Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік"
19 березня 2015, 11:16
Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 18 березня 2015 року розглянув проект закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо державної підтримки вугільної галузі (реєстр. № 2376 від 16.03.2015), поданий народними депутатами України Мартиненком М.В. та Бондарем М.Л.
Законодавча пропозиція передбачає здійснення в межах загального обсягу бюджетних призначень, визначених за загальним фондом державного бюджету Міністерству енергетики та вугільної промисловості України, перерозподілу видатків розвитку шляхом зменшення їх на 400 млн. гривень за бюджетною програмою 1101070 «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості» та встановлення таких видатків за новою бюджетною програмою 1101110 «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції» (у державному бюджеті на 2015 рік бюджетні призначення за бюджетною програмою 1101110 не передбачено, у 2014 році видатки проведено у сумі 8 705,4 млн. гривень або 95% від плану на рік).
Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, його реалізація дозволить забезпечити здійснення виплат заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств та стабілізувати роботу таких підприємств.
При цьому, слід зазначити, що Законом України від 02.03.2015 №217-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» Міністерству енергетики та вугільної промисловості встановлено бюджетні призначення за новою бюджетною програмою 1101520 «Поповнення обігових коштів або збільшення статутних фондів вугледобувних підприємств для погашення простроченої заборгованості із заробітної плати працівникам, що утворилася на 1 січня 2015 року» у сумі 200 млн. гривень. Заходи за цією програмою також передбачають виплату заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств, але, як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, не вирішують проблему виплати поточної заробітної плати у 2015 році.
В порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо встановлення/зменшення видатків державного бюджету у запропонованих обсягах та за визначеними напрямами.
Так, зокрема, в пояснювальній записці до законопроекту відсутні пояснення щодо можливості зменшення на запропоновану суму видатків за бюджетною програмою «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості» (код 1101070) та ризиків її виконання у разі такого зменшення, про що наголошено у експертному висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.
Довідково: за підсумками січня-лютого поточного року за даними звітності Казначейства за програмою 1101070 за загальним фондом державного бюджету видатки не проводились (план на рік (із урахуванням внесених змін) складає 1 553,4 млн. грн, при цьому, Законом України від 02.03.2015 №217-VIII планові показники було збільшено на 353,4 млн. грн).
Загалом, така законодавча пропозиція не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів та не впливає на загальні показники видатків державного бюджету, оскільки пропонується здійснити в межах загального обсягу бюджетних призначень загального фонду державного бюджету перерозподіл видатків між бюджетними програмами Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.
Разом з тим, слід наголосити, що виходячи з вимог нормотворчої техніки щодо оформлення законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет, законопроект містить помилки та неточності, і тому потребує внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень.
Згідно із узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень та відповідного висновку Уряду.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок Міністерства фінансів України щодо нього не надійшов. Водночас, представниками від Міністерства фінансів України безпосередньо на засіданні Комітету з питань бюджету було висловлено позицію щодо непідтримки даного законопроекту.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
Водночас, слід зазначити, що у Верховній Раді України 18 березня 2015 року зареєстровано законопроект про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (щодо підтримки державних вугледобувних підприємств) (від 18.03.2015 реєстр. №2376-1), поданий народними депутатами України Мусієм О.С., Матківським Б.М. та іншими, який є альтернативним до законопроекту за реєстр. №2376.
Однак, на час розгляду законопроекту за реєстр. №2376 у Комітеті з питань бюджету законопроект за реєстр. №2376-1 (включаючи супровідні матеріали до нього) до Комітету з питань бюджету не надійшов, відтак не було можливості ознайомитися та проаналізувати таку законодавчу пропозицію.
Відповідно, висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції), Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та Міністерства фінансів України до цього законопроекту також не надійшли.
За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо державної підтримки вугільної галузі (реєстр. № 2376 від 16.03.2015), поданий народними депутатами України Мартиненком М.В. та Бондарем М.Л., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, пов’язаних із внесенням до законопроекту редакційних і техніко-юридичних уточнень для забезпечення узгодження бюджетних показників.