу об’єднання, що наразі унормований перспективним планом, яким передбачено однакові для усіх можливості розвитку;

– виникне ризик прийняття Урядом вибіркових рішень щодо визнання громад спроможними, в тому числі і не у відповідності до перспективного плану, що підвищить корупційні ризики;

– запропоноване законопроектом розмежування понять «бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад» та «бюджету об’єднаної територіальної громади, що визнана Кабінетом Міністрів України відповідно до закону спроможними» призведе до значних складнощів реалізації зазначеної норми на практиці та неузгодженостей з похідними нормативно-правовими актами.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку зазначає, що проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до Комітету з питань бюджету не надійшов.

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) (реєстр. № 4773 від 03.06.2015 р.), поданий народними депутатами України Федоруком М.Т., В. Пташник та іншими народними депутатами України, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу, доручивши Комітету Верховної Ради України з питань бюджету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні після прийняття в цілому проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) за реєстр. № 4772/

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29