Зміни до Бюджетного кодексу України щодо зарахування до доходів бюджету міста Києва податку на доходи фізичних осіб

11 квітня 2012, 11:30

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 10 квітня 2012 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зарахування до доходів бюджету міста Києва податку на доходи фізичних осіб), поданий народними депутатами України О.В. Чорноволенком, Ю.В.Одарченком, реєстр. №10116 від 23.02.2012 року.

Проект закону передбачає внесення змін до статей 29 та 65 Бюджетного кодексу України в частині зміни порядку зарахування податку на доходи фізичних осіб, що сплачується (перераховується) на території міста Києва, встановивши, що до доходів бюджету міста Києва зараховується 100 відсотків цього податку замість 50 відсотків, та відповідно вилучивши з доходів державного бюджету такі надходження.

Всупереч вимогам частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої  статті 91 Регламенту Верховної Ради України авторами до законопроекту не надано належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції щодо джерел додаткових надходжень до державного бюджету для досягнення збалансованості бюджету.

Податок на доходи фізичних осіб є складовою доходів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, і така пропозиція спричинить зміни у взаємовідносинах між бюджетом міста Києва і державним бюджетом. Проведення відповідних перерахунків за встановленою формулою призведе до збільшення обсягу коштів, які передаються з бюджету міста Києва до державного бюджету. Крім того, за розрахунками Міністерства фінансів України втрати доходів державного бюджету складуть 1 118,7 млн.грн. (за умови збереження коефіцієнту «альфа» 0,75).

Міністерство фінансів України не підтримує прийняття законопроекту, вказуючи, зокрема, на такі причини. Податок на доходи фізичних осіб є загальнодержавним податком, який в повному обсязі не зараховується до жодного бюджету і пропорції його розподілу максимально враховують як наявність фінансового ресурсу, так і потребу у збалансуванні дохідної та видаткової частини бюджетів з мінімальним перетоком фінансового ресурсу у системі. Поряд з тим, у разі пропорційного розподілу податку на доходи фізичних осіб між бюджетами держава несе солідарну відповідальність за стан виконання бюджету.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради у своєму експертному висновку до законопроекту вказує на необхідність додаткового обґрунтування запропонованих законопроектом змін та, виходячи з відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України, а також статті 42 Бюджетного кодексу України, зазначає, що для прийняття зваженого рішення щодо пропозицій проекту закону слід отримати відповідний висновок Кабінету Міністрів України.

Враховуючи наведене, Комітет прийняв рішення:

рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зарахування до доходів бюджету міста Києва податку на доходи фізичних осіб) (реєстр. №10116), поданий народними депутатами України О.В. Чорноволенком, Ю.В.Одарченком, відхилити.