Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 16 червня  2021 року (протокол № 92) розглянув проекти законів про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо забезпечення розширеного неонатального скринінгу в Україні, за реєстр. № 5589 від 31.05.2021 р., поданий Президентом України, та про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо збільшення видатків на забезпечення розширеного неонатального скринінгу та реабілітацію дітей з інвалідністю в Україні, за реєстр. № 5589-1 від 07.06.2021 р., поданий народними депутатами України Цимбалюком М.М., Івченком В.Є. та Євтушком С.М.

І. Відповідно до статті 93 Конституції України Президентом України внесено для розгляду Верховною Радою України законопроект за реєстр. №5589 та визначено як невідкладний для позачергового розгляду.

Вказаний законопроект 1 червня 2021 року включено до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, скоротивши наполовину строк внесення альтернативних законопроектів.

Реалізація положень законопроекту за реєстр. № 5589, як зазначається у пояснювальній записці до нього, має на меті впровадження в Україні програми розширеного неонатального скринінгу для ранньої досимптомної діагностики новонароджених дітей, які мають вроджені або спадкові захворювання, що підлягають корекції.

Для досягнення зазначеної мети передбачається таке:

- створення потужних сучасних центрів неонатального скринінгу, які б забезпечили обстеження новонароджених усіх регіонів України, та високотехнологічного референс-центру для підтвердження діагнозу з використанням широкого спектру найсучасніших лабораторно-діагностичних технологій, а також моніторингу лікування;

- проведення скринінгу новонароджених щодо 21 орфанного метаболічного захворювання;

- здійснення централізованої закупівлі обладнання для всіх центрів неонатального скринінгу – як регіональних, так і експертного, та тест-наборів реагентів для стандартизації проведення лабораторних генетичних досліджень у межах всієї країни та уніфікації методики проведення скринінгу новонароджених.

Суб’єктом права законодавчої ініціативи першочергова потреба у додаткових бюджетних коштах на поточний рік для забезпечення оснащення лабораторним обладнанням центрів неонатального скринінгу визначена у обсязі 300 млн гривень.

Для реалізації поставленої мети законопроектом за реєстр. № 5589 шляхом внесення змін до додатка  № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2021 рік» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» пропонується за загальним фондом збільшити Міністерству охорони здоров’я України (далі – МОЗ) обсяг бюджетних призначень (видатки розвитку) за бюджетною програмою 2301220 «Розвиток системи екстреної медичної допомоги та модернізація і оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров'я» на 300 млн грн за рахунок зменшення обсягу бюджетних призначень Міністерства освіти і науки України (далі – МОН) за бюджетною програмою 2201070 «Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту» на 300 млн грн (у тому числі видатки споживання - на 150 млн грн, видатки розвитку - на 150 млн грн).

ІІ. У визначений строк внесено альтернативний до законопроекту за реєстр. № 5589 законопроект за реєстр. № 5589-1 від 07.06.2021.

Згідно із пояснювальною запискою, даний проект закону має на меті не тільки впровадження в Україні програми розширеного неонатального скринінгу для ранньої досимптомної діагностики новонароджених дітей, а й поліпшення реабілітації дітей з інвалідністю та уточнення назви бюджетної програми 2201070 «Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту».

Так, законопроектом за реєстр. № 5589-1 шляхом внесення змін до додатка  № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2021 рік» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» пропонується за загальним фондом:

збільшити МОЗ обсяг бюджетних призначень (видатки розвитку) за бюджетною програмою 2301220 «Розвиток системи екстреної медичної допомоги та модернізація і оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров'я» на 300 млн грн за рахунок зменшення обсягу бюджетних призначень МОН за бюджетною програмою 2201070 «Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту» на 300 млн грн (у тому числі видатки споживання - на 150 млн грн, видатки розвитку - на 150 млн грн) /як і у законопроекті за реєстр. № 5589/;

найменування бюджетної програми МОН за кодом 2201070 «Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту» викласти у редакції: «Загальнодержавні заходи у сфері науки, освіти, фізичної культури та спорту» з обсягом видатків 200 млн грн (у тому числі видатки споживання - на 100 млн грн, видатки розвитку - на 100 млн грн);

збільшити Міністерству соціальної політики України /далі – Мінсоцполітики/ обсяг бюджетних призначень (видатки споживання) за бюджетною програмою 2507100 «Реабілітація дітей з інвалідністю» на 418 млн грн за рахунок зменшення обсягу бюджетних призначень Міністерства фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) /далі - Мінфін/ за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд» на 418 млн гривень.

ІІІ. Законодавчі пропозиції, викладені у законопроектах за реєстр. № 5589 і за реєстр. № 5589-1, не передбачають залучення додаткових бюджетних коштів, оскільки пропонується здійснити в межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету перерозподіл бюджетних призначень за бюджетними програмами окремих головних розпорядників коштів державного бюджету, а саме: за бюджетними програмами Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я України /у законопроектах за реєстр. № 5589 і за реєстр. № 5589-1/, а також Міністерства соціальної політики України та Міністерства фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) /у законопроекті за реєстр. № 5589-1/.

Отже, положення законопроектів підготовлені збалансовано щодо показників видатків державного бюджету.

Проте, законопроект за реєстр. № 5589-1, виходячи з вимог бюджетної методології,  підготовлено з недотриманням правил підготовки законопроектів щодо внесення змін до закону про Державний бюджет України, він містить техніко-юридичні неточності, це стосується наступного:

за формою додаток до законопроекту не відповідає додатку № 3 до Закону України «Про Державний  бюджет України на 2021 рік» «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2021 рік» (відсутня назва додатку до законопроекту та підготовлено у Microsoft Word); 

у додатку до законопроекту: відсутній підсумковий рядок за кодом 2507000 «Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю», зважаючи на те, що відповідальним виконавцем бюджетної програми 2507100 є саме цей Фонд, натомість рядок за кодом 2501000 «Апарат Міністерства соціальної політики України» є зайвим, оскільки законопроект не містить змін за бюджетними програмами, відповідальним виконавцем яких є саме Апарат Мінсоцполітики;

помилково визначені показники (допущено арифметичні помилки) у рядках «Всього» (у колонці «видатки споживання»), 2500000 (у колонці «Разом»), 3510000 та 3511000 (у колонці «Всього» по загальному фонду).

ІV. Щодо положень даних законопроектів слід відмітити наступне:

1. У Законі України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» за загальним фондом обсяг бюджетних призначень МОН за бюджетною програмою 2201070  «Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту» визначено у обсязі 500 млн грн (у тому числі видатки споживання - 250 млн грн та видатки розвитку - 250 млн грн).

Слід нагадати, що зазначений Фонд було засновано Указом Президента України від 6 листопада 2018 року № 357/2018 (зі змінами) «Про Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту». Метою створення цього Фонду визначено надання підтримки для:

продовження навчання молоді за програмами підготовки магістрів, докторів філософії та докторів наук у провідних вітчизняних закладах вищої освіти та наукових установах і за кордоном;

стажування молоді у провідних іноземних закладах вищої освіти та наукових установах;

участі молоді в міжнародних науково-практичних семінарах і конференціях;

залучення науково-педагогічних і наукових працівників іноземних закладів вищої освіти та наукових установ, відомих громадських діячів для участі в науково-педагогічній і науковій роботі у закладах вищої освіти, наукових установах України;

заохочення молоді за досягнення в освітній, науковій та спортивній діяльності;

реалізації проектів у сферах освіти, науки та спорту.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 № 347 затверджені Порядок призначення та виплати стипендій Президента України учасникам зовнішнього незалежного оцінювання, які отримали найвищі результати, та Порядок призначення та виплати премій Президента України для переможців всеукраїнських і міжнародних учнівських олімпіад з навчальних предметів, якими, зокрема, передбачено, що стипендії виплачуються МОН за рахунок і в межах коштів, передбачених Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту на відповідний рік.

Проте, слід зазначити, що на даний час відсутні відповідні порядки використання бюджетних коштів та паспорт за відповідною бюджетною програмою, а за даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-квітень 2021 року видатки за вказаною бюджетною програмою не здійснювалися.

Пропозиція, викладена у законопроекті за реєстр. № 5589-1, щодо перейменування бюджетної програми 2201070 є некоректною з огляду на положення Указу Президента України від 06.11.2018 № 357/2018.

У експертному висновку Мінфіну до законопроекту за реєстр.  № 5589-1, також зазначено про вищевикладене.

2. МОЗ у державному бюджеті на 2021 рік за загальним фондом бюджетні призначення за бюджетною програмою 2301220 визначено у обсязі 2 893,1 млн грн (видатки розвитку) /із урахуванням змін щодо збільшення на 893,1 млн. грн, внесених Законом України від 29.04.2021 № 1434-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – Закон № 1434-ІХ)/.

При цьому, шляхом перерозподілу видатків державного бюджету між бюджетними програмами МОЗ /відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31.03.2021 № 333 та розпорядження Уряду від 31.03.2021 № 295-р/ річний план за бюджетною програмою 2301220 було зменшено на 893,1 млн грн /відповідно на 693,7 млн грн та на 199,4 млн грн/ із спрямуванням на інші бюджетні програми Міністерства.

Відтак, Законом № 1434-ІХ відновлено річний план за цією бюджетною програмою у сумі  попереднього зменшення відповідно до рішення Уряду і уточнений річний план за загальним фондом на даний час дорівнює 2 000 млн грн, як і при затверджені державного бюджету на 2021 рік.

Внесення значної кількості змін щодо бюджетних призначень за бюджетною програмою 2301220 є свідченням непослідовності дій Уряду та зволіканням із виконанням заходів за цією бюджетною програмою.

Варто також зауважити, що постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2021 № 339 «Деякі питання розвитку системи екстреної медичної допомоги у 2021 році» затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті на 2021 рік на розвиток системи екстреної медичної допомоги та модернізацію і оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров’я та Порядок здійснення заходів щодо забезпечення розвитку системи екстреної медичної допомоги у 2021 році, якими, доречі, не передбачено створення центрів неонатального скринінгу.

Паспорт бюджетної програми 2301220 на час підготовки матеріалів до законопроекту на офіційному сайті МОЗ також не розміщено.

Зважаючи на незавершення процесу підготовки бюджетних документів за вказаною бюджетною програмою, за даними звітності Казначейства України за січень-квітень 2021 року видатки не проводилися.

3. Пропозиція авторів законопроекту за реєстр. № 5589-1 щодо перейменування бюджетної програми 2201070  і викладення її найменування у редакції «Загальнодержавні заходи у сфері науки, освіти, фізичної культури та спорту»  не враховує того, що у складі видатків МОН є бюджетна програма 2201260 «Загальнодержавні заходи у сфері освіти» (з обсягом видатків 717,4 млн грн, в тому числі по загальному фонду - 714,1 млн грн, по спеціальному фонду – 3,3 млн грн). Відтак, у складі цього головного розпорядника коштів державного бюджету існуватиме дві бюджетні програми з власне ідентичними метою та завданнями, що порушує принципи програмно-цільового методу бюджетування, визначеними пунктами 4  і 42 частини першої статті 2 та статтею 20 Бюджетного кодексу України.

Зауваження щодо зазначеного також викладено у висновку Мінфіну до вказаного законопроекту, відмічено, що врахування одному головному розпоряднику коштів за бюджетними програмами зі схожими назвами може призвести до невизначеності у напрямах використання бюджетних коштів, їх дублювання або нецільового використання.

4. Відповідно до вимог статті 24 Кодексу та постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 р. №415 «Про затвердження Порядку використання коштів резервного фонду бюджету» (зі змінами) встановлено, що резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету. 

У державному бюджеті на поточний рік резервний фонд державного бюджету сформовано в обсязі 1 500 млн гривень, що становить 0,13% видатків загального фонду державного бюджету (згідно з частиною третьою статті 24 Бюджетного кодексу резервний фонд бюджету не може перевищувати 1% видатків загального фонду бюджету, а відповідно до пунктів 22 та 23 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» цього Кодексу такі норми не застосовуються в умовах воєнного стану та у разі здійснення заходів з часткової мобілізації).

Довідково: за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за підсумками січня-квітня поточного року видатки за загальним фондом державного бюджету проведено за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд» в обсязі 57,3 млн грн, що становить 95,2 % плану на звітний період та 3,8 % річного плану (розподілено 60,3 млн грн).

Водночас, за інформацією, розміщеною на офіційних джерелах, станом на 10 червня поточного року головним розпорядникам коштів державного бюджету вже розподілено 103,2 млн гривень коштів резервного фонду, або 6,9% плану на рік. При цьому нерозподілений залишок коштів резервного фонду державного бюджету становить 1 396,8 млн гривень. 

Відтак, у разі підтримки пропозиції законопроекту за реєстр. № 5589-1 щодо фінансового забезпечення реабілітації дітей з інвалідністю за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету, нерозподілений залишок коштів цього фонду становитиме 978,8 млн гривень.

Водночас потрібно зауважити, що законодавча ініціатива, запропонована у законопроекті за реєстр. № 5589-1, щодо здійснення видатків з резервного фонду державного бюджету на реабілітацію дітей з інвалідністю не відповідає меті створення такого фонду, про що також відмічено у експертному висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ).

Окрім того, з урахуванням зазначеного, зменшення обсягу видатків резервного фонду державного бюджету на 418 млн грн має ризики щодо забезпечення фінансовим ресурсом заходів з подолання надзвичайних ситуацій, які можуть виникнути до кінця поточного року.

Аналогічні по суті зауваження викладено у експертному висновку Мінфіну до законопроекту за реєстр. № 5589-1.

5. У державному бюджеті на 2021 рік бюджетні призначення за бюджетною програмою 2507100 «Реабілітація дітей з інвалідністю» визначено у обсязі 130 млн. грн, з яких за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за підсумками січня-квітня 2021 року використано 21,9 млн. грн або 51,1 % плану на звітний період та 16,9 % річного плану.

З огляду на поточний стан використання вже передбачених у державному бюджеті на 2021 рік коштів на реабілітацію дітей з інвалідністю постає питання щодо можливості використання на такі заходи обсягу коштів, збільшеному у 4,2 рази.

У експертному висновку Мінфіну до законопроекту за реєстр. № 5589-1, також зауважено, що за бюджетною програмою 2507100 забезпечується реабілітацією лише певна кількість дітей з інвалідністю (з урахуванням можливостей державного бюджету) шляхом відшкодування вартості реабілітаційних послуг реабілітаційним установам, що мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (медична реабілітація).

Водночас, Законом України «Про місцеве самоврядування» встановлено, що забезпечення надання соціальних послуг належить до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів міських рад міст обласного значення та рад об’єднаних територіальних громад. Окрім цього, до основних повноважень місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері реабілітації осіб з інвалідністю належить вжиття заходів щодо розширення мережі реабілітаційних закладів, у тому числі шляхом створення недержавних реабілітаційних закладів (з метою задоволення потреби у цих послугах більшої кількості осіб).

Ураховуючи наведене, й те, що з державного бюджету кошти спрямовуються лише на забезпечення дітей з інвалідністю медичною реабілітацією, Мінфін вважає, що питання забезпечення більшої кількості цих дітей послугами з реабілітації має вирішуватися місцевими органами виконавчої влади відповідно до їх повноважень.

6. У супровідних матеріалах до законопроектів відсутні фінансово-економічні розрахунки та обґрунтування щодо збільшення видатків державного бюджету на відповідні цілі у запропонованих обсягах, хоча  відповідні вимоги визначено частиною першою статті 27 Бюджетного кодексу України та частиною третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України. Про це також зазначено у експертних висновках ГНЕУ. Крім того, ГНЕУ зауважує, що до законопроектів не надано інформації, зокрема, щодо:

поточного стану фінансування забезпечення розширеного неонатального скринінгу та реабілітації дітей з інвалідністю;

пропонованого обсягу фінансування таких заходів з урахуванням реальної потреби у коштах;

можливості та наслідків зменшення чи скасування (як у законопроекті за реєстр. № 5589-1) видатків за бюджетною програмою «Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту».

V. Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України загалом не заперечує можливості внесення запропонованих законопроектами змін, водночас, зауважує, що оскільки за змістом відповідних положень  пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень  Кабінету Міністрів України, то для прийняття рішення щодо внесених законопроектів необхідно отримати відповідні експертні висновки Уряду.

VI. Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. № 5589 зазначає, що передбачені ним зміни є збалансованими та підтримує його прийняття. Водночас, у експертному висновку до законопроекту за реєстр. №5589-1 Мінфін, враховуючи зауваження, про які зазначено вище, висловився про непідтримку цього законопроекту.

VII. Комітет з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування за підсумками розгляду на засіданні 2 червня 2021 року законопроекту за реєстр. №5589 ухвалив рішення підтримати його та рекомендувати Верховної Ради України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон. Водночас, в обґрунтуваннях, зокрема, зазначається, що ініціатива Президента України є вкрай важливою і актуальною, оскільки створення державної системи неонатального скринінгу дозволить забезпечити ранню діагностику генетичних захворювань, їх ефективне лікування і своєчасну корекцію їх ускладнень, що в свою чергу потребуватиме значно менших бюджетних витрат, ніж лікування ускладнених форм таких хвороб, діагностованих на пізній стадії, та подальші витрати на виплати по інвалідності.

VIIІ. Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики за підсумками розгляду на засіданні 9 червня 2021 року законопроекту за реєстр. №5589 ухвалив рішення підтримати його та рекомендувати Верховної Ради України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон.

IX. На час розгляду у Комітеті законопроекту висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

X. Окремо варто відмітити, що Верховна Рада України найближчим часом може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (насамперед, йдеться про законопроект за реєстр. № 5304), відтак у разі їх прийняття до розгляду даного законопроекту залежно від сутності внесених змін до Закону окремі положення та показники законопроекту можуть потребувати уточнення з метою забезпечення узгодженості правових норм та дотримання збалансованості бюджетних показників.

XІ.У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України про внесення змін до додатку № 3 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо збільшення видатків на реабілітацію дітей з інвалідністю (реєстр. № 5579 від 28.05.2021), поданий народними депутатами України Тимошенко Ю.В. та Цимбалюком М.М., який, як і законопроект за реєстр. № 5589-1, містить пропозицію щодо збільшення видатків загального фонду державного бюджету на реабілітацію дітей з інвалідністю за рахунок зменшення видатків за резервним фондом.

Зважаючи на те, що така пропозиція розглянута під час розгляду законопроекту за реєстр. № 5589-1, законопроект за реєстр. № 5579 необхідно вважати розглянутим по суті.

За підсумками розгляду проектів законів про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо забезпечення розширеного неонатального скринінгу в Україні, за реєстр. № 5589 від 31.05.2021 р., поданий Президентом України, та про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо збільшення видатків на забезпечення розширеного неонатального скринінгу та реабілітацію дітей з інвалідністю в Україні, за реєстр. № 5589-1 від 07.06.2021 р., поданий народними депутатами України Цимбалюком М.М., Івченком В.Є. та Євтушком С.М., Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект за реєстр. № 5589 за основу і в цілому як закон та з урахуванням необхідності внесення техніко-юридичних і редакційних уточнень у разі прийняття інших законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний  бюджет України на 2021 рік» до розгляду зазначеного законопроекту.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

20 лютого 2024 11:20
20 грудня 2023 16:15
08 листопада 2023 15:37
04 листопада 2023 15:07
31 жовтня 2023 15:20
18 жовтня 2023 11:01
06 жовтня 2023 11:52
05 жовтня 2023 13:44
03 жовтня 2023 10:58
20 вересня 2023 14:56