Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" (щодо вдосконалення процедури стосовно фінансових векселів)

18 квітня 2013, 21:00

Про внесення змін до Закону України

«Про Державний бюджет України на 2013 рік»

(щодо вдосконалення процедури стосовно фінансових векселів)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 18 квітня 2013 року  розглянув проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо вдосконалення процедури стосовно фінансових векселів), поданий народним депутатом України В.П.Омельченком (реєстр. № 2846 від 17.04.2013).

Законопроектом пропонується доповнити Закон України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» новою статтею 22, згідно з якою надати право Кабінету Міністрів України реструктурувати фактичну бюджетну заборгованість за визначеними ним видатками державного бюджету, що виникла станом на 1 січня 2013 року, шляхом видачі фінансових казначейських векселів у встановлених ним обсягах та порядку. Також передбачається на добровільних засадах здійснювати бюджетне відшкодовування податку на додану вартість шляхом видачі фінансових казначейських векселів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Слід зазначити, що Законом України від 06.12.2012 р. № 5519-VІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів» змінами до статей 14 та 200 передбачено запровадження механізму застосування фінансового векселя (цінний папір, що посвідчує зобов’язання банківської установи або Казначейства України з метою оформлення наявної заборгованості, у тому числі державного бюджету), включаючи можливість бюджетного відшкодування ПДВ таким векселем.

При цьому, Законом України від 06.12.2012 р. № 5518-VІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів» доповнено частину шосту статті 45 Бюджетного кодексу України нормою, згідно з якою надано право Кабінету Міністрів України, Національному банку України визначати порядок обігу, обліку та розрахунків із застосуванням фінансових векселів для сплати узгоджених грошових зобов’язань, заборгованості до бюджету та бюджетного фінансування. Однак, згідно з частиною першою цієї статті Кодексу забороняється проведення розрахунків з бюджетом у негрошовій формі, у тому числі шляхом взаємозаліку, застосування векселів, бартерних операцій та зарахування зустрічних платіжних вимог у фінансових установах, за винятком операцій, пов’язаних з державним боргом, та випадків, передбачених законом про Державний бюджет України. 

У зв’язку з наведеним, належить звернути увагу, що бюджетна система нормативно не орієнтована на негрошові розрахунки, пов’язані із створенням в подальшому боргових зобов’язань. Про це свідчить частина друга статті 95 Конституції України, згідно з якою держава прагне до збалансованості бюджету України, а також встановлений у статті 7 Бюджетного кодексу України принцип збалансованості, за яким повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень бюджету на відповідний бюджетний період.

Хоча застосування векселів у бюджетному процесі має певні ризики щодо зменшення грошових розрахунків та послаблення фінансової дисципліни, тимчасове запровадження розрахунків векселями в умовах значної бюджетної заборгованості може врегулювати питання її погашення.

Довідково: відповідно до звіту Уряду про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» кредиторська заборгованість за видатками загального фонду державного бюджету станом на 01.01.2012 р. становила 2189,1 млн. грн., а станом на 01.01.2013 р.- 4354,8 млн. гривень.

Погашення кредиторської заборгованості минулих періодів шляхом застосування фінансових казначейських векселів (у разі, якщо у видатках державного бюджету не враховано кошти на її погашення) потребуватиме уточнення показників державного бюджету (видатків та фінансування за борговими операціями). 

Належить зауважити, що автором цього законопроекту також подано законопроекти про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури стосовно фінансових векселів (реєстр. № 2845) та про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо вдосконалення процедури стосовно фінансових векселів) (реєстр. № 2847), які системно пов’язані з даним законопроектом.

Крім того, у законопроекті пропонується виключити пункт 7 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік», яким передбачено зупинити на 2013 рік дію частин першої, третьої та четвертої статті 4 Закону України «Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства».

Необхідно відмітити, що Законом України від 06.12.2012 № 5519-VІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів» визнано таким, що втратив чинність з 1 січня 2013 року, Закон України «Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства», а його норми повністю перенесено до підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, доповнивши його пунктом 16, згідно з яким тимчасово, до 1 січня 2018 року, встановлено збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства та визначено, що збір сплачується на спеціальний рахунок Казначейства України та має цільове спрямування на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

Водночас, у законопроекті за реєстр. № 2596 пропонується скасувати відповідні норми Податкового кодексу України щодо цільового спрямування зазначеного збору.

Однак, виключення пункту 7 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» може не забезпечити вирішення порушеного питання, оскільки на даний час зберігається неузгодженість норм Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (згідно з якими збір зараховується до загального фонду державного бюджету) та пункту 16 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (згідно з яким збір має цільове спрямування та зараховується до спеціального фонду державного бюджету) і на даний час Верховною Радою України не розглянуто законопроект за реєстр. № 2847.

При цьому, питання зарахування податків і зборів до загального чи спеціального фонду державного бюджету є виключно предметом регулювання бюджетного законодавства (статті 1, 4 і 13 Бюджетного кодексу України).

Зважаючи на це, з метою узгодження бюджетних та податкових норм доцільно пунктом 7 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» зупинити дію відповідних норм Податкового кодексу України.

Поряд з тим, пунктом 2 розділу ІІ законопроекту Кабінету Міністрів України доручається здійснити нормативно-правове забезпечення реалізації відповідного закону. Однак за змістом положень пункту 6 статті 116 Конституції України, статті 42 Бюджетного кодексу України та статті 29 Закону України «Про Кабінет Міністрів України», які є нормами прямої дії, забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України належить до повноважень Кабінету Міністрів України. Враховуючи, що законодавчо внесені зміни до закону про Державний бюджет України стають його невід’ємною складовою, немає необхідності додатково доручати Уряду виконувати відповідний закон.

Також потрібно у назві законопроекту виключити слова «(щодо удосконалення механізму застосування фінансових векселів)», оскільки такі слова не у повній мірі відповідають його змісту: у законопроекті мова йде як про застосування фінансових казначейських векселів (а не про удосконалення механізму, бо він не передбачений у чинній редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік»), так і про норми щодо збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України  висловлює зауваження, зазначає, що до законопроекту слід надати належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), та вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо зазначеної законодавчої ініціативи належить отримати відповідний експертний висновок Уряду.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку вважає прийняття законопроекту доцільним, оскільки запровадження норм законопроекту сприятиме забезпеченню умов для застосування фінансових векселів як одного з ефективних засобів оформлення платежів з відшкодування податку на додану вартість та забезпеченню добровільності одержання бюджетного відшкодування фінансовими казначейськими векселями.

Національний банк України повідомив про підтримку законопроекту та вважає, що реалізація запропонованих положень дозволить вирішити питання з бюджетною заборгованістю.

З метою здійснення контрольних функцій відповідно до статті 109 Бюджетного кодексу України, Комітет з питань бюджету у разі прийняття відповідного закону направить звернення до Кабінету Міністрів України щодо доручення Державній казначейській службі України після затвердження відповідного порядку щомісячно надавати Комітету з питань бюджету інформацію про обсяги виданих та погашених фінансових казначейських векселів у 2013 році за видатками державного бюджету у розрізі бюджетних програм за економічною структурою та за бюджетним відшкодуванням ПДВ.

Враховуючи наведене, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо вдосконалення процедури стосовно фінансових векселів), поданий народним депутатом України В.П.Омельченком (реєстр. № 2846), за підсумками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з такими змінами:

- у назві слова «(щодо вдосконалення процедури стосовно фінансових векселів)» виключити;

- пункт 2 розділу І викласти в такій редакції:

«2) пункт 7 розділу «Прикінцеві положення» викласти в такій редакції:

«7. Зупинити на 2013 рік дію абзацу першого підпункту 1.5, підпунктів 1.6 і 1.7 пункту 16 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№  13-17, ст. 112)»;

- пункт 2 розділу ІІ виключити.