Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до додатків № 3 та № 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" щодо фінансового забезпечення компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян та інших передбачених законодавством пільг (реєстр. № 4024)
18 лютого 2016, 13:51
Про розгляд законопроекту №4024
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 17 лютого 2016 року (протокол № 49 ) розглянув проект Закону України про внесення змін до додатків № 3 та № 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансового забезпечення компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян та інших передбачених законодавством пільг (реєстр. № 4024 від 04.02.2016), поданий народними депутатами України Продан О.П., Мельником С.І., Дубневичем Я.В., Крульком І.І., Амельченком В.В. та іншими.
У законопроекті згідно із змінами до додатків №3 та №7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон) пропонується:
1) встановити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків, зубопротезування, оплату електроенергії, природного і скрапленого газу на побутові потреби, твердого та рідкого пічного побутового палива, послуг тепло,- водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот) і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян в обсязі 1 917 833,2 тис. грн. та здійснити розподіл такої субвенції між обласними бюджетами та міським бюджетом міста Києва згідно із змінами до додатку №7 до Закону;
2) здійснити додаткові видатки за рахунок відповідного зменшення обсягів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло‑, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот, передбачених для обласних бюджетів та міського бюджету міста Києва, згідно із змінами до додатку №7 до Закону;
3) провести належний перерозподіл загальнодержавних витрат Міністерства фінансів України за відповідними бюджетними програмами шляхом зменшення видатків споживання за КПКВК 3511150 у сумі 1 917 833,2 тис. грн. та встановлення видатків споживання за КПКВК 3511250 у такому обсязі згідно із змінами до додатку № 3 до Закону.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту метою прийняття Закону є забезпечення відповідно до частини п’ятої статті 102 Бюджетного кодексу України фінансовими ресурсами гарантованих державою соціальних пільг щодо пільгового проїзду окремих категорій громадян та інших передбачених законами пільг, зважаючи, що на 2016 рік у Законі не передбачено відповідну субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам.
Загалом, законодавча пропозиція є збалансованою, оскільки здійснюється перерозподіл обсягів міжбюджетних трансфертів в межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету та головного розпорядника коштів державного бюджету Міністерства фінансів України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України звертає увагу на відсутність відповідних обґрунтувань та розрахунків щодо здійснюваного перерозподілу загальнодержавних витрат, що не відповідає частині третій статті 91 Регламенту Верховної Ради України та частині першій статті 27 Бюджетного кодексу України.
Загалом Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що рішення щодо внесеного законопроекту має прийматися з урахуванням відповідного висновку Уряду, оскільки згідно з вимогами статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України забезпечує виконання затвердженого Державного бюджету України
Міністерство фінансів України не підтримує прийняття законопроекту, мотивуючи таким:
система відшкодування витрат за пільговий проїзд окремих категорій громадян в умовах відсутності механізму обліку пільгових перевезень, будь-яких обмежень щодо кількості, відстані та напрямків поїздок не є ефективною, а центральний орган виконавчої влади не має можливості контролювати облік пільгових перевезень (кількість пільговиків, які фактично користуються транспортом, вид транспорту, кількість поїздок тощо);
органи місцевого самоврядування при затвердженні місцевих бюджетів на 2016 рік врахували видатки на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян (наприклад: м. Хмельницький - 25,8 млн. грн., м. Житомир – 2,7 млн.грн.; м. Львів –8,1 млн.грн.; м. Івано-Франківськ – 21,9 млн.грн);
у 2016 році надання ряду пільг передбачено здійснювати за рахунок коштів державного бюджету, що враховані за бюджетною програмою «Щорічна разова грошова допомога ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань та соціальна допомога особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною»;
відповідно до розрахунків потреби у коштах на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг на 2016 рік не очікується економії бюджетних коштів за вказаною програмою.
Асоціація міст України підтримує положення зазначеного законопроекту і пропонує прийняти його в цілому як Закон.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) щодо нього не надійшли.
Слід зазначити, що законопроект не відповідає вимогам нормотворчої техніки у частині оформлення законопроектів щодо внесення змін до державного бюджету, насамперед, невірним є виклад тексту законопроекту та посилання на додатки до нього, а також нумерація таких додатків.
Крім того, слід зауважити, що Верховною Радою України 4 лютого 2016 року прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної освіти», згідно з яким змінено бюджетні показники загальнодержавних витрат Міністерства фінансів України, що необхідно було б врахувати у підсумкових показниках змін до додатку № 3 до Закону (за кодами 3510000 та 3511000) для забезпечення узгодження правових норм і збалансованості бюджетних показників.
Поряд з тим, до Комітету з питань бюджету надійшла пропозиція від народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету Дубневича Б.В., Іщейкіна К.Є., Гордєєва А.А., Горбунова О.В. і Шевченка О.Л. щодо включення до додатку №1 до даного законопроекту «Зміни до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2016 рік» рядку за кодом 3111080, виклавши найменування бюджетної програми у такій редакції: «Реалізація державного інвестиційного проекту «Покращення стану автомобільних доріг загального користування у Львівській області».
За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення змін до додатків № 3 та № 7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансового забезпечення компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян та інших передбачених законодавством пільг (реєстр. № 4024), поданий народними депутатами України Продан О.П., Мельником С.І., Дубневичем Я.В., Крульком І.І., Амельченком В.В. та іншими, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких змін:
– розділ 1 законопроекту викласти у такій редакції:
«1. Внести зміни до додатків № 3 та № 7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 5, ст. 54, із змінами, внесеними Законом України від 4 лютого 2016 року № 983-VIII) відповідно до додатків №1 та № 2 до цього Закону»;
– уточнити відповідно нумерацію додатків, що є невід’ємною частиною Закону;
– у додатку № 1 до законопроекту «Зміни до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2016 рік»:
уточнити підсумкові показники видатків державного бюджету з урахуванням прийнятого 4 лютого 2016 року Верховною Радою України Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної освіти» для забезпечення узгодження правових норм і збалансованості бюджетних показників;
доповнити рядком за кодом 3111080, виклавши найменування бюджетної програми у такій редакції: «Реалізація державного інвестиційного проекту «Покращення стану автомобільних доріг загального користування у Львівській області», а також підсумковими рядками 3110000 і 3111000 /у чинній редакції/.
Відповідно Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні на підпис Голові Верховної Ради України законопроекту за реєстр. № 4024, у разі його прийняття, належить внести необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.