01 лютого 2021, 10:43

Про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період четвертої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання (вересень 2020 року – січень 2021 року)

 

Протягом четвертої сесії відбулося 24 засідання Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет), на яких розглянуто 814 питань (з урахуванням позачергових сесій 21 липня і 25 серпня 2020 р. – відповідно 26 засідань і 823 питання). При цьому 4 засідання Комітету проведено у режимі відеоконференції, зважаючи на норми пункту 4 розділу VIII Закону України «Про комітети Верховної Ради України» /щодо особливостей організації роботи комітетів впродовж карантину/.

За звітний період (з урахуванням позачергових сесій 21 липня і 25 серпня 2020 р.) Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради 21 законопроект (проектів інших актів), за якими Комітет визначений головним (крім того, щодо 18 проектів зазначено про недоцільність їх окремого розгляду у зв'язку з врахуванням їх положень в інших законопроектах та відповідно втратою актуальності), у т.ч.:

14 законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /за реєстр. №№ 3659, 3963, 3963-1, 3963-2, 3659-д, 3960, 3991, 3004а, 3040а, 4119, 4119-1, 4119-2, 4119 доопр., 4431/, з них 3 законопроекти /за реєстр. №№ 3659-д, 3991, 4119 доопр./ підготовлено до розгляду у І і ІІ читаннях, крім того, щодо 4 законопроектів /за реєстр. №№ 3482, 3482-1, 3973, 4280/ зазначено про недоцільність їх окремого розгляду;

1 законопроект про внесення змін до розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 р. № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /за реєстр. № 3692/, який підготовлено до розгляду у ІІ читанні, крім того, щодо 4 законопроектів /за реєстр. №№ 3032а, 3032а-1, 3840, 3840-1/ зазначено про недоцільність їх окремого розгляду;

2 законопроекти про внесення змін до Бюджетного кодексу /за реєстр. №№ 4100, 4100-д/, з яких 1 законопроект /за реєстр. № 4100-д/ підготовлено до розгляду у І і ІІ читаннях, крім того, щодо 8 законопроектів /за реєстр. №№ 2413, 3446, 3598, 3967, 3081, 3198, 3983, 4372/ зазначено про недоцільність їх окремого розгляду;

1 законопроект про Державний бюджет України на 2021 рік /за реєстр. № 4000/, який підготовлено до представлення, розгляду у І і ІІ читаннях за спеціальною процедурою, визначеною главою 27 Регламенту Верховної Ради України;

1 законопроект про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /за реєстр. № 4672/, крім того, щодо 1 законопроекту /за реєстр. № 4658/ зазначено про недоцільність його окремого розгляду;

2 проекти постанов щодо окремих питань /за реєстр. №№ 3814, 4000-П/, крім того, щодо 1 проекту постанови /за реєстр. № 4180/ зазначено про недоцільність його окремого розгляду.

Поряд з тим, у Комітеті здійснювалася робота щодо опрацювання усіх законопроектів, за якими Комітет визначений головним та які надійшли на розгляд Комітету, включаючи забезпечення отримання експертних висновків до таких законопроектів.

Верховною Радою під час звітного періоду (з урахуванням позачергових сесій 21 липня і 25 серпня 2020 р.) /станом на 25.01.2021 р./ прийнято 12 законів та 2 постанови, попередній розгляд проектів яких здійснював Комітет, а саме:

7 законів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /від 25.08.2020 р. № 822-IХ, від 01.09.2020 р. № 829-IХ, від 03.09.2020 р. № 873-IХ, від 17.09.2020 р. № 909-IХ, від 03.11.2020 р. № 946-IХ, від 17.11.2020 р. № 1006-IХ та від 04.12.2020 р. № 1073-ІХ/;

1 закон щодо змін до розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 р. № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /від 03.11.2020 р. № 941-IХ/;

2 закони про внесення змін до Бюджетного кодексу /від 17.09.2020 р. № 907-IХ та від 15.12.2020 р. № 1081-IХ/;

1 постанову про звільнення Яременка О.С. з посади члена Рахункової палати /від 03.09.2020 р. № 865-IХ/;

1 постанову про висновки та пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2021 рік /від 05.11.2020 р. № 980-IХ/;

1 закон про Державний бюджет України на 2021 рік /від 15.12.2020 р. № 1082-IХ/;

1 закон щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /від 29.01.2021 р. № 1158-IХ/.

Головним пріоритетом у законопроектній роботі Комітету під час четвертої сесії було забезпечення прийняття Верховною Радою України Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік».

