Керуючись статтею 14 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», у Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету в рамках здійснення контрольної функції проаналізовано оперативну інформацію Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ і Державної казначейської служби України /далі – Казначейство/ щодо виконання державного бюджету за січень-червень 2022 року, окремі рішення Кабінету Міністрів України з даного питання та відмічено, насамперед, таке.
До загального фонду державного бюджету надійшли доходи в обсязі 564,4 млрд грн, що менше уточненого плану на звітний період на 28,1 млрд грн, або на 4,7% (зазначений обсяг невиконання доходів був би більшим, якби не суттєве понадпланове надходження окремих неподаткових доходів). Порівняно з відповідним періодом минулого року такі доходи збільшилися на 11,6%, або на 58,5 млрд грн.
На стан виконання доходів загального фонду позитивно вплинуло понадпланове надходження окремих доходів, з яких найбільше щодо: грантів, допомоги та інших трансфертів від ЄС, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ (+76,3 млрд грн, або у 23,8 раза, що в основному не планувалися і надійшли у квітні-червні); податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+13,1 млрд грн, або на 15,7%); рентної плати за користування надрами (+7,4 млрд грн, або на 21,1%); коштів, що перераховуються Нацбанком (+5,2 млрд грн, або на 38,3%, які достроково надійшли у лютому); акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (+3,9 млрд грн, або на 50,5%); частини прибутку державних підприємств та дивідендів на державну частку власності (+0,2 млрд грн, або на 0,5%, при цьому у попередні 3 місяці перевиконання цих платежів було суттєвим за рахунок переважно їх авансової сплати у березні).
Зокрема, варто відмітити, що до загального фонду надійшли міжнародні гранти (допомога) у сумі 79,3 млрд грн, а саме: гранти від урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ – у сумі 75,1 млрд грн (такі кошти не планувалися у державному бюджеті на п.р.), з яких у лютому – 3,6 млрд грн, квітні – 17,9 млрд грн, травні – 15,5 млрд грн, червні – 38 млрд грн; допомога, надана Європейським Союзом, – у сумі 4,2 млрд грн (або 137,8% уточненого річного плану), з яких у квітні – 3,8 млрд грн, травні – 0,4 млрд грн.
Однак не забезпечено виконання планових показників деяких доходів, передусім податкових платежів, зокрема: податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів (– 90,9 млрд грн, або на 48,1%); податку на прибуток підприємств (– 15,2 млрд грн, або на 19,1%); акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (– 10,6 млрд грн, або на 33,6%); ввізного мита (– 6,7 млрд грн, або на 56,4%); податку на доходи фізичних осіб та військового збору (– 3,9 млрд грн, або на 5,7%); зборів на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (– 1,2 млрд грн, або на 23%).
Бюджетне відшкодування ПДВ здійснено в обсязі 40,9 млрд грн, що на 34 млрд грн, або на 45,4%, менше такого показника за відповідний період минулого року.
Державні запозичення до загального фонду державного бюджету становили 561,3 млрд грн, або 133,5% уточненого плану на звітний період. Зокрема, від розміщення ОВДП на фінансування державного бюджету залучено 349,7 млрд грн, з них за рахунок випуску військових облігацій – 327,6 млрд грн (включаючи 225 млрд грн – шляхом придбання у власність НБУ), а із зовнішніх джерел залучено 211,6 млрд грн (приріст за червень – 60,5 млрд грн, з яких найбільше від: Уряду Канади /22,8 млрд грн/, Міжнародного банку реконструкції та розвитку /18,4 млрд грн/, Японського агентства розвитку /14 млрд грн/, Німецької кредитної установи для відбудови /4,7 млрд грн/).
Від приватизації державного майна до державного бюджету надійшло 297,6 млн грн від продажу об’єктів малої приватизації, що становить 5,9% плану на звітний період (або на 4,7 млрд грн менше) при затвердженому річному плановому показнику 8 млрд грн.
Дефіцит загального фонду державного бюджету становив 406,1 млрд грн, платежі з погашення державного боргу – 214,8 млрд грн (99,5% уточненого плану на звітний період), видатки на обслуговування державного боргу – 86,6 млрд грн (99,4% уточненого плану на звітний період).
Кошти бюджетів та інших клієнтів Казначейства на 1 липня 2022 р. становили 45,29 млрд грн (проти 64,6 млрд грн на 01.01.2022), у т.ч.: на єдиному казначейському рахунку – 6,44 млрд грн, на рахунках Казначейства в установах банків – 26,23 млрд грн, на інших рахунках – 12,62 млрд грн.
Касові видатки загального фонду державного бюджету проведені у сумі 972,7 млрд грн (або 78,6% уточненого плану на звітний період).
Відповідно до пункту 22 розділу VI Бюджетного кодексу України Урядом протягом березня і квітня п.р. прийнято відповідні рішення /постанови КМУ від 03.03.2022 № 193, від 04.03.2022 № 199, від 08.03.2022 № 231, від 10.03.2022 № 245, від 01.04.2022 № 401, від 12.04.2022 № 438/ про скорочення витрат державного бюджету на 2022 рік за багатьма бюджетними програмами загалом на 164,7 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду державного бюджету, при цьому бюджетні призначення резервного фонду становлять 203 млрд грн. Поряд з тим, станом на 01.07.2022 Урядом прийнято рішення про виділення із зазначеного фонду коштів, зокрема на:
потреби сектору безпеки і оборони – 292,6 млрд грн, з них для: Міноборони (включаючи ГУР) – 182,2 млрд грн, МВС – 107,1 млрд грн, СБУ – 1,96 млрд грн, Адміністрації Держспецзв’язку – 1,28 млрд грн;
надання фінансової підтримки (допомоги, компенсацій тощо) цивільному населенню, передусім внутрішньо переміщеним особам, – 35,1 млрд грн, з них для: Мінекономіки на надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка» – 23,3 млрд грн, Мінсоцполітики на надання допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання – 10 млрд грн;
функціонування економіки (передусім інфраструктури), ліквідацію наслідків бойових дій та інші заходи – 72,3 млрд грн, з них для: Мінекономіки – 42,8 млрд грн, Мінінфраструктури – 18,2 млрд грн, Укравтодору – 6,37 млрд грн, Мінфіну – 2,3 млрд грн.
Отже, військова агресія Російської Федерації проти України,
спричинений нею економічний спад та запроваджені податкові стимули призвели до
суттєвого скорочення доходів загального фонду державного бюджету. Разом з тим,
Урядом вживаються заходи щодо пошуку додаткових джерел наповнення державного
бюджету для забезпечення вчасного проведення першочергових видатків, послідовність
проведення яких встановлена постановою Кабінету Міністрів України від
09.06.2021 № 590 (із змінами) «Про затвердження Порядку виконання
повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах
воєнного стану». При цьому Мінфін неодноразово наголошує, що щомісячна потреба у
коштах державного бюджету становить 5 млрд дол. США, відтак подальша
фінансова підтримка від іноземних партнерів дуже потрібна.
Комітет з питань бюджету в межах компетенції тісно співпрацює з Урядом, насамперед з Мінфіном, та серед іншого оперативно долучається до розгляду і прийняття Верховною Радою України законопроектів щодо змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» та Бюджетного кодексу України, спрямованих на забезпечення оперативного здійснення заходів і належного фінансового забезпечення нагальних потреб держави, які виникли під час відсічі воєнної агресії Російської Федерації проти України.