Комітет Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) на своєму засіданні 12 серпня 2022 року розглянув Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2022 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році, відмітивши таке.

Відповідно до вимог частини другої статті 110 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) і частини третьої статті 7 Закону України «Про Рахункову палату» Рахункова палата подала Верховній Раді України та Комітету листами від 22.06.2022 № 06-683 і № 06-684 Висновок про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2022 рік у першому кварталі, затверджений рішенням Рахункової палати від 21.06.2022 № 12-1 (далі – Висновок РП). Висновок РП розміщено на офіційному сайті Рахункової палати.

У Комітеті проаналізовано Висновок РП, а також останні звітні дані Міністерства фінансів України (далі – Мінфін), Державної казначейської служби України (далі – Казначейство), Державної податкової служби України (далі – ДПС), інших державних органів щодо стану реалізації норм Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (далі – Закон) і виконання бюджетів у поточному році та звернуто увагу на таке.

Щодо змін до Закону

Протягом поточного бюджетного періоду станом на 25.07.2022 прийнято 8 законів, якими внесено зміни до Закону, а саме:

від 23.02.2022 № 2099-ІX, яким збільшено доходи і видатки державного бюджету (разом і за загальним фондом) на 26,46 млрд грн (зокрема, збільшено/передбачено видатки загального фонду на: реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави (загалом у сумі 22,71 млрд грн /у т.ч. для: Міноборони – 16,04 млрд грн, МВС – 6,08 млрд грн, ГУР Міноборони – 0,59 млрд грн/), обслуговування державного боргу (на 3.051 млн грн), субвенцію обласному бюджету Донецької області на забезпечення сталого водопостачання регіону (у сумі 0,5 млрд грн), додаткову дотацію обласним бюджетам Донецької та Луганської областей на здійснення заходів щодо усунення наслідків ескалації воєнного конфлікту, запобігання виникненню надзвичайної ситуації та гуманітарної катастрофи в регіоні (у сумі 0,2 млрд грн);

від 03.03.2022 № 2118-ІX, яким, серед іншого, доповнено статтю 6 Закону пунктом 4 щодо можливості надання у 2022 р. державних гарантій за рішенням Кабінету Міністрів України та/або на підставі міжнародних договорів України для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання державного сектору економіки, 100% акцій яких належить державі, за кредитами (позиками), що залучаються з метою підтримки їх ліквідності та стійкості роботи;

від 15.03.2022 № 2120-ІX, яким, серед іншого, статтю 15 Закону викладено у новій редакції, передбачивши, що у 2022 р. Національний банк України (далі –НБУ) перераховує до державного бюджету кошти на загальну суму не менш як 13,58 млрд грн (тобто без підтвердження зовнішнім аудитом і затвердження Радою НБУ річної фінансової звітності та формування НБУ резервів);

від 15.03.2022 № 2135-ІX, яким передусім збільшено фінансування і видатки державного бюджету (разом і за спеціальним фондом), граничні обсяги дефіциту державного бюджету і державного боргу на 67,57 млрд грн (зокрема, збільшено видатки спеціального фонду для Міноборони за рахунок залучення позики від Уряду Великобританії на реалізацію інвестиційного проекту «Офіційна кредитна підтримка обороноздатності Збройних Сил України»);

від 21.04.2022 № 2218-ІX, яким збільшено фінансування і видатки державного бюджету (разом і за загальним фондом), граничні обсяги дефіциту державного бюджету і державного боргу на 200 млрд грн (зокрема, за загальним фондом збільшено на 200 млрд грн видатки для Мінфіну за бюджетною програмою «Резервний фонд» (код 3511030) та державні запозичення (у т.ч. внутрішні запозичення – на 100 млрд грн, зовнішні запозичення – на 100 млрд грн). При цьому установлено, що передбачені цим Законом кошти в частині збільшення видатків за зазначеною програмою спрямовуються виключно на здійснення заходів щодо забезпечення безпеки і оборони, фінансової підтримки внутрішньо переміщених осіб;

від 31.05.2022 № 2280-ІX, яким передусім збільшено фінансування і видатки державного бюджету (разом і за загальним фондом), граничні обсяги дефіциту державного бюджету і державного боргу на 287,7 млрд грн (зокрема, за загальним фондом збільшено на 287,7 млрд грн зовнішні запозичення та видатки на: забезпечення національної безпеки і оборони – на 247,8 млрд грн (з них для Міноборони – 166,1 млрд грн, МВС – 76,4 млрд грн /зокрема для Національної поліції – 28,5 млрд грн, Національної гвардії – 25 млрд грн, ДСНС – 13,2 млрд грн; Державної прикордонної служби – 7,9 млрд грн/, СБУ – 2,8 млрд грн); соціальний захист та соціальне забезпечення – на 38,4 млрд грн (у т.ч.: трансферти Пенсійному фонду – 20 млрд грн, надання допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання – 12,5 млрд грн, надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка» – на 5,8 млрд грн); поповнення резервного фонду – на 1,5 млрд грн;

від 31.05.2022 № 2290-ІX, яким, серед іншого, Закон доповнено статтею 39, згідно з якою на період дії воєнного стану розпорядники та одержувачі бюджетних коштів в частині фінансового забезпечення робіт щодо автодоріг загального користування, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах можуть брати бюджетні зобов’язання відповідно до укладених договорів у межах визначених бюджетних асигнувань, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років, та за умови відтермінування оплати таких договорів до відновлення ставок податків та скасування податкових пільг, введених законами від 15.03.2022 № 2120-IX і від 24.03.2022 № 2142-IX, за податковими та митними надходженнями, які є джерелами формування державного дорожнього фонду, з подальшою оплатою цих зобов’язань у межах фактичних надходжень коштів цього фонду;

від 09.07.2022 № 2385-ІX, яким передусім збільшено майже на 81 млрд грн видатки державного бюджету, з яких за загальним фондом на: надання допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання (32,4 млрд грн), трансферти Пенсійному фонду (32,3 млрд грн),  виплату деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплату послуг окремим категоріям населенню (5,8 млрд грн), виплату пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг (3,3 млрд грн), забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва (4 млрд грн), підтримку фермерських господарств та інших сільгоспвиробників (1,5 млрд грн), а також за спеціальним фондом передбачено субвенцію місцевим бюджетам на відновлення об’єктів критичної інфраструктури в рамках спільного з МБРР проекту «Проект розвитку міської інфраструктури – 2» (1,7 млрд грн). Для покриття зазначених додаткових видатків збільшено державні запозичення на 79,4 млрд грн (з відповідним збільшенням граничних обсягів державного боргу і дефіциту державного бюджету) та надходження допомоги, наданої Європейським Союзом, на 1,5 млрд грн.

У результаті таких законодавчих змін загальні параметри державного бюджету змінено таким чином: доходи збільшено на 28 млрд грн, або на 2,1%, видатки збільшено на 662,7 млрд грн, або на 44,2%, граничний обсяг дефіциту збільшено на 634,7 млрд грн, або в 4,4 раза. При цьому збільшення видатків державного бюджету здійснено, насамперед, на: реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави – 338 млрд грн; поповнення резервного фонду – 201,5 млрд грн (з них 200 млрд грн із спрямуванням виключно на здійснення заходів щодо забезпечення безпеки і оборони, фінансової підтримки внутрішньо переміщених осіб); соціальний захист та соціальне забезпечення – 112,2 млрд грн.

Пунктом 9 розділу «Прикінцеві положення» Закону доручено Кабінету Міністрів за підсумками перевиконання загального обсягу акцизного податку з вироблених в Україні та з ввезених на митну територію України спирту, тютюну та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, визначеного помісячним розписом доходів загального фонду державного бюджету на I квартал 2022 року, підготувати пропозиції стосовно внесення змін до Закону щодо збільшення видатків МВС на грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських. Урядом відповідну законодавчу пропозицію не було ініційовано, оскільки за підсумками І кварталу 2022 р. недоотримано значний обсяг зазначеного податку, натомість питання щодо збільшення видатків МВС певним чином унормовано законами від 23.02.2022 № 2099-ІХ і від 31.05.2022 № 2280-ІX, проекти яких внесені народними депутатами України та доопрацьовувалися у Комітеті для подальшого розгляду і прийняття Верховною Радою України.

Щодо макроекономічних показників

Показники державного бюджету на 2022 рік сформовані на підставі основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2022-2024 роки, схвалених постановою КМУ від 31.05.2021 № 586.

На офіційному сайті Держстату зазначено, що з урахуванням Закону України від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» у період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його завершення органи державної статистики призупиняють оприлюднення статистичної інформації, за винятком індексу споживчих цін, окремої інформації за періоди 2022 р., а також за 2021 р. і попередні періоди /з 24.02.2022 введено воєнний стан в Україні, який продовжено до 23.08.2022 (Указ Президента України від 24.02.2022 № 64 (із змінами)/.

Згідно із статистичними даними основні показники економічного і соціального розвитку України у п.р., зокрема, є такі: ВВП за І квартал 2022 р. (порівняно з відповідним періодом 2021 р.) за попередньою оцінкою Держстату зменшився на 15,1% /враховано при затвердженні бюджету – зростання ВВП на 3,8%/; індекс споживчих цін у червні п.р. до грудня 2021 р. становив 117,4%, в середньому за 6 місяців п.р. до відповідного періоду 2021 р. – 115,1% /враховано при затвердженні бюджету – відповідно 106,2% і 107,2%/.

У Висновку РП відмічено, що відновлення економіки України після періоду пандемії COVID-19 продовжувалося на початку 2022 р. до широкомасштабного вторгнення Росії, яке спричинило стрімке погіршення основних макроекономічних показників.

За попередніми даними НБУ, обсяг міжнародних резервів на 01.07.2022 становив 22,76 млрд дол. США і з початку п.р. зменшився на 8,18 млрд дол. США, або на 26,5%).

Офіційний курс гривні щодо долара США зафіксовано НБУ з 24.02.2022 на рівні 29,25 грн за долар, а з 21.07.2022 збільшено на 25% до 36,57 грн за долар (при цьому він за січень-червень п.р. в середньому становив 28,90 грн) /прогнозний середньорічний обмінний курс, врахований при затвердженні бюджету, – 28,60 грн/дол. США/. Разом з тим, з 03.06.2022 підвищено облікову ставку НБУ до 25% (на 15 в.п. до визначеної з 21.01.2022), що за інформацією НБУ буде достатнім для послаблення тиску на валютному ринку та стабілізації інфляційних очікувань.

Кошти бюджетів та інших клієнтів Казначейства становили на 01.07.2022 45,29 млрд грн (проти 64,6 млрд грн на 01.01.2022), у т.ч.: на єдиному казначейському рахунку (далі – ЄКР) – 6,44 млрд грн, на рахунках Казначейства в установах банків – 26,23 млрд грн, на інших рахунках – 12,62 млрд грн.

Щодо доходів державного бюджету

Доходи державного бюджету за І півріччя п.р. становили 627,1 млрд грн, що на 35,2 млрд грн, або на 5,9%, більше, ніж у відповідному періоді минулого року. Згідно з Висновком РП рівень виконання у І кварталі п.р. доходів державного бюджету був вищий порівняно з аналогічними періодами 2017-2021 років внаслідок дострокового перерахування до державного бюджету за рішеннями Уряду дивідендів від суб’єктів господарювання державного сектору економіки і коштів від НБУ.

До загального фонду за січень-червень п.р. доходи надійшли в обсязі 564,4 млрд грн, що становить 95,3% уточненого плану на звітний період, або менше на 28,1 млрд грн (зазначений обсяг невиконання доходів був би більшим, якби не суттєве понадпланове надходження окремих неподаткових доходів). Порівняно з відповідним періодом минулого року такі доходи збільшилися на 11,6%, або на 58,5 млрд грн, при плановому річному збільшенні на 11,7% /уточнений план на 2022 р. до факту за 2021 р./.

На стан виконання доходів загального фонду за 6 місяців п.р. позитивно вплинуло понадпланове надходження окремих доходів, з яких найбільше щодо: грантів, допомоги та інших трансфертів від ЄС, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ (+76,3 млрд грн, або у 23,8 раза, що в основному не планувалися і надійшли у квітні-червні); податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+13,1 млрд грн, або на 15,7%); рентної плати за користування надрами (+7,4 млрд грн, або на 21,1%); коштів, що перераховуються НБУ (+5,2 млрд грн, або на 38,3%, які достроково надійшли у лютому); акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (+3,9 млрд грн, або на 50,5%); частини прибутку державних підприємств та дивідендів на державну частку власності (+0,2 млрд грн, або на 0,5%, при цьому у попередні 3 місяці перевиконання цих платежів було суттєвим за рахунок переважно їх авансової сплати у березні /зокрема, відповідно до постанови КМУ від 03.03.2022 № 183 щодо державних банків і розпорядження КМУ від 25.03.2022 № 244-р щодо суб’єктів господарювання державного сектору економіки/).

Слід зазначити, що законом від 14.04.2022 № 2192-ІХ внесено зміни до пункту 3-8 розділу VI Кодексу, згідно з якими на період воєнного стану законодавчо спрощено залучення до загального фонду державного бюджету грантів на бюджетну підтримку від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій на підставі міжнародних договорів. Згідно з оперативними даними за 6 місяців п.р. до загального фонду державного бюджету надійшли міжнародні гранти (допомога) у сумі 79,3 млрд грн, а саме: гранти від урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ (код 42020000) – у сумі 75,1 млрд грн (такі кошти не планувалися у державному бюджеті на п.р.), з яких у лютому – 3,6 млрд грн, квітні – 17,9 млрд грн, травні – 15,5 млрд грн, червні – 38 млрд грн; допомога, надана Європейським Союзом (код 42030000), – у сумі 4,2 млрд грн (або 91,4% уточненого річного плану /4,6 млрд грн/), з яких у квітні – 3,8 млрд грн, травні – 0,4 млрд грн. При цьому в рамках контрольної функції від Комітету направлено звернення до Мінфіну /лист від 19.05.2022 №04-13/12-2022/80737 (907027)/ щодо щомісячного надання детальної інформації про надходження доходів державного бюджету за кодами 42020000 і 42030000 у розрізі залучених грантів, дарунків, допомоги (у національній та іноземних валютах), надавачів таких коштів з реквізитами укладених міжнародних договорів окремо за загальним і спеціальним фондами державного бюджету, проте Мінфіном запитувану інформацію надано за січень-квітень п.р. і вона не у повній мірі узгоджується із звітністю Казначейства, а за січень-травень п.р. не надано.

