Повідомлення

Перейти до розділу
17 вересня 11:04
Проект Закону про Державний бюджет України на 2019 рік посилання...
07 вересня 09:35
Звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" посилання...
06 вересня 15:59
Орієнтовний розклад засідань Комітету з питань бюджету на вересень, жовтень 2018 року докладніше
20 вересня 16:12
Про Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому півріччі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році докладніше
20 вересня 16:00
Щодо розгляду законопроекту про внесення зміни до пункту 33 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу (реєстр. № 8599) докладніше
20 вересня 15:53
Щодо розгляду законопроекту про внесення зміни до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (реєстр. № 9026) докладніше
19 вересня 10:39
Освітній відеофільм «Бюджетний процес», створений програмою USAID РАДА докладніше
18 вересня 18:19
Комітет з питань бюджету у Одеській області докладніше
06 вересня 10:19
Результати розгляду законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини докладніше
23 липня 16:28
Щодо плану роботи Комітету на дев’яту сесію Верховної Ради України докладніше
17 липня 15:14
Комітет з питань бюджету на Херсонщині докладніше
21 червня 2018, 10:55

Про Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році

            Керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу України, Комітет з питань бюджету на своєму засіданні 20 червня 2018 року розглянув Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році.

Рахункова палата відповідно до вимог частини другої статті 110 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) і частини третьої статті 7 Закону України «Про Рахункову палату» подала до Верховної Ради Висновок про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому кварталі, затверджений рішенням Рахункової палати від 31.05.2018 р. № 13-4 (далі – Висновок РП).

У Комітеті ВРУ з питань бюджету (далі – Комітет) проаналізовано Висновок РП, а також останні звітні дані Міністерства фінансів України (далі – Мінфін), Державної казначейської служби України (далі – Казначейство), Державної фіскальної служби України (далі – ДФС), інших державних органів щодо стану реалізації норм Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (далі – Закон) та виконання бюджетів у поточному році і звернуто увагу на таке.

Щодо макроекономічних показників

Згідно з статистичними даними основні показники економічного і соціального розвитку України, зокрема, є такі: реальний ВВП за І квартал 2018 р. (порівняно з відповідним періодом 2017 р.) становив 103,1% /враховано при затвердженні бюджету – 103%/; індекс споживчих цін у травні п.р. – 100%, з початку року – 104,4% /враховано при затвердженні бюджету (грудень до грудня попереднього року) – 109%/; індекс цін виробників промислової продукції у травні п.р. – 100,8%, з початку року – 106,8% /враховано при затвердженні бюджету (грудень до грудня попереднього року)  – 110,3%/.

У Висновку РП відмічено, що за умов зростання економіки на 3,1%, що перевищує прогнозоване на рік, план доходів загального фонду в І кв. п.р. не виконано на 8,7 млрд грн, або на 4,7%.

За попередніми даними Національного банку, обсяг міжнародних резервів станом на 01.06.2018 р. склав 18,12 млрд дол. США і зменшився у травні п.р. на 0,3 млрд дол. США, або на 1,6% (з початку року зменшився на 0,7 млрд дол. США, або на 3,7%). Офіційний курс гривні щодо долара США за січень-травень п.р. в середньому становив 26,86 грн /прогнозний середньорічний обмінний курс, врахований при затвердженні бюджету, - 29,3 грн/дол. США/.

Кошти бюджетів та інших клієнтів Казначейства становили на 01.06.2018 р. 45,1 млрд грн (проти 72,3 млрд грн на 01.01.2018 р.), у т.ч.: на єдиному казначейському рахунку – 11,5 млрд грн, на рахунках Казначейства у іноземній валюті – 27,6 млрд грн, на інших рахунках – 6 млрд грн.

Щодо доходів державного бюджету

Доходи державного бюджету за 5 місяців п.р. становили 369,7 млрд грн, що на 43,96 млрд грн, або на 13,5% більше відповідного показника за минулий рік. За Висновком РП доходи державного бюджету збільшилися, зокрема, внаслідок зростання прибутку прибуткових підприємств за 2017 рік, імпорту, заробітної плати, надходжень плати за ліцензування при запровадженні 4G зв’язку.

До загального фонду за січень-травень п.р. надійшло доходів в обсязі 337,7 млрд грн, що на 3,4 млрд грн, або на 1%, більше плану на цей період згідно з первинним розписом доходів державного бюджету на 2018 рік. Порівняно з відповідним періодом минулого року такі доходи зросли на 22,7% при плановому річному зростанні на 20,7% /план на 2018 р. до факту за 2017 р./.

Перевиконання плану за такий період відбулося за окремими доходами, зокрема: податок на прибуток підприємств (+9,5 млрд грн); кошти, що перераховуються Національним банком (+7 млрд грн) /при цьому, на квітень і травень Мінфіном збільшено плановий показник щодо цих надходжень загалом на вказану суму з відповідним зменшенням на інші періоди року, внаслідок чого відносно уточненого плану виконання доходів становило 100%/; ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+1,9 млрд грн); плата за видачу, переоформлення, продовження терміну дії ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України та видачу дублікатів таких ліцензій (+1,6 млрд грн) /внаслідок надходження коштів від продажу 4G ліцензій у сумі 7,9 млрд грн/.

Водночас, не виконано план надходжень, насамперед: акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (-7,2 млрд грн); ПДВ з ввезених на територію України товарів (-3,9 млрд грн); рентної плати за користування надрами для видобування природного газу (-2,06 млрд грн); ввізного мита (-0,76 млрд грн); надходжень в рамках програм допомоги Європейського Союзу (-0,7 млрд грн).

Крім того, належить звернути увагу, що стаття 15 Закону /щодо перерахування Національним банком коштів на загальну суму не менш як 50,549 млрд грн/ не буде реалізована в повному обсязі, оскільки у затвердженій Радою НБУ річній фінансовій звітності НБУ за 2017 рік визнано зобов’язання з перерахування прибутку до розподілу до державного бюджету у сумі 44,614 млрд грн (що на 5,935 млрд грн менше планового показника). Таким чином, керуючись частиною дев’ятою статті 45 Кодексу та статтею 5-1 Закону України «Про Національний банк України» наразі можна стверджувати, що у п.р. доходи загального фонду державного бюджету щодо відповідних надходжень будуть менше плану на вказану суму.

Бюджетне відшкодування податку на додану вартість за 5 місяців п.р. здійснено в обсязі 54,8 млрд грн, що на 6,9 млрд грн, або на 14,4%, більше такого показника за відповідний період минулого року. При цьому за даними ДФС станом на 01.06.2018 р. бюджетна заборгованість по невідшкодованих сумах ПДВ становила 14 млрд грн (зменшилася на 1,2 млрд грн з початку року), з них з простроченим терміном відшкодування – 484 млн грн (збільшилася з початку року на 7,3 млн грн).

До спеціального фонду за січень-травень п.р. надійшло доходів в обсязі 32,07 млрд грн, що становить 42,7% затвердженого на рік обсягу та 36,6% менше, ніж за відповідний період 2017 р. Насамперед, це пояснюється тим, що за 5 місяців п.р. конфісковані кошти надійшли в обсязі лише 61,3 тис. грн при плані на цей період у сумі 1,25 млрд грн, в той час як у квітні минулого року такі надходження становили 29,7 млрд грн. За звітний період найбільшим за обсягом джерелом спеціального фонду були власні надходження бюджетних установ: 14,28 млрд грн, або 54,4% річного плану. При цьому доходи, які є складовими державного дорожнього фонду, надійшли загалом у сумі 13,3 млрд грн, що становить 40,5% річного плану та 112,8% плану на звітний період, або на 1,5 млрд грн більше.

Окремо слід зазначити, що відповідно до пункту 33 розділу VI Кодексу у 2018 році продовжено дію експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування за рахунок перерахування 50% перевиконання загального обсягу щомісячних надходжень митних платежів, визначених у розписі державного бюджету за загальним фондом, у всіх областях і м. Києві. За звітними даними Казначейства станом на 1 червня п.р. перераховано до спеціального фонду обласних бюджетів та бюджету м. Києва в рамках вказаного експерименту за підсумками січня-березня 2018 р. загалом 1,5 млрд грн (у т.ч. 1 422,8 млн грн – внаслідок перевиконання загального обсягу індикативних показників митних платежів за січень п.р., решта 77,2 млн грн – компенсація з державного дорожнього фонду за підсумками І кв.). При цьому за підсумками квітня п.р. кошти місцевим бюджетам не перераховувалися, оскільки у цьому місяці не відбулося перевиконання загального обсягу індикативних показників, а за підсумками травня п.р. має бути загалом перераховано місцевим бюджетам у червні п.р. орієнтовно 362,75 млн грн. Залишок коштів в рамках експерименту в окремих регіонах станом на 01.01.2018 р. становив загалом 4 млрд грн.

Відповідно до вказаної норми Кодексу перелік об’єктів, щодо яких здійснюється реалізація заходів згідно з експериментом, затверджується відповідною обласною, Київською міською держадміністраціями за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, та з подальшим погодженням з Комітетом. На виконання такої норми Комітет станом на 19.06.2018 р. погодив 22 переліки об’єктів (з них додаткових - 4, уточнених – 1), щодо яких здійснюється реалізація відповідних заходів, поданих більшістю облдержадміністрацій. Разом з тим, за наявності на початок червня п.р. значних коштів в рамках експерименту деякі облдержадміністрації ще не забезпечили погодження відповідних переліків об’єктів з Укравтодором і Комітетом. Це стосується, насамперед, Київської (1 333,6 млн грн), Житомирської (116,8 млн грн), Полтавської (67 млн грн) областей.

За даними ДФС станом на 1 червня п.р. переплати до державного бюджету становили 29,1 млрд грн (проти 38 млрд грн на початок року), а податковий борг перед державним бюджетом становив 81 млрд грн (збільшився з початку року на 3,2 млрд грн, або на 4,1%). Зростання податкового боргу перед державним бюджетом свідчить про подальше погіршення стану фінансової дисципліни платників податків та недієвість заходів органів Державної фіскальної служби щодо адміністрування та управління податковим боргом.

Щодо фінансування державного бюджету та державного боргу

За січень-травень 2018 р. державний бюджет виконано з дефіцитом, що становив 9,18 млрд грн, при цьому за загальним фондом - з дефіцитом у сумі 14,15 млрд грн при уточненому плані на цей період у сумі 47,3 млрд грн, а за спеціальним фондом – з профіцитом у сумі 4,98 млрд грн. Зазначене є наслідком здійснення видатків у значно менших обсягах від плану, ніж отримано доходів (особливо за загальним фондом), при тому що за загальним фондом не виконано план надходжень від приватизації державного майна і державних зовнішніх запозичень на звітний період.

Від приватизації державного майна за 5 місяців п.р. до загального фонду надійшло лише 49,8 млн грн, або 1,2% плану на січень-травень п.р., при затвердженому річному плановому показнику 21,3 млрд грн. Варто зауважити, що пунктом 17 Прикінцевих положень Закону доручено Кабінету Міністрів затвердити у двотижневий строк Перелік об’єктів права державної власності, що підлягають приватизації у 2018 р. Поряд з тим, Закон України від 18.01.2018 р. № 2269-VIII «Про приватизацію державного і комунального майна» (проект якого за реєстр. № 7066 ініціював Уряд) передбачає удосконалення, спрощення і скорочення процедур приватизації для досягнення високих темпів приватизації, прозорості та відкритості приватизаційного процесу, залучення широкого кола інвесторів до придбання державної власності. Однак, рішення Уряду на реалізацію вказаних законодавчих норм прийняті лише 10 травня п.р. (включаючи Розпорядження КМУ від 10.05.2018 № 358-р «Про затвердження переліку об’єктів великої приватизації державної власності, що підлягають приватизації у 2018 році», в якому визначено 23 відповідних об’єкта).

Державні запозичення на фінансування державного бюджету за 5 місяців п.р. здійснені в обсязі 67,06 млрд грн (28,9% затвердженого річного обсягу), з них до загального фонду - у сумі 65,5 млрд грн, що становить 30,5% затвердженого річного обсягу та 60,2% плану на звітний період згідно з первинним розписом фінансування державного бюджету на 2018 рік, або на 43,3 млрд грн менше.

Згідно з Висновком РП у січні–березні 2018 р. збільшилася, порівняно з 2017 р., середньозважена дохідність за облігаціями внутрішньої державної позики, номінованими в гривні (з 10,5% до 16,5%), доларах США (з 4,8% до 5,2%), євро (з 4% до 4,1%), що призведе в майбутньому до посилення боргового навантаження на державний бюджет унаслідок збільшення видатків на обслуговування державного внутрішнього боргу.

Зовнішні запозичення до спеціального фонду (від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій на реалізацію інвестиційних проектів) за 5 місяців п.р. надійшли у сумі 1,5 млрд грн, або 9% річного плану /17 млрд грн/. За Висновком РП низький рівень залучення таких запозичень є наслідком незадовільної діяльності відповідальних виконавців інвестиційних проектів та системних недоліків у забезпеченні впровадження таких проектів.

У січні-травні п.р. платежі з погашення державного боргу здійснені у сумі 84,9 млрд грн (48,3% затвердженого показника на рік та 95,5% плану на звітний період згідно з первинним розписом фінансування державного бюджету на 2018 рік), у т.ч. на погашення внутрішнього боргу – 64,2 млрд грн, зовнішнього боргу – 20,7 млрд грн. У Висновку РП зазначено, що виплати на погашення й обслуговування зобов’язань за державним і гарантованим державою боргом збільшилися в І кв. 2018 р. порівняно з відповідним періодом попереднього року вдвічі і становили 89,2 млрд грн, або третину витрат державного бюджету.

За інформацією Мінфіну загальна сума державного та гарантованого державою боргу на 30 квітня п.р. становила 2 020,98 млрд грн та зменшилася з початку року у гривневому еквіваленті на 120,7 млрд грн, або на 5,6%. Обсяг державного боргу зменшився з початку року на 84,97 млрд грн, або на 4,6%, і становив 1 748,7 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2018 р. – 1 999,3 млрд грн). Гарантований державою борг порівняно з початком року зменшився на 35,7 млрд грн, або на 11,6%, і становив 272,2 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2018 р. – 747,55 млрд грн). Слід зазначити, що зменшення боргу у гривневому еквіваленті є наслідком зміцнення офіційного курсу гривні до долара США порівняно з початком року (на 31.12.2017 р. – 28,067 грн/дол. США, на 30.04.2018 р. – 26,23 грн/дол. США), на що також звертає увагу Рахункова палата.

За звітними даними за 4 місяці п.р. державні гарантії не надавалися (згідно з статтею 6 Закону граничний обсяг надання державних гарантій – 24 млрд грн). Разом з тим, варто звернути увагу, що згідно із Законом України від 05.04.2018 р. № 2395-VIII «Про ратифікацію Гарантійної угоди (Проект доступу до довготермінового фінансування) між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку» МБРР має надати кредит ПАТ «Укрексімбанк» у сумі 150 млн дол. США під державну гарантію. Крім того, Кабінетом Міністрів прийнято 6 рішень (постанови КМУ від 23.05.2018 р. №№ 438, 439, 440, 441, 442 і 443) про надання державних гарантій щодо державних підприємств вугільної галузі на загальну суму 1 054,6 млн грн /аналогічно до постанов КМУ від 18.12.2017 р. №№ 999, 1000, 1001 і 1002 та від 20.12.2017 р. №№ 995 і 996 щодо надання державних гарантій у 2017 р., які не були реалізовані/. Таким чином, на підставі таких документів ймовірне оформлення надання державних гарантій у подальших місяцях цього року.

Залишки бюджетних коштів за загальним фондом зменшилися з початку року на 2,6 млрд грн та станом на 31.05.2018 р. становили 0,5 млрд грн. Залишки бюджетних коштів за спеціальним фондом збільшилися на 5,4 млрд грн і становили відповідно 46,1 млрд грн.

Необхідно звернути увагу, що розділ «Фінансування за класифікацією фінансування бюджету за типом боргового зобов’язання» містить значні за обсягом фактичні показники за кодом 602304 «Інші розрахунки», які з початку 2018 р. постійно зростають та план щодо яких не визначено Законом. Зокрема, у місячних звітах за січень, січень-лютий, січень-березень та січень-квітень п.р. за таким кодом відображено показники за загальним фондом у сумі 2,4 млрд грн, 18,7 млрд грн, 31,9 млрд грн та 38,9 млрд грн відповідно. З цього приводу від Комітету направлено звернення до Казначейства щодо надання деталізованого переліку операцій, здійснення яких у 2018 р. відображається за таким кодом, з наведенням підстав і обсягів проведення таких операцій за січень-квітень п.р. (в помісячному розрізі) та відповідних пояснень. У відповіді Казначейства (лист від 04.06.21018 р. № 14-01/502-9092) повідомлено, що у 2018 р. за вказаним кодом переважно відображається недостатність ресурсу загального фонду. При цьому, за січень-травень п.р. такий показник становив 32,95 млрд грн.

Така ситуація свідчить про наявність у поточному році значних проблем щодо виконання державного бюджету і дотримання його збалансованості та потребує вжиття заходів щодо забезпечення додаткових надходжень державного бюджету, включаючи погашення податкової заборгованості та зменшення тінізації економіки.

