Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 4 жовтня 2011 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» (щодо забезпечення соціальних гарантій громадян), поданий народними депутатами України А.М. Павловським, О.О. Сочкою (реєстр. № 9006 від 18.07.2011р.).
Законопроектом пропонується, починаючи з 1 жовтня 2011 року, збільшити на 60 відсотків розміри прожиткового мінімуму у розрахунку на місяць на одну особу, а також окремо для тих, хто належить до основних соціальних і демографічних груп населення (проти затверджених у Державному бюджеті України на 2011 рік). Зокрема, прожитковий мінімум для працездатних осіб (і відповідно мінімальну заробітну плату) пропонується встановити на 1 жовтня – 1576 грн. (відповідно 985 грн.), на 1 грудня – 1606 грн. (відповідно 1004 грн.).
Прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність (відповідає розміру мінімальної пенсії) пропонується встановити на 1 жовтня – 1254 грн. (відповідно 784 грн.), на 1 грудня – 1280 грн. (відповідно 800 грн.).
Водночас, пропонується вилучити статтю 23 щодо встановлення рівня забезпеченості прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для призначення допомоги відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям».
Також пропонується доповнити статтю 24 Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» нормою щодо доручення керівникам навчальних закладів забезпечити проведення індексації стипендій учнів та студентів.
Законопроект не містить пропозицій щодо внесення змін до бюджетних показників, що призведе до внутрішньої неузгодженості положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік», при цьому суб’єктами законодавчої ініціативи не подано до законопроекту фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення його збалансованості, як це передбачено частиною першою статті 27 Бюджетного кодексу України та частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
За прогнозними розрахунками Міністерства фінансів загальна потреба в додаткових коштах для реалізації норм законопроекту у поточному році становитиме близько 40,3 млрд. грн. порівняно з обсягами, врахованими в Державному бюджеті України на 2011 рік, з них на встановлення в 2011 році мінімальної заробітної плати у розмірах, передбачених законопроектом, а посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС - із урахуванням міжтарифних співвідношень, врахованих в показниках Державного бюджету України на 2011 рік, - майже 20 млрд. грн.; на пенсійне забезпечення - 15,9 млрд. грн.; на підвищення розмірів державних соціальних допомог, які залежать від прожиткового мінімуму, - 4,4 млрд. грн., в тому числі на збільшення розмірів допомоги малозабезпеченим сім'ям - 1 млрд. гривень.
Міністерство фінансів вважає прийняття законопроекту недоцільним та зазначає, що у разі, якщо розмір допомоги буде встановлено, виходячи з прожиткового мінімуму, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям досягне середнього рівня заробітної плати по країні, і буде одним з найбільших джерел доходів у сім'ї (або взагалі єдиним), що суперечить суті державної допомоги як матеріальної підтримки сімей, які опинилися у скрутних життєвих обставинах. Така ситуація стимулюватиме утриманські настрої серед населення України і призведе до погіршення економічної ситуації в країні в цілому.
Встановлення розмірів прожиткового мінімуму, на основі яких визначаються основні державні соціальні гарантії, та мінімальної заробітної плати без урахування фінансових можливостей держави призведе до розбалансованості бюджетів усіх рівнів, до виникнення значної заборгованості із соціальних виплат, як наслідок, до соціального напруження у суспільстві.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що законопроект доцільно відхилити.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України звертає увагу, що до законопроекту слід надати належне фінансово-економічне обґрунтування, включаючи відповідні розрахунки.
За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» (щодо забезпечення соціальних гарантій громадян), поданий народними депутатами України А.М. Павловським, О.О. Сочкою (реєстр. № 9006 від 18.07.2011р.), відхилити.