Щодо розгляду звіту Рахункової палати за 2012 рік

 

Комітет з питань бюджету на своєму засіданні 5 вересня 2013 року за участю уповноважених представників Рахункової палати розглянув Звіт Рахункової палати за 2012 рік.

Відповідно до матеріалів Звіту, Рахунковою палатою у 2012 році здійснено 896 контрольно-аналітичних та експертних заходів (складено акти і довідки), за результатами яких підготовлено 116 звітів (для порівняння: у 2009-2012 роках було здійснено відповідно 1199, 970 і 1002 таких заходів). Загалом перевірено 903 об'єкти (перелік наведено у додатку 2 до Звіту). За наслідками проведення таких заходів підготовлено та направлено до вищих органів законодавчої і виконавчої влади, установ, організацій, підприємств 429 звітів, висновків, інформацій, актів та листів для відповідного реагування, усунення виявлених порушень і недоліків, а також для відшкодування втрат і збитків, заподіяних державному бюджету.

За результатами перевірок використання бюджетних коштів на виконання 20 державних цільових програм Рахунковою палатою підготовлено 20 звітів (17 відсотків їх загальної кількості).

У ході проведення контрольно-аналітичних та експертних заходів виявлено бюджетних правопорушень (незаконного, у тому числі нецільового), неефективного використання коштів державного бюджету та державних цільових фондів на загальну суму 12,94 млрд.грн. (для порівняння у 2011 році - 23,46 млрд.грн.). З цієї суми незаконне використання коштів, у тому числі нецільове, становило 4,8 млрд. грн. (у 2011 році – 9,7 млрд.грн.), неефективне – 8,1 млрд.грн. (у 2011 році – 13,7 млрд.грн.).

Згідно з матеріалами Звіту, зменшення обсягів виявлених порушень бюджетного законодавства та неефективного використання бюджетних коштів, порівняно з 2011 роком, зумовлене тим, що у звітному періоді контрольна діяльність Рахункової палати спрямовувалась на проведення контрольно-аналітичних заходів із метою встановлення реального стану справ із виконанням постанов і висновків Колегії Рахункової палати та стимулювання усунення виявлених порушень і недоліків, підвищення дієвості та ефективності перевірок.

Представники Рахункової палати впродовж року взяли участь у 45 засіданнях комітетів Верховної Ради України, під час яких на розгляд народних депутатів України було винесено 67 питань за результатами здійснених Рахунковою палатою контрольно-аналітичних та експертних заходів.

Протягом 2012 року Рахунковою палатою направлено до Генеральної прокуратури України для прийняття рішення в порядку статті 97 Кримінально-процесуального кодексу України і застосування заходів прокурорського реагування загалом 13 матеріалів, у тому числі: за рішенням Колегії Рахункової палати до Генеральної прокуратури України надіслано 2 матеріали, за запитами Генеральної прокуратури – 11 матеріалів. Загалом відповідно до Звіту у 3-х випадках матеріали Рахункової палати приєднані до кримінальних справ, внесено 4 подання, два з яких задоволено, у 3-х випадках відмовлено в порушенні кримінальної справи, за однією справою наразі проводиться прокурорська перевірка, за іншими матеріалами Генеральною прокуратурою заходи реагування не вживалися за відсутності підстав.

Згідно з матеріалами Звіту через засоби масової інформації Рахункова палата протягом 2012 року оперативно інформувала широкі кола громадськості про результати здійснення нею контрольно-аналітичних та експертних заходів. Було підготовлено і розповсюджено 112 офіційних повідомлень щодо результатів здійснення Рахунковою палатою контрольно-аналітичних та експертних заходів, 10 офіційних повідомлень щодо міжнародних заходів та подій за участю Рахункової палати. Загалом у засобах масової інформації впродовж року було оприлюднено 8601 матеріал, пов'язаний з діяльністю Рахункової палати або посиланням на неї.

Рахункова палата у 2012 році здійснювала міжнародне співробітництво за такими основними напрямами:

участь у заходах Міжнародної та Європейської організацій вищих органів фінансового контролю (ВОФК) ІNTOSAI та ЕUROSAI:

забезпечення діяльності Спеціальної групи EUROSAI з аудиту коштів, виділених на попередження та ліквідацію наслідків катастроф;

участь у роботі Ради керівників ВОФК держав-учасниць СНД;

налагодження та розвиток двостороннього і багатостороннього співробітництва з іноземними ВОФК;

поглиблення співпраці з міжнародними організаціями.

Невід’ємним елементом двостороннього співробітництва з вищими органами фінансового контролю іноземних держав було проведення паралельних аудитів.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» (із внесеними змінами) бюджетні призначення Рахунковій палаті на 2012 рік затверджені в сумі 74210,4 тис.грн., уточнений план за видатками - 85762 тис.грн., касові видатки становили 85488,3 тис.грн. (довідково: у 2011 році касові видатки становили 68432,8 тис.грн., у 2010 році -  72211,9  тис.грн.).

Станом на 31.12.2012 р. фактична чисельність працівників Рахункової палати становила 454 особи (або 84 відсотка від затвердженої штатної чисельності), з них 424 - державні службовці. Порівняно з 2011 роком загальна кількість працівників зменшилася на 4 особи.

