Про Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2017 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році

21 червня 2017, 17:37

Про Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2017 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році

 

Керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу України, Комітет з питань бюджету на своєму засіданні 21 червня 2017 року розглянув Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2017 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році.

Рахункова палата відповідно до вимог частини другої статті 110 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) і частини третьої статті 7 Закону України «Про Рахункову палату» подала до Верховної Ради Висновок про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2017 рік у першому кварталі, затверджений рішенням Рахункової палати від 30.05.2017 р. № 12-4 (далі – Висновок РП).

У Комітеті з питань бюджету (далі – Комітет) проаналізовано Висновок РП, а також останні звітні дані Міністерства фінансів України (далі – Мінфін), Державної казначейської служби України (далі – Казначейство), інших державних органів щодо стану реалізації норм Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон) та виконання бюджетів у поточному році і звернуто увагу на таке.

Щодо макроекономічних показників

Згідно з даними Держстату основні показники економічного і соціального розвитку України, зокрема, є такі: реальний ВВП за І квартал 2017 р. (порівняно з відповідним періодом 2016 р.) становив 102,4% /враховано при затвердженні бюджету – 103%/; індекс споживчих цін у травні п.р. – 101,3%, з початку року – 106,2% /враховано при затвердженні бюджету (грудень до грудня попереднього року) – 108,1%/; індекс цін виробників промислової продукції у травні п.р. – 98,7%, з початку року – 106,7% /враховано при затвердженні бюджету (грудень до грудня попереднього року)  – 108,5%/.

У Висновку РП відмічено, що одним із основних чинників приросту реального ВВП у І кв. п.р. стало відновлення зростання експорту товарів, зумовлене насамперед покращенням цінової кон’юнктури на світових товарних ринках, однак такий приріст був вдвічі меншим ніж у попередньому кварталі. При цьому інфляцію визначили подорожчання продуктів харчування, насамперед соціально значущих, і підвищення регульованих державою тарифів на житлово-комунальні послуги.

Слід відмітити, що постановою КМУ від 31.05.2017 р. № 385 уточнено основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2017 рік, затверджені постановою КМУ від 01.07.2016 р. № 399 та враховані при затвердженні бюджету /зокрема, прогнозний показник реального ВВП встановлено на рівні 101,8%, індексу споживчих цін – 111,2%, індексу цін виробників промислової продукції – 116,8%/. Відповідно до частин першої та другої статті 52 Кодексу Кабінет Міністрів проводить щоквартальну оцінку відповідності основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України показникам, врахованим під час затвердження державного бюджету, та у разі відхилення таких макропоказників можуть вноситися зміни до закону про державний бюджет. Таким чином, наразі Уряд має підстави для розроблення змін до державного бюджету на 2017 рік для уточнення бюджетних показників у зв’язку з коригуванням макропоказників.

За попередніми даними Національного банку, обсяг міжнародних резервів станом на 01.06.2017 р. склав 17,62 млрд дол. США і збільшився у травні п.р. на 0,44 млрд дол. США або на 2,6% (з початку року збільшився на 2,08 млрд дол. США або на 13,4%). Офіційний курс гривні щодо долара США в середньому за січень-травень 2017 р. становив 26,89 грн/дол. США /прогнозний обмінний курс на рік, врахований при затвердженні бюджету, - 27,2 грн/дол. США/.

Кошти бюджетів та інших клієнтів Казначейства становили на 01.06.2017 р. 98,8 млрд грн, у т.ч.: на єдиному казначейському рахунку – 43,9 млрд грн (проти 14,3 млрд грн на 01.01.2017 р.), на рахунках Казначейства у іноземній валюті – 49,7 млрд грн, на інших рахунках – 5,2 млрд гривень.

Щодо доходів державного бюджету

За даними Казначейства станом на 1 червня п.р. доходи державного бюджету становили 325,8 млрд грн, що на 106,5 млрд грн, або на 48,6% більше відповідного показника за минулий рік. За Висновком РП доходи державного бюджету збільшилися, насамперед, за рахунок зростання імпорту і цін.

До загального фонду за січень-травень п.р. надійшло доходів в обсязі 275,2 млрд грн, що майже на 20 млрд грн або на 7,8% більше плану на цей період згідно з первинним розписом доходів державного бюджету на 2017 рік.

Порівняно з відповідним періодом минулого року доходи загального фонду зросли на 32,9% при плановому річному зростанні на 17,2% /план на 2017 р. до факту за 2016 р./.

Загалом, на перевиконання плану на січень-травень 2017 року вплинуло значне понадпланове надходження окремих доходів, зокрема: податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів (+14,2 млрд грн); податку на прибуток підприємств (+5,2 млрд грн); рентної плати за користування надрами (+3,4 млрд грн); податку та збору на доходи фізичних осіб (+2,5 млрд грн).

Водночас, не виконано план надходжень: акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (-0,8 млрд грн); рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України (-0,2 млрд грн); рентної плати за транспортування (-0,19 млрд грн); акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (-0,18 млрд грн); надходжень від орендної плати за користування цілісним майновим комплексом та іншим державним майном (-0,17 млрд грн).

Бюджетне відшкодування податку на додану вартість на 1 червня 2017 року здійснено в обсязі 47,9 млрд грн, що на 11,9 млрд грн, або на 32,9% більше відповідного показника за минулий рік. При цьому Рахункова палата зауважила, що таке відшкодування у І кв. п.р. здійснювалося нерівномірно.

До спеціального фонду за січень-травень п.р. надійшло доходів в обсязі 50,6 млрд грн, що становить 88,3% затвердженого на рік обсягу, та порівняно з відповідним періодом минулого року більше в 4,2 раза. Найбільші обсяги доходів спеціального фонду становили конфісковані кошти та кошти, отримані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов'язаного з корупцією правопорушення, – 29,67 млрд грн, що на 18,09 млрд грн або в 2,56 раза більше річного плану (11,58 млрд грн).

Згідно з пунктом 10 статті 11, пунктами 16-21 і 24 статті 14 та додатками до Закону передбачено розподіл планового обсягу вказаних конфіскованих коштів за такими напрямами: видатки для органів національної безпеки і оборони на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави, виконання державних цільових програм реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення, а також на підприємствах космічної галузі (3 млрд грн); фінансову підтримку сільгосптоваровиробників (2,58 млрд грн); видатки державного фонду регіонального розвитку (2,5 млрд грн); субвенцію місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (2,5 млрд грн); субвенцію місцевим бюджетам на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад (1 млрд грн). Відповідно до зазначених норм постановою КМУ від 19.04.2017 р. № 272 затверджено порядок розподілу конфіскованих коштів, в якому визначено пропорції спрямування фактичних надходжень за відповідними бюджетними програмами.

Зважаючи на значне перевиконання зазначених конфіскованих коштів, належало б законодавчо уточнити планові показники цих надходжень та бюджетні призначення щодо напрямів використання таких надходжень.

Окремо слід зазначити, що відповідно до пункту 33 розділу VI Кодексу у 2017 році продовжено дію експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування за рахунок перерахування 50% перевиконання загального обсягу щомісячних надходжень митних платежів, визначених у розписі державного бюджету за загальним фондом, та розповсюджено на всі області і м. Київ.

За звітними даними Казначейства станом на 1 червня п.р. обсяг коштів, перерахованих до спеціального фонду обласних бюджетів та бюджету м. Києва в рамках вказаного експерименту за підсумками січня-квітня 2017 р., становив загалом 4 077,7 млн грн. Залишок коштів в рамках експерименту в окремих регіонах станом на 01.01.2017 р. становив загалом 928,9 млн грн. При цьому, використано коштів загалом у сумі 332,2 млн грн (в т.ч. у: Iвано-Франкiвській обл. – 24,5 млн грн; Одеській обл. – 269,4 млн грн; Чернівецькій обл. – 38,3 млн грн).

Відповідно до вказаної норми Кодексу перелік об’єктів, щодо яких здійснюється реалізація заходів згідно з експериментом, затверджується відповідною обласною, Київською міською держадміністраціями за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, та з подальшим погодженням з Комітетом. На виконання такої норми Комітет станом на 19.06.2017 р. погодив 16 переліків об’єктів, щодо яких здійснюється реалізація відповідних заходів, зокрема у: Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київській (первинний і уточнений), Львівській, Одеській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях та м. Києві.

