Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 02 червня 2021 року розглянув звіт Кабінету Міністрів України про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (з урахуванням висновків Рахункової палати про результати аналізу річного звіту про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»).

Згідно з розпорядженням КМУ від 24.03.2021 р № 232-р «Про схвалення звіту про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» державний бюджет у 2020 р. виконано за доходами в сумі 1.076.027 млн грн, видатками - 1.288.121,3 млн грн, обсягом повернення кредитів - 9.517,2 млн грн, обсягом надання кредитів - 15.033,9 млн грн, з дефіцитом у сумі 217.611 млн грн.

Керуючись частиною шостою статті 161 Регламенту Верховної Ради України, у процесі опрацювання даного звіту і поданих до нього документів з урахуванням висновків та інших матеріалів Рахункової палати за результатами здійснених нею заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) у Комітеті з питань бюджету підготовлено проект постанови Верховної Ради України «Про звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік».

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: взяти до відома відповідний звіт Уряду і рекомендувати Верховній Раді України звіт Кабінету Міністрів України про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» взяти до відома та надати доручення Кабінету Міністрів України щодо поліпшення управління бюджетними коштами шляхом прийняття зазначеного проекту постанови Верховної Ради України, підготовленого народними депутатами України – членами Комітету з питань бюджету (зареєстровано за № 5612). При цьому Комітет з питань бюджету вирішив направити Кабінету Міністрів України такі доручення як рекомендації Комітету, а саме:

1) проаналізувати висновки Рахункової палати про результати аналізу річного звіту про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», вжити заходів для недопущення порушень бюджетного законодавства у поточному і наступних бюджетних періодах та для реалізації відповідних пропозицій Рахункової палати;

2) забезпечити дотримання вимог Кодексу щодо формування проекту державного бюджету на наступні бюджетні періоди на реалістичному прогнозі основних макропоказників економічного і соціального розвитку України та обґрунтованих розрахунках надходжень і витрат державного бюджету;

3) доручити Міністерству фінансів України, Державній податковій службі України та Державній митній службі України здійснювати необхідні заходи щодо покращення стану справляння та адміністрування податків і зборів, забезпечити належну координацію діяльності щодо виконання планових показників доходів державного бюджету;

4) доручити Державній податковій службі України здійснювати дієві заходи щодо скорочення податкового боргу перед державним бюджетом, а також спільно з уповноваженими центральними органами виконавчої влади активізувати роботу щодо погашення суб’єктами господарювання державного сектору економіки, які мають податковий борг, відповідної податкової заборгованості та недопущення її утворення надалі;

5) доручити Фонду державного майна України та іншим уповноваженим органам управління об’єктами державної власності забезпечити належний контроль за використанням орендованого державного нерухомого майна, включаючи контроль за вчасним укладенням договорів оренди, активізацію претензійно-позовної роботи в частині погашення заборгованості з орендної плати та моніторинг щодо своєчасності і повноти сплати орендної плати до державного бюджету;

6) удосконалити методики розрахунку планових показників доходів державного бюджету для забезпечення їх реалістичності, включаючи розрахунок надходжень від орендної плати за користування державним майном;

7) завершити прийняття необхідних нормативно-правових актів для належної реалізації Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор», а також доручити Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей вжити дієвих заходів з надходження до державного бюджету у запланованому обсязі плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей;

8) забезпечити підвищення ефективності управління об’єктами державної власності, опрацювавши можливість передачі повноважень з управління відповідними об’єктами від Кабінету Міністрів України до центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізацію державної політики у відповідній сфері;

9) доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету забезпечити реалістичне планування власних надходжень бюджетних установ під час складання проекту державного бюджету, виходячи з відповідних фактичних показників за попередні роки, а також ефективне використання таких коштів відповідно до частини четвертої статті 13 та частини дев’ятої статті 51 Кодексу з метою зменшення навантаження на загальний фонд державного бюджету;

10) забезпечити ефективне управління державним боргом, здійснюючи заходи щодо мінімізації ризиків посилення боргового навантаження на державний бюджет насамперед шляхом зменшення вартості державних запозичень та збільшення частки довгострокових боргових зобов’язань;

11) доручити Міністерству енергетики України за участю Міністерства фінансів України забезпечити реалізацію норм статті 9 Закону України «Про впорядкування питань, пов’язаних із забезпеченням ядерної безпеки», пункту 7 частини четвертої статті 30 Кодексу та відповідних положень закону про Державний бюджет України в частині спрямування коштів фінансового резерву, призначеного для зняття з експлуатації ядерних установок, на придбання облігацій внутрішньої державної позики для захисту таких коштів від інфляції та отримання додаткового джерела формування зазначеного резерву;

12) проаналізувати поточний стан виконання планових показників залучення кредитів (позик) від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій до спеціального фонду державного бюджету для реалізації інвестиційних проектів, вжити дієвих заходів реагування у разі неналежної вибірки кредитних ресурсів і незадовільного впровадження зазначених проектів та недопущення такої ситуації у подальшому, а також забезпечити своєчасне і ефективне використання таких коштів;

13) доручити Міністерству фінансів України і Державній казначейській службі України забезпечити узгодженість показників в інформації, передбаченій пунктом 15-2 частини другої статті 61 Кодексу, з відповідними показниками в інших розділах річного звіту про виконання закону про Державний бюджет України, а також своєчасне і достовірне відображення у бюджетній звітності надходжень кредитів (позик) від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій до спеціального фонду державного бюджету для реалізації інвестиційних проектів та відповідних витрат;

14) здійснити заходи щодо поліпшення ліквідності єдиного казначейського рахунка та використання коштів державного бюджету протягом року відповідно до помісячного розпису державного бюджету, не допускаючи значне навантаження на останні місяці року;

15) активізувати роботу з погашення простроченої заборгованості перед державним бюджетом за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, з обов’язковим застосуванням визначених статтею 17 Кодексу механізмів погашення (списання) такої заборгованості;

16) забезпечити реалістичне планування показників бюджету Пенсійного фонду України з урахуванням фінансових можливостей державного бюджету, мінімізувавши залучення протягом року коштів єдиного казначейського рахунку для покриття тимчасових касових розривів цього фонду, а також врегулювати питання погашення заборгованості за позиками, наданими Пенсійному фонду України за рахунок коштів єдиного казначейського рахунка;

17) доручити Міністерству соціальної політики України разом з Міністерством фінансів України забезпечити узгодженість показників звітів про виконання бюджету Пенсійного фонду України з відповідними показниками звітності про виконання Державного бюджету України;

18) доручити Міністерству фінансів України разом з головними розпорядниками коштів державного бюджету посилити роботу щодо проведення моніторингу та аналізу стану кредиторської і дебіторської бюджетної заборгованості (у тому числі простроченої) за видатками державного бюджету, забезпечивши визначення чинників нарощування такої заборгованості та невідкладне реагування на їх усунення;

19) доручити Міністерству фінансів України проаналізувати вплив постанови Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 року № 1070 «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» на збільшення у 2020 році обсягів дебіторської заборгованості за видатками державного бюджету;

20) доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету посилити контроль за роботою розпорядників коштів нижчого рівня під час укладання договорів про закупівлю товарів, робіт і послуг за рахунок бюджетних коштів на умовах попередньої оплати із забезпеченням ефективного, результативного та цільового використання бюджетних коштів, вжити заходів щодо погашення дебіторської бюджетної заборгованості та недопущення її збільшення на кінець бюджетного періоду;

21) доручити Міністерству охорони здоров’я України проаналізувати порядок здійснення закупівель за видатками на централізовані заходи та розглянути можливість зменшення термінів постачання відповідних товарів, робіт і послуг до медичних закладів з метою підвищення ефективності і раціональності використання бюджетних коштів та мінімізації дебіторської бюджетної заборгованості за відповідною бюджетною програмою, а також у разі необхідності внести зміни до відповідних нормативно-правових актів;

22) приймати рішення про здійснення перерозподілу чи розподілу витрат державного бюджету (включаючи трансферти місцевим бюджетам) та/або передачі бюджетних призначень з дотриманням вимог бюджетного законодавства, за наявності об’єктивних підстав і економічної доцільності та з урахуванням стану фактичного проведення витрат, обсяги яких зменшуються, а також забезпечувати подання до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету звернення щодо погодження відповідного рішення разом з деталізованими і достовірними фінансово-економічними розрахунками та обґрунтуваннями;

23) звернути увагу головних розпорядків коштів державного бюджету і Міністерства фінансів України на необхідність дотримання вимог Кодексу щодо завершення бюджетного періоду та недопущення ініціювання прийняття Кабінетом Міністрів України в установленому порядку рішень про зміну бюджетних показників на бюджетний період, який вже минув;

24) продовжити роботу з оцінки ефективності, результативності та економічної доцільності витрат державного бюджету, зокрема шляхом проведення оглядів витрат державного бюджету та оцінки ефективності бюджетних програм, забезпечивши практичне впровадження результатів здійснення таких заходів під час формування бюджетної політики та планування витрат державного бюджету на середньостроковий період, а також забезпечити упорядкування відповідної звітної інформації, передбаченої пунктом 15 частини другої статті 61 Кодексу, оптимізувавши її зміст для підвищення системності, аналітичності та співставності такої інформації;

25) доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету переглянути результативні показники бюджетних програм, забезпечити оптимізацію їх кількості та застосування тих показників, що повною мірою характеризують ступінь досягнення поставленої мети та виконання завдань бюджетної програми;

26) звернути увагу головних розпорядників коштів державного бюджету на обов’язковість підготовки в установлені строки нормативно-правового забезпечення для проведення витрат державного бюджету, зокрема порядків використання коштів державного бюджету та паспортів бюджетних програм, посиливши контроль за виконанням такої робити  з боку Міністерства фінансів України і  Державної казначейської служби України;

27) забезпечити прийняття рішень про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету з дотримання вимог частини першої статті 24 Кодексу та постанови Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року № 415 «Про затвердження Порядку використання коштів резервного фонду бюджету» щодо здійснення за рахунок резервного фонду державного бюджету виключно непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту державного бюджету;

28) доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету забезпечити належний рівень використання коштів, що надходять у рамках програм допомоги і грантів Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ та зараховуються до спеціального фонду державного бюджету, у тому числі залишків таких коштів за минулі роки, з метою своєчасного виконання відповідних програм та передбачених ними заходів;

29) вжити заходів щодо забезпечення ефективного та результативного використання державних капітальних вкладень та дотримання строків реалізації державних інвестиційних проектів;

30) доручити Міністерству розвитку громад та територій України забезпечувати підготовку аналітичної інформації про використання коштів державного фонду регіонального розвитку в розрізі регіонів, зокрема з наведенням показників видатків за галузевою ознакою і напрямами (заходами) та показників досягнення запланованого соціально-економічного ефекту, та подання такої інформації у матеріалах річного звіту про виконання закону про Державний бюджет України;

31) звернути увагу відповідних центральних органів виконавчої влади на необхідність своєчасного нормативно-правового забезпечення умов надання і розподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам (якщо у законі про Державний бюджет України такий розподіл не здійснено між місцевими бюджетами) для освоєння таких коштів та реалізації запланованих за їх рахунок заходів у повному обсязі протягом бюджетного періоду;

32) доручити відповідним центральним органам виконавчої влади забезпечувати здійснення розподілу між місцевими бюджетами передбачених у проекті закону про Державний бюджет України трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам з метою дотримання вимог частини третьої статті 97 Кодексу;

33) посилити контроль за ефективним використанням субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам шляхом забезпечення, зокрема, належного методологічного супроводу надання субвенцій, моніторингу цільового і своєчасного використання таких коштів з місцевих бюджетів, мінімізації накопичення залишків таких коштів на рахунках місцевих бюджетів та зменшення кількості незавершених проектів (програм, заходів), що реалізуються за рахунок субвенцій;

34) доручити Міністерству освіти і науки України забезпечити дієвий контроль за витрачанням освітньої субвенції та вжити заходів щодо використання у 2021 році у повному обсязі залишків коштів за цією субвенцією на 1 січня 2021 року;

35) внести пропозиції щодо врегулювання питання погашення заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками, наданими за рахунок коштів єдиного казначейського рахунка;

36) у тримісячний строк подати Комітету з питань бюджету інформацію щодо врахування вищезазначених рекомендацій, включаючи пропозиції Рахункової палати, наведені у її Висновках про результати аналізу річного звіту про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік».

У листі-висновку Комітету з питань бюджету щодо звіту наведена детальна аналітична інформація про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік».

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

26 квітня 2024 09:24
23 квітня 2024 19:23
22 квітня 2024 14:00
03 квітня 2024 10:09
01 квітня 2024 15:31
29 березня 2024 17:06
24 березня 2024 10:34
22 березня 2024 13:14
21 березня 2024 14:21
20 березня 2024 16:28