Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» за реєстр. № 9437

13 липня 2023, 10:31

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 12 липня 2023 року (протокол № 160) розглянув проект Закону України про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», за реєстр. № 9437 від 28.06.2023 р., поданий народними депутатами України Потураєвим М.Р., Скрипкою Т.В.  та іншими.

I. До Комітету надійшов на розгляд проект Закону України про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» за реєстр. № 9437 від 28.06.2023  р. /далі – законопроект № 9437/.

Проект закону за реєстр. № 9437 не включений до Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2023 рік, затвердженого постановою Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2910-IX, на що звернуло увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ).

На час розгляду цього законопроекту у Комітеті його не включено до порядку денного дев’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання. Відтак, відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України необхідно прийняти рішення про включення законопроекту № 9437 до порядку денного поточної сесії Верховної Ради України.

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, цей законопроект підготовлено відповідно до положень Указу Президента України від 26.11.2021 р. № 598/2021 «Про заходи у зв'язку з 90-ми роковинами Голодомор

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 12 липня 2023 року (протокол № 160) розглянув проект Закону України про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», за реєстр. № 9437 від 28.06.2023 р., поданий народними депутатами України Потураєвим М.Р., Скрипкою Т.В.  та іншими.

I. До Комітету надійшов на розгляд проект Закону України про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» за реєстр. № 9437 від 28.06.2023  р. /далі – законопроект № 9437/.

Проект закону за реєстр. № 9437 не включений до Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2023 рік, затвердженого постановою Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2910-IX, на що звернуло увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ).

На час розгляду цього законопроекту у Комітеті його не включено до порядку денного дев’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання. Відтак, відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України необхідно прийняти рішення про включення законопроекту № 9437 до порядку денного поточної сесії Верховної Ради України.

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, цей законопроект підготовлено відповідно до положень Указу Президента України від 26.11.2021 р. № 598/2021 «Про заходи у зв'язку з 90-ми роковинами Голодомору 1932-1933 років в Україні - геноциду Українського народу»,  Закону України від 28.11.2006 р. № 376-V "Про Голодомор 1932-1933 років в Україні", постанови Кабінету Міністрів України від 08.05.2019 р. № 593 «Деякі питання будівництва другої черги, облаштування музейного простору та розвитку Національного музею «Меморіал жертв Голодомору»», завдань, визначених Планом заходів на 2022-2023 роки у зв’язку з 90-ми роковинами Голодомору 1932-1933 років в Україні - геноциду Українського народу, (затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.11.2022 р. № 1055-р) та Протоколу засідання Організаційного комітету з підготовки та проведення заходів у зв’язку з 90-ми роковинами Голодомору 1932-1933 років в Україні від 4 квітня 2023 року.

Нагадаємо, що щорічно в четверту суботу листопада в Україні вшановують пам'ять жертв Голодомору 1932–1933 років і масових штучних голодів 1921–1923 і 1946–1947 років, у 2023 році  День пам’яті жертв голодоморів випадає на 25 листопада.

Указом Президента України 26.11.2021 р. № 598/2021 Кабінету Міністрів України, серед іншого, доручено забезпечити в установленому порядку завершення реконструкції першої черги та будівництво і введення в експлуатацію другої черги Національного музею Голодомору-геноциду та забезпечити в установленому порядку фінансове забезпечення видатків на організацію та проведення заходів, передбачених цим Указом.

З огляду на зазначене, положеннями законопроекту №9437 шляхом внесення змін до додатка  № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2023 рік» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» /далі – Закон/ запропоновано встановити бюджетні призначення Міністерству культури та інформаційної політики України /далі – МКІП/ за загальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 3801280 «Фонд розвитку закладів загальнодержавного значення, в тому числі їх будівництво» у сумі 573 883,3 тис. грн (видатки розвитку).

Для збалансування загального обсягу видатків державного бюджету за загальним фондом положеннями законопроекту №9437 передбачено зменшення на таку суму обсягу бюджетних призначень Міністерства фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) /далі – Мінфін/ за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд».

Тобто, законодавча пропозиція не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів, оскільки пропонується здійснити в межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету перерозподіл бюджетних призначень за бюджетними програмами Мінфіну та МКІП. Отже, положення законопроекту підготовлено збалансовано щодо показників видатків державного бюджету.

За наслідками опрацювання положень законопроекту №9437 зазначається таке:

1) У державному бюджеті на 2023 рік за бюджетною програмою 3801280 «Фонд розвитку закладів загальнодержавного значення, в тому числі їх будівництво» встановлено бюджетні призначення за спеціальним фондом в обсязі 54 600 тис. грн (видатки розвитку) /відповідно до статті 28  Закону джерелом покриття таких видатків, є кошти, отримані від плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей/.

Крім того, відповідно до розпорядження Уряду від 18.04.2023 № 374-р в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених МКІП на 2023 рік у загальному фонді державного бюджету здійснено перерозподіл видатків державного бюджету та  встановлено обсяг видатків розвитку за цією бюджетною програмою у сумі 100 000 тис. грн (за рахунок зменшення обсягу видатків споживання за програмою 3801020 “Виробництво та трансляція телерадіопрограм для державних потреб, збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної продукції, фінансова підтримка системи державного іномовлення України” на таку ж суму).

Тобто, із врахування внесених змін уточнений річний план за бюджетною програмою 3801280  становить 154 600 тис. грн. (у тому числі за загальним фондом – 100 000 тис. грн. та за спеціальним фондом – 54 600 тис. грн.).

2) Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті Міністерству культури та інформаційної політики для розвитку закладів загальнодержавного значення, в тому числі їх будівництво (затверджений постановою Уряду від 07.02.2022 р. № 91), зокрема, визначено таке:

кошти за бюджетною програмою 3801280 спрямовуються, зокрема, на  реконструкцію першої черги Меморіального комплексу пам’яті жертв Голодоморів в Україні з будівництвом другої черги Національного музею «Меморіал жертв Голодомору» Меморіального комплексу пам’яті жертв Голодомору в Україні;

замовниками робіт і заходів за вказаним напрямом є державне унітарне підприємство “Дирекція з будівництва другої черги Національного музею “Меморіал жертв Голодомору”, що є одержувачем бюджетних коштів, - у частині реконструкції першої черги Меморіального комплексу пам’яті жертв Голодоморів в Україні з будівництвом другої черги Національного музею “Меморіал жертв Голодомору” Меморіального комплексу пам’яті жертв Голодомору в Україні.

Варто звернути увагу, що положення вказаного Порядку потребують уточнення відповідно до розпорядження  Уряду від 18.04.2023 № 374-р, насамперед, в частині визначення джерел формування бюджетних коштів за цією програмою.

3) У паспорті бюджетної програми 3801280 (затверджений наказом МКІП від 13.02.2023 р. № 68 (у редакції наказу МКІП від 12.05.2023 р. № 262)) за напрямом використання бюджетних коштів «Реконструкція першої черги Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодоморів в Україні з будівництвом другої черги Національного музею "Меморіал жертв Голодомору" Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодомору в Україні»  визначено спрямувати 100 000 тис. грн (загальний фонд).

4) Довідково за даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за підсумками січня-травня 2023 року:

видатки за бюджетною програмою 3801020 проведено за загальним фондом у обсязі 808,6 тис. грн (або 0,8 % до уточненого плану на рік), а за спеціальним фондом – не проводилися взагалі (відповідно до розпису державного бюджету кошти заплановані на жовтень місяць),

до спеціального фонду державного бюджету від плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей надійшло 535 357,1 тис. грн (або 33,5 % річного плану).

5) За інформацією, наведеною у пояснювальній записці до законопроекту, зокрема, для фінансового забезпечення в установленому порядку завершення до вересня 2023 року робіт за об’єктом «Реконструкція І черги Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодоморів в Україні з будівництвом ІІ черги Національного музею «Меморіал жертв Голодомору» Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодомору в Україні по вул. Лаврській, 3 у Печерському районі м. Києва» необхідно 573 883,3 тис. грн., за рахунок яких заплановано:

- завершити реалізацію проекту І черги будівництва в повному обсязі (технологічний ствол з його гідроізоляцією; благоустрій та освітлення території внутрішнього двору; зведення пандусу в парку; внутрішні оздоблювальні роботи в офісній частині будівлі «Свіча пам’яті»; монтаж обладнання відеонагляду та зовнішнього освітлення) та ввести об’єкт в експлуатацію;

- виконати в повному обсязі зведення конструктивної частини будівлі Музею;

- виконати роботи із: зведення стін та перегородок в будівлі Музею; оздоблення фасадів будівлі гранітом; монтажу склопрозорих конструкцій, системи озеленення покрівлі будівлі Музею, магістральних трубопроводів димовидалення та вентиляції в будівлі Музею, зовнішніх інженерних мереж до будівлі Музею; мощення гранітом пішохідного мосту-алеї та тераси; благоустрою території, прилеглої до автостоянки Музею з боку Дніпровського узвозу;

- звести підпірні стіни ПС-18, ПС-20, ПС-21 та виконати благоустрій території на пагорбі біля пішохідного мосту.