Водночас, на підставі пункту 11 статті 11 та пункту 22 статті 14 Закону і відповідно до розпоряджень КМУ від 22.03.2017 р. № 250-р та від 31.05.2017 р. № 358-р від перевиконання за підсумками січня-березня п.р. загального обсягу щомісячних митних платежів визначено перерахувати до спеціального фонду державного бюджету 798,2 млн грн на функціонування митних органів.

За даними Державної фіскальної служби, станом на 1 травня п.р.:

переплати до державного бюджету становили 43,3 млрд грн (проти 31,8 млрд грн на початок року);

податковий борг до державного бюджету становив 49,4 млрд грн (збільшився з початку року на 3,7 млрд грн, або на 8,1%);

бюджетна заборгованість по невідшкодованих сумах ПДВ становила 13,9 млрд грн (збільшилася на 1,7 млрд грн з початку року), з них з простроченим терміном відшкодування – 1,1 млрд грн (відповідно – на 0,6 млрд грн).

У Висновку РП звернуто увагу, що обсяг надміру сплачених до державного бюджету податків і зборів збільшився за І кв. п.р. на 10,9 млрд грн, або в 1,6 раза, з них сума надміру сплаченої рентної плати за користування надрами для видобування природного газу зросла на 8,2 млрд грн, що є наслідком проведених взаєморозрахунків за нараховані пільги, субсидії та компенсації населенню.

Разом з тим, зростання податкового боргу перед державним бюджетом свідчить про подальше погіршення стану фінансової дисципліни платників податків та недієвість заходів контролюючих органів щодо адміністрування та управління податковим боргом.

Щодо фінансування державного бюджету та державного боргу

За січень-травень 2017 року державний бюджет виконано з профіцитом, що становив 26,5 млрд грн, при цьому за загальним фондом - з дефіцитом у сумі 6,6 млрд грн, хоча планувався на цей період дефіцит у сумі 51,3 млрд грн. Зазначене спричинено, насамперед, здійсненням видатків у значно менших обсягах відповідно до плану, ніж отримано доходів (особливо за спеціальним фондом) та невиконанням плану надходжень від приватизації державного майна.

Державні запозичення на фінансування державного бюджету за 5 місяців п.р. були здійснені в обсязі 61,9 млрд грн (32,4% затвердженого річного обсягу), з яких зовнішні запозичення18,65 млрд грн.

При цьому, зовнішні запозичення від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій на реалізацію інвестиційних проектів за 5 місяців п.р. надійшли у сумі 1,9 млрд грн або 11,9% річного плану /16,1 млрд грн/. За Висновком РП низький рівень залучення таких запозичень свідчить про неналежну організацію впровадження таких проектів і збільшує ризики чергового перенесення термінів їх завершення.

Зовнішні запозичення за загальним фондом надійшли у сумі 16,7 млрд грн (600 млн євро в рамках Третьої програми макрофінансової допомоги ЄС), або 23,6% затвердженого річного плану. На внутрішньому ринку до загального фонду залучено 43,2 млрд грн, що становить 57% плану на цей період. При цьому за січень-травень 2017 р. здійснено випуск облігацій внутрішньої державної позики (далі – ОВДП) з цільовим спрямуванням відповідних бюджетних коштів загалом у сумі 26,4 млрд грн, а саме відповідно до статті 16 Закону:

– здійснено додаткову капіталізацію ПАТ КБ «Приватбанк» на суму 9,8 млрд грн /постанова КМУ від 22.02.2017 р. № 89, в якій передбачено випуск ОВДП із строком обігу 15 р. та відсоткову ставку доходу на рівні 6% річних/;

– збільшено статутний капітал ПАТ «Ощадбанк» на суму майже 8,9 млрд грн /постанови КМУ від 01.02.2017 р. № 55 (в якій передбачено випуск ОВДП в розмірі 3,5 млрд грн із строком обігу 10 р. та відсоткову ставку доходу на рівні 6% річних), та від 06.03.2017 р. № 122 (в якій передбачено випуск ОВДП в розмірі 5,4 млрд грн із строком обігу 15 р. та відсоткову ставку доходу на рівні 5% річних)/;

збільшено статутний капітал ПАТ «Укрексімбанк » на суму 7,7 млрд грн /постанови КМУ від 01.02.2017 р. № 54 (в якій передбачено випуск ОВДП в розмірі 3 млрд грн із строком обігу 10 р. та відсоткову ставку доходу на рівні 6% річних), та від 06.03.2017 р. № 123 (в якій передбачено випуск ОВДП в розмірі 4,7 млрд грн із строком обігу 15 р. та відсоткову ставку доходу на рівні 9% річних)/.

Від приватизації державного майна за 5 місяців п.р. до загального фонду надійшло лише 72,8 млн грн (1,3% плану на січень-травень п.р.) при затвердженому річному плановому показнику 17100 млн грн.

Залишки бюджетних коштів за загальним фондом зменшилися з початку року на 1,1 млрд грн та станом на 31.05.2017 р. становили 8,1 млрд грн. Залишки бюджетних коштів за спеціальним фондом збільшилися майже на 35 млрд грн і становили 60,4 млрд грн.

У січні-травні п.р. платежі з погашення державного боргу здійснені у сумі 28,3 млрд грн (21,9% затвердженого показника на рік), у т.ч. на погашення внутрішнього боргу – 23,4 млрд грн, зовнішнього боргу – 4,9 млрд гривень.

За інформацією Мінфіну загальна сума державного та гарантованого державою боргу на 30 квітня п.р. становила 1 973 млрд грн та збільшилася з початку року у гривневому еквіваленті на 43,2 млрд грн (+2,2%). Обсяг державного боргу збільшився з початку року на 22,1 млрд грн, або на 1,3%, і становив 1672,92 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2017 р. – 1716,7 млрд грн). Гарантований державою борг порівняно з початком року збільшився майже на 21,1 млрд грн або на 7,6% і становив 300,04 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2017 р. – 579,4 млрд грн). При цьому за оперативними даними за 5 місяців п.р. державні гарантії не надавалися. Слід зазначити, що приріст державного боргу пов’язаний в першу чергу з випуском ОВДП для докапіталізації державних банків, а приріст гарантованого державою боргу є наслідком зарахування у квітні п.р. до міжнародних резервів НБУ четвертого траншу МВФ в рамках програми «Механізм розширеного фінансування» у сумі 1 млрд дол. США.

Відповідно до пункту 10 Прикінцевих положень Закону Мінфіну дозволено за згодою НБУ протягом 2017 року здійснити правочин з державним боргом шляхом обміну ОВДП, що є у власності НБУ, на нові ОВДП на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів. При цьому встановлено, що Мінфін за результатами такого правочину здійснює відповідне коригування граничного обсягу державного боргу та показників фінансування державного бюджету, визначених Законом. Водночас, згідно з пунктом 17 Прикінцевих положень Закону доручено Кабінету Міністрів у місячний строк з дня здійснення такого правочину подати на розгляд Верховної Ради пропозиції щодо внесення змін до державного бюджету на 2017 рік у частині зменшення видатків на обслуговування державного боргу (з урахуванням необхідності обслуговування збільшення державного боргу для націоналізації системоутворюючого банку) та збільшення видатків на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування.

Комітетом неодноразово у квітні-травні п.р. розглядалося питання щодо стану реалізації таких норм за участю представників Мінфіну і НБУ та рекомендувалося прискорити здійснення відповідного правочину з державним боргом. З цього приводу на пленарному засіданні Верховної Ради 19.05.2017 р. під час проведення «години запитань до Уряду» на запитання щодо «репрофайлінгу» Прем'єр-міністр України відповів, що є домовленість з НБУ і до кінця травня п.р. будуть прийняті всі необхідні рішення, а в червні Уряд ініціюватиме внесення відповідних змін до державного бюджету на 2017 рік (в яких перші 10 млрд грн буде направлено на фінансове забезпечення автомобільних доріг).

За інформацією на урядовому порталі 24 травня 2017 р. Кабінетом Міністрів прийнято рішення щодо здійснення у 2017 році відповідного правочину, яким Уряд уповноважив Мінфін здійснити такий правочин і випуск ОВДП загальним обсягом на суму до 229 млрд грн, строком обігу від 8 до 30 років та дохідністю, яка залежить від рівня інфляції. При цьому відмічено, що дане рішення дозволить зменшити пікове навантаження на державний бюджет з погашення і обслуговування державного боргу та рівномірно розподілити погашення ОВДП, що знаходяться у портфелі НБУ, рівними частинами на строк до 30 років.

Однак, на даний час рішення Уряду від 24.05.2017 р. щодо правочину з державним боргом не оприлюднено та відповідно не подано на розгляд Верховної Ради законопроект про внесення відповідних змін до Закону.

Щодо видатків та кредитування державного бюджету

За січень-травень п.р. видатки проведено загалом у сумі 300 млрд грн або 37,5% бюджетних призначень, у т.ч. за загальним фондом - у сумі 283,8 млрд грн (38,4% бюджетних призначень та 90% уточненого плану на 5 місяців /або на 31,6 млрд грн менше/) та за спеціальним фондом - у сумі 16,3 млрд грн (26,9% бюджетних призначень).

Необхідно зауважити, що тривале затвердження учасниками бюджетного процесу документів, застосування яких у процесі виконання бюджету визначено Кодексом (порядків використання бюджетних коштів та паспортів бюджетної програми), та зволікання щодо проведення процедур закупівель не сприяло здійсненню в звітному періоді видатків та надання кредитів державного бюджету в запланованих обсягах, що також зазначено у Висновку РП.

Зокрема, станом на 1 червня п.р. не розпочато проведення видатків загального фонду державного бюджету за 49 бюджетними програмами, незважаючи на наявність відповідних бюджетних асигнувань на звітний період.

Крім того, недоліки у плануванні та організації проведення видатків призвели до прийняття Кабінетом Міністрів рішень про перерозподіл видатків державного бюджету між бюджетними програмами. Відповідно до частин восьмої та дев’ятої статті 23 Кодексу станом на 19.06.2017 р. до Комітету надійшло 7 звернень щодо перерозподілу видатків державного бюджету за 19 бюджетними програмами по загальному та спеціальному фондах на загальну суму 911,5 млн гривень.

Пенсійному фонду спрямовані видатки у сумі 45,1 млрд грн, або 84,9% уточненого плану на січень-травень 2017 р., що на 10,5% (на 5,3 млрд грн) менше порівняно з аналогічним періодом 2016 р. Загальний обсяг заборгованості Пенсійного фонду за позиками, наданими Казначейством за рахунок єдиного казначейського рахунку, з початку року не змінився та на 01.06.2017 р. становив 48,05 млрд грн.

Видатки на обслуговування державного боргу проведено в обсязі 46,2 млрд грн, або 41,5% бюджетних призначень та 99,8% уточненого плану на січень-травень п.р.

За 4 місяці п.р. прийнято ряд рішень Уряду про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на загальну суму майже 351,5 млн грн, або 23,4% бюджетних призначень (1,5 млрд грн), при цьому касові видатки становили лише 90,9 млн гривень.

За січень-травень 2017 року повернуто кредитів до загального фонду в обсязі 2,6 млрд грн, або 52,9% затвердженого на рік показника та 124,7% плану на січень-травень п.р. До спеціального фонду повернуто кредитів в обсязі 0,17 млрд грн, або 13,5% затвердженого на рік показника.

За 5 місяців п.р. надано кредитів на суму майже 2,1 млрд грн, або 13,9% затвердженого на рік показника, у т.ч. із загального фонду – на суму 0,6 млрд грн (47,5% затвердженого на рік показника та 97,5% плану на січень-травень п.р.) та із спеціального фонду – на суму 1,4 млрд грн (10,6% затвердженого на рік показника).

Станом на 01.05.2017 р. кредиторська заборгованість за видатками загального фонду становила 2,3 млрд грн і збільшилася з початку року на 24,2%, з них прострочена кредиторська заборгованість - 1,3 млрд грн (57,9% від загального обсягу заборгованості) та зменшилася з початку року на 3,6%.

Дебіторська заборгованість за видатками загального фонду станом на 01.05.2017 р. становила 9,1 млрд грн і зменшилася з початку року на 13%, з них прострочена дебіторська заборгованість – 0,96 млрд грн (10,5% від загального обсягу заборгованості) та зменшилася з початку року на 37,7%.

Відповідно до статті 23 Закону розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за окремими бюджетними програмами здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів, погодженим з Комітетом. Станом на 19.06.2017 р. за зверненнями відповідних головних розпорядників коштів державного бюджету Комітетом погоджено рішення Уряду щодо розподілів за 5 бюджетними програмами. Однак, на даний час Урядом ще не прийнято рішення щодо розподілу коштів за такими бюджетними програмами: "Здійснення природоохоронних заходів" (код 2401270) у сумі 360,3 млн грн; "Здійснення заходів щодо реалізації пріоритетів розвитку сфери охорони навколишнього природного середовища" (код 2401500) у сумі 1 млн грн; "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" (код 2801350) у сумі 75 млн грн; "Державна підтримка галузі тваринництва" (код 2801540) у сумі 170 млн грн.

Згідно із статтею 24 Закону залишок коштів спеціального фонду державного бюджету, джерелом формування яких були надходження в рамках програм допомоги Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ, розподіляється Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом. На запит Комітету від 20.02.2017 р. № 04-13/10-358(40449) Казначейство листом від 01.03.2017 № 8-01/140-3658 повідомило, що відповідний залишок нерозподілених коштів спеціального фонду державного бюджету станом на 01.01.2017 р. становив 1637,8 млн грн. На даний час зазначений залишок Урядом розподілений майже в повному обсязі /зокрема, розпорядженням КМУ від 22.03.2017 № 186-р розподілено 651,3 млн грн для підтримки регіональної політики, постановою КМУ від 12.04.2017 № 236 – 140,3 млн грн для розвитку галузі енергетики, розпорядженням КМУ від 19.04.2017 № 267-р – 136,1 млн грн для здійснення заходів щодо захисту прав споживачів, стандартизації, метрології, сертифікації, підтвердження відповідності та управління якістю, постановою КМУ від 11.05.2017 № 326 – 710 млн грн для підтримки реалізації державної політики у сфері транспорту/.

Окремо варто зауважити, що Комітетом у п.р. за участю представників Мінфіну, Мінінфраструктури, Укравтодору та ПАТ «Ощадбанк» неодноразово розглядалося питання щодо пролонгації облігацій Укравтодору, випущених під державні гарантії, з метою збільшення на 2 млрд грн видатків на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування. При цьому постановою КМУ від 12.04.2017 р. № 330 «Деякі питання діяльності Державного агентства автомобільних доріг» (яка набрала чинності 23.05.2017 р.) вже погоджено пропозицію Укравтодору щодо продовження на два роки строків обігу та погашення облігацій, однак досі не завершені заходи щодо пролонгації строку дії облігацій та не прийнято акту КМУ щодо перерозподілу відповідних видатків державного бюджету.

Доцільно зазначити, що Комітетом також зверталася увага на недостатнє фінансове забезпечення Національної академії медичних наук України у 2017 році та рекомендовано Кабінету Міністрів забезпечити врегулювання питання бюджетного забезпечення зазначеної Академії, виходячи із можливостей державного бюджету та обґрунтованих обсягів додаткових видатків. Однак, на даний час Урядом не запропоновано врегулювати таке порушене питання.

Щодо трансфертів між державним і місцевими бюджетами

За 5 місяців п.р. трансферти з державного бюджету (дотації та субвенції) передані місцевим бюджетам у сумі 113,4 млрд грн, що становить 45,1% річного плану та 93,4% плану на січень-травень п.р.

Базова дотація перерахована у сумі 2,4 млрд грн, або 99,1% плану на січень-травень. Додаткові дотації, що планувались у цьому періоді, передано у повному обсязі відповідно до плану на цей період. Реверсна дотація перерахована до державного бюджету у сумі 1,6 млрд грн, або 99,3% плану на звітний період.

Субвенції загального фонду перераховані у сумі 104,5 млрд грн, або 96,9% уточненого плану на січень-травень п.р., з них субвенції на виконання державних програм соціального захисту населення передані в обсязі 59,95 млрд грн, або 99% уточненого плану на січень-травень (з них субвенція на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг – 37,3 млрд грн, або 99,9% уточненого плану на звітний період та 79,2% бюджетних призначень).

У Висновку РП зазначено, що підвищення у 2016 р. тарифів на житлово-комунальні послуги, насамперед на опалення, зумовило збільшення у І кв. п.р. у 2,6 раза порівняно з відповідним періодом попереднього року видатків державного бюджету за субвенцією для надання пільг і житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг. Раніше за результатами окремого аудиту Рахункова палата звертала увагу, що порядок надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (затверджений постановою КМУ від 21.10.1995 р. № 848 (зі змінами)) не стимулює до економії енергоресурсів, що створює ризики додаткових витрат державного бюджету.

На засіданні Комітету 08.02.2017 р. народними депутатами – членами Комітету порушувалося питання про недостатнє фінансове забезпечення у п.р. видатків за наданими пільгами та житловими субсидіями населенню на оплату житлово-комунальних послуг, що здійснюються за рахунок відповідних субвенцій місцевим бюджетам. За інформацією Мінфіну, станом на 01.01.2017 р. в органах Казначейства зареєстровано бюджетні зобов’язання за фактично нарахованими пільгами та субсидіями населенню на: оплату житлово-комунальних послуг на суму 24,4 млрд грн; придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу на суму 0,23 млрд грн (з урахуванням вимог частини шостої статті 48 Кодексу).

Під час опрацювання річного звіту про виконання державного бюджету за 2016 рік Комітетом було зауважено, що така ситуація загострила проблему фінансового забезпечення надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг, створивши додаткове навантаження на державний бюджет у 2017 р., а також рекомендовано Уряду здійснити комплексне врегулювання питання належного бюджетного забезпечення надання пільг і субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг виходячи з реальних фінансових можливостей держави та необхідності підвищення ефективності використання відповідної субвенції.

Наразі питання щодо достатності запланованого обсягу відповідних субвенцій до завершення п.р. залишається відкритим. На пленарному засіданні Верховної Ради 09.06.2017 р. під час проведення «години запитань до Уряду» Прем'єр-міністр України зазначив, що Уряд у червні п.р. внесе Парламенту пропозицію щодо перерозподілу 15 млрд грн на вказану мету.

Значну частку у загальному обсязі субвенцій загального фонду, переданих місцевим бюджетам за 5 місяців п.р., становили освітня та медична субвенції, а саме освітня субвенція передана в обсязі 21,4 млрд грн (96,9% плану на звітний період), медична субвенція – 22,6 млрд грн (98,5% плану на звітний період).

Статтею 20 Закону надано право Кабінету Міністрів за погодженням з Комітетом ВРУ з питань бюджету здійснювати розподіл резерву коштів освітньої і медичної субвенцій, а також нерозподілених видатків цих субвенцій для територій Донецької та Луганської областей, на яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, між місцевими бюджетами, а також перерозподіл таких субвенцій між місцевими бюджетами /загальний резерв освітньої субвенції - 2 млрд грн; загальний резерв медичної субвенції - 1,2 млрд грн/. Однак, на даний час Урядом ще не прийнято рішень щодо розподілу таких коштів.

Субвенції спеціального фонду перераховані у сумі 299,9 млн грн, що становить 5,9% плану на січень-травень п.р.

У Законі затверджено декілька видів трансфертів місцевим бюджетам без розподілу між місцевими бюджетами, який відповідно до частини шостої статті 108 Кодексу має бути здійснений Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом ВРУ з питань бюджету. Зокрема, на даний час залишаються нерозподіленими або не повністю розподіленими такі трансферти місцевим бюджетам:

стабілізаційна дотація (код 3511110) /затверджено у сумі 2 млрд грн та не розподілено/;

субвенція на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами (код 3511210) /затверджено у сумі 4 млрд грн, не розподілено 2,8 млрд грн/;

субвенція на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих осіб, для осіб з інвалідністю І-ІІ групи, та осіб, які втратили функціональні можливості нижніх кінцівок, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, та потребують поліпшення житлових умов (код 2511120) /затверджено у сумі 329,8 млн грн, не розподілено 117,7 млн грн/;

субвенція для реалізації проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (код 2761600) /затверджено у сумі 2,1 млрд грн, не розподілено 1,5 млрд грн/.

Слід також зауважити, що відповідно до частини п’ятої статті 24-1 Кодексу розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку затверджується Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом у тримісячний строк із дня набрання чинності законом про державний бюджет. У Законі загальний обсяг ДФРР на п.р. затверджено у сумі 3,5 млрд грн, у т.ч. за загальним фондом – 1 млрд грн, за спеціальним фондом – 2,5 млрд грн. До Комітету 16.06.2017 р. надійшло звернення Мінрегіону стосовно погодження розпорядження КМУ від 07.06.2017 р. щодо розподілу коштів ДФРР у сумі 765,96 млн грн. Отже, на даний час залишаються нерозподіленими кошти ДФРР у сумі 2,7 млрд грн (або 77% бюджетних призначень).

Тривалий період розподілу вищезазначених видатків створює ризики щодо своєчасного освоєння відповідних бюджетних коштів у п.р. та не сприяє їх ефективному використанню.

Щодо змін до Закону

З початку року станом на 19.06.2017 р. прийнято 3 закони щодо змін до державного бюджету на 2017 рік, а саме:

від 21.02.2017 р. № 1860-VIII щодо уточнення назви субвенції (яким передбачено техніко-юридичне уточнення найменування бюджетної програми за кодом 2511120 у додатках № 3 і № 7 до Закону);

від 23.03.2017 р. № 1979-VІІI щодо реалізації Рамкового договору між Урядом України та Урядом Угорщини (яким передбачено збільшення державних зовнішніх запозичень та граничного обсягу державного боргу на 100 млн грн у зв’язку із залученням кредиту Ексімбанку Угорщини до спеціального фонду на реалізацію інвестиційного проекту «Проект з розбудови прикордонної дорожньої інфраструктури на українсько-угорському державному кордоні» та відповідно передбачено видатки Укравтодору за новою бюджетною програмою (код 3111620) у такій сумі. Крім того, статтю 28 Закону доповнено дорученням Мінфіну утворити комісію, до складу якої мають входити члени Комітету, для підготовки пропозицій щодо розподілу субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами);

від 06.06.2017 р. щодо фінансового забезпечення місцевих виборів, а саме Верховною Радою прийнято законопроект за реєстр. № 6431, яким, насамперед, передбачено збільшення за загальним фондом видатків ЦВК за бюджетною програмою 6741020 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» на суму 272,3 млн грн із збільшенням на вказану суму плану доходів за кодом 24140300 «Збір під час набуття права власності на легкові автомобілі».

За результатами розгляду такого питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення:

1. Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2017 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році взяти до відома та врахувати в роботі.

2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

1) проаналізувати Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2017 рік у першому кварталі, вжити заходів щодо забезпечення належного виконання державного бюджету у поточному році та опрацювати відповідні пропозиції Рахункової палати щодо можливості їх врахування;

2) вжити дієві заходи щодо скорочення податкового боргу та недопущення нарощування нової податкової заборгованості, посиливши контроль за поверненням розстрочених і відстрочених сум податкового боргу та обмеживши щорічні списання податкової заборгованості;

3) забезпечити виконання вимог статей 20 та 23 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» щодо розподілу відповідних бюджетних коштів;

4) здійснити розподіл стабілізаційної дотації (код 3511110) та завершити розподіл субвенцій місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами (код 3511210), на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих осіб, для осіб з інвалідністю І-ІІ групи, та осіб, які втратили функціональні можливості нижніх кінцівок, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, та потребують поліпшення житлових умов (код 2511120), для реалізації проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (код 2761600) /відповідно до частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України/;

5) здійснити розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку (код 2761070) у повному обсязі;

6) надати Верховній Раді України пропозиції змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (підставою для яких є уточнені прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2017 рік) для врегулювання питання фінансового забезпечення пріоритетних заходів, що потребують нагального вирішення (насамперед, належного бюджетного забезпечення надання пільг і субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг та реалізації програм Національної академії медичних наук України), виконання пункту 17 Прикінцевих положень цього Закону, а також у зв’язку з необхідністю уточнення обсягів та напрямів використання бюджетних коштів внаслідок значного перевиконання планових показників конфіскованих коштів та коштів, отриманих від реалізації конфіскованого майна за вчинення корупційного правопорушення;

7) прискорити прийняття рішення щодо перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Укравтодору на 2017 рік, з метою збільшення видатків на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування внаслідок пролонгації строку дії облігацій Укравтодору, випущених під державні гарантії, відповідно до постанови КМУ від 12.04.2017 р. № 330;

8) подати Комітету Верховної Ради України з питань бюджету інформацію щодо врахування вищезазначених рекомендацій, включаючи пропозиції Рахункової палати, наведені у її Висновку про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2017 рік у першому кварталі.