У січні-червні п.р. не забезпечено виконання планових показників деяких доходів, передусім податкових платежів, зокрема: податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів (– 90,9 млрд грн, або на 48,1%); податку на прибуток підприємств (– 15,2 млрд грн, або на 19,1%); акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (– 10,6 млрд грн, або на 33,6%); ввізного мита (– 6,7 млрд грн, або на 56,4%); податку на доходи фізичних осіб та військового збору (– 3,9 млрд грн, або на 5,7%); зборів на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (– 1,2 млрд грн, або на 23%).

Бюджетне відшкодування ПДВ за 6 місяців 2022 року здійснено в обсязі 40,9 млрд грн, що на 34 млрд грн, або на 45,4%, менше такого показника за відповідний період минулого року. При цьому за даними ДПС залишок невідшкодованих сум ПДВ на 01.07.2022 становив 35,3 млрд грн і збільшився на 12,1 млрд грн з початку п.р. Зазначене певним чином пояснюється зупиненням до 21.07.2022 дії пунктів 200.10-200.12 статті 200 Податкового кодексу України, пов’язаних з порядком бюджетного відшкодування ПДВ (згідно із законами від 03.03.2022 № 2118-IX і від 12.05.2022 № 2260-ІХ).

У Висновку РП зазначено, що в умовах широкомасштабного російського вторгнення в Україну з метою відновлення і стимулювання діяльності суб’єктів господарювання та спрощення адміністрування податків до податкового і митного законодавства внесено зміни, що зменшують доходи державного бюджету і водночас відтерміновують відшкодування ПДВ.

Таким чином, військова агресія РФ, спричинений нею економічний спад та запроваджені податкові стимули призвели до суттєвого скорочення доходів загального фонду державного бюджету, при цьому ризики невиконання таких доходів у 2022 р. залишаються і залежатимуть передусім від тривалості війни, адаптації економіки до поточної ситуації.

До спеціального фонду за І півріччя п.р. надійшло доходів в обсязі 62,7 млрд грн, що становить 44,4% затвердженого із змінами річного плану та на 27,2% менше, ніж за відповідний період 2021 р.

У звітному періоді традиційно найбільшим за обсягом джерелом доходів спеціального фонду були власні надходження бюджетних установ: надійшло 45,4 млрд грн (або 72,5% загального обсягу фактичних доходів спеціального фонду), що становить 106,4% затвердженого річного плану і на 4,4 млрд грн більше, ніж за відповідний період минулого року. При цьому у 2022 р. значну частину таких надходжень становлять кошти від юридичних і фізичних осіб, що надходять на спеціальний рахунок в НБУ для підтримки армії України (відкритий 01.03.2022) та перераховуються відповідним державним органам (зокрема, за інформацією НБУ на 01.07.2022 із спецрахунку перераховано на потреби оборони і безпеки понад 17,3 млрд грн, залишок коштів на спецрахунку перевищував 385 млн грн).

Разом з тим, за 6 місяців п.р. до державного дорожнього фонду /у частині доходів/ надійшло 12 млрд грн (або 19,2% загального обсягу фактичних доходів спеціального фонду), що становить 14% затвердженого річного плану і 30,7% плану на звітний період (на 27,1 млрд грн менше) та на 27,1 млрд грн менше, ніж за відповідний період минулого року. Зазначене спричинено податковими пільгами (запровадженими законами від 15.03.2022 № 2120-IХ і від 24.03.2022 № 2142-ІХ), зокрема, на період до припинення воєнного стану встановлено нульову ставку акцизного податку на пальне, звільнено від оподаткування акцизним податком і ввізним митом деякі ввезені транспортні засоби (хоча законом від 21.06.2022 № 2325-IX з 01.07.2022 скасовано зазначені податкові пільги щодо транспортних засобів). Загалом ймовірним є ризик недонадходження до державного дорожнього фонду зазначених платежів у п.р. та непроведення видатків за відповідними бюджетними програмами у запланованому обсязі.

За даними ДПС щодо стану виконання грошових зобов’язань платників податків до державного бюджету слід зазначити, що на 01.07.2022: переплати становили 58,2 млрд грн (збільшилися на 1,8 млрд грн з початку п.р.), податковий борг106,3 млрд грн (збільшився з початку п.р. на 23,1 млрд грн). Зростання податкового боргу перед державним бюджетом негативно впливає на виконання доходів державного бюджету, свідчить про погіршення стану фінансової дисципліни платників податків в період воєнного стану на території України. Рахункова палата зауважує, що податковий борг перед державним бюджетом збільшився, насамперед внаслідок широкомасштабного вторгнення РФ в Україну. Поряд з тим, зазначене також може бути пов’язано з тим, що законом від 03.03.2022 № 2118-ІХ на період до припинення воєнного стану звільнено платників податків від відповідальності у разі відсутності у платника можливості своєчасно виконати податковий обов’язок (зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності) та обмежено здійснення податкових перевірок.

Щодо фінансування державного бюджету та державного боргу

За січень-червень 2022 р. державний бюджет виконано з дефіцитом, що становив 408,3 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі: первинно – 188,8 млрд грн, із змінами – 823,5 млрд грн/, у т.ч. за загальним фондом – у сумі 406,5 млрд грн (що менше на 236,1 млрд грн уточненого плану на звітний період /при затвердженому граничному обсязі: первинно – 160,3 млрд грн, із змінами – 725,7 млрд грн/), за спеціальним фондом – у сумі 1,8 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі дефіциту: первинно – 28,5 млрд грн, із змінами – 97,8 млрд грн/. Нижчий від запланованого на звітний період показник дефіциту загального фонду державного бюджету обумовлений проведенням видатків і наданням кредитів у значно менших обсягах від плану, ніж отримано доходів і державних запозичень.

Від приватизації державного майна за 6 місяців п.р. надійшло до державного бюджету 297,6 млн грн від продажу об’єктів малої приватизації, що становить 5,9% плану на звітний період (або на 4,7 млрд грн менше) при затвердженому річному плановому показнику 8 млрд грн. Отже, вкотре вбачається ймовірним значне невиконання річного плану надходжень від приватизації державного майна, хоча у 2022 р. це відбувається здебільшого з об’єктивних причин (умов воєнного стану). У зв’язку з цим, згідно з частиною четвертою статті 15 Кодексу може виникнути необхідність заміщення цього джерела фінансування державного бюджету іншим джерелом (найбільш вірогідно – державними запозиченнями, що відповідно збільшуватиме державний борг).

Державні запозичення на фінансування державного бюджету за І півріччя п.р. здійснені в обсязі 566,9 млрд грн (47% затвердженого із змінами річного плану /1205,8 млрд грн/), у т.ч. внутрішні запозичення – 349,66 млрд грн, зовнішні запозичення – 217,28 млрд грн.

За січень-червень п.р. до загального фонду державного бюджету державні запозичення залучені у сумі 561,2 млрд грн, що становить 50,5% затвердженого із змінами річного плану /1111 млрд грн (змінами до Закону такий план збільшено на 565,5 млрд грн)/ та 133,5% уточненого плану на звітний період (або на 140,8 млрд грн більше), у т.ч.:

внутрішні запозичення (від розміщення ОВДП) – у сумі 349,7 млрд грн, з них за рахунок випуску військових облігацій – 327,6 млрд грн (включаючи 225 млрд грн – шляхом придбання у власність НБУ). При цьому НБУ у період дії воєнного стану здійснює купівлю військових облігацій на первинному ринку, зважаючи, що на такий період зупинено дію частини другої статті 15 Кодексу пунктом 53 розділу VI Кодексу (згідно з якою джерелом фінансування бюджету не можуть бути емісійні кошти НБУ) і статті 54 Закону України „Про Національний банк України” (згідно з якою НБУ заборонено надавати кредити державі);

зовнішні запозичення – у сумі 211,6 млрд грн, з яких значні кошти отримано від: Міжнародного валютного фонду – 41,3 млрд грн /1,4 млрд дол. США/; Міжнародного банку реконструкції та розвитку – 41 млрд грн /466,7 млн дол. США та 0,8 млрд євро/; Європейського Союзу – 37,1 млрд грн /1,2 млрд євро/; Уряду Канади – 34,3 млрд грн /392,8 млн дол. США і 585,8 млн канад. дол./; Європейського інвестиційного банку – 21,1 млрд грн /639 млн євро/; Японського агентства розвитку – 17 млрд грн /78 млрд япон. єн/; Французького агентства розвитку – 9,7 млрд грн /300 млн євро/; Німецької кредитної установи для відбудови – 9,5 млрд грн /299,3 млн євро/.

Зовнішні запозичення до спеціального фонду (від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій на реалізацію інвестиційних проектів) за 6 місяців п.р. становили 5,7 млрд грн, або лише 6% затвердженого із змінами річного плану /94,8 млрд грн (змінами до Закону такий план збільшено на 69,2 млрд грн)/ та на 583,6 млн більше, ніж за аналогічний період 2021 р. Отже, стан залучення таких запозичень порівняно з попереднім роком суттєво не поліпшився та є наслідком системних недоліків у плануванні і використанні зазначених коштів. Разом з тим, варто відмітити, що у зв’язку з військовою агресією РФ проти України та введенням воєнного стану Урядом разом з деякими кредиторами узгоджено зміни умов відповідних фінансових угод в частині спрямування частини кредитів до загального фонду державного бюджету. Наприклад, відповідно до постанови КМУ від 05.03.2022 № 196 «Питання реалізації спільних з Європейським інвестиційним банком проектів “Основний кредит для малих та середніх підприємств та компаній з середнім рівнем капіталізації” та “Основний кредит для аграрної галузі - Україна”» до загального фонду спрямовано кредитні кошти за вказаними проектами загалом в обсязі 639 млн євро.

Платежі з погашення державного боргу за січень-червень п.р. здійснені у сумі 214,8 млрд грн (54,6% затвердженого річного показника та 99,5% уточненого плану на звітний період), у т.ч. на погашення внутрішнього боргу – 193 млрд грн, зовнішнього боргу – 21,8 млрд грн. За 6 місяців п.р. видатки на обслуговування боргу проведено в обсязі 86,6 млрд грн, або 47,3% бюджетних призначень і 99,4% плану на звітний період, а також виплати за державними деривативами – 1,35 млрд грн, або 94,7% бюджетних призначень і плану на звітний період. Слід зазначити, що відповідно до частини сьомої статті 16 Кодексу Урядом затверджено основні умови правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022р. /постанова КМУ від 19.07.2022 №805 «Про здійснення у 2022 році правочинів з державним боргом»/, що передбачають відстрочення платежів з обслуговування і погашення державного боргу на 2 роки за визначеними ОЗДП (основні умови цих правочинів погоджено з Комітетом).

Загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу на 30.06.2022 становив 3.083,1 млрд грн та збільшився з початку п.р. у гривневому еквіваленті на 411,3 млрд грн, або на 15,4%. Обсяг державного боргу збільшився з початку п.р. на 408,8 млрд грн, або на 17,3%, і становив 2.771,3 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2022 (із змінами) – 3.360 млрд грн). Гарантований державою борг порівняно з початком року збільшився на 2,4 млрд грн, або на 0,8%, і становив 311,8 млрд грн. Рахункова палата зазначає, що боргові зобов’язання збільшилися унаслідок девальвації гривні до іноземних валют, в яких номіновано борг, і перевищення надходжень від запозичень над сумою витрат на погашення боргу.

Враховуючи суттєве збільшення планових боргових показників на п.р. (шляхом внесення змін до Закону) та можливість подальшого їх збільшення в умовах воєнного стану при значному недоотриманні доходів державного бюджету і надходжень від приватизації державного майна та необхідності здійснення витрат на національну безпеку і оборону у великих обсягах, вірогідно, що за підсумками 2022 р. дефіцит державного бюджету перевищуватиме граничну величину, визначену частиною першою статті 14 Кодексу (не більше 3% прогнозного ВВП), хоча дію відповідної норми зупинено на 2022 р. пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону, а загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу перевищуватиме визначену частиною другою статті 18 Кодексу граничну величину (не вище 60% річного номінального обсягу ВВП), при тому що зазначене обмеження згідно з пунктом 23-1 розділу VI Кодексу не застосовується у випадках введення воєнного стану. Як наслідок, значно зростуть витрати державного бюджету на виконання боргових зобов’язань у наступних бюджетних періодах.

З початку п.р. /на 25.07.2022/ року відповідно до підпункту «б» пункту 1 статті 6 Закону прийнято 5 рішень Уряду (постанови КМУ від 16.02.2022 №133, від 27.03.2022 № 374, від 29.04.2022 № 497, від 24.05.2022 № 625 і 07.07.2022 № 763), якими передбачено надати у 2022 р. державні гарантії для забезпечення часткового виконання боргових зобов’язань за портфелем кредитів 27 банків-кредиторів, наданих суб’єктам господарювання мікро-, малого і середнього підприємництва – резидентам України, загалом у межах майже 23 млрд грн, а також відповідно до пункту 4 статті 6 Закону прийнято рішення Уряду (постанова КМУ від 07.07.2022 № 760) про надання у п.р. державної гарантії для забезпечення виконання боргових зобов’язань АТ “НАК “Нафтогаз України” перед Європейським банком реконструкції та розвитку за Кредитною угодою від 14.06.2022 (Відновлюваний кредит для екстреної закупівлі газу для “Нафтогазу”) в розмірі до 300 млн євро. За 6 місяців п.р. надано державні гарантії в обсязі 32,1 млрд грн, у т.ч.: внутрішні зобов’язання, надані під державні гарантії на портфельній основі, – майже 23 млрд грн; зовнішні зобов’язання, надані під державні гарантії, – 9,1 млрд грн (АТ «Укрексімбанк» – 100 млн дол. США, ПрАТ «Укргідроенерго» – 211 млн дол. США). Слід звернути увагу, що Законом не визначено граничного обсягу гарантованого державою боргу на 31.12.2022 і змінами до Закону (закон від 15.03.2022 № 2135-IX) виключено обмеження щодо обсягів надання у п.р. державних гарантій за рішеннями Уряду, при цьому зупинено на 2022 р. дію абзацу першого (в частині гарантованого державою боргу) та другого частини першої статті 18 Кодексу (згідно з якими законом про державний бюджет визначається граничний обсяг надання державних гарантій, при цьому такий обсяг не може перевищувати 3% планових доходів загального фонду державного бюджету). Зазначене може призвести до суттєвого зростання гарантованого державою боргу, а відтак збільшення боргового навантаження на державний бюджет щодо здійснення виплат за гарантійними зобов’язаннями у наступних бюджетних періодах.

