Щодо законопроекту за № 4969

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 07  вересня 2016 року (протокол № 67) розглянув проект Закону України про проект Закону України «Про внесення змін до додатків № 3 та № 7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»» (реєстр. № 4969 від 13.07.2016 р), поданий Кабінетом Міністрів України.

Законопроектом шляхом внесення змін до додатків №3 та № 7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» пропонується у державному бюджеті на 2016 рік найменування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом «гроші ходять за дитиною» (код 2511110) доповнити словами «оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя», що дасть можливість у поточному році здійснювати видатки на вказану мету в межах та за рахунок зазначеної субвенції.

Законопроект, як зазначається у пояснювальній записці до нього, має на меті визначити джерела фінансового забезпечення оплати послуг патронатних вихователів та виплати соціальної допомоги на утримання дитини в сім'ї патронатного вихователя у 2016 році.

Насамперед, варто відмітити, що законопроект розроблено на виконання Закону України від 26.01.2016 р. № 936-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення соціального захисту дітей та підтримки сімей з дітьми», яким серед іншого уточнено норми щодо патронату над дитиною. Зокрема, цим Законом встановлено, що:

патронат над дитиною - це тимчасовий догляд, виховання та реабілітація дитини в сім’ї патронатного вихователя на період подолання дитиною, її батьками або іншими законними представниками складних життєвих обставин;

сім’я патронатного вихователя - це сім’я, в якій за згоди всіх її членів повнолітня особа, яка пройшла спеціальний курс підготовки, виконує обов’язки патронатного вихователя на професійній основі;

патронатний вихователь - це особа, яка за участю членів сім’ї надає послуги з догляду, виховання та реабілітації дитини у своїй сім’ї;

порядок створення та діяльності сім’ї патронатного вихователя, влаштування, перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя затверджується Кабінетом Міністрів України;

оплата послуг патронатного вихователя та виплата соціальної допомоги на утримання дитини в його сім’ї здійснюються за рахунок коштів місцевих бюджетів у розмірі та порядку, визначених Кабінетом Міністрів України;

місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції забезпечують здійснення заходів щодо влаштування відповідних дітей у сім’ї патронатних вихователів;

з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року запроваджується експеримент із здійснення патронату над дитиною.

Крім того, вказаним Законом доручено:

Кабінету Міністрів України у двомісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:

- подати до Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до Кодексу у зв’язку із здійсненням в рамках експерименту видатків на оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя;

- забезпечити проведення детального аналізу відповідності закладів соціального захисту дітей, шкіл-інтернатів найкращим інтересам дитини з метою подальшого впорядкування мережі;

Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування:

- здійснити заходи щодо запровадження протягом 2016-2018 років патронату над дитиною в рамках експерименту та скорочення у зв’язку з цим мережі притулків для дітей, центрів соціально-психологічної реабілітації дітей, шкіл-інтернатів;

- передбачати у відповідних бюджетах кошти на оплату послуг зі здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя.

Водночас, слід звернути увагу, що законопроект є похідним від двох інших урядових законопроектів:

про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 4970 від 13.07.2016 р.), яким пропонується, насамперед, видатки на оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя на період до 1 січня 2019 року включити до видатків, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, і проводяться за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету, а з 1 січня 2019 року включити вказані видатки до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів;

про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку із запровадженням патронату над дитиною (реєстр. № 4997 від 14.07.2016 р.), яким пропонується, зокрема, патронатних вихователів включити до переліку осіб, що підлягають державному пенсійному страхуванню, та встановити платниками єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування роботодавців патронатних вихователів.

Таким чином, зазначені законопроекти необхідно розглядати взаємоузгоджено, оскільки неприйняття одного з них не дозволить комплексно вирішити порушені в них питання. При цьому, розгляд законопроекту за реєстр. № 4969 має відбуватися лише після прийняття законопроекту за реєстр. № 4970, оскільки без внесення передбачених цим законопроектом змін до Бюджетного кодексу України не буде правових підстав для здійснення у поточному році вказаних видатків за рахунок відповідної субвенції.

Міністерство фінансів України зазначає, що реалізація законопроекту буде здійснюватися за рахунок та у межах коштів, які передбачаються Міністерству соціальної політики України за бюджетною програмою 2511110 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом «гроші ходять за дитиною»».

Однак, до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України. На зазначене також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.

При цьому, у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. № 4997 відмічено, що орієнтовно за період проведення експерименту буде створено 700 сімей патронатних вихователів, обсяг видатків на їх грошове забезпечення становитиме 61726,7 тис грн, із них нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування - 13579,8 тис гривень.

У державному бюджеті на 2016 рік вказана субвенція затверджена (із змінами) в обсязі 769543,4 тис грн. Згідно із звітними даними за 7 місяців п.р. надано таку субвенцію у сумі 342263,1 тис грн, що становить 44,5% бюджетних призначень та 86,3% бюджетних асигнувань на звітний період (або менше на 54451,9 тис грн). При цьому за 2015 рік таку субвенцію надано у сумі 539013 тис грн, що на 10,2% або на 61105,3 тис грн менше бюджетних призначень (600118,3 тис грн). За інформацією Казначейства України неперерахування частини субвенції пов’язано з відсутністю зобов’язань місцевих бюджетів по зазначених видатках.

Варто також зауважити, що Урядом ще не визначено порядок створення та діяльності сім’ї патронатного вихователя, порядок і розміри оплати послуг патронатного вихователя та виплати соціальної допомоги на утримання дитини в його сім’ї (що потребує унормування відповідно до Закону України від 26.01.2016 р. № 936-VIII), а відповідно наразі немає підстав для виділення бюджетних коштів на такі цілі.  

З огляду на наведене, на даний час реалізація положень законопроекту за реєстр. № 4969 не потребуватиме збільшення видатків державного і місцевих бюджетів у поточному році.

Разом з тим, належить зауважити, що виходячи з вимог нормотворчої техніки щодо оформлення законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет, законопроект містить неточності, і тому потребує внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень, а саме: в абзаці другому пункту 1 цифри «2511110» необхідно замінити словами і цифрами «за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 2511110».

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку погоджується з необхідністю належного фінансового забезпечення законодавчо визначених соціальних виплат, водночас вважає, що з метою прийняття обґрунтованого рішення до проекту мають бути додані аналітичні матеріали щодо реальної можливості здійснення у поточному бюджетному періоді передбаченого проектом фінансування зазначених виплат за рахунок запланованих у державному бюджеті на 2016 рік коштів субвенції за бюджетною програмою 251110.

Міністерство фінансів України  у своєму висновку до законопроекту зазначає, що підтримує законопроект.

На час розгляду Комітетом з питань бюджету щодо законопроекту не надійшли висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) та з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції).

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення:

рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до додатків № 3 та № 7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»» (реєстр. № 4969 від 13.07.2016 р), поданий Кабінетом Міністрів України, розглянути у першому читанні після прийняття в цілому проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. № 4970) та за результатами розгляду прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням такої пропозиції:

в абзаці другому пункту 1 цифри «2511110» замінити словами і цифрами «за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 2511110».

Відповідно Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 4969 при оформленні відповідного закону належить внести необхідні редакційні та техніко-юридичні правки, пов’язані із зазначеним рішенням Комітету.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29