Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 7 грудня 2011 року розглянув альтернативні законопроекти про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення державного фонду регіонального розвитку, подані Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 9363 від 31.10.2011 року) та народним депутатом України Ю.І.Ганущаком (реєстр. № 9363-1 від 04.11.2011 року), і проект закону про внесення змін до статті 105 Бюджетного кодексу України щодо принципів та критеріїв розподілу субвенцій на виконання інвестиційних програм (проектів), поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. №9367 від 31.10.2011 року).

Основним завданням до розробки законопроектів стало запровадження механізму концентрації фінансових ресурсів на пріоритетних напрямах регіонального розвитку, визначених у стратегічних документах, та з метою фінансового забезпечення подолання диспропорцій у рівнях їх соціально-економічного розвитку.

Відповідно законопроекти (реєстр.№ 9363 та № 9363-1) містять положення щодо створення у складі державного бюджету державного фонду регіонального розвитку, джерел його наповнення, напрямів спрямування коштів, критеріїв розподілу між територіями, доповнюючи Бюджетний кодекс новою статтею 241. При цьому пропонують різні підходи до вирішення вказаних питань.

Згідно з урядовим законопроектом (реєстр.№9363) державний фонд регіонального розвитку становить не менше як 2,5 відсотка обсягу видатків загального фонду державного бюджету за відповідний період. Розподіл коштів фонду має відбуватися таким чином:

70 відсотків – між бюджетом Автономної Республіки Крим, обласними бюджетами та бюджетом міста Севастополя відповідно до чисельності населення, яке проживає у відповідному регіоні;

30 відсотків – між відповідними місцевими бюджетами на виконання пріоритетних інвестиційних проектів з урахуванням рівня їх соціально-економічного розвитку.

Альтернативним законопроектом (реєстр.№9363-1) передбачено, що державний фонд регіонального розвитку є частиною спеціального фонду державного бюджету і формується за рахунок відрахувань у розмірі 10 відсотків кошика доходів для надання міжбюджетних трансфертів. Розподіл коштів фонду запропоновано такий:

80 відсотків – пропорційно кількості населення та площ Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя одиниці з рівною вагою цих факторів;

20 відсотків – на виконання проектів, що сприяють подоланню проблем депресивності територій – розподіляються між областями, Автономною Республікою Крим, що визначені відповідно до закону депресивними, пропорційно різниці між межею депресивності, що становить 75 відсотків від середнього рівня регіонального ВВП та рівнем депресивності відповідної області, Автономної Республіки Крим.

Однак, обидва законопроекти не містять належних обґрунтувань щодо запропонованого показника формування фонду та критеріїв розподілу коштів (відсутнє фінансово-економічне обґрунтування). Крім того, окремі положення законопроектів не узгоджуються з нормами Конституції України та Бюджетного кодексу.

Зокрема, встановлення конкретного обсягу коштів фонду у законопроекті №9363 не відповідає вимогам частини другої статті 95 Конституції України, статтям 23 та 40 Бюджетного кодексу, оскільки виключно законом про державний бюджет визначаються будь-які видатки держави, їх розмір та цільове спрямування. Не узгоджено положення законопроекту зі статтею 5 Бюджетного кодексу та не враховано вимоги статті 13 цього Кодексу з питань формування загального та спеціального фондів державного бюджету.

Запропоноване у законопроекті №9363 – 1 джерело формування фонду у розмірі 10 відсотків кошика доходів для надання міжбюджетних трансфертів не узгоджується із частиною другою статті 29 Бюджетного кодексу (якою встановлено вичерпний перелік доходів загального фонду державного бюджету), та частиною четвертою статті 108 Бюджетного кодексу (де вказаний перелік доходів державного бюджету, які формують кошик доходів для надання міжбюджетних трансфертів). Положення цього законопроекту щодо визначення квот для регіонів не відповідає статті 33 Бюджетного кодексу, згідно з якою розробляються Основні напрями бюджетної політки на наступний бюджетний період (а не Бюджетна декларація в розрізі планованого та на наступні два бюджетні періоди). Крім того, при викладі інших положень законопроекту не дотримано вимог статті 40 Бюджетного кодексу (у якій чітко визначено предмет регулювання закону про державний бюджет), а також тих, що стосуються формування проекту бюджету та порядку звітності.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловлює ряд зауважень і визнає необхідність доопрацювання законопроектів.

Розглянувши альтернативні законопроекти про внесення змін до Бюджетного кодексу щодо створення державного фонду регіонального розвитку за реєстр. № 9363 та № 9363-1 Комітет з питань бюджету визнав за доцільне прийняти за основу урядовий проект закону за реєстр. № 9363.

У проекті закону за реєстр. №9367 уточнено окремі положення частини другої статті 105 Бюджетного кодексу України щодо основних засад надання субвенцій на виконання інвестиційних програм (проектів), які носять методологічний характер. Крім того, запропоновано новий підхід до розподілу таких субвенцій, виклавши частину третю цієї статті у новій редакції. При цьому визначено такі критерії розподілу субвенцій:

чисельність населення регіону, відповідно до якого обсяги субвенцій розподіляються пропорційно між усіма регіонами (70 відсотків загального обсягу);

рівень соціально-економічного розвитку за показником валового регіонального продукту на одну особу в абсолютному значенні, відповідно до якого обсяги субвенцій розподіляються між окремими регіонами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (30 відсотків загального обсягу).

Законопроект недостатньо вмотивований з точки зору чинного нормативно–правового регулювання зазначеного питання і в окремих його положеннях не дотримано вимог Бюджетного кодексу України. Зокрема, є невідповідність з термінологією Бюджетного кодексу, частиною 3 статті 97 цього Кодексу, а пропозиції щодо розподілу субвенції не узгоджуються з положеннями частин першої та другої статті 105 Бюджетного кодексу України (якими законодавчо визначаються принципи та основні засади надання субвенцій).

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України відмічає окремі неузгодженості законопроекту з чинним законодавством і вважає, що він може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених ним зауважень.

Зваживши на те, що пропозиції щодо розподілу субвенцій у законопроекті за реєстр. № 9367 схожі із системою розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку, яка вказана у законопроекті №9363, а також беручи до уваги, що спільним завданням зазначених законопроектів є забезпечення сталого розвитку регіонів, Комітет з питань бюджету вважає, що їх положення мають узгоджуватися між собою та розглядатися комплексно.

За результатами розгляду законопроектів Комітет з питань бюджету ухвалив рішення:

рекомендувати Верховній Раді України

– прийняти за основу проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення державного фонду регіонального розвитку (реєстр. № 9363), поданий Кабінетом Міністрів України;

– доручити Комітету Верховної Ради України з питань бюджету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням окремих положень проекту закону про внесення змін до статті 105 Бюджетного кодексу України щодо принципів та критеріїв розподілу субвенцій на виконання інвестиційних програм (проектів) (реєстр. № 9367), поданого Кабінетом Міністрів України, а також зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

23 квітня 2024 19:23
22 квітня 2024 14:00
03 квітня 2024 10:09
01 квітня 2024 15:31
29 березня 2024 17:06
24 березня 2024 10:34
22 березня 2024 13:14
21 березня 2024 14:21
20 березня 2024 16:28
15 березня 2024 10:37