Залишки бюджетних коштів за загальним фондом збільшилися з початку п.р. на 1,2 млрд грн та на кінець червня п.р. становили 1,8 млрд грн, за спеціальним фондом – збільшилися на 3,8 млрд грн і становили відповідно 52,4 млрд грн.

Для покриття тимчасових касових розривів загального фонду у п.р. майже щомісяця залучаються кошти ЄКР, зокрема, на 01.07.2022 фінансування за рахунок коштів ЄКР становило 74,3 млрд грн, що значно більше, ніж у минулому році (у 2021 р. найбільше було залучено на 01.11.2021 – 35,9 млрд грн, при цьому заборгованість перед ЄКР на 01.01.2022 становила 12,5 млрд грн), та свідчить про недостатність великого обсягу надходжень загального фонду державного бюджету для проведення першочергових витрат з цього фонду. Відповідно до вимог частини п’ятої статті 43 Кодексу та постанови КМУ від 31.03.2021 № 307 «Про затвердження Порядку покриття тимчасових касових розривів загального фонду державного бюджету» залучені кошти ЄКР належить повернути до кінця 2022 р.

Щодо видатків та кредитування державного бюджету

За І півріччя п.р. видатки державного бюджету проведено загалом у сумі 1.035,5 млрд грн, або 47,9% бюджетних призначень (із змінами /2.162,2 млрд грн/), у т.ч. за загальним фондом у сумі 973,2 млрд грн (50,2% бюджетних призначень /збільшених з початку п.р. на 593,5 млрд грн/ та 78,6% уточненого плану на звітний період, або на 264,4 млрд грн менше) та за спеціальним фондом – у сумі 62,3 млрд грн (28% бюджетних призначень /збільшених з початку п.р. на 69,2 млрд грн/).

З метою ефективного та оперативного прийняття управлінських рішень для фінансового забезпечення першочергових потреб держави щодо відсічі збройної російської агресії, забезпечення національної безпеки та соціального захисту громадян України в умовах воєнного стану законами України від 23.02.2022 № 2098-ІХ, від 03.03.2022 № 2118-ІХ і від 15.03.2022 № 2134-ІХ внесено зміни до Кодексу, якими спрощено порядок виконання повноважень учасників бюджетного процесу.

Зокрема, керуючись нормами пункту 22 розділу VІ Кодексу, на період воєнного стану Урядом спрощено окремі процедури щодо затвердження і внесення змін до кошторисів, порядків використання бюджетних коштів та паспортів бюджетних програм (постанова КМУ від 13.03.2022 № 267 «Деякі питання затвердження фінансових документів та казначейського обслуговування в умовах воєнного стану»), а також визначено механізм виконання Казначейством в особливому режимі повноважень, пов’язаних із здійсненням казначейського обслуговування бюджетних коштів та коштів інших клієнтів (постанова КМУ від 09.06.2021 № 590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» (із змінами)). Зокрема, відповідно до пункту 19 цього Порядку встановлено черговість здійснення платежів органами Казначейства /насамперед проводяться видатки на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану, витрати на погашення і обслуговування державного (місцевого) боргу, виконання гарантійних зобов’язань, виплати за державними деривативами, видатки державного бюджету на фінансове забезпечення виплати пенсій, витрати Пенсійного фонду та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, витрати на покриття тимчасових касових розривів Пенсійного фонду, на оплату послуг із забезпечення функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Мін’юст та Мінрегіон, забезпечення безперервної роботи, захисту та розвитку об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, видатки загального фонду державного і місцевих бюджетів на оплату праці працівників бюджетних установ, нарахування на заробітну плату, соціальне забезпечення, реалізацію програм державних гарантій медичного обслуговування населення, придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів, придбання води питної (зокрема бутильованої), забезпечення продуктами харчування тощо/.

Відповідно до наданої Мінфіном інформації щодо стану затвердження порядків використання бюджетних коштів та паспортів бюджетних програм слід зазначити, що на 21.07.2022:

з 73 бюджетних програм, які потребують затвердження порядків використання коштів, прийнято постанови за 50 бюджетними програмами (або 68,5%), з них за 20 бюджетними програмами асигнування знято в повному обсязі. Отже, на вказану дату не затверджено порядки використання бюджетних коштів за 23 бюджетними програмами (або 31,5%);

до Мінфіну з 454 паспортів бюджетних програм, що потребують затвердження у п.р., надійшло 428 паспортів (або 94%), з них погоджено Мінфіном 422 паспорти, а не подано на погодження 26 паспортів (або 6%).

При цьому на 01.07.2022 не розпочато проведення видатків загального фонду державного бюджету за 38 бюджетними програмами, незважаючи на наявність відповідних бюджетних асигнувань на звітний період, що може бути наслідком як низької виконавської дисципліни учасників бюджетного процесу (зокрема, через несвоєчасне затвердження паспортів бюджетних програм та прийняття порядків використання коштів державного бюджету), так і обмеженості ресурсів загального фонду державного бюджету і відповідно здійснення платежів згідно з визначеною їх черговістю. Разом з тим, такі бюджетні програми потребують додаткового аналізу на предмет їх доцільності в умовах воєнного стану та можливості спрямування вивільненого ресурсу на першочергові потреби держави.

Керуючись частинами шостою і восьмою статті 23 Кодексу та частиною другою статті 4 Закону, з початку п.р. /на 25.07.2022/ Урядом прийнято 17 рішень щодо передачі бюджетних призначень чи перерозподілу видатків державного бюджету і надання кредитів з державного бюджету, при цьому Комітетом погоджено лише 2 таких рішення Уряду /розпорядження КМУ від 26.01.2022 № 73-р і від 13.02.2022 № 145-р/, оскільки згідно із підпунктом 1 пункту 22 розділу VI Кодексу в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів щодо загальної мобілізації не застосовуються вимоги статті 23 Кодексу і норми Закону щодо обов’язковості погодження з Комітетом відповідних рішень Уряду.

