Повідомлення

Перейти до розділу
15 вересня 09:36
Проект Закону про Державний бюджет України на 2023 рік за реєстр. №8000 від 14.09.2022 посилання...
16 грудня 13:53
Закон України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" посилання...
27 серпня 15:12
Бюджетна декларація на 2022-2024 роки /схвалена Кабінетом Міністрів України у 2021 році та подана з відповідними матеріалами/ та Постанова ВРУ від 15.07.2021 №1652-IX «Про Бюджетну декларацію на 2022-2024 роки» докладніше
02 грудня 18:28
Українську націю не зламати російським енергетичним тероризмом – стверджують у Комітеті з питань бюджету докладніше
02 грудня 09:00
Оголошення про умови та строки проведення повторного конкурсу на зайняття посади члена Рахункової палати докладніше
01 грудня 17:35
Комітет з питань бюджету направив Верховній Раді України рішення про результати проведених заходів конкурсу на зайняття посади члена Рахункової палати разом з висновками щодо кожного кандидата докладніше
28 листопада 12:44
У Комітеті з питань бюджету вітають прийняття рішень про визнання росії державою-спонсором тероризму докладніше
21 листопада 14:11
Комітет з питань бюджету інформує про видатки державного бюджету на національну безпеку та оборону за десять місяців поточного року докладніше
16 листопада 17:03
Щодо розгляду заяви Голови Рахункової палати Пацкана В.В. про звільнення з посади докладніше
16 листопада 16:30
Президентом України підписано Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (прийнятий 19 жовтня 2022 року) докладніше
10 листопада 17:04
У державному бюджеті на 2023 рік передбачено достатньо коштів для проведення освітнього процесу в умовах воєнного стану докладніше
10 листопада 2022, 17:04

У державному бюджеті на 2023 рік передбачено достатньо коштів для проведення освітнього процесу в умовах воєнного стану

 

Розпочата росією повномасштабна війна проти України триває понад вісім місяців і в таких складних умовах держава  забезпечує продовження освітнього процесу та надання освітніх послуг.

В умовах війни на плечах освітян - відповідальність за виховання майбутніх поколінь, формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.

Українська система освіти зазнала значних негативних наслідків від військових дій країни-агресора, як факт значна кількість закладів освіти залишилися на окупованій території, більшість з яких зруйновані повністю чи пошкоджені, російські війська обстрілами нищать також освітню інфраструктуру й на підконтрольній Україні території. Багато учнів та вчителів змушені виїхати закордон або в більш безпечні регіони України.

За таких трагічних обставин держава та освітня спільнота докладають максимум зусиль для забезпечення сталості навчання та створення безпечних умов для продовження навчання на всіх рівнях освіти.

Незважаючи на необхідність пріоритетно забезпечити потреби національної безпеки та оборони  і створити умови для соціального забезпечення громадян країни, у Законі України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» /далі – Закон/ (3 листопада 2022 року Верховною Радою України відповідний законопроект прийнято у другому читанні та в цілому як закон та передано на підпис Президенту України) належну увагу приділено також освітянській галузі.

Так, у Комітеті з питань бюджету зазначають, що у державному бюджеті на 2023 рік загалом на освіту передбачено видатки у сумі  155,9 млрд грн, з яких 90,3 млрд грн трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам. Обсяг видатків державного бюджету на освіту (без врахування трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам) у наступному році становитиме 65,6 млрд грн (у тому числі за загальним фондом - 38,2 млрд грн, а за спеціальним фондом – 27,4 млрд грн) і це становить 96,2% до уточного плану на 2022 рік.

Коментуючи показники державного бюджету на освіту у 2023 році, Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет зазначив: «Можливо, бюджет дещо менший, ніж очікували освітяни, але ми обов'язково впораємося…».

За складовими системи освіти видатки державного бюджету на освіту у наступному році розподілені таким чином:

вища освіта - 46,85 млрд грн  (у тому числі за загальним фондом -25,23 млрд грн, за спеціальним фондом - 21,62 млрд грн);

фахова передвища освіта - 5,2 млрд грн (у тому числі за загальним фондом  - 4,1 млрд грн, за спеціальним фондом - 1,1 млрд грн);

професійна (професійно-технічна) освіта -  1,6 млрд грн (у тому числі за загальним фондом - 0,5 млрд грн, за спеціальним фондом - 1,1 млрд грн);

позашкільна освіта - 0,73 млрд грн (у тому числі за загальним фондом -0,7 млрд грн, за спеціальним фондом - 0,03 млрд грн);

загальна середня освіта -  0,453 млрд грн (у тому числі за загальним фондом  - 0,445 млрд грн, за спеціальним фондом - 0,008 млрд грн);

післядипломна освіта -  0,33 млрд грн (у тому числі за загальним фондом -0,24 млрд грн, за спеціальним фондом - 0,09 млрд грн).

З огляду на вимоги бюджетного законодавства щодо віднесення видатків на здобуття загальної середньої освіти до видатків місцевих бюджетів, що зокрема здійснюються за рахунок трансферту з державного бюджету місцевим бюджетам, у державному бюджеті на 2023 рік передбачена освітня субвенція у сумі 87,5 млрд гривень.

Крім того, у наступному році у обсязі 0,3 млрд грн визначена субвенція на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами.

Поряд з цим, встановлені дві нові субвенції: на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти – 1,5 млрд грн та на придбання шкільних автобусів - 1 млрд гривень.

Зважаючи на особливості проходження освітнього процесу в умовах воєнного стану, положеннями статті 31 Закону встановлено, що розподіл освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам та субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами між місцевими бюджетами здійснюватиметься Кабінетом Міністрів України (після отримання та опрацювання від усіх регіонів країни уточненої інформації про наявний контингент учнів).

Разом з тим, статтею 32 Закону установлено, що у 2023 році залишки коштів за освітньою субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам, які утворилися на рахунках місцевих бюджетів на кінець 2022 року, як виняток з положень частини четвертої статті 103-2 Бюджетного кодексу України, перераховуються Державною казначейською службою України до спеціального фонду державного бюджету для Міністерства освіти і науки України з метою подальшого розподілу таких коштів за рішеннями Кабінету Міністрів України у визначеному ним порядку між місцевими бюджетами з урахуванням цільового призначення освітньої субвенції, а також на реалізацію заходів із забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти "Нова українська школа", видання, придбання, доставку підручників, посібників і навчально-методичної літератури для здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників, інших заходів у сфері освіти.

Також, відповідно до пункту 10 Прикінцевих положень Закону Кабінету Міністрів України доручено після припинення чи скасування воєнного стану в Україні опрацювати, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного бюджету та оцінювання обґрунтованості додаткової потреби у бюджетних коштах, питання щодо збільшення видатків, зокрема, освітньої субвенції.

Слід також відмітити, що Міністерством освіти і науки України продовжується збір інформації про кількість пошкоджених і зруйнованих закладів освіти. Так, за інформацією, розміщеною на офіційному сайті міністерства, наразі в результаті дій країни-агресора пошкоджено та знищено від бомбардувань та обстрілів 2739 закладів освіти, 333 з них - зруйновано повністю. За даними звіту про прямі збитки інфраструктури від руйнувань внаслідок військової агресії росії проти України станом на 1 вересня 2022 року, що проводиться командою KSE Institute (аналітичний підрозділ Київської школи економіки), попередня сума збитків, заподіяних закладам освіти, становить майже 7 млрд доларів.

Варто привернути увагу, що відповідно до статті 29 Закону у 2023 році у складі спеціального фонду державного бюджету функціонуватиме фонд ліквідації наслідків збройної агресії з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією росії проти України. При цьому, згідно вимог цієї статті Закону кошти такого фонду спрямовуватимуться, зокрема, на: будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будівель (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту), захисних споруд цивільного захисту; розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, які зруйновані внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України; закупівлю шкільних автобусів.

Для реалізації заходів фондом ліквідації наслідків збройної агресії у державному бюджеті на 2023 рік визначені бюджетні призначення у обсязі 35,5 млрд гривень. 

Сфера освіти, як і всі сфери життя суспільства, в умовах воєнного стану зазнала суттєвих змін, поранена, проте - вистояла і адаптувалася до нових умов та викликів. Усі ми продовжуємо вчитися жити в цих нових умовах, сподіваємося, що майбутнє покоління українців стане освіченою нацією, адже лише така нація здатна створити собі безпеку і добробут та надійний мир. 

Дбаючи про освітню галузь в умовах війни, ми захищаємо Українську державність, національні цінності, культуру та державну мову, утверджуємо українську ідентичність, посилюємо обороноздатність і наближаємо нашу перемогу.

У війні перемагає сильна та розумна нація!