Під час повномасштабного військового вторгнення росії в Україну ключові об’єкти транспортної інфраструктури зазнали значного пошкодження і взагалі руйнування. Яскравим прикладом останніх днів стали ракетні обстріли країною-агресором залізничних вузлів та мостових переходів задля того, щоб зруйнувати шляхи постачання військової допомоги від західних партнерів.
Керівництво держави, незважаючи на продовження війни та активних бойових дій в окремих регіонах, визначилось відроджувати вже звільнені та деокуповані населенні пункти для того, щоб населення могло якнайшвидше повернутись до мирного та повноцінного життя. Таку позицію схвалюють і у Комітеті з питань бюджету і впевнені у правильності таких рішень.
Працівники дорожньої галузі замість зброї взяли до рук будівельну техніку та працюють над відновленням транспортної інфраструктури в надзвичайно стислі терміни та впроваджуючи нетипові технічні рішення, основне завдання наразі відновити транспортне сполучення, адже повне відновлення інфраструктури потребує значного обсягу ресурсів та технологічно більшого терміну для якісного виконання всіх необхідних будівельних робіт.
Так, за даними дослідження, що проводиться у межах проекту «Росія заплатить» командою KSE Institute (аналітичний підрозділ Київської школи економіки) за підтримки Офісу Президента України, Міністерства економіки України, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України та Міністерства інфраструктури України, на кінець квітня 2022 року пошкоджено, зруйновано або захоплено щонайменше:
u 23 574 кілометрів доріг – на суму 29,48 млрд дол. США /найбільших руйнувань зазнали автомобільні дороги на сході, півдні та частині півночі України/;
u 289 мостів та мостових переходів – на суму 1,62 млрд дол. США;
u 11 військових аеродромів – на суму 0,4 млрд дол. США та літак АН-225 «Мрія» – на суму 0,3 млрд дол. США;
u 11 цивільних аеропортів – на суму 6,82 млрд дол. США;
u 2 порти та портової інфраструктури – на суму 0,6 млрд дол. США;
u залізничну інфраструктуру та рухомий склад /кількість наразі невідома/ – на суму 3,56 млрд дол. США.
Таким чином, загальна шкода, заподіяна транспортній інфраструктурі України через російське військове вторгнення, зараз оцінюється щонайменше у 43 млрд дол. США.
Міністр інфраструктури Олександр Кубраков відмітив, що вторгнення, яке росія розпочала в лютому, зачепило 20-30% усієї транспортної інфраструктури з різним ступенем пошкодження та різним рівнем руйнування і додав: «Якщо говорити виключно про транспортну інфраструктуру, я вважаю, що більшість об’єктів, які були зруйновані, можна відновити за два роки. Найважливіші речі можна зробити за один рік, а складні, позакласові мости, які неможливо зробити за рік, ми точно зможемо відбудувати за два роки з використанням заморожених російських активів для фінансування». Наголошено, що з 23,5 тис. км доріг, які на сьогодні зазнали пошкоджень під час ведення активних бойових дій, 8 тис. км – це дороги загального користування державного значення, що становить третину усієї мережі автомобільних доріг загального користування, за які відповідальним визначено Державне агентство автомобільних доріг України.
Народні депутати – члени Комітету з питань бюджету всеціло підтримують рішення Уряду, зокрема щодо виділення додаткових коштів на забезпечення належного функціонування дорожнього господарства, транспортної інфраструктури та інфраструктури, що забезпечує життєдіяльність населення та функціонування держави в умовах воєнного стану.
Так, на здійснення вказаних заходів Кабінетом Міністрів України ухвалено рішення /розпорядження КМУ від 12.04.2022 № 292-р/ відповідно до якого, з резервного фонду державного бюджету Державному агентству автомобільних доріг України (далі – Укравтодор) виділено 490 млн гривень, які спрямовуються за такими напрямами:
- виконання робіт та надання послуг з будівництва, реконструкції, ремонту та експлуатаційного утримання
автомобільних доріг загального користування державного та місцевого значень, а також доріг комунальної власності в населених пунктах;
інфраструктури населених пунктів;
під’їзних доріг до об’єктів, визначених військовими адміністраціями;
- влаштування інженерних споруд для забезпечення потреб Збройних Сил та інших військових формувань;
- переміщення майнових активів, трудових ресурсів та оптимізація інфраструктури з урахуванням потреб національної безпеки і оборони та потреб налагодження сталого функціонування за новими місцями тимчасового розміщення;
- державна підтримка діяльності державних підприємств та організацій, що належать до сфери управління Укравтодору, зокрема субсидії та поточні трансферти в частині оплати праці з нарахуваннями, придбання медикаментів і перев’язувальних матеріалів, забезпечення продуктами харчування, оплата комунальних послуг та енергоносіїв;
- розроблення та впровадження заходів щодо влаштування тимчасових споруд для забезпечення транспортного та пішохідного сполучення.
Слід зауважити, що за словами Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля більшість коштів, виділених розпорядженням КМУ від 12.04.2022 № 292-р буде освоєно у звільнених від окупантів областях України для забезпечення базового відновлення та нормальної роботи дорожньої інфраструктури. Також Прем’єр-міністр України додав, що раніше на відновлення інфраструктури у цих регіонах розпорядженням Уряду від 10.04.2022 №280-р було виділено 1 млрд гривень /з них 400 млн грн для Київської області, по 250 млн грн – для Сумської та Чернігівської областей, а решта 100 млн гривень – для Житомирської області/, які серед іншого, можуть бути використано на ліквідацію вибоїн покриттів автомобільних доріг вулиць і міст населених пунктів.
За наявною інформацією на сьогодні уже розчищено 500 км автомобільних доріг загального користування державного значення, вже збудовано 20 тимчасових переправ, об’їздів та обходів зруйнованих мостів та мостових переходів, а 4 – знаходяться в роботі.
Народні депутати – члени Комітету з питань бюджету переконані, що відновлення транспортного сполучення зруйнованих російськими окупантами міст – це масштабний виклик сьогодення, адже безумовно окремі дороги – це дороги життя, якими евакуюють цивільне населення, доставляється гуманітарна допомога, продукти харчування та медикаменти, а з іншої сторони – відновлення автомобільних магістралей - це поштовх до відродження економіки держави і активізації підприємницької та експортної діяльності.
Відновимо Україну! Час відбудовувати економіку України разом!