6) З урахуванням законодавчої пропозиції, викладеної у законопроекті №9437, у державному бюджеті на 2023 рік уточнений річний план (включаючи зміни бюджетних призначень згідно розпорядження Уряду від 18.04.2023 № 374-р) за бюджетною програмою 3801280 становитиме 728 483,3 тис. грн. (у тому числі за загальним фондом – 673 883,3 тис. грн. та за спеціальним фондом – 54 600 тис. грн.), а на здійснення робіт з реконструкції першої черги Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодоморів в Україні з будівництвом другої черги Національного музею "Меморіал жертв Голодомору" Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодомору в Україні буде спрямовано загалом 673 883,3 тис. гривень. 

За інформацією, зазначеною у пояснювальній записці до законопроекту, спрямування додаткового обсягу коштів (у сумі 573 883,3 тис. грн.) дозволить  забезпечити у 2023 році завершення робіт на зазначеному вище об’єкті, а загалом прийняття та реалізація положень законопроекту дозволить за участі представників органів державної та місцевої влади, іноземних гостей провести на належному рівні заходи з відзначення 90-х роковин Голодомору 1932-1933 років в Україні та в черговий раз вшанувати пам'ять мільйонів жертв трагедії, засудити злочинні дії тоталітарного режиму СРСР, що сприятиме відновленню історичної справедливості, утвердженню в суспільстві та серед всієї міжнародної спільноти нетерпимості до будь-яких проявів насильства.

7)  Щодо запропонованого зменшення видатків резервного фонду державного бюджету (код 3511030) на 573 883,3 тис. грн слід відмітити, що згідно з частиною третьою статті 24 Кодексу резервний фонд бюджету не може перевищувати 1% обсягу видатків загального фонду державного бюджету, разом з тим, ця законодавча вимога відповідно до пункту 22 розділу VI Кодексу в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів щодо загальної мобілізації не застосовується. Процедури, пов'язані з виділенням коштів резервного фонду відповідного бюджету та звітуванням про їх використання, визначено у Порядку використання коштів резервного фонду бюджету, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 415 (зі змінами).

Бюджетні призначення за загальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 3511030  «Резервний фонд» (з урахуванням змін, внесених Законом України від 21.03.2023 р. № 2992- IX) на даний час визначено у сумі 33,4 млрд грн. (або 1,2% обсягу видатків загального фонду - 2 783,39 млрд грн), з яких вже за наявною інформацією рішеннями Уряду  розподілені 14,1 млрд грн., а залишок нерозподілених коштів резервного фонду державного бюджету становить 19,3 млрд гривень.

Зменшення обсягу видатків резервного фонду державного бюджету (на 573,88 млн грн до 32,8 млрд грн) має певні ризики щодо забезпечення фінансовим ресурсом заходів з подолання надзвичайних та непередбачуваних ситуацій, які можуть виникнути до кінця поточного року, зважаючи на суттєві виклики у зв’язку з тим, що в Україні триває воєнний стан, продовжується ведення бойових дій на території країни і здійснення російською федерацією терористичних актів.

8) Законопроект №9437 загалом підготовлено з дотриманням правил нормо-проектувальної техніки щодо законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет на відповідний рік, водночас у тексті законопроекту необхідно додати посилання на реквізити останнього прийнятого Верховною Радою України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік"» від 29 червня 2023 року за № 3166-ІХ (відповідний законопроект за реєстр. № 9165).

