Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до додатка № 3 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" щодо видатків Пенсійного фонду України (реєстр. № 3689)

25 грудня 2015, 18:30

Зміни до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо видатків Пенсійного фонду України

 

У Комітеті з питань бюджету на засіданні 24 грудня 2015 року розглянуто проект Закону України про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо видатків Пенсійного фонду України (реєстр. № 3689 від 22.12.2015), поданий Кабінетом Міністрів України.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, його розроблено з метою забезпечення своєчасної виплати пенсій у січні 2016 року та для зарахування пенсійних виплат на рахунки пенсіонерів в банках та частково через поштові відділення за датами виплати у першій половині січня 2016 року, зважаючи на те, що залишок коштів Пенсійного фонду на кінець 2015 року буде зменшено у зв’язку із необхідністю повернення наданих Фонду впродовж року позик та внаслідок зменшення з наступного року ставки єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. 

Для реалізації зазначеного законодавча пропозиція передбачає здійснення передачі бюджетних призначень за загальним фондом державного бюджету між головними розпорядниками коштів державного бюджету шляхом збільшення бюджетних призначень за бюджетною програмою Пенсійного фонду України «Покриття дефіциту коштів Пенсійного фонду України для виплати пенсій» (код 2506050) /головний розпорядник коштів державного бюджету – Міністерство соціальної політики України/ на 14 млрд. грн. (видатки споживання) та зменшення обсягу загальнодержавних витрат за бюджетними програмами Міністерства фінансів України: «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот» (код 3511150) – на 6 млрд. грн. (видатки споживання), «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу» (код 3511340) – на 1 млрд. грн. (видатки споживання) і «Обслуговування державного боргу» (код 3511350) – на 7 млрд. грн. (видатки споживання). Відповідні зміни передбачені у додатку № 1 до законопроекту шляхом внесення змін до додатка №3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2015 рік».

Довідково: за підсумками січня-листопада поточного року за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету видатки:

за бюджетною програмою 3511150 фактично проведено у сумі 11,4 млрд. грн., що становить 47,2% плану на звітний період (план на рік з урахуванням змін - 24 млрд. грн., згідно із розпорядженням Уряду від 18.11.2015 №1191-р здійснено перерозподіл обсягів субвенцій на здійснення державних програм соціального захисту населення та зменшено обсяг такої субвенції на 376 млн. грн.). За оперативною інформацією Казначейства станом на 23 грудня 2015 року з державного бюджету місцевим бюджетам перераховано субвенцію на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот у сумі майже 17 млрд. грн. (70,7% плану на рік з урахуванням внесених змін, який становить 24,0 млрд. грн.). Водночас, за інформацією НАК «Нафтогаз України», наданою у робочому порядку, у грудні 2015 року планується провести розрахунки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2015 № 20 «Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій» у сумі близько 5 млрд. гривень;

за бюджетною програмою 3511340 фактично проведено у сумі 38 млрд. грн., що становить 88,6% плану на звітний період (план на рік з урахуванням змін – 42,9 млрд. грн.). За оперативною інформацією Казначейства станом на 22 грудня 2015 року з державного бюджету місцевим бюджетам перераховано субвенцію на виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу у сумі майже 41,9 млрд. грн. (97,7% плану на рік з урахуванням внесених змін, який становить 42,9 млрд. грн.);

за бюджетною програмою 3511350 фактично проведено у сумі 77 млрд. грн., що становить 83,1% плану на звітний період (план на рік з урахуванням змін – 92,7 млрд. грн.).

Водночас, за даними Звіту про виконання бюджету Пенсійного фонду на 1 жовтня 2015 року обсяг позички, наданої протягом 9 місяців п. р. для забезпечення своєчасної виплати пенсії, становить 3,9 млрд. гривень.

Крім того, у додатку № 2 до законопроекту передбачені зміни до додатка № 7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» «Міжбюджетні трансферти (інші дотації та субвенції) з Державного бюджету України місцевим бюджетам на 2015 рік» щодо уточнення розподілу між місцевими бюджетами обсягу субвенцій з державного бюджету за загальним фондом на виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, а також на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот. При цьому, слід зазначити, що передбачається зменшення обсягів вказаних субвенцій для всіх обласних бюджетів та бюджету міста Києва.

Поряд із цим слід звернути увагу, що визначені у додатку №2 до законопроекту обсяги субвенцій з державного бюджету для окремих місцевих бюджетів нижче обсягів, фактично перерахованих відповідним бюджетам Казначейством станом на 22-23 грудня 2015 року. Зокрема, це стосується: Житомирської, Закарпатської, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Львівської, Рівненської, Сумської, Хмельницької, Чернівецької, Чернігівської областей за субвенцією на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот, а також Волинської, Закарпатської, Луганської, Рівненської, Тернопільської областей – за субвенцією на виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу.

Зазначене потребує відповідного врегулювання, зокрема, може бути унормовано окремим рішенням Уряду, керуючись частиною шостою статті 102 Бюджетного кодексу України.

З урахуванням законодавчої пропозиції видатки державного бюджету на покриття дефіциту Пенсійного фонду у 2015 році становитимуть 31,8 млрд. грн., хоча за підсумками року обсяг дефіциту Фонду фактично може бути меншим, тобто додаткові кошти будуть спрямовані на збільшення залишку коштів на початок наступного року Пенсійного фонду.

Поряд з цим зазначаємо, що у зв’язку із зниженням ставки єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у проекті закону про Державний бюджет України на 2016 рік, поданому Урядом 11 грудня 2015 року (реєстр. № 3000 (доопрацьований)), видатки державного бюджету для Пенсійного фонду доведено до 172,3 млрд. грн., що більше проти планових показників на 2015 рік на 91,5 млрд. грн. або у більш ніж в 2 рази.

Необхідно відмітити, що в порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо встановлення/зменшення видатків державного бюджету у запропонованих обсягах та за визначеними напрямами, а також стосовно соціально-економічних наслідків впровадження запропонованих змін до бюджетних показників.

Слід зауважити, що законопроект підготовлено з недотриманням правил підготовки законопроектів щодо внесення змін до закону про Державний бюджет України, він містить помилки і неточності, а саме:

- назва законопроекту у його тексті та додатках №1 і №2 до нього не відповідає суті запропонованих змін /необхідно викласти у такій редакції: «Про внесення змін до додатків № 3 та №7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо видатків Пенсійного фонду України»/.

Загалом така законодавча пропозиція не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів та не впливає на загальні показники видатків державного бюджету, оскільки пропонується здійснити в межах загального обсягу видатків за загальним фондом державного бюджету передачу бюджетних призначень між Міністерством фінансів України (загальнодержавні витрати) та Міністерством соціальної політики України і бюджетними програмами, закріпленими за головними розпорядниками коштів державного бюджету.

В той же час, необхідно відмітити, що у Верховній Раді України зареєстровано законопроект про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (щодо перерозподілу окремих видатків) (реєстр. №3657 від 17.12.2015), поданий народними депутатами України Фріз І.В. та Герасимовим А.В., яким пропонується встановити Міністерству економічного розвитку і торгівлі бюджетні призначення у обсязі 10 млрд. грн. на збільшення статутного капіталу Державного концерну «Укроборонпром» за рахунок зменшення на 4 млрд. грн. обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот та на 6 млрд. грн. видатків для обслуговування державного боргу.

Слід зазначити, що реалізація законодавчої пропозиції за реєстр. № 3689 (у разі прийняття такого законопроекту) має ризики щодо практичної реалізації та дотримання збалансованості і узгодження бюджетних показників у разі підтримки Верховною Радою України законопроекту за реєстр. № 3657, зважаючи на те, що джерела компенсації запропонованих додаткових видатків державного бюджету у цих законопроектах співпадають. Крім того, підтримка обох законопроектів: за реєстр. № 3689 та реєстр. № 3657 унеможливить виконання у повному обсязі до кінця року зобов’язань держави щодо надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот та стосовно виплати допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, а також проведення платежів з обслуговування державного боргу.

Крім того, належить звернути увагу, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники щодо видатків державного бюджету. Таким чином, потребуватимуть уточнення показники видатків державного бюджету у додатках до законопроекту з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

Згідно із висновком Міністерства фінансів України законопроект підтримується. Водночас відмічено, що при обрахунку загального обсягу економії коштів по субвенціях в розрізі кожного обласного бюджету та бюджету м. Києва було застосовано дані Казначейства станом на 21 грудня 2016 року. При цьому, оскільки Казначейством продовжується здійснення перерахування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам відповідно до діючих механізмів, це може вплинути на суму вільних залишків по деяких регіонах. Тому, для забезпечення виконання положень законопроекту, у разі необхідності, буде здійснено перерозподіл залишків між обласними бюджетами та бюджетом м. Києва по вказаним субвенціям в межах загальних їх обсягів відповідно до частини шостої статті 102 Бюджетного кодексу України.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України зазначає, що в цілому не заперечує можливості прийняття внесеного законопроекту та водночас вважає за необхідне надати належне фінансово-економічне обґрунтування, відмічає про необхідність внесення відповідних змін до назви законопроекту та додатків до нього, а також зауважує про відсутність у поданих до законопроекту матеріалах інформації щодо реального стану фінансування відповідних бюджетних програм.

На час розгляду законопроекту висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо видатків Пенсійного фонду України (реєстр. № 3689 від 22.12.2015), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету до цього законопроекту.