Комітет з питань бюджету на своєму засіданні 4 жовтня 2011 року розглянув проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації бюджетного процесу та посилення відповідальності за виконання державного бюджету, поданий народним депутатом України Королевською Н. Ю. (реєстр. № 9017 від 18.07.2011 р.).
Метою законопроекту, на думку автора, є оптимізація врегулювання термінів перебігу бюджетного процесу та посилення відповідальності за вчинені порушення бюджетного процесу.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку вважає, що законопроект може бути підтриманий в частині зміни термінів окремих стадій бюджетного процесу, при цьому висловлює окремі зауваження до нього і відмічає необхідність отримання відповідного висновку Уряду для прийняття виваженого рішення щодо цього законопроекту.
Міністерство фінансів України також висловлює ряд зауважень щодо законопроекту і не підтримує його у запропонованій редакції.
Слід відмітити, що законопроект у частині можливості звільнення Міністра фінансів України на підставі рішення Верховної Ради України за результатами розгляду річного звіту не відповідає пункту 10 статті 106 Конституції України, відповідно до якого Президент України призначає за поданням Прем'єр-міністра України членів Кабінету Міністрів України та припиняє їхні повноваження на цих посадах.
Реалізація пропозиції щодо перенесення на більш пізній термін початку бюджетного процесу (зокрема, підготовки проекту Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період) призведе до скорочення часу на розробку проекту державного бюджету і відповідно до погіршення його якості. Водночас, на відміну від попередньої редакції Бюджетного кодексу, саме новою редакцією Бюджетного кодексу передбачено раніше розпочати бюджетний процес для збільшення тривалості підготовки проекту державного бюджету в контексті належної реалізації програмно-цільового методу у бюджетному процесі та середньострокового бюджетного планування. У перспективі при вдосконаленні бюджетного законодавства з урахуванням зарубіжного досвіду доцільно визначити ще більш ранній строк підготовки Основних напрямів бюджетної політики.
Автором законопроекту не приведена належна аргументація щодо доцільності внесення змін до закону про Державний бюджет України у разі недоотримання надходжень загального фонду державного бюджету більше ніж на 10 відсотків плану на звітний квартал (а не на 15 відсотків, як передбачено діючою нормою Бюджетного кодексу). За таких умов внесення змін до бюджету може бути передчасним, адже ситуація з надходженнями до бюджету протягом року змінюється. Реалізація запропонованих норм може сприйматися підприємцями та інвесторами як негативний сигнал до оцінювання загальної економічної ситуації в країні. Крім того, питання збалансованості надходжень та витрат протягом року з дотриманням граничного обсягу дефіциту (профіциту) державного бюджету врегульоване частиною першою статті 54 Бюджетного кодексу України, відповідно до якої Міністру фінансів надано право вносити зміни до розпису загального фонду державного бюджету у разі, якщо за результатами місячного звіту виявиться, що отриманих надходжень недостатньо для здійснення бюджетних асигнувань відповідно до призначень.
Було звернуто увагу, що положення законопроекту у частині внесення змін до статті 61 Бюджетного кодексу України та статті 161 Регламенту Верховної Ради України щодо подання Кабінетом Міністрів України річного звіту про виконання закону про Державний бюджет України не пізніше 1 квітня року, наступного за звітним, втратили свою актуальність, оскільки вже врегульовані Законом України від 07.07.2011 р. № 3614 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України».
Крім того, відмічалося, що раніше народним депутатом України Н. Королевською вже був внесений законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації бюджетного процесу та посилення відповідальності за виконання державного бюджету» (реєстр. № 8083 від 07.02.2011 р.), який в частині змін до Бюджетного кодексу України та Регламенту Верховної Ради України є аналогічним за змістом відповідним положенням проекту, що розглядається. Верховна Рада України 15.03.2011 р. не підтримала включення такого законопроекту до порядку денного восьмої сесії, а Комітет з питань бюджету за результатами його розгляду ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України законопроект за реєстр.№8083 відхилити.
За результатами розгляду зазначеного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації бюджетного процесу та посилення відповідальності за виконання державного бюджету, поданий народним депутатом України Королевською Н. Ю. (реєстр. № 9017), відхилити.