Щодо внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" (щодо надання пільг окремим категоріям громадян)
04 квітня 2013, 12:08
Щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо надання пільг окремим категоріям громадян)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 3 квітня 2013 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо надання пільг окремим категоріям громадян), поданий народним депутатом України О.П. Зубчевським (реєстр. № 2194 від 05.02.2013р.).
Законопроектом пропонується з пункту 4 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (далі - Закон), яким встановлено, що у 2013 році окремі норми і положення законів України (стосовно соціальних виплат) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України, виключити норми щодо надання пільг, передбачених статтями 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та статтею 9 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні».
Слід звернути увагу, що аналогічна норма передбачалася законами про Державний бюджет України на 2011 та 2012 роки. При цьому, Конституційний Суд України своїм рішенням від 26 грудня 2011року № 20-рп/2011 визнав це положення закону таким, що відповідає Конституції України. Зокрема, зазначено, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави.
Конституційним Судом також відмічено про надання Верховною Радою України права Кабінету Міністрів України встановлювати у випадках, передбачених законом, порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, виходячи з наявного фінансового ресурсу Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України, що пов’язується з функціями Уряду, визначеними в пунктах 2, 3 статті 116 Конституції України. Отже, Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України та Пенсійного фонду України, відповідно до Конституції та законів України.
Розглядаючи принцип збалансованості бюджету (частина 3 статті 95 Конституції України) як один з визначальних поряд з принципами справедливості та пропорційності (розмірності) у діяльності органів державної влади, зокрема в процесі підготовки, прийняття та виконання державного бюджету, Конституційний Суд України вказав, що пункт 4 Прикінцевих положень Закону встановлює механізм реалізації окремих положень деяких законів, а тому не суперечить статті 75, пункту 3 частини першої статті 85, статті 95 Конституції України.
Аналогічного висновку Конституційний Суд України дійшов і у своєму рішенні від 25 січня 2012 року № 3рп/2012.
Відповідно до статті 150 Конституції України, рішення Конституційного Суду України є обов’язковими до виконання на території України, остаточними і не можуть бути оскаржені.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловлює зауваження до законопроекту та зазначає, що для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту слід отримати відповідний експертний висновок Уряду. Водночас зауважено, що відповідне положення закону про Державний бюджет України на 2012 рік Конституційний Суд України своїм рішенням від 26.12.2011р. № 20-рп/2011 визнав конституційним, аналогічних висновків дійшов і у своєму рішенні від 25.01.2012р. № 3-рп/2012.
Крім того, ГНЕУ зауважує, що прийняття законодавчої пропозиції створить передумови, коли відповідні норми одних законів застосовуватимуться у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з певних фінансових ресурсів Державного бюджету та бюджету Пенсійного фонду України на 2013 рік, а інших – без урахування відповідних чинників. Зазначене призведе до надання переваг у бюджетному фінансуванні окремій категорії громадян України, що не узгоджується з вимогами частини першої статті 24 Конституції України, згідно з якими «не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками».
За експертним висновком Міністерства фінансів України прийняття законопроекту є недоцільним, зважаючи на необхідність вирішення питання забезпечення всіх соціальних виплат громадянам України, виходячи з соціально-економічного становища країни та фінансової спроможності державного бюджету та бюджету Пенсійного фонду України. Крім того, Міністерство фінансів зазначає, що реалізація положень законопроекту призведе до додаткових видатків з державного бюджету, які не будуть забезпечені фінансовими ресурсами. Так, лише для виплати у 2013 році щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни до 5 травня у встановлених базовим Законом розмірах потреба в бюджетних коштах складає 7.425,7 млн. грн., в той час як в Державному бюджеті України на 2013 рік на цю мету передбачено 821,3 млн. гривень.
Всупереч вимогам статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України суб’єктом права законодавчої ініціативи не надано фінансово-економічних обґрунтувань до законопроекту (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України зауважує про недотримання вимог статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України щодо надання фінансово-економічних обґрунтувань до законопроекту.
Комітет Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів пропонує рекомендувати Верховній Раді України зазначений законопроект за результатом розгляду в першому читанні прийняти за основу.
За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо надання пільг окремим категоріям громадян), поданий народним депутатом України О.П. Зубчевським (реєстр. № 2194 від 05.02.2013р.), відхилити.