Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо збільшення обсягу видатків на заробітну плату працівникам державних підприємств космічної галузі (реєстр. № 5693)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 15 березня 2017 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» щодо збільшення обсягу видатків на заробітну плату працівникам державних підприємств космічної галузі (реєстр. № 5693 від 20.01.2017), поданий народними депутатами України Кривенком В.М. та Курячим М.П.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, метою проекту є підтримка базового підприємства ракетно-космічної галузі України державного підприємства «Виробниче об'єднання Південний машинобудівний завод імені  О.М. Макарова» шляхом погашення заборгованості підприємства із виплати заробітної плати його працівникам (при цьому, зазначається про наявність простроченої заборгованості з виплати заробітної плати у сумі 95 млн. гривень (з податками і зборами)). Зауважено, що подання такого законопроекту зумовлено вкрай загрозливою ситуацією, в якій опинилось зазначене підприємство, а його реалізація передбачає вжиття невідкладних заходів щодо стабілізації фінансового стану фундаментального підприємства ракетно-космічної галузі України.

Запропонованим законопроектом шляхом внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» пропонується збільшити за загальним фондом державного бюджету на 2017 рік обсяг бюджетних призначень для Державного космічного агентства України на 95 000 тис. грн. /видатки розвитку/, передбачивши нову бюджетну програму 6381040 «Фінансова підтримка державного підприємства «Виробниче об'єднання Південний машинобудівний завод імені О. М. Макарова» на погашення заборгованості із заробітної плати».

Джерелом покриття таких додаткових видатків пропонується визначити збільшення на вказану суму планового річного обсягу доходів загального фонду державного бюджету від податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів. При цьому, у пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що за інформацією Державної фіскальної служби зберігається позитивна тенденція збільшення надходження такого податку до загального фонду державного бюджету порівняно із минулими періодами.

Довідково: Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» річний плановий показник доходів загального фонду державного бюджету від податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів встановлено у обсязі 212,8 млрд грн і збільшено проти відповідного показника на 2016 рік на 41,6 млрд. гривень або на 24,3 % (у 2016 році такий показник становив – 171,2 млрд грн, при цьому, відповідно до звітної інформації Казначейства України за 2016 рік до загального фонду державного бюджету надійшло від цього податку 181,5 млрд. грн., що на 10,3 млрд. грн. або на 6% більше річного плану). За даними звіту Казначейства про виконання Державного бюджету України за січень-лютий 2017 року до загального фонду державного бюджету від зазначеного податку надійшло 34 млрд. грн., що становить 16 % до річного плану та 114% до плану на звітний період (на 4,3 млрд. гривень більше плану на звітний період).

Загалом законодавча пропозиція викладена збалансованою за показниками доходів і видатків державного бюджету. В той же час, Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зауважує, що реалізація законопроекту призведе до додаткових витрат державного бюджету у поточному бюджетному періоді, а запропоноване законопроектом збільшення надходжень з податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів є сумнівним, оскільки не враховує основні прогнозні макроекономічні показники економічного і соціального розвитку України (зокрема, розрахунок податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів здійснюється на основі обсягу зовнішньоекономічних операцій, динаміки імпорту товарів та прогнозу обсягу оподатковуваного імпорту товарів, а також прогнозного середньорічного обмінного курсу гривні до долара США).

Головне науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України щодо зазначеного вище джерела покриття додаткових видатків, запропонованих у законопроекті, зауважує про відсутність у доданих до проекту документах докладної інформації щодо поточного стану надходження цього податку відповідно до планових показників, визначених Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», та прогнозної оцінки надходження такого податку до кінця поточного бюджетного періоду, що не дозволяє оцінити реальну спроможність забезпечення покриття зазначених видатків саме за рахунок  пропонованого джерела.

Необхідно відмітити, що в порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо встановлення додаткових видатків і доходів державного бюджету у запропонованих обсягах та за визначеними напрямами, а також стосовно соціально-економічних наслідків впровадження запропонованих змін до бюджетних показників. Щодо зазначеного також відмічено у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до цього законопроекту.

Поряд з тим, слід зауважити, що законодавча пропозиція не узгоджується із положеннями статті 52 Бюджетного кодексу України, якою визначено вичерпний перелік підстав для внесення змін до закону про Державний бюджет України і який не містить позиції, яка б відповідала запропонованим змінам до бюджетних показників.

Водночас, слід звернути увагу, що відповідно до пункту 2 частини першої статті 52 та статті 53 Бюджетного кодексу України внесення змін до закону про Державний бюджет України на відповідний рік розглядається по факту перевиконання надходжень державного бюджету, що визнається на підставі офіційних висновків Рахункової палати та Міністерства фінансів України щодо виконання Державного бюджету України за підсумками трьох кварталів у разі перевищення показників надходжень державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15 відсотків. Такі висновки подаються Верховній Раді України до 15 жовтня поточного року. Щодо зазначеного також відмічає Міністерство фінансів України та загалом висловлює позицію про непідтримку даного законопроекту, як такого, що не відповідає бюджетному законодавству.

Крім того, слід відмітити, що законопроект містить редакційні та техніко-юридичні неточності, а саме назва законопроекту (у тексті та додатках до нього) некоректно відображає суть законодавчої ініціативи, виходячи із вимог бюджетної методології (відповідно до бюджетної класифікації, безпосередньо економічної класифікації видатків бюджету, поточні видатки одержувачів бюджетних коштів класифікуються як субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) і визначаються видатками розвитку). Зважаючи на зазначене, у назві законопроекту (у тексті та додатках до нього) слова «щодо збільшення обсягу видатків на заробітну плату працівникам державних підприємств космічної галузі» доцільно замінити словами «щодо фінансової підтримки космічної галузі України на погашення заборгованості із заробітної плати».

Також, належить звернути увагу, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники щодо доходів та видатків державного бюджету. Таким чином, для забезпечення збалансованості бюджету потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у тексті та додатках до законопроекту відповідно до чинної редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» та з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту надає окремі зауваження і пропозиції до законопроекту та зазначає, що відповідно до положень пункту 6 статті 116 Конституції України і статті 42 Бюджетного кодексу України розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, логічним було б отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо можливостей та наслідків реалізації пропозицій проекту. Поряд з цим, зазначається, що за змістом Закону України «Про оплату праці» (частина перша статті 4) джерелом коштів на оплату праці працівників госпрозрахункових підприємств є частина доходу та інші кошти, одержані внаслідок їх господарської діяльності. Разом із тим, у документах, які додаються до законопроекту, відсутня належна інформація щодо структури та стану погашення заборгованості, виплати поточної заробітної плати працівникам державного підприємства «Виробниче об’єднання Південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова».

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

За наслідками розгляду проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» щодо збільшення обсягу видатків на заробітну плату працівникам державних підприємств космічної галузі (реєстр. № 5693 від 20.01.2017), поданого народними депутатами України Кривенком В.М. та Курячим М.П., Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроект за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, пов’язаних з необхідністю внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень та збалансування бюджетних показників. 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

20 листопада 2024 14:44
18 листопада 2024 18:47
18 листопада 2024 16:22
12 листопада 2024 15:11
11 листопада 2024 17:48
01 листопада 2024 16:41
01 листопада 2024 10:02
31 жовтня 2024 18:46
31 жовтня 2024 13:50
30 жовтня 2024 16:23