Щодо розгляду законопроету за №3830-3 та альтернативних законопроектів за №№3830, 3830-1, 3830-2, 3830-4

03 лютого 2016, 17:31

Про розгляд законопроекту

№3830-3 та альтернативних

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своїх засіданнях 2 лютого 2016 року (протоколи №47 та №48) розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної освіти (реєстр. № 3830-3 від 29.01.2016), поданий народними депутатами України Гриневич Л.М., Марченком О.О. та іншими, а також альтернативні законопроекти за реєстр. № 3830 від 27.01.2016, поданий народним депутатом України Міщенком С.Г., за реєстр. № 3830-1 від 27.01.2016, поданий народними депутатами України Куліченком І.І., Мельником С.І., за реєстр. № 3830-2 від 29.01.2016, поданий народними депутатами України Бондарем В.В., Гєллєром Є.Б. та іншими, за реєстр. № 3830-4 від 29.01.2016, поданий народним депутатом України Яценком А.В.

Законопроектом за реєстр.№3830-3 передбачається внести зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон), зокрема до статті 27 Закону, визначивши, що видатки на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних закладах та інших навчальних закладах, розташованих у містах обласного значення – обласних центрах /у чинній редакції – у містах обласного значення/, плануються з 2016 року у відповідних бюджетах міст обласного значення – обласних центрів /у чинній редакції – бюджетах міст обласного значення/, а на інших територіях - у відповідних обласних бюджетах та бюджеті міста Києва.

Поряд з тим, законопроектом шляхом внесення змін до додатків №3, №6 та № 7 до Закону передбачається:

збільшити обсяг освітньої субвенції для обласних бюджетів, бюджету м.Києва та бюджетів міст обласного значення – обласних центрів   за рахунок розподілу частини резерву освітньої субвенції обсягом 877,9 млн.грн /згідно з частиною третьою статті 103-2 Бюджетного кодексу України та статтею 22 Закону резерв передбачено для здійснення видатків, що не могли бути враховані при застосуванні формули/;

надати субвенцію з державного бюджету обласним бюджетам, бюджету м.Києва та бюджетам міст обласного значення – обласним центрам на підтримку підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах у обсязі 997,9 млн.грн., передбачивши у складі загальнодержавних витрат Міністерства освіти і науки України, за рахунок відповідного зменшення стабілізаційної дотації, передбаченої у складі загальнодержавних витрат Міністерства фінансів України /на 2016 рік затверджена у обсязі 2000 млн.грн. без розподілу між місцевими бюджетами/.

Загалом така законодавча пропозиція не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів та не впливає на загальні показники видатків державного бюджету, оскільки пропонується здійснити перерозподіл міжбюджетних трансфертів в межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету.

Однак, до законопроекту не надано належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України. На зазначене також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, зауважуючи при цьому, що пояснювальна записка до законопроекту не містить відповідних обґрунтувань щодо доцільності збільшення видатків Міністерству освіти і науки України на визначені проектом цілі саме у зазначеній сумі та інформації щодо можливості зменшення видатків Міністерству фінансів України на визначену у проекті суму.

Довідково: за інформацією Казначейства України у 2015 році з державного бюджету місцевим бюджетам надано субвенцію на підготовку робітничих кадрів у сумі 5,5 млрд. гривень.

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, запровадження субвенції на підтримку підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах є тимчасовим.

 Крім того, законопроектом пропонується доповнити статтю 27 Закону положенням, згідно з яким майно (об’єкти, споруди, основні фонди), що вивільнені, використовуються лише для потреб сфери освіти, а кошти, одержані від використання вивільнених приміщень навчальних закладів, за умови їх оренди, використовуються для розвитку освіти.

У зв’язку з цим слід звернути увагу, що відповідно до вимог частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України плата за оренду майна бюджетних установ є складовою власних надходжень бюджетних установ, які отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету. Надходження від плати за оренду бюджетних установ використовуються на утримання, облаштування, ремонт та придбання майна бюджетних установ, а також на організацію основної діяльності бюджетних установ.

Крім того, до законопроекту за реєстр. №3830-3 надійшла пропозиція народного депутата України Мушака О.П. про доповнення Прикінцевих положень цього законопроекту положенням щодо визнання такою, що втратила чинність, статті 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» /копія пропозиції додається на 1 арк./. Довідково: статтею 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (яку включено згідно із Законом від 31.07.2014 №1622-VII) установлено, що членам Кабінету Міністрів України, керівникам центральних органів виконавчої влади та інших державних органів (крім органів, підрозділи яких беруть участь у проведенні антитерористичної операції), народним депутатам України до завершення антитерористичної операції місячна заробітна плата нараховується лише в розмірі посадового окладу.

Необхідно зазначити, що законопроект за реєстр. №3830-3 системно пов'язаний із законопроектом  «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти» (реєстр. №3831-2 від 29.01.2016), поданим народними депутатами України Гриневич Л.М., Співаковським О.В. та іншими, яким, зокрема, пропонується унормувати надання з державного бюджету місцевим бюджетам субвенції на підтримку підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах та здійснення видатків на професійно-технічну освіту з бюджетів міст обласного значення – обласних центрів (чинною редакцією передбачено здійснення таких видатків з бюджетів міст обласного значення). Відтак, такі законопроекти необхідно розглядати  взаємоузгоджено.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /експертний висновок до законопроекту за реєстр.№3830-3 від 02.02.2016 №16/3-128/3830-3(23134) додається на 2 арк./ звертає увагу, що згідно з вимогами частини другої статті 8 Бюджетного кодексу України повноваження щодо затвердження бюджетної класифікації, а також змін до неї закріплено за Міністерством фінансів України, та водночас вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо законопроекту слід отримати експертний висновок Уряду, оскільки за змістом відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України забезпечує виконання затвердженого Державного бюджету України.

Згідно з частиною третьою статті 52 Бюджетного кодексу України проект закону про внесення змін до закону про Державний бюджет України може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України.

На час розгляду у Комітеті з питань бюджету експертний висновок Міністерства фінансів України до законопроекту за реєстр. №3830-3 не надійшов. Однак, на засіданні Комітету представник Міністерства фінансів України повідомив, що Урядом планується вирішити питання забезпечення додатковим фінансовим ресурсом функціонування професійно-технічної освіти шляхом прийняття відповідного рішення Кабінету Міністрів України без внесення на даний час законодавчих змін. 

Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти просить Комітет Верховної Ради України з питань бюджету підтримати законопроекти за реєстр.№ 3830-3 та реєстр.№ 3831-2 на пленарному засіданні Верховної Ради України для прийняття їх за основу і в цілому.

На час розгляду у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до законопроекту за реєстр. № 3830-3 не надійшли.  

Альтернативними законопроектами пропонується внести зміни до статті 27 Закону (без перегляду бюджетних показників, у т.ч. щодо міжбюджетних трансфертів), встановивши, що видатки на професійно-технічні навчальні заклади у 2016 році здійснюються:

з обласних бюджетів та бюджету м.Києва за рахунок субвенції з державного бюджету (законопроекти за реєстр. № 3830 і реєстр.№3830-4);

з обласних бюджетів, бюджету м.Києва, а також бюджетів міст обласного значення за рахунок надання відповідних коштів з обласних бюджетів бюджетам міст обласного значення у разі передачі у комунальну власність зазначених закладів (законопроект за реєстр. №3830-1).

Законопроектом за реєстр.№3830-2 пропонується виключити статтю 27 Закону.

На час розгляду у Комітеті з питань бюджету експертні висновки Головного науково-експертного управління, Міністерства фінансів України, комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроектів) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроектів міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до законопроектів за реєстр. № 3830, № 3830-1, № 3830-2 і № 3830-4 не надійшли.

У разі підтримки Верховною Радою України законопроекту за реєстр. №3830-3 альтернативні законопроекти за реєстр. № 3830, № 3830-1, № 3830-2 і  № 3830-4 втратять свою актуальність.

За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної освіти, поданий народними депутатами України Гриневич Л.М., Марченком О.О. та іншими,  (реєстр. №3830-3 від 29.01.2016), за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням такої пропозиції:

«розділ 2 викласти в такій редакції:

«II. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

2. Визнати такою, що втратила чинність, статтю 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік»».

Відповідно Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні закону у разі прийняття законопроекту за реєстр. №3830-3 належить внести до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення.