Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо видатків на охорону здоров'я (реєстр. № 2495)

16 липня 2015, 17:42

Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо видатків на охорону здоров’я (реєстр. № 2495)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 15 липня 2015 року (протокол № 26) розглянув проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо видатків на охорону здоров’я (реєстр. № 2495 від 31.03.2015), поданий народними депутатами України Москаленком Я.М., Єремеєвим І.М., Івахівим С.П.

Законопроектом пропонується у Бюджетному кодексі України (далі-Кодекс) абзац перший частини першої статті 103-4 «Медична субвенція» викласти у новій редакції: «Медична субвенція спрямовується на видатки місцевих бюджетів, передбачені у пункті 3 частини першої статті 89 та пункті 3 частини першої статті 90 цього Кодексу».

Згідно з чинною редакцією цього положення визначено, що видатки місцевих бюджетів, передбачені у пункті 3 частини першої статті 89 та пункті 3 частини першої статті 90 цього Кодексу, проводяться за рахунок медичної субвенції.

Для забезпечення реалізації статті 103-4 Кодексу, керуючись вимогами частини другої статті 97 Кодексу, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 23.01.2015 № 11 «Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам», якою серед іншого передбачено, що місцеві ради мають право додатково понад обсяги субвенції планувати та здійснювати з місцевих бюджетів оплату поточних і капітальних видатків закладів охорони здоров’я та програм у сфері охорони здоров’я, визначених у цій статті, включаючи погашення бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік в органах Казначейства.

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, у законодавстві створена колізія між чинним положенням абзацу першого статті 103-4 Кодексу та зазначеним положенням постанови Кабінету Міністрів України від 23.01.2015 № 11, що зумовлює неоднозначне юридичне тлумачення щодо можливості спрямовувати кошти місцевих бюджетів на охорону здоров’я та створює передумови для визнання такого факту порушенням бюджетного законодавства (пункт 28 частини першої статті 116 Кодексу).

Тому, на думку авторів законопроекту, запропоновані законодавчі зміни покликані усунути таку суперечність та у разі їх прийняття дозволять здійснювати видатки на охорону здоров’я з місцевих бюджетів понад обсяги медичної субвенції, встановлені у Законі України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», за рахунок власних джерел місцевих бюджетів.

Слід зазначити, що згідно з підпунктом 1 пункту «а» статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» управління закладами охорони здоров’я, які належать територіальним громадам або передані їм, та організацію їх фінансового забезпечення віднесено до власних повноважень органів місцевого самоврядування.

Відповідно видатки на забезпечення функціонування зазначених установ, закладів та заходів з охорони здоров’я належать до видатків, які здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом і перспективним планом формування територій громад (стаття 89 Кодексу), бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів (стаття 90 Кодексу), що надає право органам місцевого самоврядування здійснювати зазначені видатки з відповідних місцевих бюджетів, одним з джерел доходів яких визначається субвенція з державного бюджету.

Поряд з тим, належить звернути увагу, що запропонована у законопроекті нова редакція абзацу першого частини першої статті 103-4 Кодексу кореспондується із відповідними положеннями статей 103-2 та 103-3 Кодексу, що встановлюють вимоги щодо спрямування освітньої субвенції та субвенції на підготовку робітничих кадрів, які також надаються з державного бюджету місцевим бюджетам.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, загалом не заперечуючи проти прийняття законопроекту, водночас вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо нього слід отримати експертний висновок Уряду, оскільки за змістом відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України забезпечує виконання затвердженого Державного бюджету України (лист від 28.05.2015 за №16/3-829/2495 на 1 арк. додається).

Міністерство фінансів України згідно з своїм висновком не має заперечень щодо розгляду законопроекту, зазначаючи, що реалізація його положень не впливає на виконання закону про Державний бюджет України у поточному бюджетному періоді.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку до законопроекту (висновок від 08.05.2015 за №04-19/17-2301 на 1 арк. додається) зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до Комітету не надійшов.

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо видатків на охорону здоров’я (реєстр. № 2495), поданий народними депутатами України Москаленком Я.М., Єремеєвим І.М., Івахівим С.П., за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон.