Щодо розгляду законопроету за №3831-2 та альтернативних законопроектів за №№3831, 3831-1, 3831-3, 3831-4
03 лютого 2016, 17:32
Щодо проекту закону за №3831-2 та альтернативних законопроектів за №№3831, 3831-1, 3831-3, 3831-4
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 02.02.2016 року (протокол № 47) розглянув проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти» (реєстр. № 3831-2 від 29.01.2016 р.), поданий народними депутатами України Л.М. Гриневич, О.В. Співаковським та іншими, а також альтернативні законопроекти за реєстр. № 3831 від 27.01.2016 р., поданий народними депутатами України Куліченком І.І. та Мельником С.І., за реєстр. № 3831-1 від 29.01.2016 р., поданий народними депутатами України Бондарем В.В, Гєллєром Є.Б. та іншими, за реєстр. №3831-3 від 29.01.2016 р., поданий народним депутатом України Яценком А.В. та за реєстр. № 3831-4 від 01.02.2016 р., поданий народним депутатом України Міщенком С.Г.
Проектом Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти» (реєстр. № 3831-2) пропонується у Бюджетному кодексі України (далі – Кодекс) визначити, зокрема, що:
видатки на професійно-технічну освіту здійснюються з бюджетів міст обласного значення – обласних центрів (на оплату послуг з підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного та/або регіонального замовлення у професійно-технічних та інших навчальних закладах державної та/або комунальної власності, які розташовані на території міст обласного значення – обласних центрів) /зміни до статті 89 Кодексу/;
оплата поточних видатків професійно-технічних навчальних закладів в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти здійснюється за рахунок освітньої субвенції /зміни до статті 103-2 Кодексу/;
у державному бюджеті передбачається субвенція на підтримку підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах для бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів, міських (міст обласного значення-обласних центрів, міст Києва та Севастополя) бюджетів на оплату поточних видатків /зміни до статті 97 Кодексу, поновлена стаття 103-3 Кодексу/, перерахування якої з державного бюджету місцевим бюджетам здійснюватиметься двічі на місяць, як це передбачено для освітньої та медичної субвенцій, а особливості розподілу та перерозподілу її обсягів можуть визначатися законом про державний бюджет /зміни до статті 108 Кодексу/.
Слід звернути увагу, що у законопроекті відсутнє положення щодо застосування формули та параметрів розподілу субвенції на підтримку підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах між відповідними бюджетами, хоча в абзаці шостому пункту 6 розділу I законопроекту /абзац другий частини другої поновленої статті 103-3 Кодексу/ передбачається у складі зазначеної субвенції резерв коштів, обсяг якого не може перевищувати 1 відсотка загального обсягу субвенції, для здійснення видатків, що не могли бути враховані при застосуванні формули.
Поряд з тим, згідно із пояснювальною запискою до законопроекту така субвенція запроваджується тимчасово.
Реалізація положень законопроекту потребуватиме вишукання додаткового ресурсу для надання з державного бюджету місцевим бюджетам субвенції на підтримку підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах. Довідково: за звітною інформацією Казначейства України у 2015 році з державного бюджету місцевим бюджетам надано субвенцію на підготовку робітничих кадрів у сумі 5,5 млрд. гривень.
Проте, до законопроекту не надано належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частині третій статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
Разом з тим, авторами законопроекту за реєстр. №3831-2 подано на розгляд Верховної Ради України системно пов’язаний з ним законопроект про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної освіти (реєстр. №3830-3 від 29.01.2016 р.), яким пропонується врегулювати у 2016 році питання фінансового забезпечення професійно-технічної освіти з урахуванням змін до Кодексу, запропонованих у законопроекті за реєстр. №3831-2. Тому зазначені законопроекти необхідно розглядати взаємоузгоджено.
Головне науково-експертне управління (далі – ГНЕУ) у своєму висновку до законопроекту зазначає, що не заперечує можливості прийняття пропозицій проекту, водночас вважає за доцільне для прийняття виваженого рішення щодо пропозицій проекту отримати експертний висновок Уряду з огляду на вимоги статті 116 Конституції України, згідно з якою Кабінет Міністрів України забезпечує виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, а також вимог частини другої статті 27 Кодексу.
На час розгляду у Комітеті з питань бюджету висновок Міністерства фінансів України щодо законопроекту за реєстр. №3831-2 не надійшов. Водночас, на засіданні Комітету представник Міністерства фінансів України повідомив, що Урядом планується вирішити питання забезпечення додатковим фінансовим ресурсом функціонування професійно-технічної освіти шляхом прийняття відповідного рішення Кабінету Міністрів України без внесення на даний час законодавчих змін.
Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти просить Комітет Верховної Ради України з питань бюджету підтримати законопроекти за реєстр. №3831-2 та №3830-3 на пленарному засіданні Верховної Ради України для прийняття їх за основу і в цілому.
На час розгляду у Комітеті з питань бюджету законопроекту за реєстр. №3831-2 висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
Альтернативними законопроектами за реєстр. №3831, № 3831-1, № 3831-3 та № 3831-4 пропонується унормувати в інший спосіб питання фінансового забезпечення функціонування закладів професійно-технічної освіти, зокрема, передбачивши, що видатки на професійно-технічну освіту здійснюються:
з бюджетів міст обласного значення у разі передачі закладів у комунальну власність за зверненням міської ради та передачі коштів з обласного бюджету на здійснення таких видатків /законопроект за реєстр. № 3831/;
з державного та обласних бюджетів, при цьому видатки на професійно-технічну освіту враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів у державному бюджеті /законопроект за реєстр. №3831-3/;
з обласних бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим та бюджетів міст Києва і Севастополя за рахунок субвенцій з державного бюджету /законопроекти за реєстр. №3831-4 і №3831-1/.
Реалізація положень зазначених законопроектів у разі прийняття відповідних законів впливатиме на показники бюджетів. Разом з тим, до законопроектів не надано належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частині третій статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
На час розгляду у Комітеті з питань бюджету альтернативних законопроектів за реєстр. №3831, №3831-1, №3831-3 та №3831-4 висновки ГНЕУ, Міністерства фінансів України та комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
У разі прийняття законопроекту за реєстр. № 3831-2 альтернативні законопроекти за реєстр. №3831, №3831-1, №3831-3 та №3831-4 втратять свою актуальність.
За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти (реєстр. № 3831-2 від 29.01.2016 року), поданий народними депутатами України Л.М. Гриневич, О.В. Співаковським та іншими, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон.