Про підготовку до другого читання законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу щодо приведення його у відповідність з Конституцією (реєстр. № 4160)
15 травня 2014, 09:01
Про підготовку до другого читання законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу щодо приведення його у відповідність з Конституцією (реєстр. № 4160)
Законопроект № 4160 прийнято Верховною Радою України 15 квітня 2014 року за основу із скороченням наполовину строків подання пропозицій до нього.
Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України до Комітету з питань бюджету надійшло 20 пропозиції для підготовки законопроекту до другого читання.
За результатами розгляду пропозицій у доопрацьованому до другого читання законопроекті Комітетом з питань бюджету пропонується встановити таке:
- привести у відповідність до Конституції України повноваження Президента України та Рахункової палати у бюджетному процесі, а також усунути юридичні колізії у зв'язку із скасуванням Закону України від 07.10.2010 р. № 2592-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність із Конституцією України»/зміни до частин шостої та дев’ятої статті 23, частини першої статті 53, частини третьої статті 59, частини третьої статті 60, частини першої статті 62, частини шостої статті 108, статей 109 та 110 Кодексу/;
- уточнити наведені у Кодексі найменування державних органів і посадових осіб для приведення у відповідність з іншими законодавчими актами України та передбачити у подальшому тексті скорочені назви окремих з них - для забезпечення стислого викладу та чіткого розуміння змісту (зокрема, Міністерство фінансів України, Казначейство України, Міністр фінансів України) /зміни до статей 8, 10, 16, 21, 24-1, а також до інших відповідних норм Кодексу/;
- оптимізувати перелік головних розпорядників бюджетних коштів - для підвищення ефективності управління бюджетними коштами та посилення відповідальності міністерств за реалізацію державної політики у відповідних галузях /зміни до пункту 1 частини другої статті 22 Кодексу/;
- розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та відповідними програмами і заходами затверджувати Урядом за погодженням з Комітетом з питань бюджету - з метою посилення контрольних функцій цього Комітету як органу Верховної Ради України щодо прозорого і ефективного розподілу відповідних коштів /доповнення статті 24-1 Кодексу новою частиною п’ятою/;
- уточнити редакцію частини третьої статті 27 Кодексу щодо введення в дію законів, які впливають на показники бюджету, - з метою забезпечення її цілісності та однозначності трактування, а також дотримання єдиних вимог бюджетного законодавства;
- розширити перелік інформації про бюджет, що підлягає оприлюдненню (з метою підвищення відкритості, прозорості та публічності бюджетного процесу /зміни до статті 28 Кодексу/), шляхом розміщення на офіційному сайті:
Казначейства України - не лише квартальної та річної, а й місячної звітності про виконання державного бюджету;
Мінфіну України - інформаційно-аналітичних матеріалів щодо основних показників та завдань державного бюджету (у доступній для громадськості формі);
головних розпорядників коштів державного бюджету - інформації про мету, завдання та очікувані результати, яких передбачається досягти при виконанні бюджетних програм;
- унормувати у Кодексі зарахування до державного бюджету збору при здійсненні операцій з купівлі іноземної валюти в безготівковій та/або готівковій формі – у зв’язку з відновленням справляння такого збору з 01.04.2014 р. згідно із Законом України від 27.03.2014 № 1166-VII «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» /зміни до пункту 51 частини другої статті 29 Кодексу/;
- встановити зарахування з 01.01.2015 р. до спеціального фонду державного бюджету 80% надходжень до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях і відповідно напрями спрямування таких надходжень - з метою приведення національного законодавства до вимог Конвенції про Міжнародну організацію цивільної авіації та врахування положень законопроектів за реєстр. № 3571 і № 3671 /зміни до частин другої і третьої статті 29 та частини четвертої статті 30 Кодексу/;
- унормувати у Кодексі зарахування до спеціального фонду державного бюджету надходжень до Фонду соціального захисту інвалідів із спрямуванням на програми і заходи щодо соціального захисту інвалідів, що щорічно врегульовується законом про Державний бюджет України /зміни до частини третьої статті 29 та частини четвертої статті 30 Кодексу/;
- уточнити виклад підпункту 1 частини першої статті 40 та підпункту 1 частини другої статті 76 Кодексу щодо визначення законом про державний бюджет (рішенням про місцевий бюджет) не загальної суми всіх бюджетних показників, а окремо загальних сум доходів, видатків та кредитування, - технічна правка;
- виключити частину шосту статті 43 Кодексу щодо порядку казначейського обслуговування Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття як такої, що дублює норму підпункту 2 пункту 14 розділу VI Кодексу, яка стосується усіх соціальних фондів і редакцію якої відповідно пропонується уточнити;
- уточнити редакцію пункту 3 розділу VI Кодексу з метою його узгодження з частиною першою статті 17 Кодексу щодо надання державних гарантій суб’єктам господарювання, до яких не належать головні розпорядники бюджетних коштів.
Крім того, у Прикінцевих положеннях до законопроекту пропонується внести зміни до:
Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (зміни до статей 1, 2, 6, 8 і 10) – для приведення викладу таких норм у відповідність до норм, визначених розділом V Кодексу;
Регламенту Верховної Ради України (зміни до глави 27) – для забезпечення узгодженості з Кодексом застосування змінених найменувань державних органів і посадових осіб у бюджетному процесі, а також з метою чіткішого тлумачення окремих термінів розгляду Основних напрямів бюджетної політики.
З огляду на вказані пропозиції, запропоновано уточнити назву законопроекту, виклавши її в такій редакції: «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України».
Слід відмітити, що подані пропозиції до законопроекту опрацьовано та узгоджено з Міністерством фінансів України. Позицію Мінфіну щодо підтримки доопрацьованого до другого читання законопроекту за реєстр. № 4160 висловлено на засіданні Комітету з питань бюджету.
За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: врахувати всі подані пропозиції до законопроекту та рекомендувати Верховній Раді України прийняти проект закону (реєстр. № 4160) у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням підтриманих пропозицій у запропонованій Комітетом остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту.