Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 17 листопада 2021 року (протокол № 106) розглянув проект Закону України про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо реалізації інфраструктурних проєктів та розвитку об’єктів соціально-культурної сфери), поданий народними депутатами України Шуляк О.О., Арахамією Д.Г., Мотовиловцем А.В. та іншими (реєстр. № 6298 від 08.11.2021 р.), та альтернативні законопроекти за реєстр. № 6298-1 від 16.11.2021 р., поданий народними депутатами України Скориком М.Л., Лукашевим О.А., Мамкою Г.М. та іншими, і за реєстр. № 6298-2 від 17.11.2021 р., поданий народними депутатами України Железняком Я.І., Рудик К.О., Совсун І.Р. та іншими.

І. До Комітету надійшов на розгляд проект Закону України про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо реалізації інфраструктурних проєктів та розвитку об’єктів соціально-культурної сфери) за реєстр. № 6298 від 08.11.2021 р. /далі – законопроект № 6298/.

Загалом законопроектом № 6298 пропонуються зміни до статті 1 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /далі – Закон/ та додатків № 1 і № 3 до Закону, згідно з якими доходи і видатки державного бюджету (разом та за загальним фондом) збільшуються на 2,5 млрд грн.

При цьому щодо доходів загального фонду передбачається збільшити планові показники: податку на прибуток підприємств (код 11020000) на 975.026,3 тис. грн; рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів (код 13010000) на 19.360,9 тис. грн; рентної плати за спеціальне використання води (код 13020000) на 10.706,2 тис. грн; податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (код 14060000) на 1.494.906,6 тис. грн.

Щодо видатків загального фонду законопроектом № 6298 пропонується збільшити видатки розвитку для:

Державного агентства автомобільних доріг України /далі – Укравтодор/ за бюджетною програмою «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» (код 3111020) на 1 млрд грн;

Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери» (код 3511100) на 1 млрд грн;

Міністерства інфраструктури України /далі – Мінінфраструктури/, передбачивши видатки за новою бюджетною програмою «Формування статутного капіталу акціонерного товариства, що здійснює завдання та функції національного авіаперевізника» (код 3101380) у сумі 500 млн грн.

У пояснювальній записці до законопроекту № 6298 вказано, що його підготовлено з метою забезпечення вирішення важливих соціальних питань, реалізації інфраструктурних проектів та розвитку об'єктів соціально-культурної сфери, законопроект № 6298 є збалансованим та сприятиме ефективному і цільовому використанню бюджетних коштів у 2021 році.

ІІ. У Верховній Раді України зареєстровано альтернативні до законопроекту № 6298 законопроекти:

про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо упередження виникнення техногенних катастроф при проведенні опалювального сезону 2021-2022 років та збільшення виплат лікарям та медичному персоналу) за реєстр. № 6298-1 від 16.11.2021 р. /далі законопроект № 6298-1/;

про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо виділення додаткових коштів на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення та надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів) за реєстр. № 6298-2 від 17.11.2021 р. /далі законопроект № 6298-2/.

Законопроекти № 6298-1 і № 6298-2 станом на 13 годину 17.11.2021 р. не надійшли до Комітету і не оприлюднені на офіційному сайті Верховної Ради України, що унеможливило його опрацювання на час розгляду у Комітеті даного питання.

ІІІ. Щодо процедури розгляду законопроектів № 6298, № 6298-1 і № 6298-2 та опрацювання експертних висновків до них.

Законопроект № 6298 Верховною Радою України 16.11.2021 р. включено до порядку денного шостої сесії, а 17.11.2021 р. – визначено невідкладним та скорочено наполовину строки внесення альтернативних законопроектів.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своєму висновку до законопроекту № 6298 (лист від 11.11.2021 р. № 16/03-2021/349898(706896)), у цілому не виключаючи можливості пропонованого перерозподілу додаткових надходжень державного бюджету, вважає, що рішення щодо прийняття законопроекту № 6298 має прийматися на підставі відповідного висновку Уряду, до повноважень якого згідно з положеннями статті 116 Конституції України віднесено розробку, забезпечення виконання затвердженого державного бюджету, проведення фінансової політики, насамперед, у частині наявності у бюджеті відповідних додаткових коштів, запропонованих законопроектом № 6298 до розподілу за відповідними бюджетними програмами, а також надає зауваження до законопроекту№ 6298.

Згідно з частиною третьою статті 52 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну.

Мінфін у своєму висновку до законопроекту № 6298 (лист від 11.11.2021 р. № 04110-02-2/34588) зазначає, що законопроект № 6298 потребує доопрацювання, і надає зауваження до нього.

На запит від Комітету щодо надання експертних висновків до законопроекту № 6298 Мінінфраструктури і Укравтодор (листи від 10.11.2021 р. № 14785/27/10-21 і від 10.11.2021 р. № 5078/1/05-01/15-231/02-21) повідомили про підтримку законопроекту № 6298.

На час розгляду у Комітеті даного питання не надійшли висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) щодо законопроектів № 6298, № 6298-1 і № 6298-2, а також висновки ГНЕУ і Мінфіну щодо законопроектів № 6298-1 і № 6298-2.

Статтею 110 Регламенту Верховної Ради України визначено особливості розгляду альтернативних законопроектів, зокрема: альтернативні законопроекти розглядаються, як правило, в порядку черговості їх внесення; при розгляді альтернативних законопроектів головний комітет може рекомендувати Верховній Раді взяти за основу один із них або підготувати інший законопроект, який вноситься на розгляд Верховної Ради народними депутатами – членами цього комітету; Верховна Рада розглядає альтернативні законопроекти на пленарному засіданні одночасно з основним законопроектом.

ІV. У Комітеті в рамках відведеного часу попередньо опрацьовано законопроект № 6298, проаналізовано отримані висновки до нього і звернуто увагу на таке.

1. У супровідних матеріалах до законопроекту № 6298 наведено стислі пояснення щодо напрямів збільшення доходів і видатків державного бюджету у запропонованих обсягах, проте не надано належних обґрунтувань і розрахунків щодо змін бюджетних показників, хоча частиною першою статті 27 Кодексу та частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України вимагається подання до законопроекту фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), на що також звертає увагу ГНЕУ.

Зокрема, ГНЕУ зауважує, що до законопроекту № 6298 не надано обґрунтування щодо: обсягу пропонованих додаткових доходів державного бюджету у розрізі їх видів; прогнозу виконання державного бюджету за відповідними доходами за підсумками поточного бюджетного періоду; доцільності збільшення фінансового забезпечення саме за пропонованими напрямами, у т.ч. порівняно з іншими, не менш важливими на сьогодні, сферами; фактичної потреби у додаткових видатках за відповідними бюджетними програмами.

2. Як вказано у пояснювальній записці до законопроекту № 6298, збільшення доходів загального фонду державного бюджету на 2,5 млрд грн передбачено з врахуванням позитивних тенденцій виконання дохідної частини: за даними Державної казначейської служби України /далі – Казначейство/ у січні-жовтні п.р. доходи загального фонду державного бюджету перевиконані на 30,3 млрд грн, приріст досягнуто по податках та зборах, закріплених за податковими (на 32,1 млрд грн) і митними органами (на 8,9 млрд грн).

З цього приводу слід відмітити, що згідно із звітними даними Казначейства за січень-жовтень 2021 р. доходи загального фонду державного бюджету надійшли в обсязі 862,1 млрд грн, що становить 103,6% уточненого плану на звітний період (або на 30,3 млрд грн більше) та 84,3% затвердженого із змінами річного плану /1.022,3 млрд грн/. Зазначений обсяг перевиконання був би ще більшим, якби планові показники доходів на 2021 рік не було збільшено нещодавно законами від 08.10.2021 р. № 1807-IX (на 39.639,3 млн грн) та від 04.11.2021 р. № 1858-IX (на 800 млн грн).

Зокрема, на 01.11.2021 р. рівень виконання доходів загального фонду, зазначених у законопроекті, становив: податку на прибуток підприємств – 101% уточненого плану на звітний період (або на 1,1 млрд грн більше) та 77,6% затвердженого із змінами річного плану (який порівняно з первинним планом збільшено на 34,1 млрд грн); податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування – 110,3% уточненого плану на звітний період (на 12 млрд грн більше) та 90,1% затвердженого із змінами річного плану (який порівняно з первинним планом збільшено на 6,2 млрд грн); рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів – 107,3% плану на звітний період (або на 22,1 млн грн більше) та 80,1% затвердженого річного плану; рентної плати за спеціальне використання води – 101,9% плану на звітний період (або на 9,9 млн грн більше) та 75,2% затвердженого річного плану.