Відповідно до підпункту 2 пункту 22 розділу VI Кодексу в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів щодо загальної мобілізації Кабінет Міністрів України може приймати рішення за погодженням з Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України щодо скорочення видатків і кредитування державного бюджету та їх спрямування до резервного фонду державного бюджету з метою використання на потреби ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, залучених до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканності державного кордону та захисту держави або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації. Керуючись вказаною законодавчою нормою, Урядом протягом березня і квітня п.р. прийнято відповідні рішення /постанови КМУ від 03.03.2022 № 193, від 04.03.2022 № 199, від 08.03.2022 № 231, від 10.03.2022 № 245, від 01.04.2022 № 401, від 12.04.2022 № 438/ про скорочення витрат державного бюджету на 2022 рік за багатьма бюджетними програмами загалом на 164,71 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду державного бюджету, а з урахуванням бюджетних призначень щодо цього фонду у сумі 203 млрд грн (Законом первинно визначено у сумі 1,5 млрд грн, змінами до Закону збільшено на 201,5 млрд грн) уточнений річний план щодо коштів резервного фонду становить 367,7 млрд грн. З початку п.р. /на 25.07.2022/ Урядом прийнято рішення про виділення із зазначеного фонду загалом 402 млрд грн, або на 34,3 млрд грн більше уточненого річного плану, що не відповідає принципу збалансованості бюджетної системи. При цьому кошти з резервного фонду передбачено виділити за такими напрямами:

потреби сектору безпеки і оборони – 292,6 млрд грн, з них для: Міноборони (включаючи ГУР) – 182,2 млрд грн, МВС – 107,1 млрд грн, СБУ – 1,96 млрд грн, Адміністрації Держспецзв’язку – 1,28 млрд грн;

соціальний захист і соціальне забезпечення – 34,8 млрд грн, з них для: Мінекономіки на надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка» – 23,3 млрд грн, Мінсоцполітики на надання допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання – 10 млрд грн;

функціонування економіки (передусім інфраструктури), ліквідацію наслідків бойових дій та інші заходи – 74,6 млрд грн, з них для: Мінекономіки – 42,8 млрд грн, Мінінфраструктури – 18,2 млрд грн, Укравтодору – 6,37 млрд грн, Мінфіну – 2,3 млрд грн.

Разом з тим, згідно із звітом Казначейства про використання коштів з резервного фонду державного бюджету за січень-червень 2022 р. Кабінетом Міністрів прийнято рішення про виділення коштів з резервного фонду на загальну суму 349,56 млрд грн, з них касові видатки становили 15,1 млрд грн. Цей звіт Казначейства не містить даних щодо використання коштів з резервного фонду за багатьма рішеннями Уряду про виділення коштів із зазначеного фонду у п.р., а відтак є неповним і викривляє інформацію щодо використання таких коштів.

Крім того, виникає питання щодо відповідності окремих рішень Уряду про розподіл коштів резервного фонду меті цього фонду (відповідно до частини першої статті 24 Кодексу резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету), зокрема йдеться про розпорядження КМУ від 21.06.2022 № 532-р /щодо надання грантів з метою створення або розвитку бізнесу/ і від 24.06.2022 № 531-р /щодо надання державної підтримки підприємствам переробної промисловості, стартапам в Україні та проведення експерименту з організації навчання осіб за освітніми програмами у сфері інформаційних технологій «Старт в ІТ»/.

Відповідно до пункту 54 розділу VI Кодексу Урядом підтримано пропозицію НКРЕКП щодо спрямування залишків коштів, джерелом формування яких були надходження від внесків на регулювання, які сплачуються суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до статті 13 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», утворених на 01.01.2022 та не використаних до 01.04.2022, у сумі 359,25 млн грн Міноборони на закупівлю (ремонт) озброєння та військової техніки для потреб ЗСУ /розпорядження КМУ від 07.05.2022 № 360-р/.

У структурі видатків загального фонду державного бюджету, здійснених за січень-червень 2022 р., найбільшу питому вагу за функціональною класифікацією становили видатки на: оборону – 318,9 млрд грн (32,8% загального обсягу видатків і в 6,1 раза більше порівняно з аналогічним періодом 2021 р.), соціальний захист та соціальне забезпечення – 210,1 млрд грн (відповідно 21,6% і в 1,27 раза більше), громадський порядок, безпеку та судову владу – 143,7 млрд грн (відповідно 14,8% і в 2,3 раза більше), обслуговування державного боргу та виплати за державними деривативами – 88 млрд грн (відповідно 9% і в 1,17 раза більше), охорону здоров’я – 80,7 млрд грн (відповідно 8,3% і в 1,11 раза більше).

Із загального фонду державного бюджету протягом 6 місяців п.р. Пенсійному фонду спрямовані кошти у сумі майже 102 млрд грн, що становить 100% уточненого плану на звітний період та на 4,3 млрд грн (або на 4,4%) більше порівняно з відповідним періодом 2021 р., а також 43,8% уточненого річного плану /232,93 млрд грн/. При цьому на п.р. зазначені видатки первинно у Законі визначено в обсязі 200,63 млрд грн, постановою КМУ від 01.04.2022 № 401 скорочено на 20,06 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду, законом від 31.05.2022 № 2280-ІХ збільшено на таку ж суму, а законом від 09.07.2022 № 2385-ІХ збільшено ще на 32,3 млрд грн. Разом з тим, на 01.07.2022 загальний обсяг заборгованості Пенсійного фонду за позиками, наданими Казначейством за рахунок коштів ЄКР /з урахуванням заборгованості попередніх років/, становив 81,3 млрд грн і збільшився з початку п.р. на 11 млрд грн, що свідчить про погіршення фінансового стану Пенсійного фонду, збільшення його залежності від ресурсів державного бюджету і позик за рахунок коштів ЄКР та посилення ризиків щодо неспроможності погасити таку заборгованість перед ЄКР.

Порівняно з відповідним періодом минулого року капітальні видатки за загальним фондом державного бюджету зменшилися в 2,4 раза і за І півріччя п.р. такі видатки проведено в обсязі 2,8 млрд грн, або 8,7% уточненого річного плану. Згідно з статтею 24 Закону у 2022 р. розподіл між головними розпорядниками бюджетних коштів за бюджетною програмою «Державні капітальні вкладення на розроблення та реалізацію державних інвестиційних проектів» (код 1211120) /у сумі 3,2 млрд грн/ здійснюється за рішенням Уряду на підставі рішення Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів та з подальшим погодженням з Комітетом, але в умовах воєнного стану, керуючись нормами підпункту 2 пункту 22 розділу VI Кодексу, такі видатки Урядом скорочено в повному обсязі із спрямуванням цих коштів до резервного фонду (постанова КМУ від 10.03.2022 № 245).