Щодо видатків та кредитування державного бюджету

За січень-травень п.р. видатки проведено загалом у сумі 379,9 млрд грн, або 38,3% бюджетних призначень, у т.ч. за загальним фондом - у сумі 354,1 млрд грн (39% бюджетних призначень та 90,7% уточненого плану на 5 місяців /або на 36,3 млрд грн менше/) та за спеціальним фондом - у сумі 25,8 млрд грн (31% бюджетних призначень).

Необхідно зауважити, що тривале затвердження учасниками бюджетного процесу документів, застосування яких у процесі виконання бюджету визначено Кодексом (порядків використання бюджетних коштів та паспортів бюджетної програми), та зволікання щодо проведення процедур закупівель завадило в звітному періоді проведенню деяких видатків державного бюджету в запланованих обсягах, що також зазначено у Висновку РП.

Зокрема, станом на 1 червня п.р. не розпочато проведення видатків загального фонду державного бюджету за 54 бюджетними програмами, незважаючи на наявність відповідних бюджетних асигнувань на звітний період.

Крім того, недоліки у плануванні та організації проведення видатків призвели до прийняття Кабінетом Міністрів рішень про перерозподіл видатків державного бюджету між бюджетними програмами. Відповідно до частин шостої та восьмої статті 23 Кодексу станом на 15.06.2018 р. до Комітету надійшло 16 звернень щодо передачі бюджетних призначень та перерозподілу видатків державного бюджету за 43 бюджетними програмами (напрямами) по загальному фонду на загальну суму 2,4 млрд грн. Разом з тим, в процесі або за результатами розгляду таких питань у Комітеті заслуховувалися окремі головні розпорядники коштів державного бюджету щодо реалізації відповідних бюджетних програм та окремих норм Закону (зокрема, Мінкультури, Укравтодор, Міненерговугілля).

Пенсійному фонду спрямовані видатки у сумі 61,25 млрд грн, або 100% плану на січень-травень 2018 р., що на 35,8% (на 16,1 млрд грн) більше порівняно з аналогічним періодом 2017 р. На відміну від попередніх двох років загальний обсяг заборгованості Пенсійного фонду за позиками, наданими Казначейством за рахунок єдиного казначейського рахунку, з початку року збільшився на 5,8 млрд грн та на 01.06.2018 р. становив 53,8 млрд грн, що свідчить про погіршення фінансового стану Пенсійного фонду.

Видатки на обслуговування державного боргу проведено в обсязі 50,76 млрд грн, або 39% бюджетних призначень та 91,9% плану на січень-травень п.р.

За 4 місяці п.р. прийнято ряд рішень Уряду про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на загальну суму майже 1,6 млн грн, або 0,1% бюджетних призначень (1,5 млрд грн), при цьому касові видатки становили 1,5 млн грн.

За січень-травень 2018 року повернуто кредитів до загального фонду в обсязі 2,9 млрд грн, або 48,3% затвердженого на рік показника та 115% плану на січень-травень п.р. До спеціального фонду повернуто кредитів в обсязі 0,16 млрд грн, або 12,2% затвердженого на рік показника.

За 5 місяців п.р. надано кредитів на суму 2,07 млрд грн, або 14,6% затвердженого на рік показника, у т.ч. із загального фонду – на суму 0,6 млрд грн (64,7% затвердженого на рік показника та 92% плану на січень-травень п.р.) та із спеціального фонду – на суму 1,47 млрд грн (11,1% затвердженого на рік показника).

Станом на 01.05.2018 р. кредиторська заборгованість за видатками загального фонду становила 2,6 млрд грн і збільшилася з початку року на 71,4%, з них прострочена кредиторська заборгованість – майже 1 млрд грн (37,9% від загального обсягу заборгованості) та зменшилася з початку року на 6,4%.

Дебіторська заборгованість за видатками загального фонду станом на 01.05.2018 р. становила 15,1 млрд грн і зменшилася з початку року на 11,5%, з них прострочена дебіторська заборгованість – 2 млрд грн (13,5% від загального обсягу заборгованості) та зменшилася з початку року на 1,8%.

Відповідно до статті 32 Закону розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за двома бюджетними програмами здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів, погодженим з Комітетом. Станом на 19.06.2018 р. за зверненнями відповідних головних розпорядників коштів державного бюджету Комітетом погоджено рішення Кабінету Міністрів щодо розподілу у повному обсязі коштів (4 млрд грн) за бюджетною програмою «Державна підтримка галузі тваринництва» (код 2801540) з наданням ряду рекомендацій Уряду для забезпечення ефективного використання коштів за цією бюджетною програмою та посилення контролю за їх витрачанням (при цьому Мінагрополітики своєчасно інформує Комітет про стан виконання відповідних рекомендацій). Комітет також погодив розподіл коштів у сумі 180,9 млн грн за бюджетною програмою «Здійснення природоохоронних заходів» (код 2401270). При цьому залишилися нерозподіленими кошти за бюджетною програмою 2401270 у сумі 180,2 млн грн, з приводу чого Комітет рекомендував Уряду доручити Мінприроди спільно з Мінфіном терміново врегулювати питання щодо спрямування коштів державного бюджету на здійснення природоохоронних заходів на об’єктах комунальної власності (у разі необхідності внести відповідні пропозиції). Наразі немає інформації від Уряду щодо узгодженого рішення з цього питання.

Щодо трансфертів між державним і місцевими бюджетами

За 5 місяців п.р. трансферти з державного бюджету (дотації та субвенції) передані місцевим бюджетам у сумі 142,08 млрд грн, що становить 46% бюджетних призначень та 95,3% уточненого плану на січень-травень п.р.

Базова дотація перерахована у сумі 3,4 млрд грн, або 100% плану на січень-травень п.р. Додаткові дотації, що планувались у цьому періоді, також передано у повному обсязі відповідно до плану на цей період. Реверсна дотація перерахована до державного бюджету у сумі 2,25 млрд грн, або 99,9% плану на звітний період.

Субвенції загального фонду перераховані у сумі 128,4 млрд грн, або 96% уточненого плану на січень-травень п.р., з них субвенції на виконання державних програм соціального захисту населення передані в обсязі 75,4 млрд грн, або 95,8% уточненого плану на січень-травень п.р. Серед таких субвенцій найбільша за обсягом - субвенція на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг, яку перераховано у сумі 52,4 млрд грн, або 98,2% уточненого плану на звітний період та 73,8% бюджетних призначень. У Висновку РП зазначено, що кредиторська заборгованість за наданими пільгами та житловими субсидіями населенню на оплату житлово-комунальних послуг з початку року зменшилася на 2,1 млрд грн і на 01.04.2018 р. становила 24,5 млрд грн (з якої прострочена – 34,8%), що збільшує наявні ризики незабезпечення до кінця року таких виплат населенню в повному обсязі.

Значну частку у загальному обсязі субвенцій загального фонду, переданих місцевим бюджетам за 5 місяців п.р., становили освітня та медична субвенції, а саме освітня субвенція передана в обсязі 25,3 млрд грн (100% уточненого плану на звітний період), медична субвенція – 25,5 млрд грн (98,9% плану на звітний період).

Статтею 20 Закону надано право Кабінету Міністрів здійснювати розподіл резерву коштів освітньої і медичної субвенцій, а також нерозподілених видатків цих субвенцій для територій Донецької та Луганської областей, на яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, між місцевими бюджетами, а також перерозподіл таких субвенцій між місцевими бюджетами /загальний резерв освітньої субвенції – 2,16 млрд грн; загальний резерв медичної субвенції - 1,38 млрд грн/. При цьому розпорядженням КМУ від 25.04.2018 р. № 282-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки на 2018 рік» зменшено освітню субвенцію за рахунок нерозподілених видатків на 1,1 млрд грн з відповідним збільшенням видатків за бюджетною програмою 2201160 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами III і IV рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» /отже, уточнений загальний резерв освітньої субвенції – 1,06 млрд грн/. Однак, на даний час Урядом ще не прийнято рішень щодо розподілу таких коштів.

Субвенції спеціального фонду перераховані у сумі 4,5 млрд грн, що становить 27,3% бюджетних призначень.

У Законі деякі трансферти місцевим бюджетам затверджено без розподілу між місцевими бюджетами, який відповідно до частини шостої статті 108 Кодексу має бути здійснений Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом. Зокрема, на даний час залишаються:

- нерозподіленими такі трансферти місцевим бюджетам:

стабілізаційна дотація (код 3511110) /затверджено у сумі 200 млн грн/;

субвенція на реалізацію заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров'я у сільській місцевості (код 2761040) /затверджено у сумі 1 млрд грн/;

субвенція на будівництво/ реконструкцію палаців спорту (код 3411180) /затверджено у сумі 150 млн грн/;

субвенція на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України (код 1611020) /затверджено у сумі 34 млн грн/;

субвенція на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані інвалідами війни ІІІ групи відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19-20 частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (код 2511190) /затверджено у сумі 25 млн грн/;

- не повністю розподіленими такі трансферти місцевим бюджетам:

субвенція на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами (код 3511210) /затверджено у сумі 5 млрд грн, однак наразі не оприлюднено рішення Уряду від 13 червня п.р. щодо розподілу цієї субвенції/;

субвенція на реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (код 2761600) /затверджено у сумі 1,5 млрд грн, не розподілено за загальним фондом 282,5 млн грн/;

субвенція на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих осіб, визначених абзацами 5-8 пункту 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», для осіб з інвалідністю І-ІІ групи, яка настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, визначених пунктами 11-14 частини другої статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», та які потребують поліпшення житлових умов (код 2511120) /затверджено у сумі 329,8 млн грн, не розподілено 29,9 млн грн/;

субвенція на проведення робіт, пов'язаних зі створенням і забезпеченням функціонування центрів надання адміністративних послуг, у тому числі послуг соціального характеру, в форматі «Прозорий офіс» (код 2511170) /затверджено у сумі 150 млн грн, не розподілено 7,3 млн грн/.

Слід також зауважити, що відповідно до частини п’ятої статті 24-1 Кодексу розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку (далі – ДФРР) за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку затверджується Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом у тримісячний строк із дня набрання чинності законом про державний бюджет. У Законі загальний обсяг ДФРР на п.р. затверджено у сумі 6 млрд грн, у т.ч. за загальним фондом – 4 млрд грн, за спеціальним фондом – 2 млрд грн. За зверненням Мінрегіону (лист від 05.06.2018 р.) Комітетом погоджено розпорядження КМУ від 23.05.2018 р. № 372-р щодо розподілу коштів ДФРР у сумі 4,05 млрд грн (у т.ч. за загальним фондом – 2,78 млрд грн, за спеціальним фондом – 1,28 млрд грн, з них за рахунок залишку коштів на 01.01.2018 р. – 0,25 млрд грн). Отже, на даний час залишаються нерозподіленими кошти ДФРР у сумі 2,19 млрд грн (з них за загальним фондом – 1,22 млрд грн, або 30,5% бюджетних призначень). Тривалий період розподілу вищезазначених видатків створює ризики щодо своєчасного освоєння відповідних бюджетних коштів у п.р. та не сприяє їх ефективному використанню.

Щодо реалізації окремих норм Закону та змін до Закону

З початку року станом на 19.06.2018 р. зміни до Закону не вносилися.

Разом з тим, потрібно звернути увагу, що за підсумками квартального звіту про виконання державного бюджету за І кв. 2018 р. надходження загального фонду державного бюджету становили 226,6 млрд грн, що на 65,6 млрд грн, або на 22,5%, менше плану на цей період. Згідно з частиною другою статті 54 Кодексу у разі недоотримання надходжень загального фонду державного бюджету за результатами квартального звіту більше ніж на 15% суми, передбаченої розписом державного бюджету на відповідний період, Мінфін готує пропозиції про внесення змін до державного бюджету, а Кабінет Міністрів, розглянувши ці пропозиції, подає до Верховної Ради розроблений на їх основі проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет не пізніше двох тижнів з дня подання пропозицій Мінфіном. Однак наразі Урядом не подано на розгляд Верховної Ради відповідних пропозицій. З цього приводу у Висновку РП пропонується рекомендувати Кабінету Міністрів ініціювати внесення відповідних змін до Закону для збалансування витрат і надходжень державного бюджету.

При цьому варто зазначити, що пунктом 19 Прикінцевих положень Закону доручено Кабінету Міністрів на основі моніторингу виконання державного бюджету за підсумками І кв. 2018 р. розглянути питання щодо можливості підвищення розміру мінімальної зарплати з визначенням його на рівні 4200 грн на місяць з ІІ кв. 2018 р. Виходячи із значного невиконання державного бюджету у звітному періоді, на даний час виникають сумніви щодо можливості реалізації такої норми.

Щодо нормативно-правового забезпечення реалізації окремих норм Закону належить звернути увагу, що на даний час Кабінетом Міністрів не прийнято рішення щодо:

розподілу нерозподіленого залишку коштів, джерелом яких у 2017 р. були надходження конфіскованих коштів (за інформацією Казначейства - у сумі 268,8 млн дол. США /гривневий еквівалент у сумі 7 544,7 млн грн за офіційним валютним курсом станом на 01.01.2018 р./), за визначеними статтею 34 Закону напрямами;

порядку здійснення підтримки впровадження ринку електричної енергії в частині погашення заборгованості за спожиту електричну енергію державних вугледобувних підприємств та вугледобувних господарських товариств, 100% акцій яких належать державі, за рахунок надходжень від погашення податкового боргу, в т.ч. реструктуризованого або розстроченого (відстроченого), з податку на прибуток підприємств та сплати частини чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об’єднань, що вилучається до державного бюджету (з урахуванням штрафних санкцій, пені та процентів, нарахованих на суму цього боргу), що склався станом на 01.01.2018 р., який сплачується підприємствами електроенергетичної, нафтогазової, вугільної галузей /відповідно до статті 28 Закону/.

Поряд з тим, на даний час залишаються нереалізованими норми абзаців другого і четвертого пункту 13 Прикінцевих положень Закону щодо доручення Кабінету Міністрів при розподілі коштів у межах видатків загального фонду державного бюджету на 2018 рік за відповідними бюджетними програмами передбачити спрямування коштів на:

підтримку та розвиток петриківського розпису в сумі 5 млн грн і на розвиток української пісні в сумі 15 млн грн за бюджетною програмою "Загальнодержавні заходи у сферах культури та мистецтв, охорони культурної спадщини, вивезення, ввезення і повернення культурних цінностей, державної мовної політики, міжнаціональних відносин, релігії та захисту прав національних меншин" (код 1801170);

розробку препаратів на основі олігонуклеотидів для нових методів діагностики та лікування раку в сумі 30,6 млн грн за бюджетною програмою "Фундаментальні дослідження, прикладні наукові і науково-технічні розробки, виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням, підготовка наукових кадрів, фінансова підтримка розвитку наукової інфраструктури та наукових об’єктів, що становлять національне надбання, забезпечення діяльності наукових бібліотек" (код 6541030).

Викликає занепокоєння стан реалізації статті 24 Закону щодо фінансового забезпечення з державного бюджету у 2018 р. вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації державної власності, з приводу яких до 1 червня п.р. мало бути прийнято рішення про входження до складу вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації державної власності (як структурних підрозділів). Про наявність відповідної проблеми свідчать численні звернення до Комітету та здійснений Урядом у кінці квітня п.р. перерозподіл видатків МОН щодо збільшення на 1,1 млрд грн видатків на підготовку кадрів вищими навчальними закладами III і IV рівнів акредитації.

За результатами розгляду такого питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення:

1. Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році взяти до відома та врахувати в роботі.

2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

1) проаналізувати Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому кварталі, вжити заходів щодо забезпечення належного виконання державного бюджету у поточному році та опрацювати відповідні пропозиції Рахункової палати (включаючи вжиття заходів із забезпечення збалансованості надходжень та витрат загального фонду державного бюджету у 2018 році);

2) забезпечити виконання планових показників доходів загального фонду державного бюджету, включаючи вжиття заходів щодо скорочення податкового боргу та інтенсифікації розвитку економіки із зменшенням її тіньового сектору;

3) забезпечити виконання вимог статті 20 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» щодо розподілу резерву і нерозподілених видатків освітньої та медичної субвенцій;

4) здійснити розподіл стабілізаційної дотації (код 3511110), субвенцій за кодами 1611020, 2511190, 2761040 і 3411180) та завершити розподіл субвенцій за кодами 2511120, 2511170, 2761600 і 3511210), доручивши відповідним міністерствам прискорення підготовки і узгодження необхідних нормативно-правових актів Уряду;

5) здійснити розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку (код 2761070) у повному обсязі;

6) забезпечити належну реалізацію статей 24, 28 і 34, абзаців другого і четвертого пункту 13 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік», прискоривши прийняття необхідних підзаконних нормативно-правових актів;

7) поінформувати щодо можливості підвищення мінімальної заробітної плати, передбаченого пунктом 19 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік», з наданням обґрунтованих пояснень;

8) подати Комітету Верховної Ради України з питань бюджету інформацію щодо врахування вищезазначених рекомендацій, включаючи пропозиції Рахункової палати, наведені у її Висновку про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2018 рік у першому кварталі.