Про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період п'ятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (вересень 2016 року - січень 2017 року)

31 січня 2017, 16:01

Про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету 
у період п’ятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання
(вересень 2016 року  січень 2017 року)

Протягом п’ятої сесії відбулося 21 засідання Комітету з питань бюджету (далі – Комітет), на яких розглянуто 757 питань.

За цей період (станом на 10.01.2017 р.) на розгляд до Комітету надійшли 51 законопроект, за яким Комітет визначено головним, і 612 законопроектів для надання висновків щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, а також 100 проектів постанов.

У числі законопроектів, за якими Комітет визначено головним, 1 – законопроект про державний бюджет на 2017 рік, 13 законопроектів  про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», 32 законопроекти  про внесення змін до Бюджетного кодексу та 5 проектів постанов з інших питань.

Упродовж роботи сесії Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради 25 законопроектів, за яким Комітет визначений головним, у т.ч.:

1  законопроект про Державний бюджет України на 2017 рік;

8 законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» /за реєстр. №№ 4969, 5074, 5217, 5281, 5482, 5417, 5502, 4744/;

13 законопроектів про внесення змін до Бюджетного кодексу України /за реєстр. №№ 4970, 4015а, 4912, 4918, 5181, 4741, 3240, 5131, 5131 (доопр.), 5245, 5333, 3038, 5425/, з них 4 законопроекти підготовлено у звітний період до першого і другого читань /за реєстр. №№ 4970, 4015а, 4741, 5131 (доопр.)/;

3 проекти постанов щодо окремих бюджетних питань /за реєстр. №№ 5141, 5000-П, 5323/.

Верховною Радою під час п’ятої сесії прийнято 16 законів і 10 постанов, попередній розгляд яких здійснював Комітет, а саме:

1 – Закон України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (№ 1801-VIII);

7 законів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» /№№ 1516-VIII, 1659-VIII, 1660-VIII, 1760-VIII, 1785-VIII, 1786-VIII, 1809-VIII/;

8 законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України /№№ 1509-VIII, 1702-VIII, 1759-VIII, 1763-VIII, 1789-VIII, 1793-VIII, 1794-VIII, 1800-VIII/;

10 постанов /№№ 1529-VIII, 1672-VIII, 1677-VIII, 1693-VIII, 1706-VIII, 1708-VIII, 1716-VIII, 1719-VIII, 1775-VIII, 1783-VIII/.

Головним пріоритетом у законопроектній роботі Комітету за звітний період було забезпечення прийняття Верховною Радою України Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік».

Кабінетом Міністрів своєчасно подано законопроект про державний бюджет на 2017 рік (далі – законопроект № 5000) і 20 вересня 2016 р. на засіданні Комітету відбулося його представлення. Після представлення Урядом законопроекту № 5000 на пленарному засіданні Верховної Ради (21.09.2016 р.) у Комітеті протягом 26-30 вересня 2016 р. було проведено засідання підкомітетів за участю Міністерства фінансів, Рахункової палати, відповідних органів влади і установ за такими напрямами: доходи державного бюджету, фінансування державного бюджету, державний борг; видатки та кредитування державного бюджету; відносини між державним і місцевими бюджетами. У процесі розгляду зазначених питань отримано додаткову інформацію щодо обґрунтувань і розрахунків окремих показників проекту державного бюджету. При цьому, під час опрацювання показників видатків та кредитування було заслухано 49 головних розпорядників коштів державного бюджету та 42 органи державної влади – відповідальні виконавці бюджетних програм, вивчено стан і проблеми бюджетного забезпечення у відповідних сферах діяльності. За наслідками такої роботи народними депутатами – членами Комітету сформовано ряд пропозицій, які включено до таблиці пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту № 5000.

Для забезпечення конструктивного і збалансованого розгляду даного питання у Комітеті за участю керівництва Міністерства фінансів і Рахункової палати опрацьовано пропозиції суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту № 5000 та висновки Рахункової палати. За результатами проведеної роботи Комітетом було підготовлено проект постанови Верховної Ради України «Про висновки та пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2017 рік» (реєстр. № 5000-П) та таблицю пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту за реєстр. № 5000.

Верховною Радою 20.10.2016 р. прийнято зазначений проект Постанови за реєстр. № 5000-П (схвалено Бюджетні висновки Верховної Ради – постанова № 1706-VIII), що вважається прийняттям законопроекту за реєстр. № 5000 у першому читанні. На виконання цього рішення Уряд 03.11.2016 р. подав доопрацьований до другого читання законопроект за реєстр. № 5000.