9) У супровідних матеріалах до законопроекту відсутні фінансово-економічні розрахунки щодо збільшення видатків державного бюджету на відповідну мету у запропонованих обсягах, хоча  відповідні вимоги визначено частиною першою статті 27 Бюджетного кодексу України та частиною третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, на що звернута увага Мінфіну та ГНЕУ. Так, ГНЕУ зазначило про відсутність інформації, зокрема, стосовно: визначеного на запропонованому рівні загального обсягу фінансових ресурсів, необхідних для фінансового забезпечення фонду розвитку закладів загальнодержавного значення, в тому числі, їх будівництво; поточного стану виконання робіт у визначеній сфері; можливості та наслідків зменшення обсягу коштів резервного фонду, який відповідно до частини першої статті 24 Бюджетного кодексу України «формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету».

ІІ. Щодо експертних висновків до законопроекту №9437.

1. Загалом Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку до законопроекту №9437 (лист від 05.07.2023 р. №16/03-2023/145468) зауважує, що оскільки за змістом відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статей 24, 42 Бюджетного кодексу України розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, а також визначення порядку використання коштів резервного фонду та прийняття рішень про виділення  коштів з резервного фонду бюджету віднесено до повноважень  Кабінету Міністрів України, вважається логічним отримання відповідного експертного висновку Уряду, зокрема, щодо актуальності та доцільності спрямування коштів на пропоновані заходи.

2. Згідно з частиною третьою статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України (крім поданих Кабінетом Міністрів України проектів законів, розробником яких є Міністерство фінансів України).

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту (лист від 07.07.2023 №07030-04-2/18586) зазначає, що реалізація акта матиме вплив у поточному бюджетному періоді на показники державного бюджету, при цьому висловлює застереження щодо пропозиції стосовно зменшення обсягу видатків резервного фонду державного бюджету, оскільки  в умовах продовження дії воєнного стану існує непередбачуваність виникнення надзвичайних ситуацій внаслідок збройної агресії росії проти України, що може призвести до дефіциту у коштах на здійснення заходів з подолання наслідків таких ситуацій.  За узагальнюючим висновком Мінфіну законопроект №9437 потребує подання фінансово-економічних обґрунтувань з відповідними розрахунками.

3. Міністерство культури та інформаційної політики України висловило позицію про підтримку законопроекту №9437, про що зазначило у своєму висновку до цього законопроекту (лист від 03.07.2023 №02/20/123-23).

4. Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики, керуючись положеннями пункту 3 частини першої статті 16 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», статті 55 Закону України «Про запобігання корупції», частини першої статті 93 Регламенту Верховної Ради України, за наслідками проведення антикорупційної експертизи законопроекту №9437 прийняв рішення про відповідність цього законопроекту вимогам антикорупційного законодавства (лист до Комітету від 11.07.2023 №04-12/17-2023/150442).

5. На час розгляду законопроекту № 9437 до Комітету з питань бюджету висновок комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.

За підсумками розгляду проекту Закону України про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», за реєстр. № 9437 від 28.06.2023 р., поданий народними депутатами України Потураєвим М.Р., Скрипкою Т.В. та іншими, Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України:

включити до порядку денного дев’ятої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання, визначити невідкладним та скоротити строки внесення альтернативних законопроектів до початку розгляду цього питання;

за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон (з редакційними та техніко-юридичними правками).

 

 

 

у 1932-1933 років в Україні - геноциду Українського народу»,  Закону України від 28.11.2006 р. № 376-V "Про Голодомор 1932-1933 років в Україні", постанови Кабінету Міністрів України від 08.05.2019 р. № 593 «Деякі питання будівництва другої черги, облаштування музейного простору та розвитку Національного музею «Меморіал жертв Голодомору»», завдань, визначених Планом заходів на 2022-2023 роки у зв’язку з 90-ми роковинами Голодомору 1932-1933 років в Україні - геноциду Українського народу, (затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.11.2022 р. № 1055-р) та Протоколу засідання Організаційного комітету з підготовки та проведення заходів у зв’язку з 90-ми роковинами Голодомору 1932-1933 років в Україні від 4 квітня 2023 року.

Нагадаємо, що щорічно в четверту суботу листопада в Україні вшановують пам'ять жертв Голодомору 1932–1933 років і масових штучних голодів 1921–1923 і 1946–1947 років, у 2023 році  День пам’яті жертв голодоморів випадає на 25 листопада.

