Головна > Текстові публікації > Законопроектна робота > Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним

Повідомлення

Перейти до розділу
05 червня 11:41
Закон України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" (із змінами) посилання...
05 червня 11:22
Звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" посилання...
24 липня 12:23
Щодо плану роботи Комітету з питань бюджету на четверту сесію Верховної Ради України дев’ятого скликання докладніше
20 липня 12:24
Про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період третьої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання (лютий – липень 2020 року) докладніше
17 липня 16:10
Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо забезпечення оздоровлення і відпочинку дітей, які потребують особливої уваги та підтримки (реєстр. № 3819) докладніше
17 липня 15:50
Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 3591) докладніше
17 липня 14:47
Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" щодо належного фінансового забезпечення відновлення інституту фахівців із соціальної роботи для виявлення і супроводу сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах (реєстр. №3807) докладніше
17 липня 14:36
Щодо підготовки проекту державного бюджету на 2021 рік докладніше
16 липня 13:15
Результати розгляду законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини докладніше
16 липня 12:27
Про Висновок Рахункової палати про аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2020 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році докладніше

Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним

02 липня 2020, 14:19

Щодо розгляду законопроектів про внесення змін до закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» за реєстр. №3712 та №3712-1

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 1 липня 2020 року розглянув проекти законів про внесення змін до додатків № 3 та № 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо фінансового забезпечення проведення виборів (реєстр. № 3712 від 22.06.2020), поданий народними депутатами України Забуранною Л.В. і Корнієнком О.С., та альтернативний до нього про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо фінансування проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (реєстр. № 3712–1 від 22.06.2020), поданий народним депутатом України Лозинським Р.М.

Проект закону про внесення змін до додатків № 3 та № 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо фінансового забезпечення проведення виборів за реєстр. № 3712 /далі – законопроект 3712/, за визначенням авторів, розроблено з метою забезпечення належної підготовки та проведення чергових і перших місцевих виборів, а також проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 208 /Чернігівська область/.

Для реалізації такої мети законопроектом № 3712 передбачається внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /далі – Закон/, згідно з якими за загальним фондом державного бюджету за рахунок зменшення бюджетних призначень Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ за бюджетною програмою «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (код 3511380) на 1 263 954,1 тис. грн. збільшується обсяг бюджетних призначень Центральної виборчої комісії /далі – ЦВК/, включаючи загальнодержавні витрати та кредитування, за такими бюджетними програмами:

– «Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів» (код 6731010) на 10 841,5 тис. гривень;

– «Проведення виборів народних депутатів України» (код 6731020) на 994,8 тис. гривень;

– «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (код 6741020) на 1 252 117,8 тис. гривень.

При цьому законодавча пропозиція є збалансованою щодо показників державного бюджету, оскільки передбачає здійснення перерозподілу видатків за бюджетними програмами Мінфіну та ЦВК в межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету, тобто без залучення додаткових бюджетних коштів.

Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту внесення таких пропозицій ініційоване ЦВК, що як державний орган, наділений законом повноваженнями з організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України та місцевих виборів, звернулася до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо фінансового забезпечення чергових і перших місцевих виборів, а також проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі №208 /Чернігівська область/, ухваливши відповідну постанову від 05.06.2020 р. № 100 /що була надіслана до Верховної Ради України листом від 05.06.2020 №21-18-1294/.

Довідково: ЦВК вказала на ряд правових підстав для прийняття відповідного рішення, зокрема у частині третій статті 141 Конституції України встановлено, що чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах.

Відповідно до Виборчого кодексу чергові місцеві вибори проводяться одночасно на всій території України в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень рад, голів, старости села, селища, обраних на попередніх чергових місцевих виборах, та призначаються Верховною Радою України не пізніше ніж за дев’яносто днів до дня виборів, а перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються ЦВК не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, виборчий процес розпочинається за п’ятдесят днів до дня перших місцевих виборів /частини друга та сьома статті 194 і частини перша та п’ята статті 195/.

При цьому Порядок призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, затверджений постановою ЦВК від 29.11.2018 № 234 /зі змінами від 12.02.2020 № 33/, містить вимогу, згідно з якою встановлено, що в рік проведення чергових місцевих виборів перші місцеві вибори призначаються на дату чергових місцевих виборів.

Водночас Законом України від 16.04.2020  № 562-IX “Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад” встановлено, що у 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджені Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року /підпункт 2 пункту 2 розділу II “Прикінцеві положення”/.

Таким чином, у 2020 році повинні бути призначені та проведені чергові вибори депутатів обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, старости села, селища та перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад.

Поряд з тим, відповідно до частини п’ятої статті 15, частини першої статті 106 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, який згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу ХХХХІІ “Прикінцеві та перехідні положення” Виборчого кодексу є чинним стосовно організації та проведення проміжних виборів народних депутатів України, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України, в разі дострокового припинення повноважень народного депутата України, обраного в одномандатному виборчому окрузі, ЦВК призначаються проміжні вибори народних депутатів України.

Постановою ЦВК від 05.06. 2020 № 99 на неділю, 25 жовтня 2020 року, також призначено проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 208 /Чернігівська область/, а пунктом 3 цієї постанови визначено, що опублікування в загальнодержавних друкованих засобах масової інформації постанови щодо призначення таких виборів народного депутата України можливе лише за наявності відповідних бюджетних асигнувань

Зважаючи, що відповідно до статті 23 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія вносить пропозиції щодо формування державного бюджету щодо фінансового забезпечення виборів в Україні, формує кошторис, розподіляє кошти, що виділяються з державного бюджету на фінансове забезпечення підготовки та проведення виборів, у постанові ЦВК № 100 наведено пропозиції щодо обсягу видатків, необхідних для підготовки та проведення чергових і перших місцевих виборів та проміжних виборів народного депутата України у 2020 році. Поряд з тим до законопроекту надано здійснені ЦВК розрахунки щодо запропонованих обсягів коштів.

З приводу положень законопроекту № 3712 слід відмітити, таке:

– щодо збільшення видатків на проведення чергових та перших місцевих виборів і проміжних виборів народного депутата України загалом на суму 1 263 954,1 тис. грн.:

1) керуючись вимогами законодавства, що передбачають проведення 25 жовтня 2020 року чергових місцевих виборів, у державному бюджеті на 2020 рік ЦВК за загальним фондом (загальнодержавні видатки та кредитування) передбачено видатки за бюджетною програмою 6741020 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (далі – субвенція) в обсязі 2 154 988 тис. грн., однак у зв’язку з пошуком ресурсів на здійснення заходів для  боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19 та її наслідками Законом України від 13.04.2020 № 553-IX обсяг таких видатків зменшено до 1 000 000 тис. грн.

З прийняттям Закону України від 16.04.2020 № 562-IX ЦВК належить забезпечити формування округів та проведення місцевих виборів на основі територій територіальних громад, визначених Кабінетом Міністрів на підставі цього Закону, включаючи одночасно організацію проведення перших місцевих виборів. Відповідно ЦВК у своїй постанові № 100 визначила, що на підготовку та проведення чергових і перших місцевих виборів у 2020 році додатково необхідні кошти у обсязі 1 252 117,8 тис гривень, провівши уточнені розрахунки обсягів видатків у зв’язку з набранням чинності з 1 січня 2020 року Виборчим кодексом. За рахунок таких коштів згідно з наданим розрахунком перш за все має бути забезпечено виплату заробітної плати з нарахуваннями членам виборчих комісій, спеціалістам, експертам та технічним працівникам, залученим до роботи в цих комісіях, виготовлення списків виборців, виборчої документації.

При цьому, пропозиція щодо додаткового обсягу субвенції передбачає не лише відновлення скорочених видатків за цією бюджетною програмою (1 154 988 тис. грн), а їх збільшення на 97 129,8 тис. грн;

2) поряд з тим, на 25 жовтня 2020 року ЦВК призначено проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 208 та визначено додаткову потребу в коштах для організації підготовки та проведення цих виборів у сумі 994,8 тис грн.

Слід відмітити, що Законом України від 13.04.2020 № 553-IX видатки ЦВК за бюджетною програмою «Проведення виборів народних депутатів України» (код 6731020) було скорочено на 48 897,8 тис. грн. (до 10 641,2 тис. грн.). Тому запропоноване збільшення є частковим відновленням скорочених видатків.

При цьому за розрахунками ЦВК обсяг коштів, необхідних для організації підготовки та проведення проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 208, становить 11 974,4 тис. гривень. Водночас ЦВК, посилаючись на вимоги абзацу третього частини третьої статті 107 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” /згідно з якими у разі, якщо одночасно з проміжними виборами народного депутата України проводяться інші вибори, за рішенням ЦВК дільничні виборчі комісії для організації підготовки та проведення проміжних виборів народного депутата України можуть не утворюватися, а їх повноваження здійснюють відповідні дільничні виборчі комісії, утворені для виборів, що проводяться одночасно/, визнає, що проведення проміжних виборів народного депутата України разом з черговими та першими місцевими виборами потребуватиме видатків за бюджетною програмою (код 6731020) лише у сумі 2 817,8 тис гривень, оскільки частина видатків у сумі 9 153,6 тис. грн. здійснюватиметься за рахунок субвенції.