Кабінетом Міністрів своєчасно подано законопроект про державний бюджет на 2021 рік (далі – законопроект № 4000) і 17 вересня 2020 р. на засіданні Комітету відбулося його представлення. Після представлення Урядом законопроекту № 4000 на пленарному засіданні Верховної Ради (18.09.2020 р.) протягом 23-25 вересня 2020 р. у відповідних підкомітетах Комітету за участю Міністерства фінансів, Рахункової палати, відповідних органів влади і установ попередньо розглянуто законопроект за такими напрямами: доходи і фінансування державного бюджету, державний борг; видатки та кредитування державного бюджету; відносини між державним і місцевими бюджетами. У процесі розгляду зазначених питань у відповідних підкомітетах отримано додаткову інформацію щодо обґрунтувань і розрахунків окремих показників проекту державного бюджету на 2021 рік. Водночас, при опрацюванні показників видатків та кредитування заслухано 35 головних розпорядників коштів державного бюджету, вивчено стан і проблеми бюджетного забезпечення у відповідних сферах діяльності. За підсумками такої роботи народними депутатами – членами Комітету сформовано ряд пропозицій, які були включені до таблиці пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту № 4000.

З метою конструктивного та збалансованого розгляду законопроекту № 4000 у Комітеті у форматі заходів робочої групи за участю керівництва Міністерства фінансів і Рахункової палати опрацьовано пропозиції народних депутатів і комітетів Верховної Ради до законопроекту № 4000 та висновки Рахункової палати. При цьому такі пропозиції, згруповані у кількості 2451, включено до відповідної таблиці пропозицій з висновками Комітету щодо кожної з них. За результатами проведеної роботи Комітетом підготовлено проект постанови Верховної Ради «Про висновки та пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2021 рік» (реєстр. № 4000-П) та таблицю пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту № 4000. Верховною Радою 5 листопада 2020 року прийнято зазначений проект Постанови за реєстр. № 4000-П (схвалено Бюджетні висновки Верховної Ради – постанова № 980–IХ), що вважається прийняттям законопроекту № 4000 у першому читанні.

На виконання цього рішення Уряд 26.11.2020 р. подав доопрацьований до другого читання законопроект № 4000 (зареєстровано 27.11.2020 р.). За підсумками опрацювання поданого Урядом доопрацьованого до другого читання законопроекту № 4000, включаючи стан врахування Бюджетних висновків Верховної Ради, Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді: передбачити розгляд у другому читанні доопрацьованого законопроекту № 4000 після прийняття в цілому пов’язаного з ним законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу (реєстр. № 4100-д); прийняти доопрацьований законопроект № 4000 у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, погоджених з Міністерством фінансів.

Верховна Рада 15 грудня 2020 року прийняла Закон України «Про Державний бюджет України на 2021 рік». Зазначеному передувало прийняття Верховною Радою того ж дня Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», при цьому під час підготовки відповідного законопроекту за реєстр. № 4100-д до розгляду у ІІ читанні Комітет опрацював 450 згрупованих пропозицій народних депутатів, а також численні звернення державних та місцевих органів влади.

В рамках здійснення законопроектної функції у Комітеті виконано значний обсяг роботи при опрацюванні законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», серед яких варто виділити законопроекти за реєстр. № 3991 і № 4119 доопр., при підготовці до розгляду у ІІ читанні яких Комітет опрацював відповідно 552 і 203 згруповані пропозиції народних депутатів.

Слід зазначити, що у звітний період Комітет плідно співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів. Загалом від Комітету направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів, міністерств, інших державних органів, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків і порушень (станом на 25.01.2021 р. – 27 листів).

Керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу, Комітет на своїх засіданнях у вересні і грудні 2020 р. розглядав висновки Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2020 рік відповідно у першому півріччі та у січні-вересні разом з відповідною інформацією щодо поточного виконання державного бюджету, підготовленою секретаріатом Комітету, що містила аналітичні матеріали за звітний період. Під час розгляду таких питань за участю Рахункової палати та Міністерства фінансів було звернуто увагу на окремі недоліки при виконанні державного бюджету у 2020 році, у зв’язку з чим Комітет направляв Уряду рекомендації щодо врегулювання наявних проблем і усунення недоліків в процесі виконання бюджету.

Поряд з тим, Голова, інші члени Рахункової палати та її уповноважені представники запрошувалися та брали участь у майже всіх засіданнях Комітету і більшості засідань його підкомітетів. Зі свого боку Рахунковою палатою регулярно надсилалися запрошення на її засідання та члени Комітету мали можливість брати участь у таких засіданнях.

Зважаючи на прийняття Верховною Радою 3 вересня 2020 р. постанови про звільнення Яременка О.С. з посади члена Рахункової палати у зв’язку з досягненням 65 років (проект якої Комітетом попередньо розглянуто), відповідно до статті 208-2 Регламенту Верховної Ради України та статті 20 Закону України «Про Рахункову палату» Комітет оголосив конкурс на зайняття посади члена Рахункової палати /рішення від 16.09.2020 р./. Відповідно до цього рішення у Комітеті за участю Апарату Верховної Ради проведено ряд заходів конкурсу, зокрема забезпечено: 18.09.2020 р. оприлюднення оголошення щодо конкурсу, з 08.10.2020 р. оприлюднення на офіційних веб-сайтах Верховної Ради та Комітету інформації про кандидатів, які подали документи для участі у конкурсі (попередньо у Комітеті проведено роботу з підготовки таких документів кандидатів в електронному вигляді). Також відповідно до пункту 7 частини другої статті 19 Закону України «Про Рахункову палату» Апаратом Верховної Ради за участю Комітету забезпечено проведення спеціальної перевірки кандидатів.

На виконання статей 27 і 109 Бюджетного кодексу та статті 93 Регламенту Верховної Ради Комітетом здійснено експертизу 668 законопроектів щодо впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за результатами чого надано відповідні висновки профільним комітетам. При цьому до 26 законопроектів надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.

Щодо погодження Комітетом рішень Кабінету Міністрів та інших органів влади у звітний період (з урахуванням позачергових сесій 21 липня і 25 серпня 2020 р.) належить зазначити, що відповідно до:

1) частин шостої, восьмої і п’ятнадцятої статті 23 Бюджетного кодексу – Комітетом опрацьовано звернення головних розпорядників коштів державного бюджету щодо передачі бюджетних призначень та перерозподілу видатків державного бюджету, в результаті чого Комітетом погоджено 71 рішення Кабінету Міністрів (включаючи 11 рішень, які переважно передбачають розподіл/перерозподіл міжбюджетних трансфертів та/або виділення коштів з Фонду боротьби з СОVID-19 згідно з частиною шостою статті 108 Бюджетного кодексу чи виділення коштів з Фонду боротьби з СОVID-19 згідно з статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»);

2) частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу – Комітет розглядав питання щодо розподілу/перерозподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам і загалом погодив 23 рішення Кабінету Міністрів (включаючи 7 рішень, які переважно передбачають перерозподіл видатків державного бюджету згідно з частиною восьмою статті 23 Бюджетного кодексу та/або виділення коштів з Фонду боротьби з СОVID-19 згідно з статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»);

3) частини п’ятої статті 24-1 Бюджетного кодексу – Комітет погодив 2 рішення Кабінету Міністрів щодо змін до розподілу державного фонду регіонального розвитку на 2020 рік за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку;

4) частини другої статті 103-1 Бюджетного кодексу – Комітет погодив обсяг та напрям використання коштів за рахунок місцевого запозичення Полтавської обласної ради у 2020 р. (згідно з листом Полтавської облдержадміністрації);

5) частин другої і п’ятої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» – Комітетом погоджено 26 рішень Кабінету Міністрів, пов’язаних з виділенням коштів з Фонду боротьби з COVID-19 (включаючи перерозподіл таких коштів та скорочення інших витрат державного бюджету з їх спрямуванням до цього Фонду);

6) частини другої статті 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» – Комітет погодив 4 рішення Кабінету Міністрів щодо перерозподілу витрат державного бюджету, передбачених для реалізації інвестиційних проектів за рахунок кредитів (позик), залучених державою від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій (включаючи 2 рішення, які передбачають перерозподіл таких витрат згідно з частиною восьмою статті 23 Бюджетного кодексу);

7) пункту 1 статті 6 і статті 6-1 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» – Комітетом погоджено 8 рішень Кабінету Міністрів щодо надання державних гарантій за кредитами (позиками);

8) пункту 24 статті 14 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» – Комітет погодив 2 рішення Кабінету Міністрів щодо спрямування коштів, визначених пунктом 9 статті 12 цього Закону, на здійснення заходів, пов’язаних з вакцинацією населення і запобіганням поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та боротьбою з її наслідками.

Забезпечуючи погодження вище перелічених рішень, Комітет з метою дотримання збалансованості показників бюджету і контролю за дотриманням бюджетного законодавства у кожному випадку здійснював аналіз відповідності таких рішень Бюджетному кодексу, законам України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» чи «Про Державний бюджет України на 2021 рік», проводив аналітичну оцінку виконання відповідних бюджетних програм чи реалізації відповідних норм та заслуховував головних розпорядників коштів державного бюджету щодо реалізації планів їх діяльності або використання відповідних витрат (з урахуванням позиції Міністерства фінансів і Рахункової палати) спочатку у підкомітетах, здійснюючи попереднє ретельне опрацювання питання, затим на своїх засіданнях. При цьому за підсумками розгляду ряду таких питань Комітетом надавалися Уряду відповідні рекомендації для забезпечення дотримання бюджетного законодавства та ефективного використання бюджетних коштів.

Щодо представництва членів Комітету у комісіях слід відмітити, що у звітний період народні депутати – члени Комітету брали участь у роботі Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів (передбаченої статтею 33-1 Бюджетного кодексу), комісії для оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку (передбаченої частиною третьою статті 24-1 Бюджетного кодексу), а також комісії для розгляду пропозицій та підготовки рекомендацій щодо розподілу субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами та за об’єктами (заходами) (передбаченої постановою КМУ від 06.02.2012 р. №106 (із змінами)), комісії для проведення перевірки поданих документів та формування пропозицій щодо погодження проектів за субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» (передбаченої постановою КМУ від 12.02.2020 р. № 100).