Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 6 вересня 2018 року (протокол № 2) розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо джерел формування державного дорожнього фонду (реєстр. № 1063 від 29.08.2019 р.), поданий народними депутатами України Кубраковим О.М., Шуляк О.О. та іншими.

Законопроектом про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо джерел формування державного дорожнього фонду за реєстр. № 1063 (далі – законопроект № 1063) пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) щодо зарахування до спеціального фонду державного бюджету із включенням до джерел формування державного дорожнього фонду бюджетів адміністративно-господарських штрафів за порушення законодавства про автомобільний транспорт, передбачені абзацами чотирнадцятим-шістнадцятим частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», та адміністративних штрафів за порушення, передбачені частиною другою статті 122-2 та частиною другою статті 132-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, з відповідним виключенням таких штрафів із складу доходів загального фонду державного бюджету /зміни до пункту 1 частини другої статті 24-2, пункту 23 частини другої статті 29 Кодексу та доповнення частини третьої статті 29 Кодексу новими пунктами 6-3 і 6-4/.

Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту № 1063 він спрямований на створення додаткових джерел фінансового забезпечення дорожнього господарства та заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху.

Законопроект № 1063 визначено Президентом України як невідкладний, Верховною Радою України доручено Комітету з питань бюджету терміново підготувати законопроект № 1063 до розгляду та скорочено строк внесення альтернативних законопроектів до законопроекту № 1063.

Щодо положень законопроекту № 1063 належить зауважити таке.

1. Вказані у законопроекті № 1063 норми щодо штрафів не передбачені у чинній редакції статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» та статей 122-2 і 132-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

При цьому законопроект № 1063 є системно пов’язаним і похідним від іншого законопроекту тих же авторів «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» (реєстр. № 1047 від 29.08.2019 р.), яким серед іншого пропонуються зміни до:

Кодексу про адміністративні правопорушення щодо доповнення статті 122-2 частиною другою (згідно з якою невиконання водіями транспортних засобів, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та/або вантажів, вимог уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, про зупинку транспортного засобу, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від трьох до шести місяців) та статті 132-1 частиною другою (згідно з якою порушення правил проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами тягне за собою накладення штрафу на водіїв: у розмірі 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно; у розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10% але не більше 20%; у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – у разі  перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%);

Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо доповнення частини першої статті 60 абзацами чотирнадцятим-шістнадцятим (згідно з якими застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм: від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу – у розмірі 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; понад 10% але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу – у розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу – у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) та статті 60 частиною другою (згідно з якою порушення законодавства про автомобільний транспорт, передбачені абзацами чотирнадцятим-шістнадцятим частини першої цієї статті, можуть бути зафіксовані в автоматичному режимі в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України).

Таким чином, законопроект № 1063 матиме практичне застосування лише у разі прийняття базового законопроекту за реєстр. № 1047.

При цьому Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) у своєму висновку до законопроекту за реєстр. № 1047 висловлює сумнів щодо доцільності його прийняття у пропонованому вигляді. Зокрема, ГНЕУ зауважує, що некоректним є формулювання запропонованої у законопроекті за реєстр. № 1047 редакції абзаців чотирнадцятого-шістнадцятого частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а запропоновані зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення не мають практичної цінності та лише призведуть до плутанини при їх застосуванні.

Отже, з метою забезпечення узгодженості правових норм рішення щодо законопроекту № 1063 мало б прийматися за результатами розгляду Верховною Радою України базового законопроекту за реєстр. № 1047, на що також вказує ГНЕУ.

2. Реалізація законопроекту № 1063 передбачає перерозподіл доходів державного бюджету між загальним і спеціальним фондами щодо зазначених у законопроекті штрафів (зменшення доходів загального фонду та збільшення доходів спеціального фонду).

До законопроекту № 1063 не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, що також відмічає Міністерство фінансів України (далі – Мінфін).

Згідно з експертним висновком Мінфіну реалізація положень законопроекту може призвести до збільшення дохідної частини державного бюджету від адміністративно-господарських штрафів, однак Мінфін не може надати оцінку вартісної величини впливу законопроекту на показники бюджету, оскільки фінансово-економічних розрахунків до законопроекту не надано.

При цьому на даний час законопроект № 1063 не матиме впливу на дохідну частину державного бюджету, оскільки відповідні норми щодо штрафів ще не запроваджені (лише передбачені у базовому законопроекті за реєстр. № 1047).

3. У законопроекті № 1063 окремі положення не узгоджуються між собою або з чинними нормами Кодексу та не у повній мірі відповідають основним вимогам законодавчої техніки, у зв’язку з чим при доопрацюванні законопроекту № 1063 необхідно, насамперед:

передбачити зміни до пункту 2-1 частини четвертої статті 30 Кодексу щодо доповнення відповідних джерел новими пунктами 6-3 і 6-4 частини третьої статті 29 Кодексу для узгодження з передбаченими законопроектом змінами до пункту 1 частини другої статті 24-2 та частини третьої статті 29 Кодексу;

передбачити відповідні зміни до нових пунктів 6-3 і 6-4 частини третьої статті 29 Кодексу для узгодження з нормами пункту 13-5 частини третьої статті 29 та пункту 21 частини четвертої статті 30 Кодексу (згідно з якими 50% надходжень від адміністративних штрафів за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, зараховуються до спеціального фонду державного бюджету та спрямовуються на здійснення заходів із впровадження, розбудови, відновлення та експлуатації системи фіксації правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі, у т.ч. здійснення таких заходів Міністерством внутрішніх справ та Національною поліцією – за рахунок 40% відповідних надходжень) та відповідно недопущення юридичної колізії;

у змінах до пункту 23 частини другої статті 29 Кодексу замість найменувань відповідних штрафів вказати нові пункти 6-3 і 6-4 частини третьої цієї статті для приведення у відповідність до викладу її чинної редакції та інших норм Кодексу;

у найменуванні розділу ІІ виключити слова «та перехідні», оскільки відповідний розділ не містить безпосередньо перехідних положень.

4. Щодо експертних висновків до законопроекту № 1063 слід відмітити таке.

Загалом ГНЕУ у своєму експертному висновку до законопроекту № 1063 /лист від 03.09.2019 р. № 16/3-368/1063/149966/, підтримуючи у цілому ідею щодо необхідності розширення джерел формування державного дорожнього фонду й належного фінансового забезпечення дорожньої галузі, одночасно зауважує, що оскільки законопроект № 1063 є похідним від законопроекту за реєстр. № 1047, рішення щодо законопроекту № 1063 має прийматися за результатами розгляду законопроекту за реєстр. № 1047.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту № 1063 /лист від 03.09.2019 р. № 06040-02-2/22050/ зазначає, що законопроект № 1063 потребує доопрацювання, зауважуючи, що законопроектом передбачається спрямувати на розвиток дорожнього господарства кошти від штрафів за порушення, які пов’язані в цілому з безпекою на наземному транспорті.

Разом з тим, під час розгляду законопроекту № 1063 на засіданні Комітету з питань бюджету заступник Міністра фінансів України Шкураков В.О. вніс пропозицію зараховувати до джерел формування державного дорожнього фонду лише 50 відсотків передбачених у законопроекті № 1063 адміністративних штрафів (що було узгоджено з одним із авторів законопроекту – народним депутатом України Кубраковим О.М.), та повідомив, що з такою пропозицією Мінфін підтримує законопроект № 1063.

Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики у своєму висновку до законопроекту № 1063 /лист від 05.09.2019 р. № 04-12/17-68/ зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту № 1063 у Комітеті з питань бюджету відповідний висновок Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.

Варто також звернути увагу, що згідно з частиною четвертою статті 101 Регламенту Верховної Ради України законопроект, визначений як невідкладний, після завершення його попереднього розгляду чи доопрацювання включається до порядку денного найближчого пленарного засідання Верховної Ради і розглядається позачергово.

За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо джерел формування державного дорожнього фонду (реєстр. № 1063 від 29.08.2019 р.), поданий народними депутатами України Кубраковим О.М., Шуляк О.О. та іншими, розглянути після розгляду та прийняття в цілому проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» (реєстр. № 1047 від 29.08.2019 р.) та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому з урахуванням таких пропозицій:

1) абзац другий пункту 2 розділу І викласти в такій редакції:

«у пункті 23 слово і цифри «пунктом 13-5» замінити словами і цифрами «пунктами 6-3, 6-4 і 13-5»;

2) абзаци четвертий і п’ятий пункту 2 розділу І доповнити словами і цифрами «(крім штрафів, визначених пунктом 13-5 цієї частини статті);

3) в абзацах четвертому і п’ятому пункту 2 розділу І слова «адміністративно-господарські штрафи» та «адміністративні штрафи» замінити відповідно цифрами і словами «50 надходжень від адміністративно-господарських штрафів» та «50 надходжень від адміністративних штрафів»;

4) розділ І доповнити пунктом 3 такого змісту:

«3. У пункті 2-1 частини четвертої статті 30 цифри та слово «6 та 6-2» замінити цифрами та словами «6, 6-2, 6-3 та 6-4»;

5) у розділі ІІ слова «та перехідні» виключити;

6) внести відповідні редакційні та техніко-юридичні правки до розділу І у разі уточнення під час розгляду і прийняття остаточної редакції проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» (реєстр. № 1047).

Відповідно Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні на підпис Голові Верховної Ради України законопроекту за реєстр. № 1063 у разі його прийняття належить внести необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

20 лютого 2024 11:20
20 грудня 2023 16:15
08 листопада 2023 15:37
04 листопада 2023 15:07
31 жовтня 2023 15:20
18 жовтня 2023 11:01
06 жовтня 2023 11:52
05 жовтня 2023 13:44
03 жовтня 2023 10:58
20 вересня 2023 14:56