Указом Президента України 26.11.2021 р. № 598/2021 Кабінету Міністрів України, серед іншого, доручено забезпечити в установленому порядку завершення реконструкції першої черги та будівництво і введення в експлуатацію другої черги Національного музею Голодомору-геноциду та забезпечити в установленому порядку фінансове забезпечення видатків на організацію та проведення заходів, передбачених цим Указом.

З огляду на зазначене, положеннями законопроекту №9437 шляхом внесення змін до додатка  № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2023 рік» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» /далі – Закон/ запропоновано встановити бюджетні призначення Міністерству культури та інформаційної політики України /далі – МКІП/ за загальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 3801280 «Фонд розвитку закладів загальнодержавного значення, в тому числі їх будівництво» у сумі 573 883,3 тис. грн (видатки розвитку).

Для збалансування загального обсягу видатків державного бюджету за загальним фондом положеннями законопроекту №9437 передбачено зменшення на таку суму обсягу бюджетних призначень Міністерства фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) /далі – Мінфін/ за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд».

Тобто, законодавча пропозиція не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів, оскільки пропонується здійснити в межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету перерозподіл бюджетних призначень за бюджетними програмами Мінфіну та МКІП. Отже, положення законопроекту підготовлено збалансовано щодо показників видатків державного бюджету.

За наслідками опрацювання положень законопроекту №9437 зазначається таке:

1) У державному бюджеті на 2023 рік за бюджетною програмою 3801280 «Фонд розвитку закладів загальнодержавного значення, в тому числі їх будівництво» встановлено бюджетні призначення за спеціальним фондом в обсязі 54 600 тис. грн (видатки розвитку) /відповідно до статті 28  Закону джерелом покриття таких видатків, є кошти, отримані від плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей/.

Крім того, відповідно до розпорядження Уряду від 18.04.2023 № 374-р в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених МКІП на 2023 рік у загальному фонді державного бюджету здійснено перерозподіл видатків державного бюджету та  встановлено обсяг видатків розвитку за цією бюджетною програмою у сумі 100 000 тис. грн (за рахунок зменшення обсягу видатків споживання за програмою 3801020 “Виробництво та трансляція телерадіопрограм для державних потреб, збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної продукції, фінансова підтримка системи державного іномовлення України” на таку ж суму).

Тобто, із врахування внесених змін уточнений річний план за бюджетною програмою 3801280  становить 154 600 тис. грн. (у тому числі за загальним фондом – 100 000 тис. грн. та за спеціальним фондом – 54 600 тис. грн.).

2) Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті Міністерству культури та інформаційної політики для розвитку закладів загальнодержавного значення, в тому числі їх будівництво (затверджений постановою Уряду від 07.02.2022 р. № 91), зокрема, визначено таке:

кошти за бюджетною програмою 3801280 спрямовуються, зокрема, на  реконструкцію першої черги Меморіального комплексу пам’яті жертв Голодоморів в Україні з будівництвом другої черги Національного музею «Меморіал жертв Голодомору» Меморіального комплексу пам’яті жертв Голодомору в Україні;

замовниками робіт і заходів за вказаним напрямом є державне унітарне підприємство “Дирекція з будівництва другої черги Національного музею “Меморіал жертв Голодомору”, що є одержувачем бюджетних коштів, - у частині реконструкції першої черги Меморіального комплексу пам’яті жертв Голодоморів в Україні з будівництвом другої черги Національного музею “Меморіал жертв Голодомору” Меморіального комплексу пам’яті жертв Голодомору в Україні.

Варто звернути увагу, що положення вказаного Порядку потребують уточнення відповідно до розпорядження  Уряду від 18.04.2023 № 374-р, насамперед, в частині визначення джерел формування бюджетних коштів за цією програмою.

3) У паспорті бюджетної програми 3801280 (затверджений наказом МКІП від 13.02.2023 р. № 68 (у редакції наказу МКІП від 12.05.2023 р. № 262)) за напрямом використання бюджетних коштів «Реконструкція першої черги Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодоморів в Україні з будівництвом другої черги Національного музею "Меморіал жертв Голодомору" Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодомору в Україні»  визначено спрямувати 100 000 тис. грн (загальний фонд).

4) Довідково за даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за підсумками січня-травня 2023 року:

видатки за бюджетною програмою 3801020 проведено за загальним фондом у обсязі 808,6 тис. грн (або 0,8 % до уточненого плану на рік), а за спеціальним фондом – не проводилися взагалі (відповідно до розпису державного бюджету кошти заплановані на жовтень місяць),

до спеціального фонду державного бюджету від плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей надійшло 535 357,1 тис. грн (або 33,5 % річного плану).

5) За інформацією, наведеною у пояснювальній записці до законопроекту, зокрема, для фінансового забезпечення в установленому порядку завершення до вересня 2023 року робіт за об’єктом «Реконструкція І черги Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодоморів в Україні з будівництвом ІІ черги Національного музею «Меморіал жертв Голодомору» Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодомору в Україні по вул. Лаврській, 3 у Печерському районі м. Києва» необхідно 573 883,3 тис. грн., за рахунок яких заплановано:

- завершити реалізацію проекту І черги будівництва в повному обсязі (технологічний ствол з його гідроізоляцією; благоустрій та освітлення території внутрішнього двору; зведення пандусу в парку; внутрішні оздоблювальні роботи в офісній частині будівлі «Свіча пам’яті»; монтаж обладнання відеонагляду та зовнішнього освітлення) та ввести об’єкт в експлуатацію;

- виконати в повному обсязі зведення конструктивної частини будівлі Музею;

- виконати роботи із: зведення стін та перегородок в будівлі Музею; оздоблення фасадів будівлі гранітом; монтажу склопрозорих конструкцій, системи озеленення покрівлі будівлі Музею, магістральних трубопроводів димовидалення та вентиляції в будівлі Музею, зовнішніх інженерних мереж до будівлі Музею; мощення гранітом пішохідного мосту-алеї та тераси; благоустрою території, прилеглої до автостоянки Музею з боку Дніпровського узвозу;

- звести підпірні стіни ПС-18, ПС-20, ПС-21 та виконати благоустрій території на пагорбі біля пішохідного мосту.

6) З урахуванням законодавчої пропозиції, викладеної у законопроекті №9437, у державному бюджеті на 2023 рік уточнений річний план (включаючи зміни бюджетних призначень згідно розпорядження Уряду від 18.04.2023 № 374-р) за бюджетною програмою 3801280 становитиме 728 483,3 тис. грн. (у тому числі за загальним фондом – 673 883,3 тис. грн. та за спеціальним фондом – 54 600 тис. грн.), а на здійснення робіт з реконструкції першої черги Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодоморів в Україні з будівництвом другої черги Національного музею "Меморіал жертв Голодомору" Меморіального комплексу пам'яті жертв Голодомору в Україні буде спрямовано загалом 673 883,3 тис. гривень. 

За інформацією, зазначеною у пояснювальній записці до законопроекту, спрямування додаткового обсягу коштів (у сумі 573 883,3 тис. грн.) дозволить  забезпечити у 2023 році завершення робіт на зазначеному вище об’єкті, а загалом прийняття та реалізація положень законопроекту дозволить за участі представників органів державної та місцевої влади, іноземних гостей провести на належному рівні заходи з відзначення 90-х роковин Голодомору 1932-1933 років в Україні та в черговий раз вшанувати пам'ять мільйонів жертв трагедії, засудити злочинні дії тоталітарного режиму СРСР, що сприятиме відновленню історичної справедливості, утвердженню в суспільстві та серед всієї міжнародної спільноти нетерпимості до будь-яких проявів насильства.

7)  Щодо запропонованого зменшення видатків резервного фонду державного бюджету (код 3511030) на 573 883,3 тис. грн слід відмітити, що згідно з частиною третьою статті 24 Кодексу резервний фонд бюджету не може перевищувати 1% обсягу видатків загального фонду державного бюджету, разом з тим, ця законодавча вимога відповідно до пункту 22 розділу VI Кодексу в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів щодо загальної мобілізації не застосовується. Процедури, пов'язані з виділенням коштів резервного фонду відповідного бюджету та звітуванням про їх використання, визначено у Порядку використання коштів резервного фонду бюджету, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 415 (зі змінами).

Бюджетні призначення за загальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 3511030  «Резервний фонд» (з урахуванням змін, внесених Законом України від 21.03.2023 р. № 2992- IX) на даний час визначено у сумі 33,4 млрд грн. (або 1,2% обсягу видатків загального фонду - 2 783,39 млрд грн), з яких вже за наявною інформацією рішеннями Уряду  розподілені 14,1 млрд грн., а залишок нерозподілених коштів резервного фонду державного бюджету становить 19,3 млрд гривень.