Комітет 16.11.2016 р. заслухав питання щодо доопрацьованого законопроекту за реєстр. № 5000, включаючи стан врахування Бюджетних висновків Верховної Ради, та рекомендував Верховній Раді передбачити розгляд у другому читанні доопрацьованого законопроекту за реєстр. № 5000 після прийняття пов’язаних з ним урядових законопроектів про внесення змін до деяких законодавчих актів України (реєстр. № 5130), про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення та виконання бюджетів (реєстр. № 5131), про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році (реєстр. № 5132). Затим, Комітет 07.12.2016 р. заслухав дане питання та ухвалив рішення, зокрема, рекомендувати Кабінету Міністрів доручити Міністерству фінансів за наслідками розгляду Верховною Радою урядових законопроектів за реєстр. №№ 5130, 5131 і 5132 подати до 21.12.2016 р. Комітету відповідні пропозиції змін до доопрацьованого законопроекту за реєстр. № 5000, пов’язаних із необхідністю забезпечення збалансованості бюджетних показників на 2017 рік та узгодження з остаточною редакцією вищезазначених законопроектів.

За підсумками прийняття бюджетоутворюючих законопроектів за реєстр. №№ 5130, 5131 і 5132, опрацювання стану врахування Урядом Бюджетних висновки Верховної Ради та розгляду пропозицій до законопроекту за реєстр. № 5000 Комітет 21.12.2016 р. ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді доопрацьований законопроект за реєстр. № 5000 прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, погоджених з Міністерством фінансів. На цьому ж засіданні Комітету відповідно до звернення Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України і керуючись статтею 7 Регламенту Верховної Ради, за наслідками розгляду проекту Постанови Верховної Ради України «Про фінансове забезпечення діяльності Верховної Ради України» було рекомендовано Верховній Раді розглянути питання щодо проекту кошторису Верховної Ради на 2017 рік під час прийняття у другому читанні доопрацьованого законопроекту за реєстр. № 5000.

Верховна Рада 21 грудня 2016 року прийняла Закон України «Про Державний бюджет України на 2017 рік». Підтримуючи ініціативи Уряду щодо підвищення соціальних стандартів і покращення рівня добробуту та умов життя населення, за активної позиції Комітету у державному бюджеті на 2017 рік додатково передбачені соціальні видатки, насамперед, на:

надання медичної допомоги із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій науково-дослідними установами Національної академії медичних наук України (видатки визначено в обсязі 1.053,5 млн грн і порівняно із показником доопрацьованого законопроекту за реєстр. № 5000 збільшено на 817,7 млн грн);

відновлення фінансового забезпечення за рахунок коштів державного бюджету для загальнодержавних закладів охорони здоров’я (у т.ч. для дитячих та протитуберкульозних санаторіїв), які надають медичну допомогу громадянам всіх регіонів України (загалом для таких закладів передбачено видатки в обсязі 639,3 млн грн);

створення і функціонування Національного центру реабілітації інвалідів – учасників антитерористичної операції у смт Клевань Рівненської області (передбачено видатки в обсязі 31,1 млн грн);

випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга» (видатки визначено в обсязі 80 млн грн і збільшено на 17,3 млн грн);

випуск спеціальної літератури з метою комплектування бібліотек Українського товариства сліпих (для реалізації зазначеного за бюджетною програмою "Заходи із соціальної, трудової та професійної реабілітації інвалідів" окремим рядком передбачено видатки в обсязі 6 млн грн);

збільшення оплати праці тренерів штатних національних збірних команд з олімпійських видів спорту (для реалізації зазначеного за бюджетною програмою «Розвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту» видатки збільшено на 63,6 млн грн).

Поряд з тим, за наполяганням членів Комітету у державному бюджеті на 2017 рік в частині міжбюджетних відносин, зокрема:

врегульовано питання погашення різниці в тарифах на послуги з централізованого постачання тепла і води (шляхом передбачення відповідної субвенції місцевим бюджетам в обсязі 5 млрд грн);

збільшено порівняно з 2016 роком кошти на державну підтримку розвитку регіонів, для реалізації якої визначено державний фонд регіонального розвитку (у сумі 3,5 млрд грн), субвенції місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих регіонів (у сумі 4 млрд грн) та на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад (у сумі 1,5 млрд грн);

передбачено субвенції місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (у сумі 209,5 млн грн) та на модернізацію та оновлення матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів (у сумі 50 млн грн);

встановлено прямі відносини з державним бюджетом ще для 183 бюджетів тих об’єднаних територіальних громад, в яких перші місцеві вибори відбулися у грудні 2016 року.

Протягом п’ятої сесії за безпосередньої участі Комітету прийнято закони щодо змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», спрямовані на врегулювання найбільш гострих поточних питань, зокрема:

збільшення видатків на оборону і безпеку загалом у сумі 7,1 млрд грн;

збільшення субвенції місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг загалом на 6,8 млрд грн;

передбачення видатків на фінансову підтримку державного підприємства «Виробниче об'єднання Південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова» у сумі 400 млн грн для погашення заборгованості за спожиту електричну енергію;

збільшення видатків на державну підтримку вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції на 450 млн грн із спрямуванням виключно на зарплату працівникам державних вугледобувних підприємств.

Окремо варто відмітити, що завдяки активній та наполегливій роботі Комітету унормовано запровадження з 2018 року державного дорожнього фонду /Закон України від 17.11.2016 р. № 1763-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення дорожньої галузі» (законопроект за реєстр. № 4015а)/, а також продовження на 2017 рік дії експерименту щодо фінансового забезпечення розвитку автомобільних доріг загального користування за рахунок частини понадпланових надходжень митних платежів та поширення цього експерименту на всі області України /Закон України від 20.12.2016 р. № 1789-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (законопроект за реєстр. № 5131 (доопр.)/, що має сприяти збільшенню обсягів фінансового забезпечення дорожньої галузі та в кінцевому результаті суттєво покращити стан автошляхів в Україні.

Слід зазначити, що упродовж п’ятої сесії Комітет плідно співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали, висновки та інформації при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів на стадії їх формування та виконання. Загалом від Комітету направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів, галузевих міністерств та органів місцевої влади і місцевого самоврядування щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків і порушень (станом на 12.01.2017 р. – 39 листів).

При цьому, керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу, Комітет на своїх засіданнях розглядав висновки Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2016 рік у першому півріччі (05.10.2016 р.) та за дев’ять місяців (07.12.2016 р.) разом з інформацією щодо виконання державного бюджету у 2016 році (підготовленою секретаріатом Комітету, що містила відповідні аналітичні матеріали). Під час розгляду таких питань за участю Рахункової палати та Міністерства фінансів було звернуто увагу на окремі недоліки при виконанні державного бюджету протягом звітного періоду, у зв’язку з чим Комітет направляв Уряду рекомендації щодо врегулювання наявних проблем і усунення недоліків в процесі виконання бюджету.

Крім того, уповноважені представники Рахункової палати запрошувалися та брали участь у майже всіх засіданнях Комітету і багатьох засіданнях його підкомітетів.

На виконання статей 27 і 109 Бюджетного кодексу та статті 93 Регламенту Верховної Ради Комітетом здійснено експертизу 601 законопроекту щодо їх впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за наслідками чого надано відповідні висновки профільним комітетам. При цьому до 22 законопроектів надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.

Згідно із статтями 23, 24-1 і 108 Бюджетного кодексу, а також відповідно до повноважень Комітету, визначених статтями 21, 22, 29 і 30 Закону України «Державний бюджет України на 2016 рік», Комітетом опрацьовано звернення головних розпорядників коштів державного бюджету щодо погодження передачі бюджетних призначень, розподілу/перерозподілу видатків державного бюджету та розподілу/перерозподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам, за наслідками чого Комітетом погоджено 72 відповідних рішень Уряду.

У вересні-грудні 2016 року відповідно до статті 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» на підставі звернень головних розпорядників коштів державного бюджету Комітетпогодив рішення Уряду про розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за 10 бюджетними програмами, а саме: щодо будівництва (придбання) житла для військовослужбовців (Державної прикордонної служби, Національної гвардії, Збройних Сил, Державної кримінально-виконавчої служби, Служби безпеки, Управління державної охорони, Служби зовнішньої розвідки, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації), виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням у сфері космічної галузі та державними цільовими програмами реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу на підприємствах космічної галузі, а також щодо проведення ремонтних робіт на автомобільних дорогах загального користування /зважаючи на стан автомобільних доріг та необхідність їх покращення, попередньо Комітетом було проведено ряд зустрічей з Державним агентством автомобільних доріг та Міністерством фінансів, на яких обговорювалися питання формування стратегії відновлення автомобільних шляхів України та поточних завдань на 2016 рік/.

Керуючись вимогами статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», за зверненням Міністерства внутрішніх справ Комітет 07.12.2016 р. погодив надання у 2016 році державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, згідно з 8 постановами Уряду.

Поряд з тим, виходячи з вимог підпункту 4 пункту 24 розділу VI Бюджетного кодексу (щодо використання залишків коштів місцевих бюджетів населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, що зараховані до спеціального фонду відповідних обласних бюджетів із спрямуванням на відновлення об’єктів соціальної і транспортної інфраструктури, житлового фонду, систем забезпечення життєдіяльності, включаючи їх утримання, та соціально-економічний розвиток вказаних областей), Комітетом розглянуто 2 розпорядження голови Донецької та 2 розпорядження голови Луганської облдержадміністрацій, обласних військово-цивільних адміністрацій і погоджено затверджені ними переліки об’єктів і заходів, що будуть здійснюватися за рахунок відповідних бюджетних коштів.

Забезпечуючи погодження вище перелічених рішень, Комітет з метою дотримання збалансованості показників бюджету і контролю за дотриманням бюджетного законодавства у кожному випадку здійснював аналіз відповідності таких рішень Бюджетному кодексу та/або Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», проводив аналітичну оцінку виконання відповідних бюджетних програм чи реалізації відповідних норм та заслуховував головних розпорядників коштів державного бюджету щодо реалізації планів їх діяльності або використання відповідних витрат спочатку у підкомітетах, здійснюючи попереднє ретельне опрацювання питання (з урахуванням позиції Міністерства фінансів), а потім на своїх засіданнях.

У полі зору Комітету постійно перебували питання контролю за дотриманням бюджетного законодавства та ефективним використанням коштів державного бюджету головними розпорядниками, про що останні періодично звітували на засіданнях Комітету. Зокрема, належить звернути увагу на заслуховування Комітетом у вересні 2016 року Міністерства освіти і науки про стан фінансового забезпечення у 2016 році установ освіти, яке здійснюється за рахунок освітньої субвенції, а також Міністерства охорони здоров’я щодо фінансового забезпечення у 2016 році установ та закладів охорони здоров’я і виконання медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру, внаслідок чого були прийняті Урядом ряд нормативно-правових актів щодо додаткового спрямування коштів місцевим бюджетам, зокрема, за рахунок розподілу резерву освітньої та медичної субвенцій.

Слід зазначити, що у період п’ятої сесії народні депутати – члени Комітету брали участь у роботі Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів та Міжвідомчої робочої групи при Міністерстві оборони щодо реформування системи забезпечення житлом військовослужбовців Збройних Сил. При цьому, за результатами роботи Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів визначено державні інвестиційні проекти, реалізація яких розпочнеться чи продовжуватиметься у 2017 році (з урахуванням прийнятих цією Комісією рішень передбачено відповідні видатки у державному бюджеті на 2017 рік).

Як і на попередніх сесіях, Комітет продовжив практику проведення виїзних засідань, розуміючи важливість реформи міжбюджетних відносин, що здійснюється в рамках реформування місцевого самоврядування та децентралізації влади і покликана забезпечити належним фінансовим ресурсом виконання повноважень місцевого самоврядування та стимулювати проведення реформ в інших сферах, насамперед в освіті, охороні здоров’я, державному управлінні та щодо адміністративного устрою.

Протягом п’ятої сесії Комітет провів 3 виїзні засідання, заслухавши та обговоривши актуальні питання забезпечення соціально-економічного розвитку в умовах бюджетної децентралізації Харківської (м. Харків, 19 листопада), Миколаївської (м. Миколаїв, 09 грудня) областей та міста Києва (23 грудня). За наслідками вивчених проблем і здійснених заходів у 2016 році та при затвердженні державного бюджету на 2017 рік члени Комітету виступили з рядом законодавчих ініціатив, зокрема, щодо сприяння соціально-економічному розвитку регіонів, формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад, покращення фінансового забезпечення дорожнього господарства, реалізації державних інвестиційних проектів, що у свою чергу дає поштовх розвитку іншим галузям економіки, підвищує інвестиційну привабливість регіонів.

У Комітеті за звітний період (станом на 10.01.2017 р.) опрацьовано 3900 звернень, листів, пропозицій, висновків та іншої кореспонденції.