Щодо проекту Закону України про фонд майбутніх поколінь (реєстр № 9401)
08 грудня 2011, 13:02
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 7 грудня 2011 року розглянув проект Закону України про фонд майбутніх поколінь, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 9401 від 02.11.2011р.).
Законопроектом передбачається створення у складі спеціального фонду державного бюджету фонду майбутніх поколінь для фінансування дефіциту бюджету Пенсійного фонду України у зв’язку із запровадженням накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, а також для покриття витрат, пов’язаних із запровадженням загальнообов’язкового державного соціального медичного страхування.
Джерела формування коштів такого Фонду пропонується визначати щороку законом про Державний бюджет України у обсязі не менш як десять відсотків від обсягу профіциту державного бюджету за умови затвердження державного бюджету з профіцитом (за прогнозними розрахунками Мінфіну надходження до Фонду за перші три роки його функціонування складуть близько 10,6 млрд. грн).
У зв’язку з цим, Прикінцевими положеннями законопроекту визначено набрання чинності цього закону одночасно із законом про Державний бюджет України, в якому буде встановлений профіцит Державного бюджету України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України в цілому підтримуючи ідею створення фонду майбутніх поколінь, вважає, що законопроект потребує доопрацювання та висловлює ряд принципових зауважень щодо сутності викладеного та запропонованого механізму його реалізації.
Так, за висновком ГНЕУ положення цього законопроекту щодо фінансування дефіциту бюджету Пенсійного фонду України у зв’язку із запровадженням накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування не узгоджуються із Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» в частині перерахування страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду починаючи з року, в якому буде забезпечено бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду України.
Крім того, пропозиція частини четвертої статті 1 законопроекту, згідно з якою «відносини, не врегульовані цим Законом, регулюються Бюджетним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами» за висновком ГНЕУ є некоректною, оскільки кошти Фонду належать до коштів Державного бюджету, а тому всі відносини з їх використання мають регулюватися бюджетним законодавством, як це передбачено статтею 1 Бюджетного кодексу України.
Водночас, зазначається про невідповідність визначеного у законопроекті цільового спрямування коштів Фонду майбутніх поколінь міжнародному досвіду щодо створення та функціонування таких фондів в інших країнах.
При цьому, за відсутності належних фінансово-економічних обґрунтувань до положень законопроекту слід висловити застереження щодо реалістичності джерел формування коштів такого Фонду, беручи до уваги поточний стан соціально-економічного розвитку країни, реальні фінансові можливості держави та тенденції розвитку світової економіки.
Разом з тим, необхідно зазначити, що у запропонованій редакції положення частини другої статті 2 законопроекту стосовно визначення частини профіциту державного бюджету (не менш як десять відсотків), яка спрямовуватиметься до Фонду, законом про державний бюджет, є некоректною з точки зору бюджетної методології.
Так, згідно пункту 44 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України профіцит бюджету визначається як результат перевищення доходів бюджету над його видатками (з урахуванням різниці між поверненням кредитів до бюджету та наданням кредитів з бюджету). Тобто, у разі передбачення законом про державний бюджет такого Фонду, джерелами його формування має бути власне не частина профіциту державного бюджету, а частина доходів державного бюджету, за рахунок яких може утворюватися профіцит державного бюджету.
Поряд з тим, кошти Фонду є витратами державного бюджету, а тому залежно від обсягу коштів, який передбачатиметься у проекті державного бюджету на витрати Фонду, обсяг профіциту державного бюджету відповідно зменшуватиметься (навіть до нуля) та/або взагалі може виникнути дефіцит державного бюджету. А відтак, при практичному застосуванні положень законопроекту, у разі його прийняття, можуть виникнути суперечності між положеннями частини другої статті 2 та статті 5 законопроекту (згідно якої цей закон набирає чинності одночасно із законом про Державний бюджет України, в якому буде встановлений профіцит Державного бюджету України).
Отже, зазначений законопроект потребує доопрацювання, зокрема, в частині уточнення його положень відповідно до бюджетної термінології та методології, визначених Бюджетних кодексом України, усунення внутрішніх суперечностей і техніко-юридичного коригування згідно вимог нормо-проектувальної техніки.
За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про фонд майбутніх поколінь (реєстр. № 9401 від 02.11.2011р.), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.