Зменшення обсягу видатків резервного фонду державного бюджету (на 573,88 млн грн до 32,8 млрд грн) має певні ризики щодо забезпечення фінансовим ресурсом заходів з подолання надзвичайних та непередбачуваних ситуацій, які можуть виникнути до кінця поточного року, зважаючи на суттєві виклики у зв’язку з тим, що в Україні триває воєнний стан, продовжується ведення бойових дій на території країни і здійснення російською федерацією терористичних актів.

8) Законопроект №9437 загалом підготовлено з дотриманням правил нормо-проектувальної техніки щодо законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет на відповідний рік, водночас у тексті законопроекту необхідно додати посилання на реквізити останнього прийнятого Верховною Радою України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік"» від 29 червня 2023 року за № 3166-ІХ (відповідний законопроект за реєстр. № 9165).

9) У супровідних матеріалах до законопроекту відсутні фінансово-економічні розрахунки щодо збільшення видатків державного бюджету на відповідну мету у запропонованих обсягах, хоча  відповідні вимоги визначено частиною першою статті 27 Бюджетного кодексу України та частиною третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, на що звернута увага Мінфіну та ГНЕУ. Так, ГНЕУ зазначило про відсутність інформації, зокрема, стосовно: визначеного на запропонованому рівні загального обсягу фінансових ресурсів, необхідних для фінансового забезпечення фонду розвитку закладів загальнодержавного значення, в тому числі, їх будівництво; поточного стану виконання робіт у визначеній сфері; можливості та наслідків зменшення обсягу коштів резервного фонду, який відповідно до частини першої статті 24 Бюджетного кодексу України «формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету».

ІІ. Щодо експертних висновків до законопроекту №9437.

1. Загалом Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку до законопроекту №9437 (лист від 05.07.2023 р. №16/03-2023/145468) зауважує, що оскільки за змістом відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статей 24, 42 Бюджетного кодексу України розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, а також визначення порядку використання коштів резервного фонду та прийняття рішень про виділення  коштів з резервного фонду бюджету віднесено до повноважень  Кабінету Міністрів України, вважається логічним отримання відповідного експертного висновку Уряду, зокрема, щодо актуальності та доцільності спрямування коштів на пропоновані заходи.

2. Згідно з частиною третьою статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України (крім поданих Кабінетом Міністрів України проектів законів, розробником яких є Міністерство фінансів України).

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту (лист від 07.07.2023 №07030-04-2/18586) зазначає, що реалізація акта матиме вплив у поточному бюджетному періоді на показники державного бюджету, при цьому висловлює застереження щодо пропозиції стосовно зменшення обсягу видатків резервного фонду державного бюджету, оскільки  в умовах продовження дії воєнного стану існує непередбачуваність виникнення надзвичайних ситуацій внаслідок збройної агресії росії проти України, що може призвести до дефіциту у коштах на здійснення заходів з подолання наслідків таких ситуацій.  За узагальнюючим висновком Мінфіну законопроект №9437 потребує подання фінансово-економічних обґрунтувань з відповідними розрахунками.

3. Міністерство культури та інформаційної політики України висловило позицію про підтримку законопроекту №9437, про що зазначило у своєму висновку до цього законопроекту (лист від 03.07.2023 №02/20/123-23).

4. Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики, керуючись положеннями пункту 3 частини першої статті 16 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», статті 55 Закону України «Про запобігання корупції», частини першої статті 93 Регламенту Верховної Ради України, за наслідками проведення антикорупційної експертизи законопроекту №9437 прийняв рішення про відповідність цього законопроекту вимогам антикорупційного законодавства (лист до Комітету від 11.07.2023 №04-12/17-2023/150442).

5. На час розгляду законопроекту № 9437 до Комітету з питань бюджету висновок комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.

За підсумками розгляду проекту Закону України про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», за реєстр. № 9437 від 28.06.2023 р., поданий народними депутатами України Потураєвим М.Р., Скрипкою Т.В. та іншими, Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України:

включити до порядку денного дев’ятої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання, визначити невідкладним та скоротити строки внесення альтернативних законопроектів до початку розгляду цього питання;

за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон (з редакційними та техніко-юридичними правками).