Щодо розгляду законопроекту про внесення змін додатка № 3 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" щодо державної підтримки державних вугледобувних підприємств (реєстр. № 3813)
18 лютого 2016, 14:03
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 17 лютого 2016 року розглянув проект закону про внесення змін додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо державної підтримки державних вугледобувних підприємств (реєстр. № 3813 від 26.01.2016), поданий народними депутатами України Бондарем М.Л. та Гузем І.В.
Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, його підготовлено для забезпечення стовідсоткової виплати заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств та стабілізації їх роботи, а також шахтобудівникам, що здійснюють будівництво шахти № 10 «Нововолинська».
Законодавча пропозиція передбачає здійснення в межах загального обсягу бюджетних призначень, визначених за загальним фондом державного бюджету Міністерству енергетики та вугільної промисловості України, перерозподілу видатків розвитку, а саме:
- встановлення таких видатків шляхом поновлення бюджетних програм:
1101110 «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції» у обсязі 250 млн. грн. (не передбачено державним бюджетом на 2016 рік, у 2015 році фактично проведено видатки у сумі 1 212 млн. грн., що відповідає плану зі змінами);
1101530 «Державна підтримка будівництва шахти № 10 «Нововолинська» у обсязі 100 млн. грн. (не передбачено державним бюджетом на 2016 рік, у 2015 році фактично проведено видатки у сумі 145,8 млн. грн., що становить 72,9% плану зі змінами);
- зменшення цих видатків за бюджетною програмою 1101070 «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості» на 350 млн. грн (на 2016 рік заплановано 654,8 млн. грн., у 2015 році фактично проведено видатки у сумі 205,7 млн. грн., що становить 73,1% плану зі змінами).
Загалом законодавча пропозиція не впливає на загальні показники видатків державного бюджету, оскільки здійснюється лише їх перерозподіл між бюджетними програмами в межах обсягу бюджетних призначень Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.
Проте, в порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо встановлення/зменшення видатків державного бюджету у запропонованих обсягах та за визначеними напрямами, а також прогнозу соціально-економічних наслідків, пов’язаних із запропонованими змінами.
Так, зокрема, в пояснювальній записці до законопроекту відсутні пояснення щодо можливості зменшення на відповідну суму видатків за бюджетною програмою «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості» та наслідків її недофінансування, зокрема, стану невиконання запланованих під такий обсяг фінансового забезпечення завдань, про що наголошено у експертних висновках Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України і Міністерства фінансів України.
Крім того, у супровідних матеріалах до законопроекту відсутні пояснення, які б стверджували, що законодавча пропозиція внесена у зв’язку із необхідністю оптимізації структури витрат державного бюджету в межах загального обсягу видатків та надання кредитів, затвердженого законом про Державний бюджет України, для забезпечення ефективного виконання Державного бюджету України, що пунктом 7 частини першої статті 52 Бюджетного кодексу України визначено одним із випадків внесення змін до закону про Державний бюджет України.
Поряд з тим, слід зазначити, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» за бюджетною програмою 1101520 «Поповнення обігових коштів або збільшення статутних фондів вугледобувних підприємств для погашення заборгованості із заробітної плати працівникам, що утворилася на 1 січня 2016 року» Міністерству енергетики та вугільної промисловості України встановлені видатки розвитку у обсязі 500 млн. гривень. Відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на поповнення обігових коштів або збільшення статутних фондів вугледобувних підприємств для погашення заборгованості із заробітної плати працівникам, що утворилася на 1 січня 2016 року, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 №1, кошти за цією програмою спрямовуються на фінансове оздоровлення вугледобувних підприємств шляхом поповнення обігових коштів або збільшення статутного фонду вугледобувних підприємств для погашення заборгованості із заробітної плати працівникам вугледобувних підприємств, що утворилася на 1 січня 2016 року, та внесення обов’язкових платежів, пов’язаних з виплатою заробітної плати, з урахуванням результатів інвентаризації зазначеної заборгованості.
Тобто, запропонована у законопроекті бюджетна програма 1101110 має таке ж цільове спрямування коштів, як і бюджетна програма 1101520, бюджетні призначення за якою визначено у державному бюджеті на 2016 рік.
