Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 2684)
14 травня 2015, 11:24
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 13 травня 2015 року (протокол № 18) розглянув проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України, внесений народними депутатами України Герасимовим А.В., Луценком Ю.В., Недавою О.А., Вінником І.Ю., Лубінцем Д.В., за реєстр. № 2684 від 21.04.2015 року.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту його підготовка зумовлена прийняттям Закону України від 03.02.2015р. № 141 – VIII «Про військово-цивільні адміністрації» (далі – Закон) та необхідністю забезпечення реалізації повноважень військово-цивільних адміністрацій, що створюються для нормалізації життєдіяльності населення на територіях проведення антитерористичної операції.
Законопроектом пропонується у Бюджетному кодексі України (далі-Кодекс) статтю 67-2 «Особливості формування та виконання місцевих бюджетів у Донецькій та Луганській областях на період проведення антитерористичної операції» викласти у новій редакції такого змісту:
«У разі припинення діяльності органів місцевого самоврядування та органів місцевої виконавчої влади Донецької та Луганської областей їх функції в частині бюджетних повноважень здійснюються військово-цивільними адміністраціями відповідно до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації».
Чинною редакцією цієї статті визначено, що у разі припинення діяльності органів місцевого самоврядування Донецької та Луганської областей їх функції в частині бюджетних повноважень здійснюються місцевими державними адміністраціями та виконавчими органами міських рад за окремим рішенням Кабінету Міністрів України, що приймається на підставі звернення відповідної обласної державної адміністрації.
Слід зазначити, що відповідно до статей 1 та 3 Закону військово-цивільні адміністрації – тимчасові державні органи, які діють на території Донецької і Луганської областей та утворюються у разі потреби за рішенням Президента України.
При цьому, згідно із частинами другою та третьою статті 3 цього Закону можуть функціонувати:
– військово-цивільні адміністрації населених пунктів, що утворюються в одному чи декількох населених пунктах (селах, селищах, містах), в яких сільські, селищні, міські ради та/або їх виконавчі органи не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, у тому числі внаслідок фактичного саморозпуску або самоусунення від виконання своїх повноважень, або їх фактичного невиконання;
– районні, обласні військово-цивільні адміністрації, що утворюються у разі нескликання сесії відповідно районної, обласної ради у встановлені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» строки або для здійснення керівництва у сфері забезпечення громадського порядку і безпеки. При цьому, у разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військово-цивільних адміністрацій їх статусу набувають відповідно районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу керівників відповідних військово-цивільних адміністрацій.
З огляду на такі положення місцеві органи виконавчої влади (районні та обласні адміністрації) не припиняють своєї діяльності, а набувають іншого статусу – військово-цивільної адміністрації. Відтак, стаття 67-2 Кодексу не потребує доповнення виразом щодо можливості припинення діяльності місцевими органами виконавчої влади.
Відповідно до частини одинадцятої статті 3 Закону військово-цивільні адміністрації здійснюють свої повноваження до припинення їх діяльності у день відкриття першої сесії новообраної відповідної ради, а в разі створення обласних, районних військово-цивільних адміністрацій для здійснення керівництва у сфері забезпечення громадського порядку і безпеки – до завершення антитерористичної операції.
Водночас, частиною другою статті 7 Закону визначено, що цей Закон втрачає чинність через один рік з дня його опублікування (дата публікації у газеті «Голос України» – 27.02.2015 року) та строк дії цього Закону може бути продовжений на підставі Указу Президента України, затвердженого Верховною Радою України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) у своєму висновку (лист від 29.04.2015 р. № 16/3–654/2684 додається на 2 аркушах) звертає увагу на доцільність додаткового обґрунтування внесеної законодавчої пропозиції щодо повної заміни відповідних положень частини першої статті 67-2 Кодексу в контексті її узгодження з положеннями частини першої статті 3 Закону, за якою «військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України», а також підпункту 3 пункту 24 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу, яким визначені особливості виконання державного бюджету та місцевих бюджетів у населених пунктах Донецької та Луганської областей, що розташовані на території проведення антитерористичної операції, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, і які полягають, зокрема, у тому, що за рішеннями Президента України, відповідних органів державної влади або їх посадових осіб може запроваджуватися особливий порядок діяльності учасників бюджетного процесу на відповідній території України та/або відбуватися зупинення, поновлення їхньої діяльності, їх переміщення, реорганізація, ліквідація. У зв’язку з цим ГНЕУ вважає за доцільне замість пропонованих змін доповнити чинну частину першу статті 67-2 Кодексу положенням «або військово-цивільними адміністраціями відповідно до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» у разі їх створення».
За узагальнюючим висновком ГНЕУ законопроект за результатами розгляду у першому читанні може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених ним зауважень і пропозицій.
Зважаючи на наведені положення Закону щодо порядку утворення та діяльності військово-цивільних адміністрацій і беручи до уваги пропозицію ГНЕУ, доцільно залишити чинну редакцію статті 67-2 Кодексу з доповненням її словами «або військово-цивільними адміністраціями відповідно до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» у разі їх створення».
Крім того, згідно з вимогами законодавчої техніки в частині структурної побудови законопроекту він має складатися з двох розділів, про що також зауважує ГНЕУ.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 2684 від 21.04.2015), внесений народними депутатами України Герасимовим А.В., Луценком Ю.В., Недавою О.А., Вінником І.Ю., Лубінцем Д.В., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій до законопроекту:
у назві після слова «до» доповнити словом і цифрами «статті 67-2»;
розділи I – IV викласти у такій редакції:
«I. Частину першу статті 67-2 Бюджетного кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., №50-51, ст.572) доповнити словами «або військово-цивільними адміністраціями відповідно до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» у разі їх створення».
ІІ. Прикінцеві положення
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
2. Закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
3. Кабінету Міністрів України у місячний строк з дня опублікування цього Закону привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом».
Відповідно Комітет з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні на підпис Голові Верховної Ради України законопроекту за реєстр. № 2684, у разі його прийняття, мають внести необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення до тексту зазначеного законопроекту, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.