Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів (реєстр. № 6052) та альтернативних до нього законопроектів (реєстр. № 6052-1, № 6052-2, № 6052-3, № 6052-4, № 6052-5)

23 вересня 2021, 09:52

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) на своєму засіданні 22 вересня 2021 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів (реєстр. № 6052 від 14.09.2021 р.), поданий народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Арахамією Д.Г. та іншими, та альтернативні до нього законопроекти за реєстр. № 6052-1 від 17.09.2021 р., поданий народними депутатами України Совсун І.Р., Осадчуком А.П. та іншими, за реєстр. № 6052-2 від 20.09.2021 р., поданий народним депутатом України Рудик К.О., за реєстр. № 6052-3 від 21.09.2021 р., поданий народними депутатами України Стефанишиною О.А., Клименко Ю.Л. та іншими, за реєстр. № 6052-4 від 21.09.2021 р., поданий народними депутатами України Скориком М.Л., Колтуновичем О.С. та іншими, і за реєстр. № 6052-5 від 21.09.2021 р., поданий народними депутатами України Тимошенко Ю.В., Цимбалюком М.М. та Крульком І.І.

І. До Комітету надійшов на розгляд проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів за реєстр. № 6052 від 14.09.2021 р. /далі – законопроект № 6052/.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту № 6052, його підготовлено за участю Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ з метою забезпечення вирішення важливих соціальних питань та реалізації інфраструктурних проектів, законопроект № 6052 є збалансованим та сприятиме ефективному і цільовому використанню бюджетних коштів у 2021 році.

Загалом законопроектом № 6052 пропонується внести зміни до статті 1 і виключити статтю 26 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /далі – Закон/ та внести зміни до додатків №№ 1, 3 і 6 до Закону, згідно з якими передбачається збільшити доходи і видатки загального фонду державного бюджету на 39,41 млрд грн.

При цьому щодо дохідної частини державного бюджету передбачається збільшити планові показники: податку на прибуток підприємств (код 11020000) на 30 млрд грн, податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (код 14060000) на 2 млрд грн, податку на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів (код 14070000) на 6,66 млрд грн, збору під час набуття права власності на легкові автомобілі (код 24140300) на 0,75 млрд грн.

Щодо видаткової частини державного бюджету законопроектом № 6052 пропонується збільшити видатки загального фонду, зокрема, на:

виплату пільг та житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг за бюджетною програмою Мінсоцполітики (код 2501230) на 12,05 млрд грн;

розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення за бюджетною програмою Укравтодору (код 3111020) на 15 млрд грн;

виплату грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України за бюджетною програмою Міноборони (код 2101020) /видатки на оплату праці/ на 4,8 млрд грн;

субвенції місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери і здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій за бюджетними програмами Мінфіну (коди 3511100 і 3511210) відповідно на 1,5 млрд грн і на 2,5 млрд грн;

реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення за бюджетною програмою МОЗ (код 2308060) на 2 млрд грн;

погашення заборгованості із зарплати працівникам державним вугледобувних підприємств за бюджетною програмою Міненерго (код 2401590) на 1 млрд грн;

субвенції місцевим бюджетам на грошову компенсацію за жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які брали участь в антитерористичній операції, та для учасників Революції Гідності за бюджетними програмами Мінветеранів (код 1511050 і код 1511070) відповідно на 282 млн грн і 4 млн грн.

Поряд з тим, законопроектом № 6052 передбачається перерозподіл видатків державного бюджету за окремими бюджетними програмами Мінагрополітики і Міноборони, а також передача бюджетних призначень Мінінфраструктури від МКІП за бюджетними програмами Державного агентства розвитку туризму.

ІІ. У Верховній Раді України зареєстровано альтернативні до законопроекту № 6052 законопроекти:

про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо ефективного розподілу незапланованих доходів Державного бюджету України для запобігання та подолання негативних наслідків, спричинених пандемією COVID-19, виплати субсидій та інших платежів і впровадження заходів енергоефективності за реєстр. № 6052-1 від 17.09.2021 р. /далі законопроект № 6052-1/;

про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо додаткової підтримки малого і середнього підприємництва, запобігання та подолання негативних наслідків, спричинених пандемією COVID-19, виплати субсидій та інших платежів за реєстр. № 6052-2 від 20.09.2021 р. /далі законопроект № 6052-2/;

про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо посилення спроможності системи охорони здоров'я України протидіяти поширенню пандемії коронавірусної хвороби (COVID-19), реалізації інших соціальних заходів та інфраструктурних проектів за реєстр. № 6052-3 від 21.09.2021 р. /далі законопроект № 6052-3/;

про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо підвищення соціального захисту населення за реєстр. № 6052-4 від 21.09.2021 р. /далі законопроект № 6052-4/;

про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо коштів для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг та на погашення різниці в тарифах за реєстр. № 6052-5 від 21.09.2021 р. /далі законопроект № 6052-5/.

Законопроекти № 6052-1 і № 6052-2 за переліком змін щодо доходів державного бюджету та більшості змін щодо видатків державного бюджету є подібними до законопроекту № 6052.

На відміну від законопроекту № 6052 законопроектами № 6052-1 і № 6052-2 пропонується, зокрема:

не передбачати збільшення видатків загального фонду державного бюджету для Укравтодору, Мінфіна (на субвенції місцевим бюджетам), МОЗ (на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення, розвиток системи екстреної медичної допомоги), Міненерго (на погашення заборгованості із зарплати працівникам державним вугледобувних підприємств), Мінінфраструктури, Секретаріата КМУ, РНБО, Державного управління справами;

збільшити/передбачити видатки загального фонду державного бюджету МОН (на субвенцію місцевим бюджетам на заходи, спрямовані на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками під час навчального процесу у закладах загальної середньої освіти), МОЗ (на централізовані закупівлі кисневих станцій для опорних закладів охорони здоров’я і субвенцію місцевим бюджетам на закупівлю опорними закладами охорони здоров’я послуг щодо проектування та встановлення кисневих станцій), Мінрегіону (на функціонування Фонду енергоефективності);

збільшити видатки спеціального фонду Мінфіну на забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва;

не виключати статтю 26 Закону.

Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту № 6052-1 метою його ухвалення є забезпечення ефективного розподілу коштів, отриманих в результаті перевиконання затверджених показників доходів державного бюджету.

Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту № 6052-2 його головною метою є забезпечення умов для додаткової підтримки мікро-, малого і середнього підприємництва, запобігання та подолання негативних наслідків, спричинених пандемією COVID-19, виплати субсидій та інших платежів шляхом розподілу коштів, отриманих внаслідок перевиконання затверджених показників дохідної частини державного бюджету.

Законопроекти № 6052-3, № 6052-4 і № 6052-5 станом на 13 годину 22.09.2021 р. не надійшли до Комітету і не оприлюднені на офіційному сайті Верховної Ради України, що унеможливило їх опрацювання на час розгляду у Комітеті даного питання.

ІІІ. Щодо процедури розгляду законопроекту № 6052 та альтернативних до нього законопроектів, опрацювання експертних висновків до них.

Верховною Радою України 21.09.2021 р. законопроект № 6052 включено до порядку денного шостої сесії, визначено невідкладним та скорочено наполовину строки внесення альтернативних законопроектів (тобто не пізніше 21.09.2021 р.), а також включено до порядку денного шостої сесії законопроекти № 6052-1, № 6052-2 і № 6052-3. Напередодні Комітет на своєму засіданні 21.09.2021 р. (протокол № 100) за підсумками попереднього розгляду законопроекту № 6052 рекомендував Верховній Раді України прийняти щодо нього таке рішення.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своєму висновку до законопроекту № 6052 /лист від 20.09.2021 р. № 16/03-2021/291764 (645988)/, у цілому не виключаючи можливості перерозподілу додаткових надходжень до бюджету, вважає, що рішення щодо прийняття законопроекту № 6052 має прийматися на підставі відповідного висновку Уряду, до повноважень якого згідно з положеннями ст. 116 Конституції України віднесено розробку, забезпечення виконання затвердженого державного бюджету, проведення фінансової політики, політики у сфері соціального захисту, зокрема, у частині наявності у бюджеті відповідних додаткових коштів, запропонованих законопроектом № 6052 до розподілу за відповідними бюджетними програмами.

Згідно з частиною третьою статті 52 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну. Принагідно варто зазначити, що серед переліку умов внесення змін до закону про державний бюджет (визначених частиною першою статті 52 Кодексу) передбачено: відхилення оцінки прогнозних макроекономічних показників від прогнозу, врахованого під час затвердження державного бюджету на відповідний бюджетний період; перевиконання за підсумками 3 кварталів надходжень загального фонду державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15%; необхідність оптимізації структури витрат державного бюджету в межах загального обсягу видатків та надання кредитів, затвердженого законом про державний бюджет.

Мінфін у своєму висновку до законопроекту № 6052 /лист від 20.09.2021 р. № 04110-02-2/28737/ зазначає, що законопроект № 6052 може бути підтримано за умови врахування пропозицій Мінфіну.

На час розгляду у Комітеті даного питання не надійшли висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) щодо законопроекту № 6052 та альтернативних до нього законопроектів, а також висновки ГНЕУ і Мінфіну щодо альтернативних законопроектів.

Статтею 110 Регламенту Верховної Ради України визначено особливості розгляду альтернативних законопроектів, зокрема: альтернативні законопроекти розглядаються, як правило, в порядку черговості їх внесення; при розгляді альтернативних законопроектів головний комітет може рекомендувати Верховній Раді взяти за основу один із них або підготувати інший законопроект, який вноситься на розгляд Верховної Ради народними депутатами – членами цього комітету; Верховна Рада розглядає альтернативні законопроекти на пленарному засіданні одночасно з основним законопроектом.

ІV. У Комітеті в рамках відведеного часу попередньо опрацьовано законопроекти № 6052, № 6052-1 і № 6052-2, проаналізовано отримані висновки і звернуто увагу на таке.

1. У законопроектах № 6052, № 6052-1 і № 6052-2 джерелами покриття запропонованих додаткових видатків загального фонду державного бюджету на 2021 рік передбачено збільшення доходів загального фонду державного бюджету.

У пояснювальних записках до законопроектів № 6052, № 6052-1 і № 6052-2 наведено інформацію та обґрунтування щодо напрямів збільшення/зменшення показників державного бюджету у запропонованих обсягах, проте не надано розрахунків щодо змін бюджетних показників, хоча частиною першою статті 27 Кодексу та третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України вимагається подання до законопроекту фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), на що також звертає увагу ГНЕУ.

Загалом бюджетні показники у законопроекті № 6052 є збалансованими.

Натомість у законопроектах № 6052-1 і № 6052-2 зміни показників доходів і видатків державного бюджету не узгоджуються між собою. Наприклад, законопроектами № 6052-1 і № 6052-2 шляхом внесення змін до статті 1 та додатків № 1 і № 3 до Закону пропонується збільшити доходи державного бюджету (разом і за загальним фондом) на 39.410.667 тис. грн, проте видатки державного бюджету збільшуються разом на 34.281.319,1 тис. грн /тобто на 5.129.347,9 тис. грн менше, ніж доходи/. При цьому видатки загального фонду у законопроектах № 6052-1 і № 6052-2 передбачається збільшити відповідно на 32.081.319,1 тис. грн і 24.281.319,1 тис. грн /тобто менше відповідно на 7.329.347,9 тис. грн і 15.129.347,9 тис. грн, ніж доходи загального фонду/, видатки спеціального фонду – відповідно на 2.200.000 тис. грн і 10.000.000 тис. грн, але не передбачено відповідного збільшення доходів чи інших надходжень спеціального фонду.

Отже, законопроекти № 6052-1 і № 6052-2 у разі прийняття одного з них призведуть до розбалансування показників державного бюджету та неузгодженості правових норм, що не відповідає вимогам частини третьої статті 95 Конституції України /згідно з якою держава прагне до збалансованості бюджету України/ та визначеному пунктом 2 частини першої статті 7 Кодексу принципу збалансованості бюджетної системи України /згідно з яким повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень на відповідний бюджетний період/.

2. Згідно із звітними даними Державної казначейської служби України /далі – Казначейство/ за січень-серпень 2021 р. доходи загального фонду державного бюджету надійшли в обсязі 700 млрд грн, що на 27,7 млрд грн, або 4,1% більше уточненого плану на звітний період, а відповідно до затвердженого розпису державного бюджету (з урахуванням лише змін, пов’язаних із змінами до Закону) /далі – розпис/ таке перевиконання становить 52,2 млрд грн, або 8,1% плану на звітний період.

На стан виконання доходів загального фонду позитивно вплинуло понадпланове надходження у січні-серпні п.р. окремих платежів /річний план більшості з яких вже збільшено змінами до Закону/, зокрема: податку на прибуток підприємств (+5,7 млрд грн, або 5,7%, до уточненого плану /+22,7 млрд грн, або 27,2%, до розпису/); податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+9,4 млрд грн, або 10,2%, до уточненого плану /+11,4 млрд грн, або 12,7%, до розпису/); податку на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів (+6,5 млрд грн, або 3%, до уточненого плану /+11,5 млрд грн, або 5,4% до розпису/); рентної плати за користування надрами (+8,6 млрд грн, або 35,7% до уточненого плану); акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (+5,7 млрд грн, або в 2,1 раза, до уточненого плану /+6,2 млрд грн, або в 2,3 раза, до розпису/), зборів на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (+1,3 млрд грн, або 19,1%, до уточненого плану).

Поряд з тим, на запит від Комітету Мінфіном поінформовано /лист Мінфіну від 10.09.2021 р. № 04130-01-2/27888/, що перевиконання розпису здебільшого відбулося внаслідок поступового відновлення економіки на тлі прискорення інфляційних процесів та висхідної цінової динаміки на світових товарних ринках, при цьому відмічено, що за підсумками 2021 року очікується перевиконання затверджених показників дохідної частини загального фонду державного бюджету в обсязі близько 40 млрд грн, водночас існують ризики виконання показників розпису за окремими джерелами дохідної частини загального фонду державного бюджету, зокрема: податок та збір на доходи фізичних осіб (- 1,4 млрд грн) через недонадходження податку від оподаткування депозитів; адміністративні штрафи за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі (- 2,2 млрд грн).

Таким чином, передбачене законопроектами № 6052, № 6052-1 і № 6052-2 збільшення планових показників доходів загального фонду державного бюджету на 2021 рік вбачається обґрунтованим.

3. Щодо запропонованого законопроектами № 6052, № 6052-1 або № 6052-2 збільшення видатків загального фонду державного бюджету на 2021 рік слід звернути увагу на стан виконання відповідних бюджетних програм у п.р. Зокрема, згідно із звітними даними Казначейства за січень-серпень 2021 р. здійснено видатки загального фонду за бюджетними програмами:

код 2101020 «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» – у сумі 51,7 млрд грн, або 94% уточнено плану на звітний період та 58,7% бюджетних призначень;

код 2308060 «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» – у сумі 74,9 млрд грн, або 90,1% уточненого плану на звітний період та 61,9% уточненого річного плану /видатки за цією програмою зменшено на 5,66 млрд грн шляхом перерозподілу на інші програми МОЗ відповідно до рішень Уряду, погоджених з Комітетом/;

код 2401590 «Реструктуризація вугільної галузі» – у сумі 3,2 млрд грн, або 103,3% бюджетних призначень та 91,7% уточненого річного плану /видатки за цією програмою збільшено на 393 млн грн шляхом перерозподілу з іншої програми Міненерго відповідно до рішення Уряду, погодженого з Комітетом/;

код 2501230 (на виплату пільг та житлових субсидій громадянам) – у сумі 32,2 млрд грн, або 99,8% уточненого плану на звітний період та 91,5% бюджетних призначень;

код 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення»не розпочато проведення видатків /при встановлених бюджетних призначеннях у сумі 5 млрд грн і бюджетних асигнуваннях на звітний період у сумі 2 млрд грн/, водночас за спеціальним фондом (за рахунок надходжень до державного дорожнього фонду) використано 40,9 млрд грн, або 70,5% уточненого плану на рік;

код 3511100 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери» – у сумі 1,95 млрд грн, або 99% уточненого плану на звітний період та 32% бюджетних призначень;

код 3511210 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» – у сумі 1,47 млрд грн, або 100% уточненого плану на звітний період та 47,4% уточненого річного плану /видатки за цією програмою збільшено на 450 млн грн шляхом перерозподілу з іншої програми Мінфіну відповідно до рішення Уряду, погодженого з Комітетом/, водночас за спеціальним фондом перераховано 431,6 млн грн, або 12,9% бюджетних призначень /3,3 млрд грн/,  у зв’язку з недонадходженням плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей;

код 1511050 (на грошову компенсацію за жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які брали участь в антитерористичній операції) – у сумі 46 млн грн, або 100% уточненого плану на звітний період та 18,5% бюджетних призначень;

код 1511070 (на грошову компенсацію за жилі приміщення для учасників Революції Гідності) – у сумі 12,3 млн грн, або 100% бюджетних призначень;

код 2751290 «Функціонування Фонду енергоефективності» – не розпочато проведення видатків /при встановлених бюджетних призначеннях у сумі 100 млн грн/.

З огляду на стан виконання окремих бюджетних програм, тривалий період організаційних заходів (передусім в частині запровадження нових бюджетних програм, що потребуватиме затвердження порядків використання бюджетних коштів і паспортів бюджетних програм), включаючи проведення тендерних процедур, існує ризик щодо можливості освоєння у повному обсязі до завершення 2021 р. бюджетних коштів та їх ефективного використання за деякими додатковими видатками загального фонду державного бюджету (запропонованими законопроектами № 6052, № 6052-1 або № 6052-2), особливо за видатками розвитку, зважаючи, що відповідно до частини дванадцятої статті 23 Кодексу бюджетні призначення втрачають чинність після закінчення бюджетного періоду.

4. З приводу запропонованого законопроектом № 6052 збільшення видатків державного бюджету за бюджетною програмою «Реструктуризація вугільної галузі» на 1 млрд грн Мінфін зазначає, що:

незважаючи на бюджетну підтримку, державні вугледобувні підприємства знаходяться в незадовільному фінансовому стані, щорічно збільшуються збитки від їх діяльності, зокрема з 3326,9 млн грн у 2018 р. до 6061,1 млн грн у 2020 р. та близько 7 млрд грн у 2021 р. (очікувано);

щорічний перерозподіл видатків державного бюджету з бюджетної програми «Заходи з ліквідації неперспективних збиткових підприємств» на бюджетну програму «Реструктуризація вугільної галузі» та невиконання заходів з ліквідації збиткових і неперспективних шахт призводить до зростання навантаження на державний бюджет для виплати зарплати шахтарям;

не досягається основна мета бюджетної програми «Реструктуризація вугільної галузі» – задоволення потреби галузей економіки у відповідному обсязі високоякісної товарної вугільної продукції, оскільки її виробництво щорічно зменшується, зокрема з 3,9 млн т у 2015 р. до 2,6 млн т у 2020 р.;

тому питання збалансування фінансового стану державних вугледобувних підприємств доцільно вирішувати насамперед шляхом законодавчого врегулювання скорочення термінів ліквідації збиткових і безперспективних шахт державних вугледобувних підприємств із забезпеченням соціального захисту шахтарів та трансформації вугільних регіонів з відповідним фінансовим забезпеченням таких заходів.

5. Щодо запропонованих законопроектом № 6052 видатків державного бюджету на поповнення статутних капіталів державних підприємств «Міжнародний аеропорт Бориспіль», ДАП «Україна», «Укрсервіс Мінтрансу» потрібно зазначити, що згідно з статтею 4 Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» поповнення статутного капіталу суб’єктів господарювання є однією з форм державної допомоги, надання якої за рахунок бюджетних коштів має здійснюватися з дотриманням норм цього Закону щодо допустимості такої допомоги для конкуренції. Враховуючи зазначене та частину четверту статті 35 Кодексу, державна допомога суб’єктам господарювання за рахунок коштів державного бюджету може бути надана після отримання відповідного рішення Антимонопольного комітету України, на що також звертає увагу Мінфін.

6. Стосовно передбачених законопроектами № 6052-1 і № 6052-2 видатків загального фонду державного бюджету за новими бюджетними програмами МОЗ (на централізовані закупівлі кисневих станцій для опорних закладів охорони здоров’я і субвенцію місцевим бюджетам на закупівлю опорними закладами охорони здоров’я послуг щодо проектування та встановлення кисневих станцій) у висновку Мінфіна до законопроекту щодо змін до Закону за реєстр. № 5460 (в якому пропонується врегулювати аналогічні питання) вказано, що:

у 2020 р. з Фонду боротьби з COVID-19 виділено кошти на забезпечення подачею кисню ліжкового фонду закладів охорони здоров’я, що надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам з COVID-19, у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам обсягом 1,4 млрд грн, за рахунок яких здійснювалося забезпечення ліжок як централізованою подачею кисню, так і кисневими концентраторами;

у 2021 р. МОЗ у складі субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я передбачені кошти на забезпечення закупівлі кисневих концентраторів для первинної медичної допомоги в обсязі 693.693 тис. грн, що дозволить, за інформацією МОЗ, закупити близько 18 тис. кисневих концентраторів;

відповідно до пункту 32 постанови КМУ від 09.12.2020 р. № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» обласні та Київська міська держадміністрації мають забезпечити у закладах охорони здоров’я централізоване постачання медичних газів, встановлення додаткових кисневих магістралей для забезпечення лікування пацієнтів, хворих на COVID-19, не менше 80% ліжкового фонду, призначеного для лікування таких пацієнтів, тому МОЗ у разі необхідності може опрацювати питання щодо переспрямування виділених коштів субвенції на забезпечення ліжкового фонду закладів охорони здоров’я централізованою подачею кисню, а вивільнені кисневі концентратори з цих закладів передати на амбулаторний рівень надання медичної допомоги.

7. Мінфін відмічає, що запропонований законопроектом № 6052 перерозподіл видатків у сумі 54 млн грн шляхом зменшення видатків за бюджетною програмою «Проведення інвентаризації земель та оновлення картографічної основи Державного земельного кадастру» (код 2803620) та збільшення видатків за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері геодезії, картографії та кадастру» (код 2803010) може призвести до невиконання положень Угоди про позику (Програма «Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство») між Україною та МБРР від 27.08.2019 № 8973-UA та, як наслідок, недонадходження до загального фонду державного бюджету залучених кредитних коштів Світового банку.

8. Законопроектами № 6052-1 і № 6052-2 пропонується збільшити видатки спеціального фонду державного бюджету для Мінфіну за бюджетною програмою «Забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва» (код 3501540) відповідно на 2,2 млрд грн і 10 млрд грн, однак не передбачено відповідного джерела покриття таких додаткових видатків, про що вище зазначено.

Згідно з пунктом 5 статті 12 і пунктом 13 статті 14 Закону у 2021 р. видатки за цією програмою здійснюються за рахунок надходжень від дострокового погашення векселів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, що видані ним в обмін на облігації внутрішньої державної позики, при цьому у додатках № 2 і № 3 до Закону планові показники вказаних надходжень і видатків визначені у сумі 2 млрд грн. Відповідно до звітних даних Казначейства за січень-серпень 2021 р. вказані надходження від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб становили 2002,3 млн грн /надійшли у лютому п.р./, або 100,1% річного плану, а відповідні видатки проведено у сумі 1790 млн грн, або 89,5% бюджетних призначень.