Водночас, виходячи із даних звіту Казначейства про виконання державного бюджету за видатками, станом на 01.06.2020 року невикористані кошти за вказаною бюджетною програмою становить 1 823 тис гривень, з урахуванням яких для організації підготовки та проведення проміжних виборів народного депутата ЦВК пропонується збільшити видатки на 994,8 тис. грн;

3) збільшення видатків за бюджетною програмою  «Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів» (код  6731010) на 10 841,5 тис. грн. пояснюється необхідністю закупівлі ЦВК стаціонарних (великих) виборчих скриньок. Таке збільшення також є частковим відновленням скорочених видатків за цією бюджетною програмою згідно із Законом України від 13.04.2020 № 553-IX (у обсязі 24 771,9 тис. грн).

Згідно з розрахунком ЦВК, підтвердженим даними обласних державних адміністрацій, для забезпечення кожної виборчої дільниці необхідною кількістю стаціонарних (великих) виборчих скриньок наведено потребу у виготовленні їх додаткової кількості 2 820 шт. (без урахування резерву ЦВК) з орієнтовною вартістю одиниці 3 844,5 гривень. Розрахунок потреби проведено за вимогами частини шостої статті 62 Виборчого кодексу, відповідно до яких: мала виборча дільниця повинна мати не менше двох великих та двох малих  виборчих скриньок, середня - не менше чотирьох великих і двох малих скриньок, велика - не менше шести великих і двох малих скриньок;

– таке збільшення видатків за бюджетними програмами ЦВК пропонується здійснити за рахунок зменшення видатків Мінфіну за бюджетною програмою (код 3511380), щодо якої належить зазначити:

відповідно до Закону України від 13.04.2020 № 553-IX у складі державного бюджету створено фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Фонд) на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину, видатки якого передбачені Мінфіну (загальнодержавні видатки та кредитування) за зазначеною бюджетною програмою у обсязі 64 669 537,7 тис. гривень.

При цьому згідно із статтею 28 Закону кошти Фонду серед іншого можуть спрямовуватися на відновлення видатків державного бюджету (включаючи трансферти місцевим бюджетам) та надання кредитів з державного бюджету за бюджетними програмами, скорочених у зв’язку із створенням Фонду.

Відповідно до прийнятих постанов Кабінету Міністрів України (від 27.04.2020 №308, від 29.04.2020 № 330, від 29.04.2020 № 354, від 06.05.2020 № 372, від 20.05.2020 № 385, від 10.06.2020 № 472, від 10.06.2020 № 485, від 17.06.2020 № 493, від 17.06.2020 № 496, від 17.06.2020 № 498) з Фонду виділено 19 006 996,1 тис. гривень, залишилися нерозподіленими 45 662 541,6 тис. гривень.

Довідково: за розміщеною на сайті Мінфіну інформацією про використання коштів Фонду станом на 15.06.2020 фактичне використання виділених коштів становить 1,8 млрд гривень. Водночас Урядом вже прийняті протокольні рішення про можливість виділення з Фонду ще 17,4 млрд гривень.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради /далі – ГНЕУ/ у висновку на законопроект №3712 звертає увагу на те, що акумульовані у створеному у поточному році у складі державного бюджету Фонді кошти (з огляду на зміст заходів, на які такі кошти передбачається спрямовувати) мають цільовий характер – фінансове забезпечення невідкладних заходів боротьби з пандемією коронавірусу. Спрямування коштів Фонду на інші, хоча й важливі з соціально-економічної точки зору сфери економічної діяльності, в умовах загальної обмеженості бюджетних коштів, у тому числі, й на пропоновані заходи, об’єктивної відсутності бачення розвитку ситуації з пандемією у поточній та, особливо, віддаленій перспективі, високої ймовірності збереження медичних загроз загальнодержавного масштабу у тривалому періоді, у тому числі, зважаючи на те, що розподіл коштів Фонду здійснюється у ручному режимі, містить ризики для належного виконання заходів, спрямованих на запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та, власне, боротьбу з такою хворобою у разі її можливого чергового загострення (яке спостерігається нині).

У контексті зазначеного ГНЕУ зауважує, що у супровідних документах до законопроекту №3712 варто було б надати інформацію щодо повноти (відповідно до потреби) фінансового забезпечення заходів, що передбачається здійснювати за рахунок коштів Фонду відповідно до вимог статті 28 Закону, наявної економії коштів Фонду, що дозволило б належним чином оцінити доцільність та можливість спрямування певної частини таких коштів на фінансове забезпечення пропонованих законопроекту №3712.

Метою альтернативного законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо фінансування проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів за реєстр. № 3712–1 /далі – законопроект № 3712-1/ автор також визначає здійснення повноцінного фінансового забезпечення проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. При цьому для досягнення мети пропонується за загальним фондом державного бюджету відновити скорочений Законом України від 13.04.2020 № 553-IX обсяг субвенції, що передбачена ЦВК за бюджетною програмою (код 6741020), збільшивши її на 1 154 988 тис гривень, за рахунок зменшення видатків Адміністрації Державної прикордонної служби України за бюджетною програмою «Забезпечення виконання завдань та функцій Державної прикордонної служби України» (код 1002030) на 195 210,4 тис гривень та Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України за бюджетною програмою «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» (код 1201150 ) на 959 777,6 тис. гривень.

Щодо положень законопроекту №3712-1 слід зазначити про таке:

1) відповідно до вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України суб’єкту права законодавчої ініціативи належить надати до законопроекту фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), однак у пояснювальній записці відсутні розрахунки щодо необхідного обсягу збільшення та зменшення видатків. Натомість запропоноване механічне відновлення скорочених у квітні видатків без врахування вимог інших законів, зокрема щодо необхідності проведення перших місцевих виборів та поточного стану реалізації зазначених бюджетних програм.

Крім того, беручи до уваги наведені вище положення статті 23 Закону України «Про Центральну виборчу комісію», згідно з якими пропозиції щодо формування державного бюджету щодо фінансового забезпечення виборів в Україні вносить ЦВК, запропоноване відновлення видатків ЦВК не може бути здійснене без її висновку (як зазначено вище, ЦВК провела уточнений розрахунок, визнавши за необхідне передбачити кошти на забезпечення одночасного проведення перших місцевих виборів та проміжних виборів народного депутата України).

ГНЕУ у своєму висновку до законопроекту №3712-1 також звертає увагу на відсутність фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини першої статті  27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України;

2) положення законопроекту містять техніко-юридичні неточності та помилки, потребують суттєвого доопрацювання і приведення у відповідність до вимог бюджетної методології та правил підготовки проектів законів про внесення змін до закону про державний бюджет, зокрема:

назва законопроекту має містити посилання на додатки, до яких пропонуються зміни;

відсутні зміни до додатку № 6 до Закону (що відповідно до пункту 6 частини першої статті 40 Бюджетного кодексу та статті 3 Закону містить показники міжбюджетних трансфертів). ГНЕУ при цьому зауважує, що таке свідчить про незавершеність механізму регулювання відповідного питання;

додаток до законопроекту викладено в довільній формі без зазначення, що він стосується цього законопроекту;

у додатку наведені невірні показники: у рядку «Всього» за загальним фондом видатки споживання і видатки розвитку обраховані некоректно, за бюджетними програмами 1002030 та 120000 по загальному фонду у колонці «Всього» занесено неправильні цифри.

ГНЕУ, загалом погоджуючись з наведеною у супровідних до законопроектів №3712 та №3712-1 документах аргументацією на їх користь, та у цілому, не виключаючи можливості вирішення порушеного у них питання у пропонований спосіб, вважає за доцільне для прийняття виваженого рішення щодо внесених законопроектів №3712 та №3712-1 отримати висновки Уряду, виходячи з вимог пункту 6 статті 116 Конституції України, згідно з якою Кабінет Міністрів України розробляє проект закону про Державний бюджет України і забезпечує виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, подає Верховній Раді України звіт про його виконання.

Слід відмітити, що відповідно до частини третьої статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про Державний бюджет України може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну.

Мінфін у своєму експертному висновку зазначає, що реалізація законопроекту № 3712 не потребує додаткових витрат з державного та місцевих бюджетів, оскільки запропоновано збалансований перерозподіл видатків, затверджених у Законі, та звертає увагу, що законопроект відповідає вимогам нормопроектувальної техніки.

У експертному висновку Мінфіну щодо альтернативного законопроекту № 3712-1 визнано, що його реалізація може призвести до значного обмеження коштів на грошове забезпечення військовослужбовців Держприкордонслужби та негативно вплинути на ефективність державної підтримки сільгосптоваровиробників, вказано на помилки нормотворчого характеру та зазначено, що прийняття законопроекту не підтримується.

На час розгляду законопроектів № 3712 та № 3712-1 висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України з Європейським Союзом (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до Комітету не надійшли.

За наслідками розгляду проектів законів про внесення змін до додатків № 3 та № 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо фінансового забезпечення проведення виборів (реєстр. № 3712 від 22.06.2020), поданого народними депутатами України Забуранною Л.В. та Корнієнком О.С., та альтернативного до нього про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо фінансування проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (реєстр. № 3712–1 від 22.06.2020), поданого народним депутатом України Лозинським Р.М., керуючись частиною другою статті 110 Регламенту Верховної Ради України, Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроект за реєстр. № 3712 за основу та в цілому як закон.