Щодо розгляду законопроекту про внесення про внесення змін до статті 6 Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" щодо надання державних гарантій (реєстр. № 3389)
16 листопада 2015, 16:02
Щодо розгляду законопроекту про внесення про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо надання державних гарантій (реєстр. № 3389).
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 12 листопада 2015 року розглянув проект Закону України про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо надання державних гарантій» (реєстр. № 3389 від 30.10.2015 р.), внесений Кабінетом Міністрів України.
Законопроектом, підготовленим Міністерством фінансів України, пропонується внести зміни до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», виклавши, зокрема, абзац шостий цієї статті у новій редакції, відповідно до якої визначаються напрями надання державних гарантій обсягом до 1 млрд. дол. США для формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України або на підставі міжнародних договорів, а саме державні гарантії можуть надаватися для забезпечення виконання:
1) боргових зобов’язань суб’єктів господарювання державного сектору економіки України;
2) зобов’язань міжнародних фінансових організацій, іноземних банків за гарантіями, що забезпечують залучення кредитів та/або акредитивів для проведення розрахунків НАК "Нафтогаз України" (далі – Компанія) за імпортований природний газ, послуги з приєднання та доступу до європейської газотранспортної мережі, транспортування газу;
3) зобов’язань Компанії з оплати імпортованого від європейських постачальників природного газу.
Виходячи з пояснювальної записки до законопроекту необхідність його прийняття обґрунтовується таким чином:
для забезпечення енергетичної безпеки України та сталого проходження опалювального сезону 2015/2016 року НАК «Нафтогаз України» (далі – Компанія) провела переговори та уклала договори купівлі-продажу природного газу з європейськими постачальниками, однак через низький кредитний рейтинг Компанії європейські контрагенти на сьогодні здійснюють постачання природного газу на умовах короткострокових (щомісячних) договорів зі 100% передоплатою таких поставок;
беручи до уваги значний дефіцит обігових коштів, Компанія за підтримки Мінфіну України проводить переговори з ЄБРР та Світовим банком щодо можливості їх участі в торговому фінансуванні закупівель Компанією природного газу від європейських постачальників шляхом надання платіжних гарантій, а Уряд у свою чергу надасть державні гарантії для забезпечення виконання Компанією зобов’язань з оплати імпортованого від європейських постачальників природного газу та виконання гарантійних зобов'язань міжнародних фінансових організацій, що забезпечують виконання зобов'язань Компанії з оплати імпортованого природного газу, послуг з приєднання та доступу до європейської газотранспортної мережі, а також транспортування газу.
Належить зауважити, що згідно з частиною першою статті 17 Бюджетного кодексу України державні гарантії можуть надаватися для забезпечення повного або часткового виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання - резидентів України за рішенням Кабінету Міністрів України або на підставі міжнародних договорів України. Отже, бюджетним законодавством не передбачено можливості надання державних гарантій для забезпечення виконання зобов’язань міжнародних фінансових організацій, іноземних банків.
Тому з метою недопущення неузгодженостей законодавства Урядом подано на розгляд Верховної Ради України одночасно з даним законопроектом системно пов’язаний з ним законопроект «Про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо надання державних гарантій» (реєстр. № 3388 від 30.10.2015), згідно з яким пропонується встановити, що положення Бюджетного кодексу України не застосовуватимуться при наданні державних гарантій з метою формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду. Таким чином, потрібно взаємоузгоджено розглядати такі законопроекти і приймати щодо них рішення. У свою чергу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що рішення щодо внесеного законопроекту має прийматися за результатами розгляду законопроекту за реєстр. № 3388.
Крім того, до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
Слід відмітити, що Законом України від 02.03.2015 р. № 217-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» серед іншого було доповнено статтю 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» положенням, згідно з яким Кабінету Міністрів України дозволено створити стабілізаційний (резервний) енергетичний фонд у розмірі до 1 млрд. дол. США за рахунок коштів зовнішнього запозичення, які можуть бути залучені під державні гарантії, та доручено затвердити порядок формування і використання коштів такого фонду.
На виконання цієї норми Кабінет Міністрів України /постановою від 24.06.2015 р. № 459 «Питання стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду»/ затвердив порядок формування і використання коштів стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду в 2015 році, яким, зокрема, визначено:
– формування зазначеного фонду здійснюється Компанією відповідно до договорів, укладених із зовнішніми кредиторами, під державні гарантії, надані на підставі окремих рішень Уряду;
– кошти зазначеного фонду використовуються Компанією для закупівлі імпортованого природного газу, послуг з приєднання та доступу до газотранспортних мереж, з транспортування та зберігання природного газу відповідно до договорів, укладених Компанією з постачальниками таких товарів, робіт і послуг;
– природний газ, придбаний за рахунок коштів зазначеного фонду, зберігається в підземних сховищах ПАТ “Укртрансгаз” і використовується Компанією на підставі окремих рішень Уряду.
Крім того, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24.07.2015 р. № 540 «Про надання державних гарантій за зобов’язаннями Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» Урядом було погоджено надання державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань Компанії за кредитом ЄБРР на суму 300 млн. дол. США.
За інформацією на офіційному сайті Мінфіну України 23 жовтня п.р. підписано Договір гарантії (Відновлювана кредитна лінія НАК «Нафтогаз» на закупівлю газу) між Україною та ЄБРР /відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 р. № 1096-р та розпорядження Президента України від 22.10.2015 р. № 749/, на підставі якого кредит надається на 3 роки і відсоткова ставка складає менше 1,5%.
Довідково: згідно із звітністю Казначейства України за січень-вересень 2015 р. державні гарантії не надавалися.
Необхідно звернути увагу, що до Комітету з питань бюджету надійшло звернення Мінфіну України щодо необхідності уточнення редакції окремих положень законопроекту за результатами проведення зустрічей з місією Світового банку та представниками Компанії щодо питань надання гарантії для забезпечення проведення розрахунків за газ /лист від 06.11.2015 р. № 31-12230-01-2/34210/. Зокрема, пропонується внести юридично-редакційні правки до пункту 2 розділу І законопроекту в частині надання державних гарантій щодо забезпечення відшкодування витрат міжнародних фінансових організацій, які можуть виникнути за гарантіями (у поданій редакції – щодо забезпечення виконання зобов’язань міжнародних фінансових організацій, іноземних банків за гарантіями). Зазначене пояснюється тим, що структура угод, запропонована міжнародними фінансовими організаціями (зокрема МБРР), передбачає надання державних гарантій щодо відшкодування витрат МБРР, які можуть виникнути за наданими ним гарантіями (до 500 млн. дол. США) для залучення Компанією відповідних кредитів та/або випуску акредитивів.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку (лист від 09.11.2015 р. № 16/3-1646/3389(276746)) зазначає, що потребує додаткового обґрунтування пропозиція щодо надання Урядом зазначених у законопроекті державних гарантій щодо забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання державного сектору економіки України, оскільки в пояснювальній записці до законопроекту йдеться про формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду тільки НАК «Нафтогаз України», яка укладає договори куплі-продажу природного газу з європейськими постачальниками та щодо яких ЄБРР та Світовий банк може надати платіжні гарантії. Крім того, було б доцільним у законодавчій пропозиції послатися саме на таких суб’єктів як ЄБРР та Світовий банк, а не на міжнародні фінансові організації, іноземні банки, адже запропоноване у законопроекті формулювання має більш широке значення, ніж наведене у поданих до законопроекту документах.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо надання державних гарантій» (реєстр. № 3389 від 30.10.2015 р.), внесений Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу, доручити Комітету з питань бюджету доопрацювати даний законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких зауважень і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.