Відтак, підтримка зазначеної законодавчої пропозиції потребуватиме збільшення планового показника відповідних надходжень від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (які відображаються у розділі «фінансування державного бюджету» за кодом 601120), що, як наслідок, призведе до збільшення граничного обсягу дефіциту державного бюджету. Водночас, наразі немає інформації щодо реалістичності отримання від цього Фонду відповідних додаткових надходжень.

9. Відносно окремих видатків державного бюджету, запропонованих у законопроекті № 6052 (зокрема, на грошову компенсацію за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які брали участь в антитерористичній операції, на поповнення статутних капіталів державних підприємств, на розвиток туризму тощо), до Комітету надійшли звернення міністерств з позиціями щодо необхідності врегулювання відповідних питань під час внесення змін до Закону /зокрема, листи Мінветеранів від 13.09.2021 р. № 9516/01/14.3-21 та Мінінфраструктури від 13.09.2021 р. № 3401/17/14-21/.

Крім того, до Комітету надійшли звернення народних депутатів України та окремих державних органів з пропозиціями до законопроекту № 6052 та загалом щодо внесення змін до Закону, які безпосередньо не є предметом регулювання законопроекту № 6052.

10. ГНЕУ зауважує, що назва законопроекту № 6052 не повною мірою відповідає його змісту, який стосується фінансового забезпечення не тільки реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів, але й інших заходів.

11. Окремо варто відмітити, що на розгляді у Верховній Раді України знаходиться ряд законопроектів щодо змін до Закону, якими пропонується врегулювати окремі питання, які вже певним чином передбачається унормувати законопроектами № 6052, № 6052-1 або № 6052-2, зокрема, мова йде про такі законопроекти:

реєстр. № 5615 від 04.06.2021 р. щодо фінансування системи охорони здоров’я України для боротьби з коронавірусною хворобою (COVID-19) та фінансового забезпечення медичних працівників;

реєстр. № 5891 від 06.09.2021 р. щодо погашення заборгованості із заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств вугільної галузі;

реєстр. № 6006 від 08.09.2021 р. щодо збільшення фінансування першочергових соціальних видатків;

реєстр. № 6011 від 08.09.2021 р. щодо спрямування отриманих від МВФ коштів у рамках допомоги країнам-учасницям МВФ у відновлені економіки для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг;

реєстр. № 5460 від 05.05.2021 р. щодо збільшення видатків на закупівлі, проектування та встановлення кисневих станцій /прийнятий за основу 15.07.2021 р./.

Таким чином, у разі прийняття Верховною Радою законопроекту № 6052 (або законопроекту № 6052-1 чи № 6052-2) вищевказані законопроекти втратять свою актуальність і не потребуватимуть окремого розгляду у Верховній Раді України.

12. Верховна Рада України найближчим часом може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону, відтак у разі їх прийняття до розгляду даних законопроектів залежно від сутності внесених змін до Закону окремі положення і показники законопроекту № 6052 та альтернативних до нього законопроектів можуть потребувати уточнення з метою забезпечення узгодженості правових норм.

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів (реєстр. № 6052 від 14.09.2021 р.), поданого народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Арахамією Д.Г. та іншими, та альтернативних до нього законопроектів за реєстр. № 6052-1 від 17.09.2021 р., поданого народними депутатами України Совсун І.Р., Осадчуком А.П. та іншими, за реєстр. № 6052-2 від 20.09.2021 р., поданого народним депутатом України Рудик К.О., за реєстр. № 6052-3 від 21.09.2021 р., поданого народними депутатами України Стефанишиною О.А., Клименко Ю.Л. та іншими, за реєстр. № 6052-4 від 21.09.2021 р., поданого народними депутатами України Скориком М.Л., Колтуновичем О.С. та іншими, і за реєстр. № 6052-5 від 21.09.2021 р., поданого народними депутатами України Тимошенко Ю.В., Цимбалюком М.М. та Крульком І.І., прийняти законопроект за реєстр. № 6052 за основу та в цілому як закон.