Протягом 2012 року проводилась активна робота, спрямована на поновлення повноважень Рахункової палати в частині контролю за надходженням коштів до державного бюджету. В результаті пропозиції щодо внесення відповідних змін до статті 98 Конституції України були розглянуті та підтримані у вересні 2012 року на засіданні Конституційної Асамблеї. Поданий Президентом України на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до статті 98 Конституції України з пропозицією викласти цю статтю у такій редакції: «Контроль від імені Верховної Ради України за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням здійснює Рахункова палата. Організація, повноваження і порядок діяльності Рахункової палати визначаються законом» (реєстр. №2049 від 18.01.2013) був попередньо схвалений Верховною Радою України Постановою від 20.06.2013р. №342-VII. 
Враховуюче, що ухвалення вказаних змін до Конституції України потребуватиме прийняття Закону України «Про Рахункову палату» у новій редакції, який має системно врегулювати її повноваження щодо контролю у сфері державних фінансів, Комітет з питань бюджету за результатами розгляду вказаного законопроекту рекомендував Рахунковій палаті активізувати роботу щодо розробки нової редакції вказаного Закону та надати Комітету пропозиції з цього питання у тримісячний термін (лист від 07.03.2013 №04-14/8-242). У свою чергу, Рахункова палата з цього приводу поінформувала, що така робота ведеться, відповідний законопроект буде внесений на розгляд Комітету після прийняття вищевказаних змін до статті 98 Конституції України (лист від 02.07.2013 №10-1434). Однак, для забезпечення подальшої конструктивної роботи з цього питання вже на даному етапі існує необхідність узгодження структури та базових положень нової редакції такого Закону. 

У результаті обговорення в цілому було відмічено, що у звітному періоді діяльність Рахункової палати була спрямована на реалізацію завдань та положень, що передбачені Конституцією України, Законом України «Про Рахункову палату», Бюджетним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами України.

Разом з тим, проаналізувавши стан врахування Рахунковою палатою рекомендацій Комітету з питань бюджету за результатами розгляду звіту Рахункової палати за 2011 рік, необхідно зазначити, що окремі рекомендації Комітету не були враховані, але і у даний час залишаються актуальними для підвищення ефективності діяльності Рахункової палати. 
Насамперед, це стосується рекомендації Комітету з питань бюджету щодо підвищення якості підготовки Рахунковою палатою висновків, а також пропозицій стосовно усунення виявлених порушень і запобігання їх у подальшому та вдосконалення бюджетного процесу (включаючи пропозиції щодо внесення змін до законодавства).

Довідково: у 2012 році лише 40% матеріалів Рахункової палати, які надійшли до Комітету з питань бюджету, містили пропозиції щодо усунення виявлених порушень та вдосконалення бюджетного законодавства.

Зокрема, матеріали Рахункової палати щодо стану використання коштів державного бюджету за підсумками кварталу і звітного бюджетного періоду та про результати проведених контрольно-аналітичних заходів містять переважно висновки щодо виявлених проблем і порушень. Разом з тим, відповідно до вимог статей 2, 7, 22, 30 Закону України «Про Рахункову палату» та статей 62, 110 Бюджетного кодексу України Рахункова палата має подавати Верховній Раді України не тільки висновки, але і пропозиції щодо усунення виявлених порушень та вдосконалення бюджетного процесу загалом. Аналогічні зауваження щодо матеріалів Рахункової палати містяться у Звіті МБРР «Україна. Звіт з ефективності управління державними фінансами, 2011».

Крім того, Рахункова палата надала Верховній Раді України інформацію щодо аудиту ефективності використання коштів резервного фонду державного бюджету у 2012 році у значно пізніші терміни (10 липня п.р.), ніж висновки щодо виконання державного бюджету за відповідний рік, що не дало можливості врахувати вказану інформацію при розгляді  Верховною Радою України звіту про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» (18 червня п.р.).

За наслідками розгляду даного питання, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення:

1. Звіт Рахункової палати за 2012 рік взяти до відома.

2. Рекомендувати Рахунковій палаті:

1) у місячний строк з дня прийняття Закону України «Про внесення змін до статті 98 Конституції України» надати Комітету Верховної Ради України з питань бюджету пропозиції щодо нової редакції Закону України «Про Рахункову палату», враховуючи положення Концепції розвитку системи управління державними фінансами, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.09.2012 р. № 633-р, міжнародні стандарти у сфері фінансового контролю та висновки Міжнародного банку реконструкції та розвитку у Звіті «Україна. Звіт з ефективності управління державними фінансами, 2011»;

2) забезпечити включення до висновків щодо стану використання коштів державного бюджету та матеріалів про результати контрольно-аналітичних та експертних заходів, які надаються Рахунковою палатою, пропозицій стосовно усунення виявлених порушень та вдосконалення бюджетного процесу відповідно до вимог Закону України «Про Рахункову палату» та Бюджетного кодексу України;

3) включати до складу висновків Рахункової палати щодо виконання Державного бюджету України за підсумками року матеріали про результати перевірки ефективності використання коштів резервного фонду державного бюджету у відповідному році;

4) інформувати Комітет Верховної Ради України з питань бюджету про випадки несвоєчасного та не в повній мірі реагування державних органів влади, установ та організацій на висновки і пропозиції Колегії Рахункової палати за наслідками проведених контрольно-аналітичних заходів.

3. Рекомендувати Верховній Раді України звіт Рахункової палати за 2012 рік взяти до відома та підтримати підготовлений у Комітеті відповідний проект Постанови Верховної Ради України «Про звіт Рахункової палати за 2012 рік».

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

03 квітня 2024 10:09
01 квітня 2024 15:31
29 березня 2024 17:06
24 березня 2024 10:34
22 березня 2024 13:14
21 березня 2024 14:21
20 березня 2024 16:28
15 березня 2024 10:37
13 березня 2024 17:35
07 березня 2024 18:34