Головна > Текстові публікації > Законопроектна робота > Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним

Повідомлення

Перейти до розділу
30 грудня 09:43
Закон України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" посилання...
05 червня 11:41
Закон України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" (із змінами) посилання...
05 червня 11:22
Звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" посилання...
17 грудня 16:41
Результати розгляду законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини докладніше
16 грудня 12:59
Про додатковий розгляд проекту Закону України про Державний бюджет України на 2021 рік (реєстр. № 4000 від 27.11.2020 р.) докладніше
15 грудня 09:56
Щодо розгляду у другому читанні законопроекту про Державний бюджет України на 2021 рік (реєстр. № 4000) докладніше
15 грудня 09:44
Щодо підготовки до другого читання законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 4100д) докладніше
09 грудня 12:14
Результати розгляду законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини докладніше
04 грудня 12:05
Про Висновок Рахункової палати про аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2020 рік у січні-вересні та інформацію Міністерства фінансів України щодо поточного стану виконання державного бюджету у 2020 році. докладніше
03 грудня 12:05
Щодо розгляду законопроекту «Про внесення змін до статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 4431) докладніше
26 листопада 14:25
Результати розгляду законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини
докладніше

Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним

03 грудня 2020, 12:05

Щодо розгляду законопроекту «Про внесення змін до статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 4431)

 

Відповідно до частини другої статті 93 Конституції України Президент України проект закону за реєстр. № 4431 визначив як невідкладний для першочергового розгляду.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, одними з наслідків гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом
SARS-CoV-2, а також посилення обмежувальних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню зазначеної хвороби на території України, є збільшення рівня безробіття, фінансові втрати застрахованих осіб та суб’єктів господарювання.

Суб’єктом права законодавчої ініціативи з метою зменшення негативних наслідків обмежувальних заходів проектом закону за реєстр. № 4431 пропонується внести зміни до статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (далі – Закон) в частині відповідного доповнення напрямів спрямування коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Фонд COVID-19).

Так, законопроектом за реєстр. № 4431 пропонується внести зміни до частини четвертої статті 28 Закону та розширити перелік напрямів, на які можуть виділятися кошти Фонду COVID-19, зокрема кошти спрямовуватимуться на:

- надання одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, які можуть втратити доходи у разі повної заборони сфери їх діяльності внаслідок посилення обмежувальних заходів;

- надання одноразової матеріальної допомоги суб’єктам господарювання з метою збереження робочих місць найманих працівників;

- одноразову компенсацію суб’єктам господарювання витрат, понесених за сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за найманих осіб.

Згідно з проектом закону відповідний Закон набиратиме чинність з дня, наступного за днем його опублікування.

Розглядаючи даний законопроект слід відмітити, що Фонд COVID-19 було створено відповідно до статті 28 Закону, включеної Законом України від 13.04.2020 № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (із наступними змінами, внесеними законами України від 18.06.2020 № 726-ІХ та від 17.09.2020 № 909-ІХ).

При цьому, у вказаній статті Закону було визначено мету створення Фонду COVID-19, загальні напрями спрямування коштів та порядок управління коштами Фонду.

Фонд було створено з метою фінансового забезпечення здійснення заходів із запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19.

Основними напрямами використання коштів Фонду COVID-19 є:

заходи із запобігання виникненню та поширенню, локалізації та ліквідації коронавірусної хвороби та на боротьбу з її наслідками (зокрема на закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для надання медичних послуг, будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг загального користування державного, місцевого значення);

додаткові доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам;

надання одноразової грошової допомоги членам сімей медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я, які загинули (померли) від коронавірусної хвороби;

надання фінансової допомоги фондам загальнообов’язкового державного соціального страхування;

відновлення витрат державного бюджету, скорочених при створені Фонду COVID-19.

Довідково: у державному бюджеті на 2020 рік (зі змінами згідно із законами України від 13.04.2020 № 553-ІХ, від 03.07.2020 № 751-ІХ, від 13.07.2020 № 757-ІХ та, враховуючи положення постанови Уряду від 22.07.2020 № 623) видатки Фонду COVID-19 передбачені за загальним фондом Міністерству фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою 3511380 «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» у обсязі 65 959 318,5 тис. грн. і  на даний час кошти Фонду COVID-19 повністю розподілені.

Станом на 1 листопада 2020 року за інформацією Міністерства фінансів України  із Фонду COVID-19 фактично проведено видатків в обсязі 37 513 928,8 тис.грн., або 56,9 % від затвердженого плану на рік.

Слід відмітити, що законопроект за реєстр. № 4431  є  системно пов’язаним і похідним від законопроекту, внесеного Президентом України, за реєстр. № 4429 від 26.11.2020, про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Цей законопроект Президентом України також визначено як невідкладний для позачергового розгляду.

За положеннями законопроекту за реєстр.№ 4429 соціальна підтримка у 2020 році для застрахованих осіб та допомога суб’єктам господарювання буде реалізовуватися в таких формах:

одноразова матеріальна допомога застрахованим особам – одноразова виплата держави у зв’язку із втратою частини заробітної плати найманими працівниками суб’єктів господарювання, робота яких тимчасово зупинена внаслідок запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, встановлених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі – обмежувальні протиепідемічні заходи, пов’язані із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та у зв’язку із втратою частини доходу фізичними особами – підприємцями, економічна діяльність яких підпадає під обмежувальні протиепідемічні заходи, пов’язані із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), що призводить до їх тимчасового зупинення  /розмір допомоги визначено у сумі 8 тис.грн.; допомога здійснюватиметься на підставі заяв застрахованих осіб, поданих ними в електронній формі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг; перерахування коштів для виплати допомоги буде здійснюватися центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, уповноваженому Кабінетом Міністрів України банку для проведення платежів разом із списками на виплату, наданими центральним органом виконавчої влади, що формує державну політику у сфері цифровізації; виплата допомоги застрахованій особі буде проводитися уповноваженим банком на банківський рахунок, зазначений у заяві застрахованої особи/;

одноразова матеріальна допомога суб’єктам господарювання – одноразова виплата держави суб’єктам господарювання задля збереження робочих місць з метою виплати найманим працівникам суб’єкта господарювання одноразової матеріальної допомоги в період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) /розмір допомоги визначається пропорційно робочому часу працівника, який скорочено або заплановано скоротити, у тому числі через простій, та не може перевищувати 8 тис. грн. на одного працівника; виплата допомоги буде здійснюватися територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, на підставі заяв суб’єктів господарювання та відомостей за формою, встановленою Урядом, поданих ними цим органам за своїм місцезнаходженням, в тому числі в електронній формі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг/;

одноразова компенсація суб’єктам господарювання – одноразова виплата держави суб’єктам господарювання, які є юридичними особами, з метою відшкодування витрат, понесених на сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування /сума компенсації розраховується як середнє значення сплачених суб’єктом господарювання сум єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за десять місяців, що передували набранню чинності цим Законом, розрахунок суми одноразової компенсації здійснюється шляхом ділення суми єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, сплаченої за десять місяців, що передували набранню чинності цим Законом, на десять; для реалізації права на отримання компенсації суб’єкт господарювання має подати в електронному вигляді заяву до податкового органу за місцем обліку як платник єдиного внеску; порядок надання одноразової компенсації суб’єктам господарювання, форма заяви на отримання компенсації, порядок формування та ведення Реєстру набувачів одноразової компенсації суб’єктам господарювання встановлюються Кабінетом Міністрів України/.

Згідно із абзацом другим пункту 4 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» законопроекту за реєстр. № 4429 Кабінету Міністрів України доручено забезпечити у 2020 році виплати, передбачені цим Законом, за рахунок коштів державного бюджету.

Враховуючи те, що питання стосовно соціальної підтримки застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період обмежувальних протиепідемічних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), регулюється саме законопроектом за реєстр. № 4429, законопроект за реєстр. № 4431 необхідно розглядати лише у разі прийняття в цілому як закону законопроекту за реєстр. № 4429.

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. № 4431, прийняття проекту закону не вимагає додаткового фінансового забезпечення з державного бюджету.

Водночас, зважаючи на те, що кошти Фонду COVID-19 наразі розподілені повністю, реалізація положень вказаного законопроекту може вимагати у поточному році додаткових коштів державного бюджету.

Поряд з цим слід відмітити, що Верховною Радою України прийнято Закон України від 17.11.2020  № 1006-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», згідно з яким Фонду COVID-19, окрім  видатків за загальним фондом, визначено видатки за спеціальним фондом у сумі 8,9 млрд. грн. /джерелом покриття яких є: сплата грошових зобов’язань з податку на прибуток підприємств, що виникли та/або виникнуть у ПАТ «Укрнафта» за результатами операцій продажу (постачання) природного газу акціонерному товариству «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» /далі – НАК «Нафтогаз України»/ та з податку на додану вартість за операціями продажу (постачання) природного газу НАК «Нафтогаз України», грошових зобов’язань з податку на прибуток підприємств, що виникли та/або виникнуть у НАК «Нафтогаз України» внаслідок отримання компенсації, а також за результатами господарської діяльності у 2020 - 2021 роках/.

З урахуванням положень Закону України від 17.11.2020 №  1006-ІХ загальний обсяг коштів Фонду COVID-19 становить 74 859 318,5 тис. грн., у тому числі: по загальному фонду - 65 959 318,5 тис. грн., по спеціальному фонду – 8 900 000 тис. гривень.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. № 4431 зазначає, що реалізація положень законопроекту впливатиме на видаткову частину державного бюджету, не потребуватиме додаткових видатків з державного бюджету і буде здійснюватися за рахунок та у межах коштів, передбачених за бюджетною програмою 3511380 «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками», а також відмічено, що законопроект може бути підтримано.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. № 4431, виходячи з вимог пункту 6 статті 116 Конституції України, згідно з якою Кабінет Міністрів України розробляє проект закону про Державний бюджет України і забезпечує виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, подає Верховній Раді України звіт про його виконання, зазначило про доцільність отримання щодо внесеного законопроекту висновку Уряду, водночас зауважило, зокрема, таке:

- всупереч вимогам статті 27 Бюджетного кодексу України та статті 91 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування (з відповідними розрахунками);

- прийняття рішення щодо проекту закону має базуватися на: всебічному аналізі стану використання коштів Фонду COVID-19 у розрізі визначених Законом напрямів із зазначенням залишку коштів (за наявності такого на дату прийняття рішення та до кінця поточного бюджетного періоду); оцінці рівня фінансового забезпечення заходів, визначених в абзацах другому (заходи із запобігання виникненню та поширенню, локалізації та ліквідації коронавірусної хвороби та на боротьбу з її наслідками) та третьому (додаткові доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам) частини четвертої статті 28 Закону, виходячи з фактичних потреб у відповідних видатках; розрахунках потреби у коштах на фінансування вказаних заходів відповідно до варіантних прогнозних сценаріїв розвитку пандемії наприкінці поточного та у наступному бюджетних періодах; розрахунках потреби у коштах для реалізації проекту;

- рішення щодо законопроекту за реєстр. № 4431 має прийматися за результатами розгляду проекту закону за реєстр. № 4429.

Необхідно відмітити, що зважаючи на правила підготовки проектів законів, законопроект за реєстр.№ 4431 потребує техніко-юридичних уточнень (в частині визначення джерел опублікування змін, що вносилися протягом року до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»).

За наслідками розгляду проекту Закону України «Про внесення змін до статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 4431 від 26.11.2020), поданого Президентом України, Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України включити його до порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон після прийняття в цілому як закону проекту Закону України «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (реєстр.№ 4429 від 26.11.2020).