Разом з тим, слід наголосити, що виходячи з вимог нормотворчої техніки щодо оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет, законопроект містить орфографічні помилки та неточності, і тому потребує внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень, а саме:
- назву законопроекту у його тексті та додатку до нього викладено не однаково, у зв’язку з чим, необхідно у тексті та додатку до законопроекту назву законопроекту викласти у наступній редакції: «Про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо державної підтримки державних вугледобувних підприємств»;
- у додатку до законопроекту назви граф і найменування бюджетної програми за кодом 1101530 містять орфографічні помилки та потребують виправлення, а виклад назв першої і другої граф таблиці необхідно доповнити словом «бюджету».
Згідно із узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту необхідно отримати відповідний експертний висновок Уряду.
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає, що не підтримує даний законопроект, зважаючи на наступне:
реалізація даного законопроекту зменшує фінансове забезпечення заходів з підготовки збиткових вугледобувних підприємств до ліквідації, затвердження проектів ліквідації таких підприємств (залишкова вартість таких проектів станом на 01.01.2016 – 681 млн. грн.) та утримання водовідливних комплексів у безпечному режимі, що в свою чергу може призвести до додаткової потреби у бюджетних коштах на покриття витрат із собівартості підприємств, які є глибоко збитковими і не будуть передані до закриття;
відповідно до пояснювальної записки суб’єкта законодавчої ініціативи, виділення 250 млн. грн. на підтримання поточної діяльності підприємств є лише тимчасовим заходом для виплати заборгованості із поточної заробітної плати і не вирішує проблему галузі в цілому без вжиття заходів з реформування галузі (не прийнята програма реформування вугільної галузі, не здійснено відповідні заходи щодо прискореної приватизації вугільних шахт, не вирішено питання оптимізації цінової політики до ринкового рівня, не вирішено питання оптимізації витрат із собівартості вугільної продукції до рівня, що забезпечуватиме беззбиткову діяльність підприємств вугільної галузі), що призведе до виникнення дефіциту коштів вугледобувних підприємств близько 2 млрд. грн. (відповідно до пояснювальної записки до законопроекту) та пошуку джерел їх покриття;
щодо виділення коштів на підтримку будівництва шахти № 10 «Нововолинська» зазначається, що змінами, внесеними до Бюджетного кодексу України (Закон України від 07.04.2015 №288-VIII), запроваджено особливу процедуру розподілу державних капітальних вкладень на розроблення та реалізацію державних інвестиційних проектів, проте Міністерство енергетики та вугільної промисловості під час формування показників державного бюджету на 2016 рік не надало своїх пропозицій до переліку інвестиційних проектів. У зв’язку із чим, рекомендується Міненерговугілля розглянути можливість добудови зазначеного об’єкту за рахунок коштів інвесторів.
Міністерство енергетики та вугільної промисловості України у своєму експертному висновку зазначає, що також не підтримує даний законопроект, оскільки зменшення бюджетних призначень за бюджетною програмою 1101070 «Реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості» призведе до:
неможливості початку підготовки до ліквідації чотирьох збиткових шахт (ВП «Шахта «Північна» ДП «Дзержинськвугілля», ВП «Шахта «Родинська» ДП «Красноармійськвугілля», ВП «Шахта «Зарічна» ДП «Львіввугілля» та ВП «Шахта №9 «Нововолинська» ДП «Волиньвугілля»), щодо яких прийнято рішення Кабінету Міністрів України щодо їх ліквідації;
незадовільного фінансового забезпечення експлуатації водовідливних комплексів шахт, наслідком чого буде невиконання планових та аварійних ремонтів обладнання, невчасної виплати заробітної плати працівникам, які задіяні на водовідливних комплексах, відсутності резерву насосів і електродвигунів та повної зупинки водовідливів шахт і ланцюгових аварій;
збільшення терміну ліквідації вугільних підприємств, а відтак збільшення вартості проектів ліквідації та додаткових витрат бюджетних коштів.
Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки у своєму висновку рекомендує Комітету з питань бюджету даний законопроект внести на розгляд Верховної Ради України для прийняття його в першому читанні за основу та в цілому як закон.
За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо державної підтримки державних вугледобувних підприємств (реєстр. № 3813 від 26.01.2016), поданий народними депутатами України Бондарем М.Л. та Гузем І.В., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, пов’язаних із внесенням до законопроекту редакційних і техніко-юридичних уточнень, а також було рекомендовано Кабінету Міністрів України пришвидшити реалізацію заходів з реформування вугільної галузі.