Крім того, згідно із статтями 25-27, 33-35 Закону у 2022 р. за 9 бюджетними програмами (коди 2201140, 2211210, 2211260, 2211200, 2701270, 2751570, 2761500, 3121130, 3511210) для розподілу коштів за напрямами (об’єктами) передбачено створення відповідними міністерствами комісій, до складу яких включаються члени Комітету, однак в умовах воєнного стану, керуючись нормами підпункту 2 пункту 22 розділу VI Кодексу, за вказаними бюджетними програмами (крім бюджетної програми за кодом 2701270) Урядом видатки загального фонду скорочено в повному обсязі із спрямуванням цих коштів до резервного фонду державного бюджету /постанови КМУ від 04.03.2022 № 199 і від 10.03.2022 № 245/.

За січень-червень 2022 р. повернуто кредитів до загального фонду державного бюджету в обсязі 4,8 млрд грн, або 49% затвердженого на рік показника та 97,2% плану на звітний період. До спеціального фонду повернуто кредитів в обсязі 115,3 млн грн, або 22,9% затвердженого на рік показника.

За 6 місяців п.р. надано кредитів з державного бюджету у сумі 4,8 млрд грн, або 20,4% бюджетних призначень, у т.ч. із загального фонду – 2,6 млрд грн (36,4% бюджетних призначень і 75,3% уточненого плану на звітний період), із спеціального фонду – 2,2 млрд грн (13,5% бюджетних призначень).

Щодо звіту про бюджетну заборгованість Казначейством повідомлено, що з огляду на послаблення законодавчих вимог щодо подання звітності в умовах воєнного стану, наразі відповідна інформація подана в обсязі, яка не підлягає зведенню, особливо розпорядниками бюджетних коштів Донецької, Київської, Луганської, Миколаївської, Харківської і Херсонської областей, тому такий звіт буде надано після прийняття від розпорядників та одержувачів коштів державного бюджету звітності про бюджетну заборгованість у повному обсязі.

Окремо доцільно звернути увагу, що з метою акумуляції коштів для відновлення економіки, об’єктів інфраструктури, підтримки вітчизняного бізнесу, які постраждали внаслідок військової агресії РФ проти України, Урядом уповноважено на відкриття у НБУ 4 рахунків, на які зараховуються кошти внесків від фізичних та юридичних осіб: Мінекономіки – “Фонд відновлення та трансформації економіки” і “Фонд підтримки малого та середнього бізнесу”, Мінфін – “Фонд обслуговування та погашення державного боргу”, Мінфраструктури – “Фонд відновлення зруйнованого майна та інфраструктури” /розпорядження КМУ від 05.03.2022 № 202-р/. Поряд з тим, Уряд доручив забезпечити відкриття поточних рахунків деяким іншим міністерствам, визначивши порядок використання коштів з цих рахунків, а саме: Мінсоцполітики (для надання гуманітарної та іншої допомоги цивільному населенню в умовах воєнного стану) /постанова КМУ від 07.03.2022 № 220/; МОЗ (для задоволення потреб охорони здоров’я), Мінцифри (для забезпечення протидії інформаційним загрозам з боку держави-агресора, кіберзахисту, відновлення та розвитку цифрової інфраструктури держави), МОН (для задоволення потреб освіти і науки), МКІП (для задоволення потреб культури, мистецтв, креативних індустрій, охорони і збереження культурної спадщини, культурних цінностей, підтримки засобів масової інформації) і Мінмолодьспорт (для задоволення потреб фізичної культури і спорту), а також відкрито спеціальний рахунок для збору коштів на підтримку Збройних Сил /постанова КМУ від 19.04.2022 № 472 (із змінами)/.  Крім того, відповідно до Указу Президента України від 17.05.2022 № 344 «Про невідкладні заходи щодо об'єднання зусиль для підтримки України» Урядом створено Єдиний державний вебпортал для збору пожертв на підтримку України «United24» /постанова КМУ від 03.05.2022 № 516/, на якому, серед іншого, передбачається висвітлювати інформацію про використання коштів органами державної влади з офіційних рахунків для пожертв на підтримку України “United24”. Таким чином, наразі прийнято низку рішень Уряду щодо відкриття спеціальних рахунків в НБУ для надходження внесків (пожертв) на підтримку України, інформація щодо розподілу і використання зазначених коштів є недостатньо прозорою, при цьому не зрозуміло, чи обліковуються такі кошти (повністю або частина з них) у спеціальному фонді державного бюджету, чи є звітність Казначейства щодо їх надходження і використання та чи загалом нормативно-правове врегулювання даного питання узгоджується з бюджетним законодавством.

Щодо трансфертів між державним і місцевими бюджетами

За січень-червень п.р. трансферти з державного бюджету надані місцевим бюджетам у сумі 80,1 млрд грн, що становить 50,3% уточненого річного плану /без урахування змін, внесених законом від 09.07.2022 № 2385-ІX/ та 84,4% уточненого плану на звітний період, у т.ч. за загальним фондом – 77,5 млрд грн, за спеціальним фондом – 2,6 млрд грн.

Базова дотація перерахована у сумі 8,1 млрд грн, або 100% плану на І півріччя п.р. Додаткові дотації також надано у повному обсязі відповідно до плану на рік. Реверсна дотація перерахована до державного бюджету у сумі 1,5 млрд грн, або 27,8% плану на звітний період.

Субвенції загального фонду перераховані у сумі 65,8 млрд грн, або 93,2% уточненого плану на звітний період. Серед таких субвенцій значну частку становила освітня субвенція (91,7% від загального обсягу субвенцій загального фонду), яку перераховано за 6 місяців п.р. у сумі 60,4 млрд грн (99,7% бюджетних асигнувань). Резерв освітньої субвенції /виходячи з додатка № 5 до Закону/ передбачено у сумі 750,7 млн грн. Разом з тим, в умовах воєнного стану, керуючись нормами підпункту 2 пункту 22 розділу VI Кодексу, Урядом скорочено освітню субвенцію на 10,8 млрд грн /постанова КМУ від 01.04.2022 № 401/.

За спеціальним фондом найбільшою є субвенція на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (що є складовою державного дорожнього фонду), яку перераховано у сумі 2,5 млрд грн (або 25,7% плану на січень-червень п.р. та 10,3% бюджетних призначень).

У Законі (з внесеними змінами, включаючи зміни згідно із законом від 09.07.2022 № 2385-ІХ) з 39 субвенцій затверджено без розподілу між місцевими бюджетами 26 субвенцій /за кодами 1511040, 1511050, 1511060, 2211210, 2211230, 2211260, 2211300, 2761120, 2761140, 2761230, 2761350, 2761360, 2761500, 2761600, 2761610, 2761620, 2911050, 2911060, 3121130, 3411220, 3411250, 3511210, 3811060, 3811070, 3911020, 6741020/, відтак розподіли зазначених трансфертів відповідно до частини шостої статті 108 Кодексу мають здійснюватися Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом (крім субвенції за кодом 6741020, розподіл якої здійснюється у порядку, визначеному відповідним законом про місцеві вибори, а також субвенцій за кодами 2761600 і 2761610, розподіл яких згідно з статтею 18 Закону здійснюється Урядом). Разом з тим, в умовах воєнного стану, керуючись нормами підпункту 2 пункту 22 розділу VI Кодексу, Урядом скорочено в повному обсязі видатки загального фонду щодо переважної більшості вищевказаних субвенцій із спрямуванням цих коштів до резервного фонду державного бюджету /відповідно до постанов КМУ від 04.03.2022 № 199, від 10.03.2022 № 245 і від 01.04.2022 № 401/.

Відповідно до частини шостої статті 108 Кодексу з початку п.р. /на 25.07.2022/ прийнято 4 рішення Уряду щодо розподілу субвенцій з державного бюджету між місцевими бюджетами, при цьому такі рішення не подавалися на погодження Комітету, оскільки згідно із підпунктом 1 пункту 22 розділу VI Кодексу в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів щодо загальної мобілізації не застосовується вимога частини шостої статті 108 Кодексу щодо обов’язковості погодження з Комітетом відповідних рішень Уряду.

Загалом наразі залишаються нерозподіленими або розподіленими частково 7 субвенцій місцевим бюджетам (що потребують прийняття рішень Уряду щодо їх розподілу), а саме на:

реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» (код 2211260) /план за спеціальним фондом – 412,1 млн грн (не розподілено)/;

справедливу трансформацію вугільних регіонів України (код 2761120) /уточнений план за загальним фондом – 106,2 млн грн (не розподілено)/;

фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження (код 2761350) /уточнений план за загальним фондом у сумі 20 млн грн (не розподілено)/;

реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (код 2761600) /уточнений план у сумі 1255,9 млн грн, у т.ч. за загальним фондом – 217,1 млн грн, за спеціальним фондом – 1038,8 млн грн, не розподілено 79,7 млн грн (за загальним фондом)/;

реалізацію проектів в рамках Програми з відновлення України (код 2761610) /план за спеціальним фондом – 502,7 млн грн (не розподілено)/;

відновлення об'єктів критичної інфраструктури в рамках спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Проект розвитку міської інфраструктури – 2» (код 2761620) /план за спеціальним фондом – 1.662,5 млн грн (не розподілено)/;

здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України (код 3911020) /уточнений план за загальним фондом у сумі 112,5 млн грн/.

Тривале затвердження або внесення змін до порядків і умов надання окремих субвенцій, їх розподілів між місцевими бюджетами може спричинити надання деяких субвенцій в обсягах менше плану, та, як наслідок, невиконання у запланованих обсягах окремих видатків місцевих бюджетів.

Слід відмітити, що пунктом 22-2 розділу VI Кодексу встановлено, що в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації та з метою відсічі збройної агресії РФ проти України та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності органи місцевого самоврядування або військові адміністрації можуть приймати рішення про перерахування коштів з місцевих бюджетів до державного бюджету, а також, як виняток з положень частини четвертої статті 103-2 і частини четвертої статті 103-3 Кодексу та пункту 11 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», про спрямування залишків коштів за субвенціями з державного бюджету місцевим бюджетам, збережених на рахунках місцевих бюджетів на 01.012022, на заходи територіальної оборони, задоволення продовольчих потреб цивільного населення, евакуацію/вивезення/переміщення цивільного населення із місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця. На 01.01.2022 загальний обсяг відповідних залишків коштів на рахунках місцевих бюджетів (за 14 субвенціями) становив 11,5 млрд грн.

Державний фонд регіонального розвитку затверджено за загальним фондом державного бюджету в обсязі 5,2 млрд грн та відповідно до частини п’ятої статті 24-1 Кодексу розподіл коштів цього фонду за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку належало затвердити Кабінету Міністрів України за погодженням з Комітетом у двомісячний строк з дня набрання чинності Законом. Однак, в умовах воєнного стану, керуючись нормами підпункту 2 пункту 22 розділу VI Кодексу, Урядом скорочено відповідні видатки в повному обсязі із спрямуванням цих коштів до резервного фонду /постанова КМУ від 04.03.2022 № 199/.

За результатами розгляду даного питання, керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Кодексу, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення:

1. Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2022 рік у першому кварталі та інформацію щодо поточного стану виконання державного бюджету у 2022 році взяти до відома і врахувати в роботі.

2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

1) проаналізувати Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2022 рік у першому кварталі, вжити заходів щодо забезпечення належного виконання державного бюджету у поточному році та опрацювати відповідні пропозиції Рахункової палати щодо можливості їх врахування;

2) опрацювати питання щодо можливості збільшення надходжень до державного бюджету, отримання яких не призведе до нарощування боргових зобов’язань;

3) доручити Міністерству фінансів України щомісячно надавати Комітету з питань бюджету детальну інформацію про надходження доходів державного бюджету за кодами 42020000 і 42030000 у розрізі залучених грантів, дарунків, допомоги (у національній та іноземних валютах), надавачів таких коштів (конкретизувавши іноземні держави) з реквізитами укладених міжнародних договорів окремо за загальним і спеціальним фондами державного бюджету;

4) забезпечити дотримання збалансованості планових показників видатків державного бюджету за бюджетними програмами (напрямами), проведення яких за рішеннями Кабінету Міністрів України у 2022 році встановлено за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету, з обсягом бюджетних асигнувань за бюджетною програмою «Резервний фонд» (код 3511030), а також враховувати вимоги частини першої статті 24 Бюджетного кодексу України;

5) доручити Державній казначейській службі України сформувати щомісячну звітну інформацію про використання коштів з резервного фонду державного бюджету, включивши до неї планові і звітні показники щодо усіх прийнятих Кабінетом Міністрів України рішень про наповнення резервного фонду державного бюджету та виділення коштів з цього фонду у 2022 році;

6) здійснити розподіл субвенцій з державного бюджету між місцевими бюджетами за кодами 2211260, 2761120, 2761350, 2761610, 2761620, 3911020, а також завершити розподіл субвенції за кодом 2761600, доручивши відповідним міністерствам забезпечити підготовку і узгодження необхідних нормативно-правових актів Уряду;

7) визначити єдині підходи до обліку, розподілу і використання коштів, що зараховуються на поточні (спеціальні) рахунки в Національному банку України для надходження внесків (пожертв) від фізичних та юридичних осіб відповідно до рішень Кабінету Міністрів України (а саме розпорядження від 05.03.2022 № 202-р «Деякі питання відкриття рахунків для відновлення України», постанови від 07.03.2022 № 220 «Питання надання гуманітарної та іншої допомоги цивільному населенню в умовах воєнного стану в Україні» та постанови від 19.04.2022 № 472 (із змінами) «Деякі питання використання коштів, що надходять на офіційні рахунки для пожертв на підтримку України»), та у разі необхідності забезпечити нормативно-правове врегулювання цього питання, а також забезпечити надання Комітету з питань бюджету щомісячної детальної інформації про надходження і використання цих коштів (за відповідними напрямами);

8) подати Комітету з питань бюджету інформацію щодо врахування вищезазначених рекомендацій, включаючи пропозиції Рахункової палати, наведені в її Висновку про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2022 рік у першому кварталі.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

23 квітня 2024 19:23
22 квітня 2024 14:00
03 квітня 2024 10:09
01 квітня 2024 15:31
29 березня 2024 17:06
24 березня 2024 10:34
22 березня 2024 13:14
21 березня 2024 14:21
20 березня 2024 16:28
15 березня 2024 10:37