Разом з тим, Мінфін застерігає, що прийняття законопроекту № 6298 може призвести до невиконання дохідної частини загального фонду державного бюджету, зважаючи на збільшення річного плану таких доходів змінами до Закону вже у жовтні-листопаді п.р. Поряд з тим, Мінфін вважає напруженим для виконання план з податку на прибуток підприємств на листопад-грудень п.р. (32,8 млрд грн), оскільки до кінця п.р. згідно з нормами Податкового кодексу України залишився один термін сплати цього податку (листопад п.р.) та відбувається стрімке падіння цін на залізну руду.

3. Положення законопроекту № 6298 мають узгоджуватися з нормами статті 52 Кодексу, про що також зазначає Мінфін.

Серед переліку умов внесення змін до закону про державний бюджет (визначених частиною першою статті 52 Кодексу) передбачено: відхилення оцінки прогнозних макроекономічних показників від прогнозу, врахованого під час затвердження державного бюджету на відповідний бюджетний період; перевиконання за підсумками 3 кварталів надходжень загального фонду державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15%; необхідність оптимізації структури витрат державного бюджету в межах загального обсягу видатків та надання кредитів, затвердженого законом про державний бюджет. Порушені у законопроекті № 6298 питання не належать до зазначених випадків.

Зокрема, у Висновках Рахункової палати щодо виконання державного бюджету за підсумками трьох кварталів 2021 року в частині надходжень загального фонду /рішення Рахункової палати від 12.10.2021 р. № 24-2/, підготовлених відповідно до частини першої статті 53 Кодексу, відмічено, що перевиконання показників надходжень загального фонду державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на січень-вересень п.р., не встановлено (такі надходження становили лише 93,2% уточненого плану на звітний період, з них доходи – 103,8%).

При цьому за 10 місяців п.р. тенденція виконання надходжень загального фонду державного бюджету не змінилася: незважаючи на перевиконання доходів, відбулося значне недоотримання надходжень від: державних запозичень (на 122,7 млрд грн менше уточненого плану на звітний період) і приватизації державного майна (на 9,7 млрд грн менше плану на звітний період). Отже, навіть без врахування положень законопроекту № 6298 існує ймовірність невиконання загального обсягу запланованих надходжень загального фонду та відповідно нездійснення у повному обсязі запланованих витрат загального фонду.

4. Згідно з частинами другою та третьою статті 29 Кодексу рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів зараховується до державного бюджету у співвідношенні 37% до загального фонду і 26% до спеціального фонду, а рентна плата за спеціальне використання води – відповідно у співвідношенні 45% і 10%. Однак у законопроекті № 6298 передбачається збільшення планових показників цих податків лише за загальним фондом державного бюджету.

У зв’язку з цим, Мінфін зауважує, що у законопроекті № 6298 не враховано норми частини третьої статті 29 Кодексу щодо одночасного збільшення доходів спеціального фонду за цими податками.

5. Щодо запропонованого законопроектом № 6298 збільшення видатків загального фонду державного бюджету необхідно зазначити таке:

1) за бюджетною програмою «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» (код 3111020) Законом бюджетні призначення спочатку було визначено лише за спеціальним фондом у сумі 31,03 млрд грн (в рамках державного дорожнього фонду), затим змінами до Закону визначено за загальним фондом у сумі 20 млрд грн (згідно із законом від 15.07.2021 р. № 1690-ІХ – передбачено у сумі 5 млрд грн, згідно із законом від 08.10.2021 р. № 1807-ІХ – збільшено на 15 млрд грн).

Поряд з тим, відповідно до підпункту «г» пункту 1 статті 6 Закону за січень-вересень п.р.  надано державні гарантії за запозиченнями Укравтодору на загальну суму 29,09 млрд грн (крім того, постановою КМУ від 15.09.2021 р. № 978 передбачається надання державної гарантії Укравтодору ще у сумі 908,4 млн грн) і такі кошти використовуються за цією бюджетною програмою. Крім того, за підсумками 10 місяців п.р. відбулося перевиконання річного затвердженого плану джерел формування державного дорожнього фонду /у частині доходів державного бюджету, визначених пунктом 1 частини другої статті 24-2 Кодексу/ на 4,1 млрд грн і з’явилися підстави для розподілу відповідного перевищення коштів за напрямами державного дорожнього фонду у порядку, визначеному абзацом шостим частини четвертої статті 24-2 Кодексу (з них 60% – за бюджетною програмою 3111020), відтак відповідні планові видатки за спеціальним фондом мають ще збільшитися на 2,5 млрд грн.

Укравтодором повідомлено, що на даний час на автомобільних дорогах державного значення за рахунок коштів спеціального та загального фондів державного бюджету та за рахунок запозичень, залучених під державні гарантії, реалізується значна кількість об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту, при цьому додатковий обсяг видатків на фінансове забезпечення дорожнього господарства дозволить забезпечити виконання додаткового обсягу дорожніх робіт та здійснити їх своєчасну оплату. Поряд з тим, Укравтодор раніше звернувся до Комітету /лист від 26.10.2021 р. № 3362/1/05-01/04/ з проханням розглянути можливість передбачення додаткових видатків на цю мету у сумі 20 млрд грн.

Згідно із звітними даними Казначейства за січень-жовтень 2021 р. за бюджетною програмою 3111020 здійснено видатки загалом у сумі 62,2 млрд грн, або 74,2% уточненого річного плану /83,9 млрд грн/, у т.ч.: за загальним фондом – у сумі 4,3 млрд грн, або 86,7% уточненого плану на звітний період та 21,7% бюджетних призначень /20 млрд грн/; за спеціальним фондом – у сумі 57,9 млрд грн, або 90,7% уточненого річного плану /63,9 млрд грн/;

2) за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери» (код 3511100) бюджетні призначення визначено за загальним фондом у сумі 7,6 млрд грн шляхом внесення змін до Закону (згідно із законом від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ – передбачено у сумі 4,1 млрд грн, законом від 15.07.2021 р. № 1690-ІХ – збільшено на 2 млрд грн, згідно із законом від 08.10.2021 р. № 1807-ІХ – збільшено на 1,5 млрд грн).

Крім того, відповідно до частини восьмої статті 23 Кодексу Урядом (розпорядження КМУ від 28.10.2021 р. № 1311-р) збільшено видатки за цією бюджетною програмою на 400 млн грн (шляхом перерозподілу видатків за рахунок зменшення на цю суму видатків на обслуговування державного боргу) до 8 млрд грн.

Відповідно до частини шостої статті 108 Кодексу Урядом (розпорядження КМУ від 16.06.2021 р. № 626-р, від 07.07.2021 р. № 743-р, від 20.08.2021 р. № 975-р, від 01.09.2021 р. № 1021-р і від 28.10.2021 р. № 1311-р) здійснено розподіл зазначеної субвенції між місцевими бюджетами загалом у сумі 7.781 млн грн (не розподілено 219 млн грн).

Згідно із звітними даними Казначейства за січень-жовтень 2021 р. перераховано субвенцію місцевим бюджетам у сумі 6,1 млрд грн, або 100% уточненого плану на звітний період, 80,3% бюджетних призначень /7,6 млрд грн/ та 76,2% уточненого річного плану /8 млрд грн/. При цьому, за інформацією Мінфіну, на 11.11.2021 р. перераховано субвенцію місцевим бюджетам у сумі 6,1 млрд грн, а касові видатки місцевих бюджетів становили 3.189,1 млн грн (залишок невикористаних коштів – 2.695,9 млн грн).

Мінфін зауважує, що необхідно опрацювати питання щодо доцільності збільшення видатків за бюджетною програмою 3511100, зважаючи на низький рівень освоєння відповідних коштів і завершення бюджетного року;

3) Мінінфраструктури зазначає, що за рахунок видатків за новою бюджетною програмою «Формування статутного капіталу акціонерного товариства, що здійснює завдання та функції національного авіаперевізника» (код 3101380) зможе розпочати створення національного авіаперевізника в Україні, що передбачено пунктом 216 Плану заходів з реалізації Державної програми стимулювання економіки для подолання негативних наслідків, спричинених обмежувальними заходами щодо запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на 2020-2022 роки, затвердженої постановою КМУ від 27.05.2020 р. № 534. При цьому, Мінінфраструктури раніше зверталося до Комітету /лист від 28.10.2021 р. № 4201/17/14-21/ з проханням під час внесення змін до Закону визначити такі видатки.

Разом з тим, потрібно відмітити, що згідно з статтею 4 Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» поповнення статутного капіталу суб’єктів господарювання є однією з форм державної допомоги, надання якої за рахунок бюджетних коштів має здійснюватися з дотриманням норм цього Закону щодо допустимості такої допомоги для конкуренції. Враховуючи зазначене та частину четверту статті 35 Кодексу, державна допомога суб’єктам господарювання за рахунок коштів державного бюджету може бути надана після отримання відповідного рішення Антимонопольного комітету України.

На думку ГНЕУ, вимагає належного обґрунтування нагальність в сучасних економічних умовах стану авіаперевезень, зокрема, пасажирських, створення національного авіаперевізника, зокрема, з огляду на те, що на сьогодні Законом передбачено відшкодування витрат українських авіаперевізників у період запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, згідно з відповідною бюджетною програмою (код 3101370).

Крім того, пропозиція законопроекту № 6298 щодо запровадження відповідної нової бюджетної програми не враховує вимоги частини другої статті 10 і частини третьої статті 20 Кодексу щодо формування програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету і формування бюджетних програм, на що також звертає увагу ГНЕУ;

4) з огляду на стан виконання відповідних бюджетних програм, тривалий період організаційних заходів (передусім в частині запровадження нової бюджетної програми, що потребуватиме затвердження порядку використання бюджетних коштів і паспорту бюджетних програм), включаючи проведення тендерних процедур, існують ризики щодо можливості освоєння у повному обсязі до завершення 2021 р. бюджетних коштів та їх ефективного використання за передбаченими законопроектом № 6298 додатковими видатками загального фонду, оскільки відповідно до частини дванадцятої статті 23 і частини першої статті 57 Кодексу бюджетні призначення втрачають чинність після закінчення бюджетного періоду та не пізніше 31 грудня поточного бюджетного періоду або останнього дня іншого бюджетного періоду Казначейство закриває всі рахунки, відкриті у поточному бюджетному періоді для виконання бюджету.

6. Положення законопроекту № 6298 містять техніко-юридичні неточності та помилки, потребують доопрацювання для приведення у відповідність до вимог нормопроектувальної техніки, бюджетної методології та правил підготовки законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет, на що також вказують ГНЕУ і Мінфін. Насамперед, у законопроекті № 6298 необхідно:

у пункті 1 розділу І та додатках № 1 і № 2 бюджетні показники /щодо змін до статті 1, додатків № 1 і № 3 до Закону/ привести у відповідність до чинної редакції Закону, врахувавши норми Закону України від 04.11.2021 р. № 1858-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо збільшення видатків на закупівлі, проектування та встановлення кисневих станцій» (яким загалом доходи і видатки загального фонду державного бюджету збільшено на 800 млн грн), та відповідно уточнити редакцію абзацу першого розділу I з метою узгодження правових норм і забезпечення збалансованості показників державного бюджету;

у назві (включаючи назву у додатках) виключити слова і цифри «до додатків № 1 та № 3», «(щодо реалізації інфраструктурних проєктів та розвитку об’єктів соціально-культурної сфери)» і «проєкту», оскільки назва не повною мірою охоплює зміст законопроекту № 6298 (який стосується фінансового забезпечення не тільки реалізації інфраструктурних проектів та розвитку об’єктів соціально-культурної сфери, але й інших заходів, а також яким вносяться зміни не лише до додатків № 1 і № 3 до Закону, а й до статті 1 Закону);

у додатку № 1 /щодо змін до додатка № 1 до Закону/ підсумкові показники за кодом 13000000 «Рентна плата та плата за використання інших природних ресурсів» у графах «Всього» та «загальний фонд» цифри «41.604.118,6» і «41.164.618,6» замінити відповідно цифрами «41.614.824,8» і «41.175.324,8» (тобто збільшити на 10.706,1 тис. грн для виправлення помилки щодо неврахування передбачених законопроектом змін за кодом 13020000), а також заголовок цього додатку доповнити словами і цифрами «Доходи Державного бюджету України на 2021 рік»;

у додатку № 2 /щодо змін до додатка № 3 до Закону/ підсумкові показники за кодами 3510000 і 3511000 «Міністерство фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування)» у графах «Всього /загальний фонд/», «Всього /спеціальний фонд/» і «Разом:» цифри «197.535.764,1», «4.548.420,0» і «202.084.184,1» замінити відповідно цифрами «202.035.764,1», «5.982.170,0» і «208.017.934,1» (тобто збільшити відповідно на 4.500.000 тис. грн, 1.433.750 тис. грн і 5.933.750 тис. грн для виправлення помилки щодо неврахування визначених Законом бюджетних призначень за кодами 3511030 і 3511380), а також за бюджетною програмою «Формування статутного капіталу акціонерного товариства, що здійснює завдання та функції національного авіаперевізника» (код 3101380) вказати відповідний код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету – 0454;

передбачити зміни до додатка № 6 до Закону «Міжбюджетні трансферти (інші дотації та субвенції) з Державного бюджету України місцевим бюджетам на 2021 рік» в частині відображення у рядку «ВСЬОГО» уточненого загального обсягу субвенції загального фонду на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери – 8.600.000 тис. грн;

у розділі ІІ виключити слова «Прикінцеві положення» і цифру «1», оскільки цей розділ містить лише положення про набрання чинності відповідним законом.

7. Окремо належить відмітити, що Верховна Рада України найближчим часом може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону, відтак у разі їх прийняття до розгляду законопроекту № 6298 залежно від сутності внесених змін до Закону окремі положення та показники законопроекту № 6298 можуть потребувати уточнення з метою забезпечення узгодженості правових норм.

Передусім йдеться про проект Закону України «Про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2)» за реєстр. № 6297 від 08.11.2021 р., поданий народними депутатами України Шуляк О.О., Арахамією Д.Г., Мотовиловцем А.В. та іншими /далі – законопроект № 6297/. Зокрема, законопроектом № 6297 також вносяться зміни до статті 1 та додатків № 1 та № 3 до Закону (при цьому зміни до додатка № 1 до Закону є подібними до відповідних змін, передбачених у законопроекті № 6298). Відтак, законопроекти № 6297 і № 6298 доцільно розглядати взаємоузгоджено для уникнення юридичної колізії і недопущення розбалансування показників державного бюджету на 2021 рік.

З цього приводу ГНЕУ зазначає, що з огляду на те, обома законопроектами (№ 6297 і № 6298) для фінансового забезпечення відповідних видатків визначені одні й ті ж джерела (хоча й у різних обсягах), а також те, що авторами цих проектів є одні й ті ж суб’єкти права законодавчої ініціативи, вбачається доцільним, у т.ч. з точки зору економії ресурсів та часу парламенту, вирішувати порушені у вказаних проектах питання шляхом підготовки та розгляду одного проекту.

V. Вищенаведені висновки, зауваження і пропозиції до законопроекту № 6298 також є актуальними до подібних положень законопроектів № 6298-1 і № 6298-2.

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проекту Закону України про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо реалізації інфраструктурних проєктів та розвитку об’єктів соціально-культурної сфери (реєстр. № 6298 від 08.11.2021 р.), поданого народними депутатами України Шуляк О.О., Арахамією Д.Г., Мотовиловцем А.В. та іншими, та альтернативних законопроектів за реєстр. № 6298-1 від 16.11.2021 р., поданого народними депутатами України Скориком М.Л., Лукашевим О.А., Мамкою Г.М. та іншими, і за реєстр. № 6298-2 від 17.11.2021 р., поданого народними депутатами України Железняком Я.І., Рудик К.О., Совсун І.Р. та іншими, прийняти законопроект за реєстр. № 6298 за основу, доручивши Комітету з питань бюджету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

20 лютого 2024 11:20
20 грудня 2023 16:15
08 листопада 2023 15:37
04 листопада 2023 15:07
31 жовтня 2023 15:20
18 жовтня 2023 11:01
06 жовтня 2023 11:52
05 жовтня 2023 13:44
03 жовтня 2023 10:58
20 вересня 2023 14:56